Startside / Sykler / Cyclocross & Gravelsykkel / Gravelsykkel / Gravelsykkel Merida Silex 400 Black/Grey

Gravelsykkel Merida Silex 400 Black/Grey

Gravelsykkel Merida Silex 400 Black/Grey
Beskrivelse

Flerfaldig testvinner som elsker alle former for storslagne sykkeventyr

Huser du en utemmelig eventyrer som av og til pusher grensene så kan bestselgeren Merida SILEX 400 bli din beste venn. For visst er det en herlig følelse å bare kunne tråkke på, uten å måtte se på klokken, og bare kjøre dit sykkelen tar deg! Og for akkurat den typen turer er den flerfoldige prisvinnende verdensmesteren Silex virkelig helt rett modell. En komfortabel og allsidig landeveissykkel med Terrengsykkel-inspirert geometri som leverer imponerende fremkommelighet på nesten alle typer underlag. Og selv om den først og fremst er laget for bikepacking og eventyr, er den ekstremt verdsatt av pendlere og personer som setter pris på komfort. Det er ikke så rart med tanke på at det er den mest komfortable rammen Merida har laget, og den hjelper til med å jevne ut veien når underlaget er på sitt mest urolige. Det finnes også en hel rekke festepunkter på ramme og gaffel som er spesialutviklet for vesker, slik at du får med deg alt du trenger for dagens alle eventyr. 

Nøkkelen til suksess!

  • Spenstig ramme i hydroformet og trippelredusert aluminium (Silex Lite II) med kraftoverføring i toppklasse
  • Moderne grusgeometri med litt lengre over- og styrerør kombinert med et noe kortere Styrestem
  • Gafler i karbonfiber (Silex II CF2) gir kursstabile egenskaper og distinkt styrefølelse
  • Slagkraftig 2x-drivlinje med 20 driftssikre gir fra Shimano (GRX400) med pålitelig ytelse
  • Hydrauliske Skivebremser fra Shimano (GRX400) med kraftfull bremseytelse 
  • Slitesterke 28-tommere med lav rotasjonsvekt og grepsikre dekk med 45 mm bredde fra Maxxis (Rambler)
  • Elegante WIRE PORT-kabelføring for et renere cockpit - og færre kabler for styrevesken å henge seg fast i
  • Massevis av fester for både bagasjen og andre typer praktisk tilbehør
  • Enestående kjørekvalitet (Cycling Plus) og den beste sykkelen i sitt slag (Offroad CC)

Aluminiumsramme med kraftoverføring i toppklasse og Gafler i karbonfiber

Mellom de slitesterke hjulene sitter en hydroformet ramme i trippelredusert aluminium med kraftoverføring i toppklasse og praktisk intern kabel-/vaiertrekking. Denne versjonen har en grusgeometri med enda mer kapasitet for off-road, takket være en mer avslappet styrevinkel, samt et klassisk bukkestyre som sørger for at den føles alert samtidig som den gir deg mulighet til avlastning og sørger for at du kan krysse kontinenter uten å få vondt i nakken. Legg til en spenstig Gafler i karbonfiber og du har nøkkelen til de kursstabile egenskapene, en effektiv vibrasjonsdempning og den distinkte styrefølelsen.

Driftssikker 2x-drivlinje samt kraftfulle hydrauliske Skivebremser

Rett fart oppnås takket være en driftssikker 2x-drivlinje med 20 slagkraftige gir, den er dessuten spesielt tilpasset for Gravelsykkel og leverer et bredt register samt selvfølgelig fartsressurser av rang. Når det vel blir tid for å sakke ned, gjør du det med effektive hydrauliske Skivebremser, som sørger for at du har kraftfull bremseevne, uansett underlag, vær eller årstid.

Robuste 28-tommere som tar seg frem på nesten alle typer underlag

Slitesterke 28-tommere med lav rotasjonsvekt som leverer fin fart og virkelig godt grep, først og fremst takket være et par høykvalitets dekk med hele 45mm i bredde. Du kan kjøre med dekkbredder opp til 42mm med skjermer, noe som gir god margin for litt gjørme og skitt, så du bestemmer helt selv om du vil minimere rullemotstanden eller kanskje prioritere komforten.

Testvinner med dedikerte plasser for både bagasje og tilbehør

Kombiner dette med flere festepunkter for flaskeholdere, en generøs fremre trekant (perfekt for dine rammevesker) og praktiske skjermfester samt feste for bagasjebærer, så har du både praktisk funksjon men beholder likevel den der litt slanke racefølelsen. Sykkelpressen fortsetter å strø lovord over verdensmesteren Silex: Road CC utnevner den til Gravelsykkel and Adventure Bike of the Year og Cyclingweekly.com gir den 9 av 10 poeng... vi sier gratulerer!

Spesifikasjoner
Informasjon om sykkelens spesifikasjoner: På grunn av den rådende verdenssituasjonen kan noen av sykkelens komponenter avvike fra det som står i spesifikasjonen og det som vises på bildene. Produsenten kan uten varsel erstatte komponentene i den vanlige spesifikasjonen med tilsvarende komponenter.
Artikkelnummer: 0150027-0423
Leverandørens artikkelnummer:-
Varemerke:MERIDA
Farge:Black/Grey
Størrelse:-
Produsentens artikkelnummer:-
Modellserie:Merida Silex
Spesifikasjon
Kjønn:Unisex, Dame, Herre
Damespesifikk: 

Damespesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens nettsted:www.merida-bikes.com/sv-se
Personalisering:Grus
Maling:Grå, Svart
Produsentens farge:Black/Grey
Vekt (ifølge produsenten):10.9 kg
Rammesett
Rammestørrelse:-
Ramme:SILEX LITE II, aluminium
Rammemateriale: 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
Forhjulsgaffel:MERIDA SILEX CF2 II, carbon
Forhjulsgaffeltype: 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Steel
Framgaffelmateriale:Karbonfiber
Bakgaffeltype: 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjulstørrelse: 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
Årsmodell:2025
Sykkeltype:Gravelbike
Elektrisk sykkel:Nei
Din høyde: 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm):-
Hjul
Forhjulsnav:Shimano HB-TC500, 100x12 mm, 28H, Centerlock
Baknav:Shimano FH-TC500-HM, 12-142 mm, 28H, Centerlock
Fordekk:Maxxis Rambler, 700x45C, fold, TR, EXO
Bakdekk:Maxxis Rambler, 700x45C, fold, TR, EXO
Dekkdimensjon:45-622
Felger:MERIDA EXPERT SLII, 23 IWR, 25 HRI, aluminium, Tubeless ready (tape&valves not incl)
Drivverk
Girspaker:Shimano GRX400
Framgir:Shimano GRX400
Bakgir:Shimano GRX400
Kranksett:Shimano GRX600, 46-30T
Kjede:KMC X10
Kassett:Shimano CS-HG50, 11-36T, 10-speed
Komponenter
Forbremse:Shimano GRX400, Hydraulic disc
Bakbremse:Shimano GRX400, Hydraulic disc
Styre:MERIDA EXPERT GRII, aluminium, 400mm (XS-S) , 420mm (M) , 440mm (L/XL)
Styrestem:MERIDA TEAM CC III, aluminium, 31.8 mm, -6°
Setepinne:MERIDA COMP CC, aluminium, 27.2 mm, 5 mm setback
Bremsetype: 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir: 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

20-giret (2 x 10)
Girskifterserie:Shimano GRX
Framgirserie: 

Framgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvsagt fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreves mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner forskjellige merker eller landeveissykkel vs. terrengsykkel, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveissykkelSRAM terrengsykkelSRAM landeveissykkelShimano navgir
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Shimano GRX
Bakgirserie: 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano GRX
Sykkelutstyr
Pedaler:Ingår ej
Sete:MERIDA COMP SL, V-mount
Kundeomtaler

Også tagget i


Lignende produkter

-23%
BMC URS Three Black gravelsykkel
På lager. 3–6 dager
-26%
BMC URS Two Red gravelsykkel
På lager. 3–6 dager
Meny

Din handlevogn(0 artikler )

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen