Startside / Sykler / Hybridsykkel / Byhybrid / Bysykkel Tunturi TX500 High Matt Creme/Blue

Bysykkel Tunturi TX500 High Matt Creme/Blue

Bysykkel Tunturi TX500 High Matt Creme/Blue
Beskrivelse

Rask, smidig og velutstyrt hybrid med elegante sporty former

Kjøreglade Tunturi TX500 High er en rask, smidig og praktisk Hybridsykkel som passer utmerket for alt fra intensive treningsrunder til daglig pendling. En kvikk pendler med et drivverk som ytterst sjelden krøller seg og som fungerer like bra i tøffe oppoverbakker som på bølgende strekninger. Med de lettrullende dekkene som sjelden får triste punkteringer kan du sykle bekymringsfritt selv på veier som er i litt dårligere stand. Med den justerbare styrestammen kan du enkelt endre sittestilling slik at den blir mer oppreist, f.eks. ved hektisk sykling hjemme i byen, eller mer framoverbøyd ved lengre og mer eventyrlige langturer. Dette er en velutstyrt sykkel med smidig manøvreringsevne og stilige former som passer til det meste; både til hverdags eller til pendling... og den er allerede fra start utstyrt med bagasjebrett, lås og belysning.

Nøkkelen til suksess!

  • Høyklassig aluminiumsramme med sporty geometri som inviterer til rask og leken kjøring
  • Driftssikker 1x-drivverk med 9 gir fra kvalitetssikre Shimano (CUES) med pålitelig ytelse
  • Hydrauliske Skivebremser fra Shimano (MT200) som leverer trygghet og ytelse i alle typer vær
  • Punkteringsbeskyttede dekk fra Mitas (Flash) med 37 mm bredde som ruller lett på både asfalt- og grusveier
  • Solid konstruksjon med pålitelige komponenter garanterer at sykkelen holder lenge og kan rulle mange lange mil
  • Utstyrt med både skjermer, AVS-bagasjebrett, Kjedebeskyttelse, lås, støtte og belysning allerede fra start

Lett aluminiumsramme med former som skaper en effektiv kjørestilling

Den robuste men lette rammen er laget av kvalitetsaluminium som dels gjør den effektiv og underholdende å kjøre, men samtidig gjør den lett og smidig når du skal flytte på den eller bære den opp alle trappene. Rammens tydelig sportige geometri er spesielt utformet for at du skal sitte komfortabelt og ha en tydelig oversikt over hele omgivelsene, men samtidig kunne finne en kjøreposisjon som gir tilstrekkelig effektivitet for å kunne håndtere litt lengre runder og rask daglig pendling. 

Pålitelig 1x-drivverk med 9 gir samt Skivebremser med effektiv ytelse

Det pålitelige 1x-drivverket består av et Kranksett med enkeltkrans (40T) og en 9-delt Kassett (11-41T) fra Shimano (CUES) sørger for at du enkelt tar deg lett opp enhver bakke samtidig som du kan holde et høyt tempo selv på strekningene, noe som gir deg valgfrihet til å kunne velge mellom ulike typer sykling. Og når du etter hvert må sakke ned farten så har du tilgang til et par hydrauliske Skivebremser som sørger for at du alltid har tilgang til pålitelig, trygg og konsekvent bremseytelse, dessuten året rundt og like godt i regn som i sol.

Hjulsett med robuste aluminiumsfelger og grepssikre kvalitetsdekk

Det robuste Hjulsettet består av dobbeltbunnede aluminiumsfelger som er utstyrt med grepssikre kvalitetsdekk som uten problem håndterer alt fra glatt asfalt og ujevn brostein til betydelig ujevnere underlag. Disse 37 mm brede dekkene gir en perfekt kombinasjon av lav rullemotstand, komfort og pålitelig punkteringsbeskyttelse, noe som i praksis skaper økt trygghet på de underlagene du normalt finner både hjemme i byen og ute på landet. En syklende zenbuddhist ville nok kalle størrelsen for den gylne middelvei... kjører du med litt lavere lufttrykk så øker du komforten og oppnår bedre beskyttelse mot skarpe gjenstander og grus, alt for at du skal få så bekymringsfri sykling som mulig på myke underlag. Holder du dekkene godt pumpet så tåler de det meste og du får en fantastisk lettrullende sykkel som gjør deg like glad hver gang du tråkker av gårde fra konkurrentene.

Spesifikasjoner
Informasjon om sykkelens spesifikasjoner: På grunn av den rådende verdenssituasjonen kan noen av sykkelens komponenter avvike fra det som står i spesifikasjonen og det som vises på bildene. Produsenten kan uten varsel erstatte komponentene i den vanlige spesifikasjonen med tilsvarende komponenter.
Artikkelnummer: 0149416
Leverandørens artikkelnummer:-
Varemerke:TUNTURI
Farge:Matt Creme/Blue
Størrelse:-
Produsentens artikkelnummer:-
:-
Spesifikasjon
Kjønn:Herre
Damespesifikk: 

Damespesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Fungerer for barn:Nei
Produsentens nettsted:tunturi.se/
Elektrisk sykkel:Nei
Din høyde: 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm):-
Personalisering:-
Sykkeltype:Hybrid/Standard/Trekking
Maling:Beige
Produsentens farge:Matt Creme/Blue
Rammesett
Rammestørrelse:-
Rammemateriale: 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
Forhjulsgaffel:Aluminium
Forhjulsgaffeltype: 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Steel
Framgaffelmateriale:Aluminium
Bakgaffeltype: 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjulstørrelse: 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
Årsmodell:2025
Hjul
Forhjulsnav:100mm
Baknav:135mm
Fordekk:Mitas Flash (37-622)
Bakdekk:Mitas Flash (37-622)
Dekkdimensjon:37-622
Felger:X430 disc, Aluminium, Doubble Wall
Drivverk
Girspaker:Shimano SL-U4010 Cues 9
Bakgir:Shimano RD-U4000 9
Kranksett:Shimano FC-U4000 40T
Kjede:LG-500
Kassett:Shimano CS-LG400 11-41T
Komponenter
Forbremse:Shimano MT-200 hydraulic
Bakbremse:Shimano MT-200 hydraulic
Styre:Aluminium 620mm
Styrestem:Aluminium, Hight Adjustable
Setepinne:Aluminium/hopea 27,2mm
Bremsetype: 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir: 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

9-delt (1 x 9)
Girskifterserie:Shimano Cues
Bakgirserie: 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Cues
Sykkelutstyr
Belysning:Front and back
Skjermer:Plastic
Bagasjebrett:Atran Velo AVS
Lås:Basta Solid Plus-safety lock
Håndtak/Styretape:Velo kraton
Pedaler:SP-820
Sete:Ariel Astrale
Sykkellås
FG-godkjent: 

FG-godkjent

Om sykkelen din blir stjålet, krever vanligvis forsikringsselskapene at den må ha vært låst fast til et fast objekt med en FG-godkjentt lås. Tenk derfor nøye gjennom før du bestiller en altfor enkel lås som kanskje ikke er godkjent.
Ja
Kundeomtaler

Også tagget i

  • 2025
  • 28"

Lignende produkter

Biorn Loke 28
5 253 kr
(Veil. pris: 6 490 kr)
På lager. 3–6 dager
Hybridsykkel Trek FX 1 Gen 4 Dnister Black
På lager. 3–6 dager
-10%
Scott Sub Cross 35 Men Grey hybridsykkel
På lager. 3–6 dager
Biorn Loka 28
5 253 kr
(Veil. pris: 6 490 kr)
På lager. 3–6 dager
Meny

Din handlevogn(0 artikler )

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen