Startside / Sykler / Bysykkel / Damesykkel / Skeppshult Damecykel Original 3-Gir

Skeppshult Damecykel Original 3-Gir

Skeppshult Damecykel Original 3-Gir
Beskrivelse

Velkomponert 3-girs klassiker som stiller opp i både vått og tørt

Den 3-girs Skeppshult Original har en tidsriktig design med klassiske linjer og en blanding av utprøvde komponenter som sørger for at totalvekten og prislappen havner på riktig side. Rammen består av en vakker stålramme med den karakteristiske buede rammeformen som så dagens lys for over hundre år siden, et minst sagt klassisk formspråk som smålendingene fortsatt holder fast ved. En underholdende brukssykkel for deg som leter etter en velkomponert klassiker med lett følelse som både er pen, funksjonell og føyelig.

Nøkkelen til suksess!

  • Prisverdig smålensk kvalitetsfølelse i både sjel og hjerte
  • Moderne sykkelklassiker med ramme i høyfast legering fra svenske SSAB
  • Tidløse former med praktisk lavt innsteg som leverer førsteklasses smidige egenskaper
  • Pålitelig drivlinje med 3 nesten vedlikeholdsfrie navgir
  • Pålitelige bremser som gir effektiv bremseevne uansett årstid
  • Velutstyrt med robuste komponenter

Robust ramme i høyfast legering med smålensk kvalitetsfølelse

Som alltid, når det gjelder sykler fra smålenske Skeppshult, er det solid håndverk i minste detalj - Hjertet utgjøres av en vakker ramme i en høy kvalitet legering fra svenske SSAB som gir en balansert lett følelse (som er betydelig lettere enn tradisjonelt stål) men som samtidig gir deg stålets imponerende fleksibilitet, fantastiske kjøreegenskaper og enorme slitestyrke. Og du, i motsetning til vanlig oppfatning er faktisk Skeppshults stålrammer ikke mye tyngre enn konkurrentenes tilsvarende i aluminium.

Tre nesten vedlikeholdsfrie navgir samt lett håndterbare bremser

Den pålitelige drivlinjen med 3 gir sørger for at du kan håndtere alt fra lange rette strekninger til seige oppoverbakker, og den er dessuten helt innkapslet og nesten vedlikeholdsfri. Når tiden er inne for å bremse, har du tilgang til en tradisjonell fotbremse bak og en lett håndterbar rullebremse foran, en ekstremt pålitelig kombinasjon som leverer driftsikker og effektiv bremseevne hele året.

Følsom og lett håndterbar damesykkel for normal daglig bruk

Annet utstyr på Original er utprøvd funksjonelt, og sykkelen er fra start utstyrt med både skjermer, bagasjebrett med AVS-funksjon, kurv, kjedebeskyttelse, støtte, belysning og en godkjent lås som forhåpentligvis sikrer at du får ha din nye sykkel i fred. Greit, Skeppshult Original er ingen temperamentsfull racersykkel - men leter du etter en føyelig sykkel for vanlig daglig bruk som både er pen, funksjonell og som uten større problemer vil rulle i flere tiår fremover, ja da er dette sannsynligvis den rette damesykkelen for deg.

Spesifikasjoner
EAN-kode: 7350006731730
Artikkelnummer: 0098087043954
Varemerke:SKEPPSHULT
Farge:Spegelsvart
Produsentens artikkelnummer:2805-0301-2447-70
Spesifikasjon
Personalisering:Pendling
Modellserie:Skeppshult Original
Kjønn:Dame
Damespesifikk: 

Damespesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Ja
Vekt (ifølge produsenten):18,5 kg inkl. kurv
Produsentens nettsted:www.skeppshult.se/sv/cyklarna/
Elektrisk sykkel:Nei
Din høyde: 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
161-180cm
Passer Høyde (cm):160-165, 165-170, 170-175, 175-180
Produsentens farge:Spegelsvart
Rammesett
Rammestørrelse:54
:-
Ramme:Ram i höghållfast stål från SSAB, pulverlackerad i Skeppshult.
Rammemateriale: 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Stål
Forhjulsgaffel:Stål
Framgaffelmateriale:Stål
Bakgaffeltype: 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjulstørrelse: 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
Årsmodell:2023
Hjul
Fordekk:Impac 28* (42-622) med punkteringsskydd.
Bakdekk:Impac 28* (42-622) med punkteringsskydd.
Dekkdimensjon:42-622
Felger:Aluminium dubbelvägg.
Drivverk
Girspaker:Shimano Nexus
Bakgir:Shimano® Nexus 3 växlar, vridreglage.
Komponenter
Forbremse:Shimano® rullbroms fram/fotbroms bak.
Bakbremse:Shimano® rullbroms fram/fotbroms bak.
Styre:Styre pulverlackerat i Skeppshult
Styrestem:aluminium fast styrstam.
Setepinne:Humpert Krom 25.8 x 300 mm.
Bremsetype: 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Rullebremse
Antall gir: 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

3-girs (navgir)
Girskifterserie:Shimano Nexus
Bakgirserie: 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Nexus
Sykkelutstyr
Belysning:Herrmans batteribelysning LED fram och bak.
Skjermer:Skärmar av plåt, pulverlackerade i Skeppshult.
Støtte:AtranVelo aluminium.
Kurv:Korg, pulverlackerad i Skeppshult.
Lås:ABUS ramlås 5650 Shield, Plug-In, godkänt för cykel.
Pedaler:Anti-slip pedal, aluminium, med reflex.
Annet:Ringklocka aluminium.
Sykkellås
FG-godkjent: 

FG-godkjent

Om sykkelen din blir stjålet, krever vanligvis forsikringsselskapene at den må ha vært låst fast til et fast objekt med en FG-godkjentt lås. Tenk derfor nøye gjennom før du bestiller en altfor enkel lås som kanskje ikke er godkjent.
Ja
Kundeomtaler

Også tagget i

  • 2023

Lignende produkter

Skeppshult Damesykkel Original 7-Vxl Speilsvart
På lager. 3–6 dager
Damesykkel Frappé Flare 3b Black Matt
På lager. 3–6 dager
Skeppshult Damesykkel Original 3-Vxl Speilsvart
På lager. 3–6 dager
Meny

Din handlevogn(0 artikler )

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen