Startside / Sykler / Terrengsykkel / Hardtail MTB / Superior MTB Xp 979 Blank Dyp Rød

Superior MTB Xp 979 Blank Dyp Rød

Superior MTB Xp 979 Blank Dyp Rød
Beskrivelse

Fullt konkurranserklar hardtail med utrolige fartsegenskaper og kvikk racefølelse

Ser du etter en kompetent hardtail med solid racefølelse, så er den imponerende Superior XP 979 et opplagt valg. En ekstremt prisverdig karbonbike med raske 29-tommere og kompetent demper som elsker høye hastigheter og som aldri trekker seg for en utfordring. Det spiller ingen rolle om du foretrekker å sveve over flate XC-løyper, utfordre vanskelige skogsstier eller droppe ned i halsbrekkende utforkjøringer i bikeparken, for den leverer mektige fartressurser overalt! Ja, dette er en utrolig rask hardtail som sørger for at du kan håndtere vanskelige situasjoner på en utrolig enkel måte og hvor hver eneste lille detalj er ekstremt godt gjennomtenkt.

Nøkkelen til suksess!

  • Konkurranseklar ramme i karbon (Carbon MTB Race Pro Mid Modulus) med lav vekt og brutal kraftoverføring
  • Skarp luftgaffel fra RockShox (SID SL Select RL R) med 100mm vandring og fjernstyrt låsing
  • Ekstremt slagkraftig 1x-drivverk med 12 bergsikre gir fra Shimano (XT)
  • Kraftige hydrauliske skivebremser fra Shimano (XT) som virkelig matcher fartsegenskapene
  • Hjulsett fra DT Swiss (X 1900 Spline DB25) utstyrt med raske kvalitetsdekk fra Schwalbe (Racing Ray)
  • Komponenter i aluminium og karbon som er fullt tilpasset for virkelig tøffe forhold uten å legge til unødvendig vekt
  • Block Lock-headset som effektivt sørger for å unngå skader på rammen
  • Sal fra Fizik (Taiga) og en lett setepinne i karbon fra ONE1 (Race Carbon)

Fullt konkurranseklar karbonramme med nesten skremmende høy potensial

Stammen består av en konkurransetestet ramme helt i karbon (Carbon MTB Race Pro Mid Modulus) med imponerende kraftoverføring. Den bygger på toppmodellen, men i denne versjonen har den noe høyere vekt. Den utrolig lette Team-versjonen er laget i High Modulus-karbon og veier litt over 900 gram, men denne versjonen er laget i litt mindre superlett Mid Modulus-karbon og veier ca. 250 gram mer. Med andre ord får du en utrolig lett og stiv ramme, og det fine er at den faktisk er mer robust enn sine dyrere søsken.

Den lette rammen har korte kjedestag (432 mm) og helt riktige vinkler (74/69 grader) som til sammen sørger for at du alltid har rask akselerasjon, riktig retningstabilitet, kvikk respons og ikke minst en deilig lekenhet. Den har selvfølgelig stilig integrert kabelføring og er også tilpasset for gjennomgående aksler (BOOST), dvs. en ekstra bred for- og bakaksel som tillater større avstand mellom ekerfestene ved navet, noe som igjen gir et stivere hjul med bedre kontroll.

Myteomspunnet sykkel med skyhøy kapasitet som absolutt er verdt å oppgradere

Allerede i sin grunnutførelse fikser den myteomspunne 979 det meste, men den fungerer også som en solid plattform for fremtidige oppgraderinger. Det er ikke så rart at dette er en av våre bestselgende modeller, og den leverer virkelig en ekstremt uslåelig kombinasjon når du sammenligner spesifikasjon, vekt og pris. En virkelig skarp sykkel med den deilige følelsen av høy kapasitet, perfekt for deg som vil ta syklingen til neste nivå, eller for deg som tar snarveien direkte til toppen og hopper over den første sykkelen du uansett ville ha vokst ut av etter en stund.

Skarp luftgaffel som håndterer alt fra glatte grusveier til humpete skogsstier

Dempingen foran håndteres av en skarp luftgaffel fra kvalitetsikre RockShox (Recon Silver RL R) med fjernstyrt låsing (du kan låse demperen via en bryter fra styret) og med en vandring på 100 mm. En høyklasses utstyrspakke som sørger for at du kan sykle nesten like fort på glatte grusveier som på betydelig mer ujevnt underlag. Du kan med andre ord gi full gass nedover flata, men samtidig være kvikk i de mer teknisk utfordrende partiene.

Imponerende lav totalvekt og et slagkraftig 1x-drivverk med utrolig presisjon

Svimmelhastigheter oppnås ved hjelp av et ekstremt slagkraftig 12-girs drivverk fra Shimano (XT) med høy presisjon og pålitelig funksjon. Når utfordringene byr på tøffere motstand, kommer redningen til å være den moderne utvekslingen (en 34-tannet singelkrans kombinert med en kassett på 10-51T), som sammen med sykkelens lave vekt (hele pakken veier inn på lave 10,6 kilo) sørger for at den lever opp til de høye forventningene.

Høyklasses skivebremser og raske 29-tommere med utrolig grep i svingene

Alt ruller på et par høyklasses 29-tommere fra DT Swiss (X 1900 Spline DB25) som er utstyrt med raske kvalitetsdekk fra Schwalbe (Racing Ray) med 2.25" bredde som leverer pålitelig retningstabilitet, godt grep i svingene og veldig god rullemotstand. Jo raskere det går, desto høyere krav stilles det på bremsene, og derfor er modellen utstyrt med hydrauliske skivebremser fra kvalitetsikre Shimano (XT) som matcher fartsegenskapene og leverer kraftfull ytelse året rundt - uansett om det regner, snør eller er støvete ute i løypene. Så hvis du vil håndtere alt fra glatte grusveier til humpete skogsykling og har siktet stilt inn på å kunne sykle fra både naboen og alle stallkameratene, så har du funnet helt riktig sykkel.

Spesifikasjoner
Informasjon om sykkelens spesifikasjoner: På grunn av den rådende verdenssituasjonen kan noen av sykkelens komponenter avvike fra det som står i spesifikasjonen og det som vises på bildene. Produsenten kan uten varsel erstatte komponentene i den vanlige spesifikasjonen med tilsvarende komponenter.
Artikkelnummer: 0068982-E178
Varemerke:SUPERIOR
Farge:Gloss Dark Red/Hologram Chrome
Størrelse:-
Produsentens artikkelnummer:-
Spesifikasjon
Personalisering:Terrengsykling
Modellserie:Superior XP serie
Kjønn:Unisex, Herre
Damespesifikk: 

Damespesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens nettsted:superiorbikes.com/se
Elektrisk sykkel:Nei
Din høyde: 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm):-
Produsentens farge:GLOSS DARK RED/HOLOGRAM CHROME
Maling:Rød, Sølv
Rammesett
Rammestørrelse:-
Ramme:Carbon MTB Race Pro Mid Modulus, Race Geometry, Tapered Head Tube, BB92, SR dropout, Boost Thru Axle 12x148 mm, Inner Cable Routing
Rammemateriale: 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
Forhjulsgaffel:RockShox SID SL Select RL R, Tapered, DebonAir, 15x110mm axle, 100mm travel
Vandring foran: 

Vandring foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

-
Bakgaffeltype: 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjulstørrelse: 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
Årsmodell:2022
Hjul
Fordekk:Schwalbe Racing Ray Performance TL-Ready, 29x2.25", ADDIX, Schwalbe Racing Ralph Performance TL-Ready, 29x2.25", ADDIX Speedgrip
Bakdekk:Schwalbe Racing Ray Performance TL-Ready, 29x2.25", ADDIX, Schwalbe Racing Ralph Performance TL-Ready, 29x2.25", ADDIX Speedgrip
Dekkdimensjon:57-622
Drivverk
Girspaker:SHIMANO SLX SL-M7100-IR RapidFire Plus, 12-speed
Bakgir:SHIMANO XT RD-M8100 Shadow Plus
Kranklager:SHIMANO BB-MT500PA PressFit, shell 41x92mm
Kassett:SHIMANO CS-M7100-12, 10-51T
Komponenter
Forbremse:SHIMANO XT BL-M8100/BR-M8100, hydraulic disc brake ### SHIMANO XT BL-M8100/BR-M8110, hydraulic disc brake
Bakbremse:SHIMANO XT BL-M8100/BR-M8100, hydraulic disc brake ### SHIMANO XT BL-M8100/BR-M8110, hydraulic disc brake
Styrelager:ACROS AZX-220 R4, ZS44/28.6
ZS56/40, BlockLock 150° ### Head set cover
Styre:ONE1 Race, Horizon Bow, 9° backsweep, 5mm rise, 760mm, 31.8mm
Styrestem:ONE1 Race Alloy, 31.8mm, -7°
Setepinne:ONE1 Race Carbon, PMP12, 27.2mm
Bremsetype: 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir: 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
Girskifterserie:Shimano SLX
Bakgirserie: 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano XT
Sykkelutstyr
Håndtak/Styretape:ONE1 VLG-1907D2 ### ONE1 VLG-1962-11D2, Lock-On
Kundeomtaler

Også tagget i

  • 2022

Lignende produkter

Hardtail MTB Superior XP 6.6 Gloss Red
På lager. 3–6 dager
Hardtail MTB Superior XP 6.1 Gloss Red
På lager. 3–6 dager
Se prisen
Hardtail MTB Superior XP 6.6 Matte Brushed Alu/Black
På lager. 10–13 dager
Meny

Din handlevogn(0 artikler )

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen