Startside / Sykler / Cyclocross & Gravelsykkel / Gravelsykkel / Gravelsykkel Rock Machine Lukk CR 60 Gloss Sulfur Yellow

Gravelsykkel Rock Machine Lukk CR 60 Gloss Sulfur Yellow

SE PRISEN
Gravelsykkel Rock Machine Lukk CR 60 Gloss Sulfur Yellow
Beskrivelse

Lett allrounder med herlig respons og førsteklasses fremkommelighet

Den allsidige og lette Rock Machine Lukk CR 60 er en kvikk allrounder som behersker alt fra jevne sykkelveier til betydelig mer utfordrende underlag. Dette er en skarp Gravelsykkel som kombinerer rask respons og smidig manøvrering med den kursstabiliteten som kreves for at du skal kunne holde høy hastighet på humpete grusveier og samtidig beholde overtaket ute på landeveiene. En uredd gravelracer som leverer harmonisk manøvreringsevne på praktisk talt alle typer underlag, og den gjør det i tillegg gjennom årets alle fire årstider.

Nøkkelen til suksess!

  • Behersker alt fra lekne grusveisrally og eventyrlig stisykling til daglig pendling på jevn asfalt
  • Karbonfiberchassis (Carbon Mid Modulus) som sikrer brutal kraftoverføring og effektiv vibrasjonsdempning
  • Moderne gravelgeometri med en grunnposisjon som sørger for at du klarer selv lange dager i salen
  • Slagkraftig 20-giret 2x-drivlinje fra Shimano (GRX RX600/RX400) med driftssikker ytelse
  • Hydrauliske Skivebremser fra Shimano (GRX RX400) som er både effektive og pålitelige i all slags vær 
  • Slitesterkt Hjulsett fra kvalitetssikre DT Swiss (E 1800 SPLINE) som tåler litt tøffere tak
  • Grepsikre dekk fra WTB (Expanse) med 32mm bredde og pålitelig grep på de fleste typer underlag
  • For øvrig utstyrt med kvalitetskomponenter fra både ONE1, Satori og Selle Royal 

Lett karbonfiberchassis med helt riktige vinkler og rå kraftoverføring

Det elegante chassiset består av en ramme i lett karbonfiber med helt riktige vinkler som leverer førsteklasses respons når du legger trykk på pedalene. Legg til en velbalansert gravelgeometri som garanterer at du kan kjøre både fort og lenge med en tydelig oversikt over omgivelsene, og dermed får du full kontroll på alt som skjer rundt deg i trafikken. Den trives selvsagt på asfalten men fungerer kanskje aller best der en tradisjonell landeveisracer har vanskelig for å ta seg frem (løst grus er ikke noe problem) og der en Terrengsykkel ofte kan føles litt langsom eller treg.

Slagkraftig 2x-drivlinje med et gir for de fleste typer tempo

Komponentmessig har den en slagkraftig drivlinje med 20 driftssikre gir som består av et Kranksett med doble kjedehjul kombinert med en generøst steget Kassett, som samlet gir en bred girutvikling med fokus på litt høyere farter. Og takket være en lav totalvekt så trives denne klatrevillige sykkelen like godt når det går unna i utforbakkene, uansett hvilket underlag du velger... nøkkelordene er allsidighet, fremkommelighet, hastighet og opprettholdt høy komfort! 

Allsidig bukkestyre og Skivebremser som matcher fartsressursene

Takket være den fleksible allsidigheten som bare et bukkestyre kan levere så kan du enkelt variere posisjonen din i salen, men den gir deg samtidig en noe mer oppreist grunnposisjon enn hva en tradisjonell landeveisracer kan tilby. Når du først trenger å få stopp på det kvalitative Hjulsettet som er utstyrt med 32mm brede kvalitetsdekk så har du tilgang til kraftige Skivebremser som er dimensjonert for å matche fartsressursene i både vått og tørt, og ettersom Skivebremsene er hydrauliske så er bremsekraften enkel å dosere.

Festepunkter som gir dedikert plass til noen av tilbehøret ditt

Selv om den først og fremst er konstruert for å motstå tøffe prøvelser på ujevne underlag så kan den selvsagt utstyres med en rekke ulike typer tilbehør, noe som gjør den virkelig uslåelig om du er på jakt etter en rask jobbpendler med et nesten horisontbredt register. En kvalitativ karbonfibersykkel for deg som vil kunne kjøre på skiftende typer underlag uten å måtte oppleve kjedelige punkteringer så fort den jevne asfalten går over til mer utfordrende underlag. 

Spesifikasjoner
Informasjon om sykkelens spesifikasjoner: På grunn av den rådende verdenssituasjonen kan noen av sykkelens komponenter avvike fra det som står i spesifikasjonen og det som vises på bildene. Produsenten kan uten varsel erstatte komponentene i den vanlige spesifikasjonen med tilsvarende komponenter.
Artikkelnummer: 0151406-AC41
Leverandørens artikkelnummer:-
Varemerke:ROCK MACHINE
Farge:Gloss Sulfur Yellow
Størrelse:-
Produsentens artikkelnummer:-
Spesifikasjon
Kjønn:Unisex, Dame, Herre
Damespesifikk: 

Damespesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens nettsted:rockmachinebikes.com/se-sv
Personalisering:Grus
Maling:Gul
Produsentens farge:Gloss Sulfur Yellow
Vekt (ifølge produsenten):8.95 kg
Rammesett
Rammestørrelse:-
Ramme:PDFB65D, Carbon Mid Modulus, UDH, Cable roating thru headset
Rammemateriale: 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
Forhjulsgaffel:Full carbon
Forhjulsgaffeltype: 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Steel
Framgaffelmateriale:Karbonfiber
Hjulstørrelse: 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
Årsmodell:2025
Sykkeltype:Gravelbike
Elektrisk sykkel:Nei
Din høyde: 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm):-
Hjul
Hjul:DT Swiss E 1800 SPLINE Tubeless
Fordekk:WTB Expanse, TCS Light, 32mm, Tanwall
Bakdekk:WTB Expanse, TCS Light, 32mm, Tanwall
Dekkdimensjon:32-622
Drivverk
Framgir:Shimano GRX FD-RX400, DOWN SWING, DOWN-PULL
Bakgir:Shimano GRX RD-RX400 Shadow Plus
Kranklager:Shimano BSA
Kranksett:Shimano FC-RX600-10, 46-30T, 170mm
Kjede:KMC X10
Kassett:SHIMANO CS-HG50-10, 11-36T
Komponenter
Forbremse:Shimano ST-RX400-L
Bremseskive foran:Shimano SM-RT64, 160mm
Bakbremse:Shimano ST-RX400-R
Bremseplate bak:Shimano SM-RT64, 160mm
Styrelager:Token S-BOX
Styre:Satori Allroad Swift
Styrestem:ONE1 Race RAS-D62938 Alloy, 31.8mm, -8°
Setepinne:ONE1 Race Carbon, PMP12, 27.2mm
Bremsetype: 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir: 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

20-giret (2 x 10)
Framgirserie: 

Framgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvsagt fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreves mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner forskjellige merker eller landeveissykkel vs. terrengsykkel, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveissykkelSRAM terrengsykkelSRAM landeveissykkelShimano navgir
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Shimano GRX
Bakgirserie: 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano GRX
Sykkelutstyr
Håndtak/Styretape:Velo Anti slipery, Shock Proof, with reflective dots
Sete:Selle Royal Flex
Kundeomtaler

Også tagget i


Lignende produkter

-23%
BMC URS Three Black gravelsykkel
På lager. 3–6 dager
-26%
BMC URS Two Red gravelsykkel
På lager. 3–6 dager
Gravelsykkel Ns Bikes RAG+ 2 Hydro Raw
På lager. 3–6 dager
Meny

Din handlevogn(0 artikler )

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen