Startside / Sykler / Landeveissykkel / Racersykkel allround / Superior Landeveissykkel X-ROAD 6.3 GF Gloss Grey / Black

Superior Landeveissykkel X-ROAD 6.3 GF Gloss Grey / Black

SE PRISEN
Superior Landeveissykkel X-ROAD 6.3 GF Gloss Grey / Black
Beskrivelse

Rask allrounder der både utholdenhet og komfort er i fokus

Leter du etter en sykkel med bredt bruksområde som trives like godt på jevn asfalt som humpete grusveier og som i tillegg er robust nok til å takle det meste du kan tenke å utsette den for, så er Superior X-ROAD 6.3 GF et smart alternativ. Den retter seg mot oss som vil kunne kjøre lange turer med noe som er raskere enn den tradisjonelle hybriden og som leverer behagelig komfort gjennom alle fire årstider. En robust allrounder med hydrauliske Skivebremser der både effektivitet, komfort, fremkommelighet og utholdenhet er i fullt fokus. Kanskje det perfekte redskapet for pendlere, landeveis- og terrengsyklister som leter etter ekstremt prisgunstig allsidighet.

Nøkkelen til suksess!

  • Trippelredusert aluminiumramme (Alu X6 Ultralite) med Road Advanced Geometry
  • Gafler i dempende karbonfiber (X-ROAD Carbon) med imponerende styrefølelse
  • Pålitelig 2x-drivlinje med 20 velsmurte gir fra Shimano (Tiagra) med bredt girområde
  • Gripesikre dekk fra Schwalbe (Lugano II) med 32 mm bredde (men den takler dekkbredde på opptil 40mm)
  • Hydrauliske Skivebremser fra Shimano (Tiagra) som gir bremseevne uansett forhold
  • Utstyrt med kvalitetskomponenter fra ONE, Selle Royal, Acros, Sapim og Stars

Trippelredusert aluminiumramme med mildt sagt overbevisende egenskaper

Stammen består av en fin aluminiumramme som er forbilledlig vridningsstiv samt imponerende styrketålende og låner mange av sine egenskaper direkte fra de dyrere karbonfiberrammene. Den trippelreduserte rammen har moderne geometri som skaper en kursstabil, reaksjonskjapp og leken sykkel. Foran sitter en gaffel i karbonfiber som leverer en velbalansert balanse mellom kvikk styrepresisjon og vibrasjonsdempende komfort. Rammens overbevisende egenskaper sammen med en effektiv kjørestilling som sørger for at du uten problemer klarer å kjøre selv virkelig lange runder med høy komfort.

Fordelen med intern kabelføring er kanskje størst på nettopp landeveis- og gravelsyklene. Å raskt kunne slenge sykkelen på skulderen er et absolutt must og å gripe en ramme uten en masse vaiere er klart enklere og dessuten betydelig sikrere. Vaiere og kabler er selvfølgelig mer beskyttet mot mekanisk påvirkning inni rammen og en helt glatt ramme gir jo også mindre luftmotstand og den er også betydelig enklere å holde ren.

Pålitelig 2x-drivlinje og lettrullende Hjulsett med raske kvalitetsdekk

Komponentmessig handler det om et Kranksett med doble kjedehjul og totalt 20 gir fra Shimano (Tiagra) som sørger for at du alltid kan henge med i alle tempoer. Når underlag og omstendigheter byr på litt tøffere motstand kommer redningen til å være det generøse girområdet som sammen med sykkelens lave vekt sørger for at sykkelen lever opp til de høye forventningene.

Originalt ruller sykkelen på et par 28-tommere som er utstyrt med lettrullende 32 mm brede kvalitetsdekk, men sykkelens utforming tillater at du kan montere dekk med bredde helt opp til 40 mm, som skaper klasseledende fremkommelighet og sørger for at du kan tråkke videre uansett hvilket underlag som gjelder for øyeblikket.

Robuste komponenter og pålitelige hydrauliske Skivebremser

Sykkelen er utstyrt med kraftige hydrauliske Skivebremser som leverer pålitelig og konsekvent ytelse året rundt - uansett om det er gjørmete, støvete eller slapsete for dagen. For øvrig er det gjennomgående slitesterke komponenter med fin presisjon, noe som er helt perfekt for våre stramme skandinaviske forhold. En rask sykkel med lav vekt for alle former for transport og trening som takler aggressiv svingkjøring med bibeholdt kontroll og som leverer massevis av rask sykkelglede og der paradegrenene er effektivitet, utholdenhet, fremkommelighet og allsidighet.

Spesifikasjoner
Informasjon om sykkelens spesifikasjoner: På grunn av den rådende verdenssituasjonen kan noen av sykkelens komponenter avvike fra det som står i spesifikasjonen og det som vises på bildene. Produsenten kan uten varsel erstatte komponentene i den vanlige spesifikasjonen med tilsvarende komponenter.
Artikkelnummer: 0148870-Z595
Leverandørens artikkelnummer:-
Varemerke:SUPERIOR
Farge:Gloss Grey / Black
Størrelse:-
Produsentens artikkelnummer:-
Modellserie:Superior X-Road serie
Spesifikasjon
Kjønn:Unisex, Dame, Herre
Damespesifikk: 

Damespesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens nettsted:superiorbikes.com/lv-en/bikes/product/x-road-6-3-gf/1364
Personalisering:Landeveissykling
Maling:Grå, Svart
Produsentens farge:Gloss Grey / Black
Vekt (ifølge produsenten):10.60 kg
Rammesett
Rammestørrelse:-
Ramme:Alu X6 Ultralite X-Road Race , Road Advanced Geometry, Smooth Welding, Disc Brake Flat mount, BB BSA 68mm, Integrated Cable Routing, Full Carbon front fork; mudguadrs ready
Rammemateriale: 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
Forhjulsgaffel:X-ROAD Carbon Fork
Forhjulsgaffeltype: 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Steel
Framgaffelmateriale:Karbonfiber
Bakgaffeltype: 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjulstørrelse: 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
Årsmodell:2025
Sykkeltype:Landeveissykling
Elektrisk sykkel:Nei
Din høyde: 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm):-
Hjul
Forhjulsnav:SHIMANO HB-RS470, 28H, CL, 12x100mm, THRU Type AXLE
Baknav:SHIMANO FH-RS470, 28H, CL, 12x142mm, THRU Type AXLE
Fordekk:Schwalbe Lugano II, KevlarGuard, 32-622
Bakdekk:Schwalbe Lugano II, KevlarGuard, 32-622
Dekkdimensjon:32-622
Felger:STARS J22GT, Disc, 28H
Drivverk
Girspaker:SHIMANO TIAGRA R-4720
Framgir:SHIMANO TIAGRA FD-4700, Brazed-On Type
Bakgir:-
Kranklager:SHIMANO, Cartridge Bearing
Kranksett:SHIMANO FC-RS400, 50-34T
Kjede:KMC X10
Kassett:SHIMANO CS-HG500, 10-speed, 11-34T
Komponenter
Forbremse:SHIMANO TIAGRA R-4720, hydraulic disc brake
Bremseskive foran:SHIMANO SM-RT70, 140mm
Bakbremse:SHIMANO TIAGRA R4720, hydraulic disc brake
Bremseplate bak:SHIMANO SM-RT70, 140mm
Styrelager:ACROS AIX-525, ICR, OD56, IS52/28.6 - 40IPS
Styre:ONE Alloy, X-Race Aero, 31.8mm, Reach 70mm, Drop 127mm, Flare 2°, Backsweep 6°
Styrestem:ONE Race ICR, Alloy, 31.8mm, -7°
Setepinne:ONE Race, Alloy, 27.2mm
Bremsetype: 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir: 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

20-giret (2 x 10)
Girskifterserie:Shimano Tiagra
Framgirserie: 

Framgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvsagt fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreves mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner forskjellige merker eller landeveissykkel vs. terrengsykkel, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveissykkelSRAM terrengsykkelSRAM landeveissykkelShimano navgir
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Shimano Tiagra
Bakgirserie: 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Tiagra
Sykkelutstyr
Håndtak/Styretape:ONE Handlebar Tape
Sete:Selle Royal Flex
Annet:Bell
Kundeomtaler

Også tagget i


Meny

Din handlevogn(0 artikler )

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen