Startside / Sykler / Landeveissykkel / Racersykkel allround / Superior X-Road Team Elite Se

Superior X-Road Team Elite Se

Superior X-Road Team Elite Se
Beskrivelse

Superlett gravel-sykkel med fullt fokus på hastighet, fremkommelighet og komfort

Leter du etter en superlett karbonsykkel som kombinerer rask racingfølelse med behagelig komfort, og som trives like godt på knudrete grusveier som på glatt asfalt, så er Superior X-ROAD Team Elite SE et opplagt valg. Den henvender seg til de av oss som uten problemer ønsker å kunne sykle også i de kjøligere månedene (bare å montere dekk med de riktige egenskapene) og ønsker en sykkel som er betydelig raskere enn den tradisjonelle hybridsykkelen. En ekte kompetent racependler med hydrauliske skivebremser, der fremkommelighet, effektivitet og utfordrende sykling står i fokus. Kanskje det perfekte redskapet for kresne pendlere, eventyrlystne, landevei- og terrengsyklister som ikke vil overlate noe til tilfeldighetene.

Nøkkelen til suksess!

  • Imponerende karbonramme (X-Road Race Mid Modulus) med konkurranseklar Road Advanced Geometry
  • Dempegaffel i karbon (X-ROAD Carbon) med imponerende følelse av styrestyrke
  • Slagkraftig 2x-drivlinje med 22 pålitelige gir fra kvalitetssikrede Shimano (105) 
  • Robust hjulsett fra Shimano (RS370) med felger i aluminium
  • Kvalitetsdekk fra Schwalbe (Pro One Evo) med 30 mm bredde (men sykkelen kan ta dekk opptil 40 mm bredde)
  • Effektive hydrauliske skivebremser fra Shimano (105-serien) som gir bremsekraft uavhengig av forholdene
  • Sete fra Fizik (Aliante R5) og setepinne i karbon ONE1 (Carbon)
  • Skjulte festepekter for dine skjermer

Fullt konkurransedyktig ramme som hjelper deg å shave av massevis av dyrebare sekunder

Et fullt konkurransedyktig design i høykvalitets karbon som til tross for sin lave vekt leverer kraftoverføring og vibrasjonsdemping av ypperste klasse. Dette er et imponerende lettvektsbygge med ekte høy kapasitet, skapt for deg som fokuserer på å trimme ned verdifulle sekunder og sikter på å sykle i ledertrøyen. Den høykvalitetsrammen er utrolig torsjonsstiv og kommer med en moderne gravelgeometri som sikrer at du holder ut selv på de lengste turene med opprettholdt høy komfort, og sammen med en relativt kort hjulbase gir den en reaksjonsvillig sykkel som lydig følger dine kommandoer. For å maksimere styringspresisjonen har sykkelen en lett dempegaffel (også denne helt i karbon) som sikrer at du har full kontroll, høy komfort og lynrask respons. Rammen er kompatibel med Shimanos elektroniske drivlinjer og er selvfølgelig designet for gjennomgående aksler med bred standard (12x142 mm), som tillater et stivere hjul og dermed gir økt kontroll.

Fordelen med intern kabellegging er kanskje mest merkbar på akkurat landevei- og gravel-sykler. Å raskt kunne kaste sykkelen på skulderen er et absolutt must, og å gripe en ramme uten en masse kabler er klart enklere og dessuten betydelig sikrere. Kabler og ledninger er naturligvis bedre beskyttet mot mekanisk påvirkning innenfor rammen og en helt glatt ramme byr også på mindre luftmotstand, samt at den er betydelig enklere å holde ren. Sist, men absolutt ikke minst, er det jo så at en sykkel med intern kabellegging rett og slett ser mye penere ut.

Slagkraftig 2x-drivlinje og høykvalitetshjulsett med raske kvalitetsdekk

Komponentmessig snakker vi om en pålitelig 2x-drivlinje med 22 gir fra Shimano (105-serien) som leverer høy ytelse og sikrer at du alltid finner det rette giret. Når underlag og forhold byr på litt større utfordringer, kommer redningen i form av den moderne girutvekslingen (et kranksett med doble klinger 52/34T kombinert med en kassett på 11-34T) som sammen med sykkelens lave vekt sørger for at sykkelen møter de høye forventningene.

Opprinnelig ruller sykkelen på et robust hjulsett fra Shimano (RS370) med 30 mm brede kvalitetsdekk fra Schwalbe (Pro One Evo), men den tillater at du kan montere dekk med bredde opp til 40mm, noe som sikrer klassens beste fremkommelighet og sørger for at du kan fortsette å tråkke uavhengig av underlaget. Med litt lavere lufttrykk i dekkene forbedres grepet på mykere underlag og med høyere lufttrykk kan du nesten oppnå samme gode rulleegenskaper som med en ren landeveissykkel.

Høykvalitets komponenter og pålitelige hydrauliske skivebremser

Ettersom denne sykkelen elsker fart, er den utstyrt med kraftige hydrauliske skivebremser som gir pålitelig og jevn ytelse gjennom hele året - uansett om det er gjørmete, støvete eller slapsete. For øvrig består den av gjennomgående slitesterke komponenter med høy presisjon, som er helt ideelle for våre strenge skandinaviske forhold. En virkelig skarp allroundsykkel med lav vekt for enhver type transport og trening som håndterer aggressiv kurvekjøring med bevart kontroll og som leverer massevis av rask sykkelglede. Disiplinene den excelurerer i er fremkommelighet, hastighet, effektivitet og allsidighet... nesten uansett hvilket underlag som gjelder!

Spesifikasjoner
Informasjon om sykkelens spesifikasjoner: På grunn av den rådende verdenssituasjonen kan noen av sykkelens komponenter avvike fra det som står i spesifikasjonen og det som vises på bildene. Produsenten kan uten varsel erstatte komponentene i den vanlige spesifikasjonen med tilsvarende komponenter.
Artikkelnummer: 0069054
Leverandørens artikkelnummer:-
Varemerke:SUPERIOR
Farge:Matte Olive Metallic/Chrome
Størrelse:-
Produsentens artikkelnummer:-
Modellserie:Superior X-Road serie
Spesifikasjon
Kjønn:Unisex, Herre
Damespesifikk: 

Damespesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens nettsted:superiorbikes.com/se
Personalisering:Grus, Landeveissykling
Maling:Grønn, Sølv
Produsentens farge:MATTE OLIVE METALLIC/CHROME
Rammesett
Rammestørrelse:-
Ramme:Carbon X-Road Race Mid Modulus, Road Advanced Geometry, Disc Brake Flat Mount, BB865, SH dropout, Thru Axle 12x142 mm, Inner cable routing, Di2 compatible, mudguards ready
Rammemateriale: 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
Forhjulsgaffel:X-ROAD carbon fork
Framgaffelmateriale:Karbonfiber
Bakgaffeltype: 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjulstørrelse: 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
Årsmodell:2022
Sykkeltype:Gravelbike, Landeveissykling
Elektrisk sykkel:Nei
Din høyde: 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm):-
Hjul
Fordekk:Schwalbe Pro One Evo, 28x1.20", ADDIX
Bakdekk:Schwalbe Pro One Evo, 28x1.20", ADDIX
Dekkdimensjon:30-622
Drivverk
Framgir:SHIMANO 105 FD-R7000-L, DOWN SWING, BRAZED-ON Type
Bakgir:SHIMANO 105 RD-R7000 Shadow
Kranklager:SHIMANO BB-RS500 PressFit, shell 41x86.5mm ### BB accessories
Kassett:SHIMANO CS-HG700-11, 11-34T
Komponenter
Forbremse:SHIMANO ST-R7025/BR-R7070, hydraulic disc brake
Bakbremse:SHIMANO ST-R7025/BR-R7070, hydraulic disc brake
Styrelager:ACROS AIX-525, OD56, IS52/28.6, ICR-IS52/40IPS
Styre:ONE1 Alloy, X-Race Aero, 16° flared, 70mm reach, 31.8mm
Styrestem:ONE1 TDS-660 Alloy, 31.8mm, 7°, 80MM
Setepinne:ONE1 Carbon, SP0225380AERO
Bremsetype: 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir: 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

22-giret (2 x 11)
Framgirserie: 

Framgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvsagt fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreves mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner forskjellige merker eller landeveissykkel vs. terrengsykkel, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveissykkelSRAM terrengsykkelSRAM landeveissykkelShimano navgir
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Shimano 105
Bakgirserie: 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano 105
Sykkelutstyr
Håndtak/Styretape:Velo VLF-8111
Kundeomtaler

Også tagget i

  • 2022

Meny

Din handlevogn(0 artikler )

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen