Startside / Sykler / Landeveissykkel / Racersykkel allround / Superior Racercykel X-road 9.5 GF Gloss Grey/Orange Red

Superior Racercykel X-road 9.5 GF Gloss Grey/Orange Red

Superior Racercykel X-road 9.5 GF Gloss Grey/Orange Red
Beskrivelse

Rapp allrounder der både fart, utholdenhet og komfort står i fokus

Ser du etter en lett karbon sykkel som kombinerer raske race-følelser med behagelig komfort, og som trives like godt på glatt asfalt som på humpete grusveier, så er Superior X-ROAD 9.5 GF et åpenbart valg. Den retter seg mot oss som vil kunne kjøre lange strekninger med behagelig komfort gjennom alle fire årstider med noe som er raskere enn den tradisjonelle hybriden. En rapp allrounder med trådløst styrt drivverk og effektive skivebremser hvor effektivitet, komfort, fremkommelighet og utholdenhet står i fokus. Kanskje den optimale sykkelen for kresne pendlere, eventyrere, landeveis- og terrengsyklister som nekter å overlate noe til tilfeldighetene.

Nøkkelen til suksess!

  • Førsteklasses karbonramme (Carbon X-Road Race Mid Modulus) med Road Advanced Geometry
  • Dempegaffel i karbon (X-ROAD Carbon) med imponerende styringsfølelse
  • Slagkraftig 2x-drivverk med 24 trådløst styrte gir fra Shimano (105 Di2) med bredt girutvalg
  • Gripesterke dekk fra Schwalbe (Pro One Evo) med 30 mm bredde (klarer dekkbredde opp til 40 mm)
  • Hydrauliske skivebremser fra Shimano (105) som gir bremseevne uansett forhold
  • Smarte detaljer som skjulte monteringspunkter for skjermer og magnetisk spak for montering av faste aksler
  • Utstyrt med komponenter av høy kvalitet fra både ONE, Selle Royal, SAPIM og ACROS

En imponerende lettvektsbygning med overbevisende egenskaper

Ramme med konkurranseklar design i høyverdig karbon som til tross for sin lave vekt leverer kraftoverføring og vibrasjonsdemping av høyeste klasse. Dette er en lettvektsbygning med virkelig høy kapasitet som er skapt for deg som fokuserer på å kutte dyrebare sekunder og sikter på å sykle med ledertrøyen. Den førsteklasses rammen er utrolig torsjonsstiv og har en velbalansert geometri som sørger for at du holder ut lange turer med fortsatt høy komfort. For å maksimere styringspresisjonen har sykkelen en forgaffel helt i karbon som sørger for full kontroll, høy komfort og lynrask respons.

Fordelen med intern kabelføring er kanskje størst på gravel-syklene, å raskt kunne slenge sykkelen på skuldrene er nesten et must. Kabler og ledninger er selvfølgelig mer beskyttet mot mekanisk påvirkning inni rammen, og en helt slett ramme gir også mindre luftmotstand og er betydelig enklere å holde ren.

Trådløst styrt 2x-drivverk og hjulsett med raske kvalitetsdekk

Komponentmessig handler det om et kranksystem med doble ringer og totalt 24 gir og trådløs styring fra Shimano (105 Di2) som leverer superjevn ytelse og sørger for at du alltid finner riktig gir. Når underlag og forhold byr på litt tøffere motstand, vil redningen være det generøse girutvalget, som sammen med sykkelens lave vekt sørger for at sykkelen lever opp til de høye forventningene.

Originalt ruller sykkelen på et par 28-tommere fra DT Swiss (C 1800 SPLINE) som er utstyrt med lett rullende 30 mm brede kvalitetsdekk, men den tillater at du kan montere dekk med bredder helt opp til 40 mm, noe som skaper klassens beste fremkommelighet og sørger for at du kan fortsette å tråkke uansett hvilket underlag som gjelder for øyeblikket.

Førsteklasses komponenter og pålitelige hydrauliske skivebremser

Sykkelen er utstyrt med kraftige hydrauliske skivebremser som leverer pålitelig og konsekvent ytelse året rundt – uansett om det er gjørmete, støvete eller slaskete for dagen. For øvrig er det gjennomgående førsteklasses komponenter med fin presisjon som fungerer utmerket i våre strenge skandinaviske værforhold. En virkelig skarp sykkel med lav vekt for alle former for transport og trening som takler aggressiv svingkjøring med fortsatt kontroll og som leverer massevis av rask sykkelglede, og hvor paradegrenene er effektivitet, utholdenhet, fremkommelighet og allsidighet.

Spesifikasjoner
Artikkelnummer: 0119508-R103
Varemerke:SUPERIOR
Farge:Gloss Grey/Orange Red
Produsentens artikkelnummer:-
Spesifikasjon
Personalisering:Landeveissykling
Modellserie:Superior X-Road serie
Kjønn:Unisex, Dame, Herre
Damespesifikk: 

Damespesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Vekt (ifølge produsenten):13.85 kg
Produsentens nettsted:superiorbikes.com/se-sv
Elektrisk sykkel:Nei
Din høyde: 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm):-
Produsentens farge:Gloss Grey/Orange Red
Rammesett
Rammestørrelse:-
Ramme:Carbon X-Road Race Mid Modulus, Road Advanced Geometry, Disc Brake Flat Mount, BB86.5, SH dropout, Thru Axle 142x12 mm, Inner cable routing, Di2 compatible, mudguards ready.
Rammemateriale: 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
Forhjulsgaffel:X-ROAD Carbon Fork
Forhjulsgaffeltype: 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Steel
Framgaffelmateriale:Karbonfiber
Hjulstørrelse: 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
Årsmodell:2024
Hjul
Hjul:DT Swiss C 1800 SPLINE, CL, 12x100mm, Tubeless Ready/DT Swiss C 1800 SPLINE, CL, 12x142mm, SH11, Tubeless Ready
Fordekk:Schwalbe Pro One Evo, V-Guard, TL-Easy, 30-622, ADDIX Race
Bakdekk:Schwalbe Pro One Evo, V-Guard, TL-Easy, 30-622, ADDIX Race
Dekkdimensjon:30-622
Drivverk
Girspaker:SHIMANO 105 R7170, Di2, 2-speed/SHIMANO 105 R7170, Di2, 12-speed
Framgir:SHIMANO 105 FD-R7150, Down Swing, Brazed-On Type
Bakgir:SHIMANO 105 RD-R7150, Shadow Design
Kranklager:SHIMANO BB-RS500PB, PressFit, shell 41x86.5mm
Kranksett:SHIMANO 105 FC-R7100, Hollowtech II, 50-34T
Kjede:SHIMANO DEORE CN-M6100
Kassett:SHIMANO 105 CS-R7100, 12 speed, 11-34T
Komponenter
Forbremse:SHIMANO 105 R7170, hydraulic disc brake
Bremseskive foran:SHIMANO SM-RT70, 140mm
Bakbremse:SHIMANO 105 R7170, hydraulic disc brake
Bremseplate bak:SHIMANO SM-RT70, 140mm
Styrelager:ACROS AIX-525, ICR, OD56, IS52/28.6 - 40IPS
Styre:ONE Alloy, X-Race Aero, 31.8mm, Reach 70mm, Drop 127mm, Backsweep 6°
Styrestem:ONE Race ICR, Alloy, 31.8mm, -7°
Setepinne:ONE Aero Carbon
Bremsetype: 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir: 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

24-giret (2 x 12)
Girskifterserie:Shimano 105
Framgirserie: 

Framgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvsagt fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreves mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner forskjellige merker eller landeveissykkel vs. terrengsykkel, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveissykkelSRAM terrengsykkelSRAM landeveissykkelShimano navgir
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Shimano 105
Bakgirserie: 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano 105
Sykkelutstyr
Håndtak/Styretape:ONE Handlebar Tape
Sete:Selle Royal Gravel
Geometri
 520mm (S)540mm (M)560mm (L)580mm (XL)
BB DROP (mm)70707070
SEAT TUBE LENGTH (mm)462482502522
EFFECTIVE TOP TUBE LENGTH (mm)532545569590,6
STACK HEIGHT (mm)537557578597,2
REACH (mm)376380392408
SEAT TUBE ANGLE73,873,57373
HEAD TUBE ANGLE7171,57272
REAR CENTER (mm)406406406406
HEAD TUBE LENGTH (mm)120140160180
WHEELBASE (mm)99099610101032,6
STEM (mm)8090100110
HANDLEBAR (mm)410410410430
CRANKSET (mm)172.5172.5175175
Seatpost (mm)380380380380
Kundeomtaler

Også tagget i


Meny

Din handlevogn(0 artikler )

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen