Startside / Elsykler / Trehjuls elsykkel / Monty Electric Tricycle Rocket Xc 24/26 Orange/White/Orange

Monty Electric Tricycle Rocket Xc 24/26 Orange/White/Orange

Monty Electric Tricycle Rocket Xc 24/26 Orange/White/Orange
Beskrivelse

En stabil, smidig, kraftig og praktisk gledesspreder på 3 hjul

Den kraftige, smidige og stabile Monty ROCKET XC er en robust 3-hjuls gledesspreder som gir økt bevegelsesfrihet og skaper ekstra trygghet for oss som foretrekker å sitte trygt i salen. Et elektrisk transportmiddel med god fremkommelighet og en romslig bakre lasteflate for oss som vil kunne transportere store mengder tung last uansett underlag. Den passer både som fraktsykkel for en mindre bedrift som vil ha et kompakt lastefordon med høy fremkommelighet eller som en pålitelig stemningsskaper for familien som vil kunne leve elektrisk fullt ut.

Nøkkelen til suksess!

  • Stabil 3-hjuls lastesykkel med god fremkommelighet som gjør det enkelt å kunne holde balansen
  • Aluminiumramme med praktisk lavt innsteg, smidig svingradius og helt fantastisk stabilitet
  • Passer både kort- og langvokste personer og kan brukes fra tidlig ungdom til fullvoksen pensjonsalder
  • Dens dempede forgaffel fra Zoom (VAXA32) med 100 mm vandring tar seg av komforten
  • Sentralt plassert elektromotor fra BH (1E-36V) med 80Nm dreiemoment + batteri (720Wh) som gir 100 km rekkevidde
  • Pålitelig 7-trinns drivlinje som gir et bredt gearområde (34Tx14-34T)
  • Innebygd differensial som tillater det ytre drivhjulet å rotere raskere enn det indre drivhjulet under en sving
  • Hjulsats med dobbeltveggede aluminiumfelger som er utstyrt med dekk fra Innova (26"/24"x2.35")
  • Hydrauliske skivebremser med bakre parkeringsfunksjon skaper en trygg og effektiv måte å senke farten
  • Romslig bakre lasteflate som kan håndtere mye tung last (inkluderer også festepunkter for en fremre kurv)

Robust aluminiumramme med former som gir deg bedre balanse i tilværelsen

Dens stabile aluminiumramme er laget av en høykvalitetslegering med enorm slitestyrke som gir en solid følelse men som samtidig leverer tilstrekkelig fleksibilitet for å kunne skape høy kjørekomfort. Den robuste rammen har et praktisk lavt innsteg og foran finner du en dempet gaffel med 100 mm vandring som sørger for at du kan ta deg fram med full bekvemmelighet selv om underlaget er noe ujevnere.

Vanlige sykler er man nødt til å "hoppe på", men dette er et transportmiddel man stiger på, noe som gjør den enkel å håndtere, smidig å bruke og dessuten lett å "ta til seg". Og som en ekstra bonus gir dens komfortorienterte former en behagelig oppreist kjørestilling med god oversikt over omgivelsene.

Potent elassistert 1x-drivlinje med 7 pålitelige gear

Kraften kommer fra en sentralt montert elektromotor og den kombineres med et kraftfullt batteri som er smart plassert under den bakre lasteflaten. Du kan velge mellom dens ulike driftsmoduser via det brukervennlige kontrollpanelet og den akselererer opp til en hastighet på maksimalt 25 km/t. Hele drivpakken (både elektromotor og batteri) er dessuten sentralt plassert i rammen nederste del. Det skaper et lavt tyngdepunkt som i sin tur gir en vidunderlig balanse, stabilitet og dessuten kvikk manøvreringsevne. Elektromotoren jobber sammen med 7 eksterne gear som samlet gir deg et bredt gearområde.

Hydrauliske skivebremser som matcher fartressursene, uansett forhold

Ettersom den trives i høye hastigheter og klarer store mengder last er den utstyrt med kraftige hydrauliske skivebremser (en foran og to bak). En betryggende kombinasjon som sørger for at du alltid har effektiv bremsekraft, uansett årstid, underlag eller værforhold. De bakre skivebremsene er dessuten praktisk låsbare og fungerer også som parkeringsbremse, noe som letter både på- og avstigning samt når sykkelen rett og slett skal stå stille.

Modellen er dessuten allerede fra start utstyrt med solide skjermsett, et veldekkende kjedebeskyttelse, en komfortabel sal med myk polstring, en dempet setepinne, en justerbar styrestamme, elektrisk belysning, reflekser og en romslig bakre lasteflate som sørger for å skape mye plass for alt du vil kunne få med deg.

Spesifikasjoner
EAN-kode: 8413616976454
Artikkelnummer: 0121267J463AA
Leverandørens artikkelnummer:MTR65OWOMD
Varemerke:MONTY
Farge:Orange/White/Orange
Størrelse:M
Produsentens artikkelnummer:MTR65OWOMD
Alder:Adult
Spesifikasjon
Kjønn:Unisex, Dame, Herre
Damespesifikk: 

Damespesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens nettsted:www.montybikes.com/?lang=en
Elektrisk sykkel:Ja
Din høyde: 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
150-185cm
Passer Høyde (cm):150-155, 155-160, 160-165, 165-170, 170-175, 175-180, 180-185
Personalisering:Pendling
Sykkeltype:Hybrid/Standard/Trekking
Maling:Hvit, Oransje
Type sykkel:Lastesykkel
Produsentens farge:orange_white_orange
Vekt (ifølge produsenten):38 kg
Rammesett
Rammestørrelse:m
Ramme:Trike
Rammemateriale: 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
Forhjulsgaffel:Zoom VAXA32, Travel: 100mm
Forhjulsgaffeltype: 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Dempet
Forstilling, type fjæring:Luftfjær
Vandring foran: 

Vandring foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

-
Låsbar framgaffel?: 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Med justering på forgaffelen
Bakgaffeltype: 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjulstørrelse: 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

26" foran, 24" bak
Årsmodell:2024
Hjul
Hjul:Alloy, 26"/24", Double Wall
Fordekk:Innova IA-2530 26"x2.35
Bakdekk:Innova IA-2530 24"x2.35
Dekkdimensjon:60-507, 60-559
Drivverk
Girspaker:SunRace M4, 7sp
Bakgir:SunRace, 7sp
Kranksett:Alloy, 165mm, 34T
Kjede:KMC e8S
Kassett:SunRace, 14-34T, 7sp
Komponenter
Forbremse:Tektro HD-T740
Bremseskive foran:180 mm
Bakbremse:Tektro HD-T740
Bremseplate bak:160mm
Styrelager:Semi-integrated
Styre:Alloy double rise, L640mm
Styrestem:Adjustable, Ahead
Setepinne:Alloy Suspension, D31.6x350mm
Bremsetype: 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir: 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

7-giret (1 x 7)
Girskifterserie:-
Bakgirserie: 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
-
Motor
Motor:BH 1E-36V
Motorplassering: 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Kranksett
Motoreffekt: 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
Dreiemoment: 

Dreiemoment

Motorens dreiemoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål på en krafts evne til å vri et objekt rundt en bestemt akse. Forenklet kan man si at jo høyere dreiemoment, desto bedre.
80 Nm
Sensorer:Fart, Kadens, Dreiemoment
Maksimal assistansehastighet: 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
25 km/h
Maksimal rekkevidde: 

Maksimal rekkevidde

Angir hvor langt man kan komme under ideelle forhold (varmt vær, få bakker, få start og stopp samt flatt underlag) før batteriet blir helt utladet. Opplysningene er hovedsakelig hentet fra produsenten av elmotoren, og det er tatt hensyn til hvilken type sykkel det er (MTB, standardsykkel osv.)

100 km
Elektrisk system:BH
Batteri
Batteriplassering:Bagasjebrett
Avtagbart batteri:Ja
Batterikapasitet (Wh):720
Batterikapasitet (Ah):20
Spenning:36 V
Batteri inkludert?:Ja
Kan lades på sykkelen:Ja
Ladetid:4 h 30 m
Batterilader:Ja
Visning
Avtagbar skjerm:Nei
Ladestasjon:Nei
Assistansenivåer:1, 2, 3
Sykkelassistanse:Ja
Visning:OLED
Sykkelutstyr
Belysning:Fram: Ja / Bak: Ja
Skjermer:Ja, inkluderat
Håndtak/Styretape:Rubber Comfort
Pedaler:Platform, Nylon
Sete:Monty Gel Comfort Plus
Annet:Optional 2nd battery, Ringklocka
Kundeomtaler

Også tagget i


Lignende produkter

Monty Electric Tricycle Nuke 24 Silver/Silver/Silver
På lager. 3–6 dager
Monty Electric Tricycle Rocket 24 Black/Cobre/Black
På lager. 3–6 dager
Se prisen
Monty Electric Tricycle Nuke 20 Blue/Yellow/Blue
På lager. 3–6 dager
Meny

Din handlevogn(0 artikler )

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen