Startside / Sykler / Landeveissykkel / Racersykkel allround / Lapierre Racer Allround Xelius SL 9.0 Metallic Red Matt

Lapierre Racer Allround Xelius SL 9.0 Metallic Red Matt

SE PRISEN
Lapierre Racer Allround Xelius SL 9.0 Metallic Red Matt
Beskrivelse

Sylvass racer for både konkurranse, hektiske utholdenhetsøkter og treningsrunder

Det rappe fartvidunderet Lapierre Xelius SL 9.0 er en konkurranseklar eventyrer som leter etter underholdende økter og som elsker høye hastigheter. Den er hyperrask på flat mark, responsiv i bakkene og utmerker seg virkelig i de bratte skråningene takket være sin enorme lydhørhet. Lett, rask og perfekt tilpasset for å kunne leve opp til høye krav leverer den et tydelig forsprang framfor alle konkurrenter: noe de beste syklistene fremhever i sin streben etter neste seier! Dette er en sylvass racer som leverer massevis av underholdende kjøreglede og som sørger for at du effektivt kan håndtere tøff internasjonal konkurranse uansett om det er et NM eller VM som er ditt primære mål. Legg til en slank cockpit i karbonfiber med kompakte former, et mesterlig hjulsett, en trådløst styrt 2x-drivlinje med konkurranseklar ytelse og du har en sikker vinner.

Nøkkelen til suksess!

  • Veiledende landeveisracer med konkurranseklare egenskaper som sørger for at du kan håndtere tøff internasjonal konkurranse
  • Rammesett helt i karbonfiber (Xelius SL Disc UD Superlight Carbon) med lav vekt, høy vridningsstivhet og utrolig kraftoverføring
  • Gafler i karbonfiber (Xelius SL Disc UD Superlight Carbon) som sørger for at styringen alltid føles stabil, rask og smidig
  • Konkurranseklar 2x-drivlinje med 24 trådløst styrte gir fra Shimano (Dura-Ace Di2)
  • Kraftfulle hydrauliske skivebremser fra Shimano (Dura-Ace Disc) med utrolig bremseytelse uansett forhold
  • Hjulsett i karbonfiber fra Lapierre (Road Disc Carbon 42mm) med racedekk fra Continental (GP5000S TR) med 28 mm i bredde
  • Hjulnav med gjennomgående aksler gir en imponerende stivhet til hjulene

Rammesett i karbonfiber og en landeveisgeometri som bygger selvtillit

Rammesettet består av en ramme i karbonfiber med tidstypisk landeveisgeometri som sørger for at du uten problemer kan holde et høyt tempo under lange økter med bibeholdt komfort. Et høyklassig rammesett med høy lateral stivhet i kombinasjon med effektiv ergonomi på høyt nivå gir deg til slutt en utrolig velbalansert konstellasjon. Bygget kompletteres av en figursydd gaffel i karbonfiber som eliminerer vibrasjoner og skaper en solid følelse i styringen. Rammesettet absorberer effektivt underlagets ujevnheter uten å kompromisse med kraftoverføringen, noe som i praksis betyr at du kan sykle både raskere, hardere og lengre før energien din begynner å avta. Vaiere og kabler er selvsagt godt beskyttet fra fysisk påvirkning inne i rammen, en glatt ramme gir dessuten lavere luftmotstand og den er også betydelig enklere å holde ren.

Trådløst styrt 2x-drivlinje som elsker skyhøye tempoer

Under panseret sitter en fullt konkurranseklar 2x-drivlinje med trådløs styring og 24 gir fra Shimano (Dura-Ace Di2) og den består av et kranksett med doble klinger (52/36T) kombinert med en driftssikker 12-delt kassett (11-34T), noe som samlet sett gir et girområde som sørger for at selv ambisiøse landeveissyklister kan dominere i alle typer tempo. Den slagkraftige 2x-drivlinjens høyklassige ytelse er ekstremt pålitelig og dens smidige girfunksjon er i prinsippet helt problemfri.

Mesterlig hjulsett med lav rullemotstand og helt riktig grep i svingene

Hele bygget ruller på et høyklassig hjulsett med felger i karbonfiber som har nav med gjennomgående hjulaksler, noe som gir en imponerende stivhet til hjulene. Felgene er utstyrt med et par glatte racedekk 28 mm bredde, noe som er perfekt for deg som prioriterer hastighet, stabilitet, lav rullemotstand men samtidig vil ha effektiv fremkommelighet. Når det går unna så øker kravene til bremseevnen og nettopp derfor er den utstyrt med effektive hydrauliske skivebremser, noe som både senker vedlikeholdsbehovet og sørger for at du har tilgang til pålitelig bremseevne året rundt, og dessuten uansett om det er tørr, våt eller slapsete asfalt som gjelder for øyeblikket.

Spesifikasjoner
Informasjon om sykkelens spesifikasjoner: På grunn av den rådende verdenssituasjonen kan noen av sykkelens komponenter avvike fra det som står i spesifikasjonen og det som vises på bildene. Produsenten kan uten varsel erstatte komponentene i den vanlige spesifikasjonen med tilsvarende komponenter.
Artikkelnummer: 0147498-Z243
Leverandørens artikkelnummer:-
Varemerke:LAPIERRE
Farge:Metallic Red Matt
Størrelse:-
Produsentens artikkelnummer:-
Spesifikasjon
Kjønn:Herre
Damespesifikk: 

Damespesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens nettsted:www.lapierrebikes.com/fr-en/o/xelius-sl-90-2024/
Maling:Rød
Produsentens farge:Metallic Red Matt
Rammesett
Rammestørrelse:-
Rammemateriale: 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
Forhjulsgaffel:Carbon
Forhjulsgaffeltype: 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Steel
Framgaffelmateriale:Karbonfiber
Låsbar framgaffel?: 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Ikke låsbar
Bakgaffeltype: 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Låsbar bakdemper?: 

Låsbar bakdemper?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (alternativt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive), mens andre har valgt for eksempel å bremse opp kompresjonsdempingen.

Ikke låsbar
Hjulstørrelse: 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
Årsmodell:2024
Elektrisk sykkel:Nei
Din høyde: 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm):-
Hjul
Hjul:Lapierre Road Disc Carbon 42mm
Fordekk:Continental GP5000S TR 28-622
Bakdekk:Continental GP5000S TR 28-622
Dekkdimensjon:28-622
Drivverk
Girspaker:Shimano Dura-Ace Di2 BR9270 + Di2 integrated Switch
Framgir:Shimano Dura-Ace Di2 R9250
Bakgir:Shimano Dura-Ace Di2 R9250 12s
Kranklager:Shimano Press Fit BB72-41B
Kranksett:Shimano Dura-Ace R9200, 52-36T 170mm (XS,S), 172.5mm (M,L), 175mm (XL)
Kjede:Shimano Dura-Ace CN-M9100 12s
Kassett:Shimano Dura-Ace R9200 11-34T 12s
Komponenter
Forbremse:Shimano Dura-Ace Disc 160/140
Bakbremse:Shimano Dura-Ace Disc 160/140
Styrelager:Acros integrated + Combo Acros Spacer
Styre:Lapierre Combo UD carbon, -10°, 400mm/90mm (XS,S), 400mm/100mm (M), 420mm/110mm (L), 420mm/120mm (XL)
Setepinne:Lapierre carbon light, Ø: 27.2mm, L: 350mm
Bremsetype: 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir: 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

24-giret (2 x 12)
Girskifterserie:Shimano Dura-Ace Di2
Framgirserie: 

Framgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvsagt fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreves mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner forskjellige merker eller landeveissykkel vs. terrengsykkel, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveissykkelSRAM terrengsykkelSRAM landeveissykkelShimano navgir
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Shimano Dura-Ace Di2
Bakgirserie: 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Dura-Ace Di2
Sykkelutstyr
Håndtak/Styretape:Lapierre Vexgel tape
Pedaler:VP-335 Clips&Strap
Sete:Fizik Argo Vento R5 140mm
Sykkelklær
Bruksområde: 

Bruksområde

KLÆR

Angir hva produsenten først og fremst mener er et passende bruksområde. Selvfølgelig kan du bruke klærne til annen sykling om du vil.

SKO

Her er bruksområdet mer knyttet til funksjon (enn hva som gjelder for klær). Selvfølgelig går det for eksempel helt utmerket å sykle landevei med terrengsykkelsko/-pedaler, men for at du skal få maksimalt ut av syklingen anbefaler vi riktig sko for den respektive sykkelen.

Landeveissykling
Sykkellås
FG-godkjent: 

FG-godkjent

Om sykkelen din blir stjålet, krever vanligvis forsikringsselskapene at den må ha vært låst fast til et fast objekt med en FG-godkjentt lås. Tenk derfor nøye gjennom før du bestiller en altfor enkel lås som kanskje ikke er godkjent.
Nei
Kundeomtaler

Også tagget i

  • 2024

Meny

Din handlevogn(0 artikler )

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen