Startside / Sykler / Cyclocross & Gravelsykkel / Gravelsykkel / Active Gravelbike Sirocco Gravel 360 Blå

Active Gravelbike Sirocco Gravel 360 Blå

Active Gravelbike Sirocco Gravel 360 Blå
Beskrivelse

Velutstyrt gravel med effektiv fremkommelighet på de fleste underlag

Den velutstyrte ACTIVE Sirocco Gravel 360 er en slitesterk finsk grusspesialist med en spenstig lett sykkelfølelse som du kan bruke for all slags transport og eventyr! Dette er en lett håndterbar og morsom gravel som alltid tar deg dit du vil, og som tilbyr riktig hastighet hvis beinmuskulaturen er villig. Ser du etter en robust pendler med smidig bukkestyre, skjermer og pålitelige skivebremser, som i tillegg tilbyr høy komfort på de fleste underlag, da har du funnet riktig! Dette er en multifunksjonell sykkel utstyrt med en pålitelig 18-girs drivlinje med et tydelig sportslig repertoar, som gjør hverdagen din litt mer praktisk og mye mer underholdende. Det spiller ingen rolle om du foretrekker glatt asfalt, knudrete brostein eller svingete skogsstier, for den fungerer bra på nesten alle underlag. Den er naturligvis forberedt for montering av både pakkeholder, belysning, lås og støtte hvis ønskelig.

Nøkkelen til suksess!

  • Eventyrlig gravel som passer til alt fra rask pendling til avslappede turer med familien
  • Bygget i Helsingfors, denne finske sykkelen inviterer til mye moro uten å kompromittere med sikkerheten
  • Ekstremt robust ramme i stål (CrMo) som tåler mye og gir en komfortabel kjøreopplevelse
  • Slitesterk forkgaffel i stål (CrMo) som demper vibrasjoner og tilbyr en herlig velbalansert følelse ved styring
  • Pålitelig 2x-drivlinje med 18 gir fra kvalitetssikrede Shimano (Sora/Alivio) med et bredt utvalg av gir (46/30Tx11-34T)
  • Mekaniske skivebremser med lavt vedlikeholdsbehov som gir pålitelig bremsekraft i all slags vær
  • Robust hjulsett utstyrt med 40 mm brede kvalitetsdekk fra Innova (Gravel)
  • Utrustet med skjermer for problemfri sykling i all slags vær
  • Kan selvsagt utstyres med ulike typer tilbehør for å øke lastekapasiteten og forenkle livet i sykkelsetet

Stålramme som takler alle underlag med bevart stabilitet

Hjertet i sykkelen er en ekstremt slitesterk stålramme (CrMo) med en geometri inspirert av både tradisjonelle racersykler og langdistansesykler. En relativt kort bakre triangel kombinert med et noe lavere plassert kranklager enn på en klassisk landeveissykkel resulterer i en svært allsidig og smidig sykkel som håndterer ALLE underlag med stabilitet, selv under tung last. Stålrammens unike egenskaper, sammen med en komfortabel sittestilling, gir en behagelig helhetsopplevelse som sikrer høy komfort over lengre perioder. Kablene er selvfølgelig ført innvendig i rammen for et stilrent utseende og effektiv beskyttelse mot både skitt, fuktighet og veisalt, noe vi ofte møter på i vårt langstrakte land. 

Sportslig 2x-drivlinje med pålitelige fartsressurser og mekaniske skivebremser

Under "panseret" finner du en velprøvd 2x-drivlinje med 18 velsmurte gir fra kvalitetssikre Shimano (Sora/Alivio), som med sitt brede girutvalg (46/30Tx11-34T) tilbyr pålitelige fartsressurser på strekninger og muligheten til å takle selv de bratteste bakkene uten problemer. I tillegg er den utstyrt med mekaniske skivebremser fra Tektro (MD-C550), som sikrer konsekvent ytelse hele året, i både regn og solskinn. I Norden er lange nedstigninger kanskje ikke så vanlige, men dårlig vær og utfordrende underlag er det, og her gir skivebremsene mye mer pålitelig bremsekraft enn tradisjonelle felgbremser.

Hjulsett med imponerende fremkommelighet og svært godt grep i svingene

Alt ruller på et robust hjulsett med aluminiumsfelger utrustet med grepssikre dekk fra Innova (Gravel) som leverer fantastisk fart og svært godt grep i svingene. De litt større hjulene, 40 mm brede, sørger for høy komfort, god rulleevne og rask akselerasjon, noe som blir spesielt merkbart når du spurter fra rødt lys eller sykler bekymringsløst på svingete stier. En finsk zenbuddhist ville kanskje kalle dette for "den gylne middelvei"... Kjører du med litt lavere trykk øker du komforten og får bedre beskyttelse mot skarpe objekter og grus, alt for en så bekymringsfri sykling som mulig på løsere underlag. Med hardt pumpede dekk klarer hjulene det meste, og du får en sykkel som ruller lett (spesielt på fastere underlag), noe som gjør deg lykkelig hver gang du setter i gang fra et rødt lys. Du kan selvsagt også utruste den med piggdekk om vinteren, eller hvorfor ikke velge et par smalere slicks hvis du planlegger å fyke frem på glatt asfalt... men valget er helt og holdent ditt! 

Spesifikasjoner
Artikkelnummer: 0097483-0119
Varemerke:ACTIVE
Farge:Svart
Produsentens artikkelnummer:-
Spesifikasjon
Personalisering:Grus
Kjønn:Unisex, Dame, Herre
Damespesifikk: 

Damespesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Elektrisk sykkel:Nei
Din høyde: 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm):-
Produsentens farge:black
Rammesett
Rammestørrelse:-
Ramme:Gravel CrMo steel, BSA BB, 9x135mm qr, flat-mount disc brake, ID34 headtube
Rammemateriale: 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Stål
Forhjulsgaffel:Gravel CrMo steel, 9x100mm qr, flat-mount disc brake, straight 1 1/8?
Framgaffelmateriale:Stål
Bakgaffeltype: 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjulstørrelse: 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
Årsmodell:2022
Hjul
Forhjulsnav:BSA 68mm, FSA square taper
Baknav:BSA 68mm, FSA square taper
Fordekk:Innova Gravel 40-622
Bakdekk:Innova Gravel 40-622
Dekkdimensjon:40-622
Drivverk
Girspaker:Shimano Sora ST-R3000 2x9y
Framgir:Shimano Sora FD-R3000 2y
Bakgir:Shimano Alivio RD-M3100 9y
Kassett:SunRace 11-34T 9y // KMC 9y
Komponenter
Forbremse:Tektro MD-C550 mechanical disc brakes, 160/160mm
Bakbremse:Tektro MD-C550 mechanical disc brakes, 160/160mm
Styre:BDT Gravel Alloy 31.8mm
Styrestem:BDT Alloy, 31.8mm, 80mm(52)/ 90mm(54)/ 100mm(56)
Setepinne:BDT Alloy, 27.2mm, offset 0mm(52,54)/ 10mm(56), length 300mm
Bremsetype: 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Mekanisk skivebremse
Antall gir: 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

18-giret (2 x 9)
Girskifterserie:Shimano Sora
Framgirserie: 

Framgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvsagt fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreves mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner forskjellige merker eller landeveissykkel vs. terrengsykkel, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveissykkelSRAM terrengsykkelSRAM landeveissykkelShimano navgir
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Shimano Sora
Bakgirserie: 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Alivio
Sykkelutstyr
Lås:no
Kundeomtaler

Også tagget i

  • 2022

Lignende produkter

Meny

Din handlevogn(0 artikler )

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen