Startside / Sykler / Landeveissykkel / Racersykkel allround / BMC Roadmachine 01 Two Turquoise/White landeveissykkel

BMC Roadmachine 01 Two Turquoise/White landeveissykkel

⚫ BLACK NOVEMBER
NYHET
BMC Roadmachine 01 Two Turquoise/White landeveissykkel
Beskrivelse

NB: Kun tilgjengelig i størrelse 54 cm. Passer perfekt om du er 172-180 cm høy, men fungerer også om du er noen centimeter høyere eller lavere.

Hvis du bare skal ha én sykkel, er det BMC Roadmachine som gjelder. Roadmachine takler alt fra lange klatringer i alpene til ujevne grusveier i marka.. Her har virkelig BMC presset grensene med innovative løsninger, inkludert integrert kabelføring, skjult lagringsplass i underrøret og en superlett ICS Carbon Evo cockpit. Sykkelen er satt opp med deler fra aller øverste hylle: Shimano Dura-Ace Di2 gruppe med 4iiii wattmåler og DT Swiss ERC 1100 Dicut hjulsett.

Lagringsplass i ramma

BMC har hatt et besettende fokus på hver detalj i underrøret for å integrere lagringsplass i ramma. Inni er det en vannavstøtende lomme designet for å være med på turen. Denne er pent forseglet under den aerodynamiske flaskeholderen.

ICS Carbon Evo Cockpit

Der integrasjon møter høy funksjonalitet og komfort. Den nyeste generasjonen av BMC ICS Carbon Evo cockpit har en revidert form for bedre passform, samt velkjent BMC-komfort og kontroll. Superlett og stiv. 8° flare for ekstra kontroll.

Integrert StVZO baklys

Når du sykler i trafikk, tunneler og varierende værforhold, trenger du et ultrakompakt, integrert baklys som kan lades via USB og enkelt kan festes og fjernes fra setepinnen.

TCC Endurance

Roadmachine tar BMCs TCC Endurance-visjon et skritt videre. En ramme med senket krankhus, plass til store dekk, tilpasset styrerørvinkel, økt stack, og korte kjedestag gir en sykkel som er både komfortabel, responsiv og kvikk. Sykkelen leveres med 30 mm brede landeveisdekk, men har plass til graveldekk i opptil 40 mm bredde. Perfekt hvis du også vil bruke sykkelen på grus.

Spesifikasjoner
EAN-kode: 7630906507919
Artikkelnummer: 0147980060754
Varemerke:BMC
Farge:Turquoise
Spesifikasjon
Personalisering:Landeveissykling
Produktserie:BMC Roadmachine 01
Kjønn:Unisex, Dame, Herre
Damespesifikk: 

Damespesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Vekt (ifølge produsenten):-
Produsentens nettsted:bmc-switzerland.com/collections/roadmachine-01-road-bikes/products/roadmachine-01-two-bikes-bmc-24-10604-005
Elektrisk sykkel:Nei
Din høyde: 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm):170-175, 175-180
Produsentens farge:Turquoise / White
Rammesett
Rammestørrelse:54
Ramme:Roadmachine 01 Premium Carbon with Tuned Compliance Concept Endurance
ICS Technology Stealth Cable Routing
Integrated Downtube Storage
Stealth Dropout Design
12 x 142mm Thru-Axle
Rammemateriale: 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
Forhjulsgaffel:Roadmachine 01 Premium Carbon with Tuned Compliance Concept Endurance
Flat Steerer Fork
Stealth Dropout Design
Internal Cable Routing
Flat Mount Disc
12 x 100mm Thru-Axle
Forhjulsgaffeltype: 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Steel
Framgaffelmateriale:Karbonfiber
Hjulstørrelse: 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
Årsmodell:2024
Hjul
Hjul:DT Swiss ERC 1100 DICUT
45mm
Forhjulsnav:DT Swiss 180 Straightpull
SINC Ceramic Bearings
Baknav:DT Swiss 180 Straightpull
Ratchet EXP 36
SINC Ceramic Bearings
Fordekk:Vittoria Corsa N.EXT G2.0
TLR (Tubeless Ready)
30mm
Bakdekk:Vittoria Corsa N.EXT G2.0
TLR (Tubeless Ready)
30mm
Felger:DT Swiss ERC 1100 DICUT
45mm
Drivverk
Girspaker:Shimano Dura Ace Di2 (ST-R9270)
Framgir:Shimano Dura Ace Di2 (FD-R9250)
Bakgir:Shimano Dura Ace Di2 (RD-R9250)
Kranklager:PF86 Bottom Bracket
Kranksett:Shimano Dura Ace (FC-R9200)
50-34T
4iiii Precision Gen3+ Power Meter (Dual Side)
Kjede:Shimano CN-M9100
Kassett:Shimano Dura Ace (CS-R9200)
11-30T
Komponenter
Forbremse:Shimano Dura Ace (BR-R9270)
Bremseskive foran:Shimano RT-MT900
Bakbremse:Shimano Dura Ace (BR-R9270)
Bremseplate bak:Shimano RT-MT900
Styrelager:BMC ICS
Styre:BMC ICS Carbon Evo
One Piece Full Carbon Cockpit
Setepinne:BMC Roadmachine 01 Premium Carbon D-Shaped Seatpost
15mm Offset
D-Fender Compatible
Bremsetype: 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir: 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

24-giret (2 x 12)
Girskifterserie:Shimano Dura-Ace
Framgirserie: 

Framgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvsagt fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreves mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner forskjellige merker eller landeveissykkel vs. terrengsykkel, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveissykkelSRAM terrengsykkelSRAM landeveissykkelShimano navgir
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Shimano Dura-Ace
Bakgirserie: 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Dura-Ace
Sykkelutstyr
Belysning:BMC Integrated Rear Light 20
Skjermer:D-Fender Compatible
Sete:Fizik Argo Tempo R1 , 150mm
Annet:Integrated Rear Light 20
Roadmachine Bottle Cages
Storage Pouch
Geometri
  47 51 54 56 58 61
Rider Height <160 158-174 172-180 178-186 184-192 >190
Reach 370 379 383 388 393 398
Stack 525 550 570 595 620 645
Bar Drop 128 128 128 128 128 128
Bar Reach 68 68 68 68 68 68
Bar Width 400 / 436 400 / 436 400 / 436 400 / 436 400 / 436 400 / 436
BB Drop 75 75 75 75 75 75
Crank Length 170 170 172.5 172.5 175 175
Fork Length 379 379 379 379 379 379
Fork Rake 50 50 45 45 45 45
Front Center 579 596 594 607 620 633
Head Tube 112 138 154 181 207 233
Head Tube Angle 71.4 71.4 72.2 72.2 72.2 72.2
Rear Center 415 415 415 415 415 415
Seat Angle 74.2 74.2 74.2 74.2 74.2 74.2
Seat Tube 414 461 488 508 529 550
Seatpost Length 280 320 360 360 400 400
Seatpost Offset 15 15 15 15 15 15
Standover Height 726 762 786 807 828 849
Stem Angle -12.5 -12.5 -12.5 -12.5 -12.5 -12.5
Stem Length 90 100 100 110 110 120
Top Tube 520 537 546 559 571 581
Trail 63 63 63 63 63 63
Wheelbase 982 1000 997 1010 1023 1036
Størrelsesguide
Størrelse Høyde
47 <160
51 158-174
54 172-180
56 178-186
58 184-192
61 >190
Kundeomtaler

Også tagget i

  • 2024

Lignende produkter

⚫ Black November
-44%
Lapierre Racer Allround Xelius SL 7.0 - C1 Blue/Cyan Gloss
På lager. 3–6 dager
⚫ Black November
-31%
Lapierre Komfortracer Pulsium SAT 6.0 AXS Bright Gold/Glossy
På lager. 6–9 dager
⚫ Black November
-32%
Lapierre Komfortracer Pulsium SAT 5.0 Di2 Light Blue/Glossy
På lager. 6–9 dager
⚫ Black November
-41%
Lapierre Racer Allround Xelius SL 9.0 Metallic Red Matt
På lager. 3–6 dager
Meny

Din handlevogn(0 artikler )

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen