Startside / Sykler / Landeveissykkel / Racersykkel allround / Racersykkel allround Lapierre Xelius DRS 7.0 Undergrowth Green Glossy

Racersykkel allround Lapierre Xelius DRS 7.0 Undergrowth Green Glossy

SE PRISEN
Racersykkel allround Lapierre Xelius DRS 7.0 Undergrowth Green Glossy
Beskrivelse

Vindsnabb racer for både konkurranse, trening og lange utholdenhetsrunder

De raske Lapierre Xelius DRS 7.0 er en fullt konkurranseklar racer med avanserte aerodynamiske former som elsker skyhøye hastigheter. Den er utrolig rask på jevne overflater, responsiv i bakkene og utmerker seg virkelig i de bratte skråningene takket være sin enorme lydhørhet. Lett, effektiv og perfekt tilpasset for å kunne leve opp til de høye kravene, så leverer den et tydelig forsprang fremfor konkurrentene: noe proffene fremhever i sin streben etter neste pallplassering! Legg til en slank førerkabin med kompakte former, et høykvalitets hjulsett, et trådløst styrt 2x-drivverk med slagkraftig ytelse og du har en sykkel med samme prisvinnende egenskaper som den olympiske gullmedaljevinneren Cassandre Beaugrand sykler på.

Nøkkelen til suksess!

  • Veivinnende landeveisracer med slanke former som sørger for at du kan håndtere tøff internasjonal konkurranse
  • Aerodynamisk effektiv ramme helt i karbonfiber (Carbon UD SLI) med lav vekt, høy vridningsstivhet og fantastisk kraftoverføring
  • Gafler i karbonfiber (Carbon UD SLI) som sørger for at styringen alltid føles stabil, rask og smidig
  • Slagkraftig 2x-drivverk med 24 trådløst styrte gir fra Shimano (Ultegra Di2) og et bredt girområde
  • Kraftige hydrauliske Skivebremser fra Shimano (Ultegra) med pålitelig bremseytelse uansett værforhold
  • Høykvalitets Hjulsett fra DT Swiss (ER1600 Spline) med dekk fra Schwalbe (ONE Performance) med 32mm i bredde
  • Nav med gjennomgående aksler som gir en imponerende stivhet til de høykvalitets hjulene

Rammen som kronet Cassandre Beaugrand ved de siste olympiske leker

Rammen består av en konstruksjon helt i karbonfiber med en geometri som sørger for at du uten problemer kan holde et høyt tempo selv under lange økter med vedvarende høy komfort. En imponerende lett ramme som eliminerer vibrasjoner med høy lateral stivhet i kombinasjon med effektiv ergonomi på høyt nivå gir deg til slutt en utrolig velbalansert konstellasjon. Dens aerodynamiske og elegant figursydde Gafler i karbonfiber komplementerer subtilt den bakre trekantens responsive geometri. Hele rammen absorberer effektivt ujevnheter i underlaget uten å kompromisse med kraftoverføringen, noe som i praksis betyr at du kan sykle både raskere, hardere og lengre før energien din begynner å avta. Sluttresultatet er en ramme som er 15% mer effektiv enn sin forgjenger og som har vist sin dyktighet ved å krone Cassandre Beaugrand med gullmedalje ved de siste olympiske leker.

Trådløst styrt 2x-drivverk med slagkraftig ytelse for alle typer tempoer

Under panseret sitter et ekstremt slagkraftig 2x-drivverk med 24 trådløst styrte gir fra Shimano og det består av et høykvalitets Kranksett med doble kjedehjul (50/34T) kombinert med en 12-delt Kassett (11-34T), som samlet gir et girområde som sørger for at selv virkelig ambisiøse landeveissyklister kan dominere i alle typer tempoer. Det driftssikre drivverkets ytelse er ekstremt pålitelig og dets smidige funksjon er i prinsippet helt problemfri.

Høykvalitets Hjulsett med lav rullemotstand og helt riktig grep i svingene

Hele oppsettet ruller på et høykvalitets Hjulsett som har Nav med gjennomgående hjulaksler, noe som gir en imponerende stivhet til hjulene. De robuste aluminiumsfelgene er utstyrt med et par glatte landeveisdekk 28mm bredde, noe som er perfekt for deg som prioriterer hastighet, stabilitet, lav rullemotstand men samtidig vil ha høy komfort og effektiv fremkommelighet. Sykkelen er imidlertid kompatibel med dekk opp til 32mm, noe som sørger for at den kan håndtere en stor mengde forskjellige typer underlag (asfalt, grus og til og med litt mer krevende terreng). Når farten øker så øker kravene til bremseevnen og nettopp derfor er den utstyrt med kraftige hydrauliske Skivebremser, noe som både senker vedlikeholdsbehovet og sørger for at du har tilgang til effektiv bremseevne, og dessuten uansett om det er tørt, vått eller sørpete underlag som gjelder for øyeblikket.

Spesifikasjoner
Informasjon om sykkelens spesifikasjoner: På grunn av den rådende verdenssituasjonen kan noen av sykkelens komponenter avvike fra det som står i spesifikasjonen og det som vises på bildene. Produsenten kan uten varsel erstatte komponentene i den vanlige spesifikasjonen med tilsvarende komponenter.
Artikkelnummer: 0149349-Z722
Leverandørens artikkelnummer:-
Varemerke:LAPIERRE
Farge:Undergrowth Green Glossy
Størrelse:-
Produsentens artikkelnummer:-
Spesifikasjon
Kjønn:Unisex, Dame, Herre
Damespesifikk: 

Damespesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens nettsted:www.lapierrebikes.com/int-en/
Personalisering:Landeveissykling
Maling:Grønn
Produsentens farge:Undergrowth Green Glossy
Vekt (ifølge produsenten):8.5 kg
Rammesett
Rammestørrelse:-
Ramme:Carbon UD SLI
Rammemateriale: 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
Forhjulsgaffel:LAPIERRE Carbon UD SLI
Forhjulsgaffeltype: 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Steel
Framgaffelmateriale:Karbonfiber
Bakgaffeltype: 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjulstørrelse: 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
Årsmodell:2025
Sykkeltype:Landeveissykling
Elektrisk sykkel:Nei
Din høyde: 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm):-
Hjul
Hjul:DT SWISS ER1600 Spline 30 mm, Centerlock, Tubeless compatible / DT SWISS ER1600 Spline, Centerlock, Tubeless compatible, HG Driver
Fordekk:SCHWALBE One Performance, RaceGuard, MicroSkin
Bakdekk:SCHWALBE One Performance, RaceGuard, MicroSkin
Dekkdimensjon:25-622
Drivverk
Girspaker:SHIMANO Ultegra ST-R8170
Framgir:SHIMANO Ultegra Di2 R8150 Brazed-On
Bakgir:SHIMANO Ultegra Di2 R8150, 12s
Kranklager:SHIMANO BB72-41B
Kranksett:SHIMANO Ultegra FC-R8150
Kjede:SHIMANO CN-M7100 12s
Kassett:SHIMANO Ultegra CS-R8100-12, HG+ 11-34T
Komponenter
Forbremse:SHIMANO Ultegra R8170, 160 mm
Bakbremse:SHIMANO Ultegra R8170, 140 mm
Styrelager:ACROS Integrated
Styre:-
Styrestem:-
Setepinne:-
Bremsetype: 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir: 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

24-giret (2 x 12)
Girskifterserie:Shimano Ultegra
Framgirserie: 

Framgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvsagt fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreves mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner forskjellige merker eller landeveissykkel vs. terrengsykkel, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveissykkelSRAM terrengsykkelSRAM landeveissykkelShimano navgir
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Shimano Ultegra
Bakgirserie: 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Ultegra Di2
Sykkelutstyr
Håndtak/Styretape:LAPIERRE Tape
Pedaler:VP 335 Clips&Strap
Sete:PROLOGO Dimension T4.0 rails
Kundeomtaler

Også tagget i


Meny

Din handlevogn(0 artikler )

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen