Varemerke: | SKEPPSHULT |
Farge: | Schack Matt |
Produsentens artikkelnummer: | 2810-1869-2527-76 |
Spesifikasjon |
Personalisering: | - |
Modellserie: | Skeppshult Elit |
Kjønn: | Dame |
Damespesifikk:
Damespesifikk
Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
| Ja |
Vekt (ifølge produsenten): | 17,3 kg |
Produsentens nettsted: | skeppshult.se/sv/ |
Elektrisk sykkel: | Nei |
Din høyde:
Din høyde
Anbefalt lengde ifølge leverandøren
| 160, 180 |
Passer Høyde (cm): | 160-165, 165-170, 170-175, 175-180 |
Produsentens farge: | Schack Matt |
Rammesett |
Rammestørrelse: | 53 |
Rammemateriale:
Rammemateriale
Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler. Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel! Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).
| Stål |
Forhjulsgaffeltype:
Forhjulsgaffeltype
En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg! Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!
| Steel |
Framgaffelmateriale: | Stål |
Hjulstørrelse:
Hjulstørrelse
Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype. Barne sykler Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel. Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling. Mountainbikes I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng. Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.
| 28" |
Årsmodell: | 2025 |
Hjul |
Forhjulsnav: | Shimano® navdynamo for disc brake. |
Baknav: | Shimano® for disc brake, 9-piece gear cassette. |
Fordekk: | Schwalbe 28" (35-622) with puncture protection and reflective side. |
Bakdekk: | Schwalbe 28" (35-622) with puncture protection and reflective side. |
Dekkdimensjon: | 35-622 |
Felger: | Aluminum double wall. |
Drivverk |
Girspaker: | Shimano® 18 gears, shifter. |
Kranklager: | Fully enclosed with machine ball-bearings. |
Kranksett: | Shimano® crank 30/46T 170 mm black |
Kjede: | Shimano® HG-type |
Komponenter |
Forbremse: | Shimano® hydraulic disc brake. |
Bakbremse: | Shimano® hydraulic disc brake. |
Styre: | Handlebar powder coated in Skeppshult. |
Styrestem: | Aluminium adjustable stem. |
Setepinne: | Aluminium 27.2 x 300 mm |
Bremsetype:
Bremsetype
Felgbremser De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt. Rullebremser Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser. Fotbremse Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften. Skivebremser De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).
| Hydraulisk skivebrems |
Antall gir:
Antall gir
Hvor mange gir trenger jeg?Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse. Lavt vedlikeholdI dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir. Høy ytelseI dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene. En kombinasjon av beggeI dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.
| 18-giret (2 x 9) |
Girskifterserie: | Ingen serie |
Bakgirserie:
Bakgirserie
Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX. Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt. Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene. Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst. Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne. Shimano terrengsykkel | Shimano landevei | SRAM terrengsykkel | SRAM landevei | Shimano navgir |
---|
XTR Di2 | Dura-Ace Di2 | XX1 Eagle | RED E-tap | Alfine 11 | XTR | Dura-Ace | XX1 | Red 22 | Alfine 8 | XT Di2 | Ultegra Di2 | XX | Force 22 | Nexus 8 | XT | Ultegra | X01 Eagle | Rival 22 | Nexus 7 | SLX | 105 | X01 | Apex | Nexus 3 | Deore | Tiagra | X0 | | | Alivio | Sora | EX1 | | | Acera | Claris | X1 | | | Altus | | GX Eagle | | | Tourney | | GX | | | | | NX Eagle | | | | | NX | | | | | X9 | | | | | X7 | | | | | X5 | | |
| Ingen serie |
Sykkelutstyr |
Belysning: | Shimano® navdynamo LED-light, on/off, front. Battery LED lights rear. |
Skjermer: | Plastic fenders. |
Støtte: | AtranVelo™ aluminium. |
Bagasjebrett: | AtranVelo™, rack with AVS-function. Max load 25 kg. |
Lås: | ABUS frame lock, Plug-In, bike approved |
Håndtak/Styretape: | Ftalatfree, PAH-free, latex-free, nature rubber free |
Pedaler: | Anti-slip pedal, aluminium, with reflex. |
Sete: | Selle Royal, soft padding, water resistant. |
Annet: | Aluminum Bell. |
Sykkellås |
FG-godkjent:
FG-godkjent
Om sykkelen din blir stjålet, krever vanligvis forsikringsselskapene at den må ha vært låst fast til et fast objekt med en FG-godkjentt lås. Tenk derfor nøye gjennom før du bestiller en altfor enkel lås som kanskje ikke er godkjent.
| Ja |