Tilbake
Startside / Sykler / Cyclocross & Gravelsykkel / Gravelsykkel / Superior Gravel Bike X-road Elite Gr_23 Matt Sandgrå

Superior Gravel Bike X-road Elite Gr_23 Matt Sandgrå

SALG
Superior Gravel Bike X-road Elite Gr_23 Matt Sandgrå
Beskrivelse

Mangesidig kunstner med fokus på både fremkommelighet og komfort

Leter du etter en sykkel som mestrer både grusveier, skogsstier og asfalt, og som i tillegg er robust nok til å takle nesten alt du kan utsette den for, så er bestselgeren Superior X-ROAD Elite GR et utmerket valg. Den er perfekt for de av oss som ønsker å gjennomføre lange turer med behagelig komfort gjennom alle fire årstider (bare bytt til dekk med de riktige egenskapene) med noe som er raskere enn en tradisjonell hybrid. En kjapp sykkel med effektive skivebremser hvor høy fremkommelighet, effektivitet og eventyrlysten sykling står i sentrum. Dette kan være det ideelle verktøyet for pendleren, eventyreren, landevei- og terrengsyklisten som ikke vil overlate noe til tilfeldighetene.

Nøkkelen til suksess!

  • Trippelredusert aluminiumsramme (Alu X6 Ultralite X-Road Race) med intern kabeltrekking
  • Road Advanced Geometry - Moderne geometri med relativt kort akselavstand som byr på lekne egenskaper
  • Forstilling i vibrasjonsdempende karbonfiber som alltid følger dine styringskommandoer
  • Solid 1x-drivverk med 11 robuste gir fra Shimano (GRX RX812/RX600)
  • Grepssikre kvalitetsdekk fra Schwalbe (G-One Allround) med omtrent 40mm bredde
  • Hydrauliske skivebremser fra Shimano (GRX RX600) for pålitelig ytelse uansett værforhold
  • Høykvalitets komponenter fra anerkjente produsenter som blant annet ONE, Selle Royal, SunRace og Sapim
  • Smart avtakbar magnetisk styrespak for enkel montering/frigjøring av de gjennomgående akslene
  • Skjulte fester for dine skjermer

Trippelredusert aluminiumsramme som tåler de tøffeste utfordringer

Rammen er av Superior´s fineste aluminium (Alu X6 Ultralite), som er bemerkelsesverdig vridningsstiv og slitesterk, og den arver mange gode egenskaper fra de dyrere karbonfiberrammene. Med sin moderne geometri og relativt korte akselavstand, tilbyr denne rammen en sykkel som er hurtig og leken, og som lydhørt følger styringskommandoene dine. En gaffel av karbonfiber i front gir en god balanse mellom kvikk styrerespons og vibrasjonsdempende komfort. Rammen i kombinasjon med en sportslig sittestilling sikrer en komfortabel posisjon slik at du enkelt kan håndtere selv lange turer med opprettholdt høy komfort.

Fordelen med intern kabeltrekking er spesielt merkbar på denne typen sykler. Å kunne raskt slenge sykkelen på skulderen er essensielt, og å gripe tak i en ramme uten løse kabler er definitivt enklere og tryggere. Kabler og ledninger er bedre beskyttet mot mekanisk påvirkning inne i rammen, og en helt glatt ramme har mindre luftmotstand og er også mye enklere å holde ren. Ikke minst ser en sykkel med intern kabeltrekking betraktelig penere ut.

Kraftig 1x-drivverk fra Shimano og grepssikre dekk fra Schwalbe

På komponentsiden finner vi et solid kranksett med enkel drevkjede og 11 robuste gir fra Shimano (GRX) som leverer presisjon og pålitelighet selv under tøffe forhold. Originalt er sykkelen utstyrt med par forbilledlig lettrullende og stabile 28-tommers hjul med nesten 40mm brede kvalitetsdekk fra Schwalbe (G-One Allround RaceGuard), som sikrer at du uforstyrret kan fortsette å tråkke uavhengig av underlaget.

Robuste kvalitetskomponenter og skivebremser som leverer pålitelig ytelse

Med tanke på at denne sykkelen er laget for fart, kommer den med kraftfulle hydrauliske skivebremser som tilbyr pålitelig og stabil ytelse gjennom hele året, uansett om det er gjørmete, støvete eller slapseføre. Videre er den utstyrt med bestandige kvalitetskomponenter som sikrer presisjon og lang levetid, noe som er ideelt for våre krevende skandinaviske forhold. En engasjerende allroundsykkel for alle typer transport og trening som leverer stor sykkelglede. Dens styrker er fremkommelighet, komfort, utholdenhet og allsidighet... uansett underlag!

Spesifikasjoner
Artikkelnummer: 0106941-O445
Varemerke:SUPERIOR
Farge:Matte Sand Grey
Produsentens artikkelnummer:-
Spesifikasjon
Personalisering:-
Kjønn:Unisex, Dame, Herre
Damespesifikk: 

Damespesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Årsmodell:2023
Produsentens nettsted:superiorbikes.com/se-en
Elektrisk sykkel:Nei
Din høyde: 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm):-
Produsentens farge:MATTE SAND GREY
Rammesett
Rammestørrelse:-
Ramme:Alu X6 Ultralite X-Road Race - Road Advanced Geometry- Smooth Welding- Disc Brake Flat mount- BB BSA 68mm- SH dropout- Integrated Cable Routing- Full Carbon front fork
Rammemateriale: 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
Forhjulsgaffel:X-ROAD Carbon Fork- Alloy Sterer
Forhjulsgaffeltype: 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Steel
Framgaffelmateriale:Karbonfiber
Bakgaffeltype: 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjulstørrelse: 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
Hjul
Forhjulsnav:SHIMANO HB-RS470/ 28H/ CL/ 12x100mm/ THRU Type AXLE
Baknav:SHIMANO FH-RS470/ 28H/ CL/ 12x142mm/ THRU Type AXLE
Fordekk:Schwalbe G-One Allround/ RaceGuard/ TL-Easy/ 40-622/ ADDIX
Bakdekk:Schwalbe G-One Allround/ RaceGuard/ TL-Easy/ 40-622/ ADDIX
Dekkdimensjon:40-622
Felger:STARS J22GT/ Disc/ 28H
Drivverk
Girspaker:SHIMANO GRX RX600/ 11-speed
Bakgir:SHIMANO GRX RD-RX812, Shadow Plus Design
Kranklager:SHIMANO/ Cartridge Bearing
Kranksett:SHIMANO GRX FC-RX600/ 40T
Kjede:KMC X11 Grey
Kassett:SunRace CS-MS7/ 11 speed/ 11-42T
Komponenter
Forbremse:SHIMANO GRX RX600- hydraulic disc brake
Bremseskive foran:SHIMANO SM-RT70- 160mm
Bakbremse:SHIMANO GRX RX600- hydraulic disc brake
Bremseplate bak:SHIMANO SM-RT70- 140mm
Styrelager:ONE CHS0820 FIT8/ 1-1/8/ IS42/28.6 - IS52/40
Styre:ONE Alloy/ X-Race Aero/ 31.8mm
Styrestem:ONE Race/ Alloy/ 31/8mm/ -8°
Setepinne:ONE Race/ Alloy/ 27.2mm
Bremsetype: 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir: 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

11-delt (1 x 11)
Girskifterserie:Shimano GRX
Bakgirserie: 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano GRX
Sykkelutstyr
Håndtak/Styretape:ONE Handlebar Tape
Sete:Selle Royal Gravel
Kundeomtaler

Også tagget i

  • 2023
  • 28"

Lignende produkter

-21%
Ghost Gravel Bike Road Rage EQ AL 2022
På lager. 5–8 dager
  • XS
  • S
  • M
  • L
  • XL
Meny

Din handlevogn(0 artikler )

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen