Startside / Sykler / Cyclocross & Gravelsykkel / Gravelsykkel / Merida Gravel Bike Silex 400 Grønn/Sølv

Merida Gravel Bike Silex 400 Grønn/Sølv

Merida Gravel Bike Silex 400 Grønn/Sølv
Beskrivelse

Flere ganger testvinner som elsker alle former for storslåtte sykkelopplevelser

Har du en utemmet eventyrer i deg som til tider pusher grensene, kan Merida SILEX 400 bli din beste venn. Det er virkelig en fantastisk følelse å bare kunne tråkke på, uten å måtte bekymre seg for tiden, og bare dra dit sykkelen leder an! Og for nettopp disse turene er den flerfoldige ganger prisbelønte Silex virkelig den perfekte modellen. En allsidig landeveissykkel med MTB-inspirert geometri som leverer imponerende fremkommelighet på alle typer underlag. Og selv om den primært er designet for bikepacking og eventyr, så er den også høyt verdsatt blant pendlere og de som setter pris på komfort. Ikke så rart, med tanke på at dette er den mest komfortable rammen Merida har produsert, som glatter ut veien når underlaget blir utfordrende. Det finnes også en mengde fester på rammen og gaffelen, spesielt utviklet for vesker, slik at du får med deg alt du trenger for dagens lange, eller korte, eventyr. 

Nøkkelen til suksess!

  • Sprudlende ramme i hydroformet og trippelredusert aluminium (Silex Lite II) med toppklasse kraftoverføring
  • Moderne rittgeometri med litt lenger over- og styrrør kombinert med en noe kortere styrestamme
  • Framgaffel i karbon (Silex II CF2) som byr på stabile kjøreegenskaper og en imponerende følelse av styrke
  • Robust 2x-drivlinje med 20 pålitelige gir fra kvalitetssikre Shimano (GRX400)
  • Hydrauliske skivebremser fra Shimano (GRX400) som gir kraftig bremsekraft under alle forhold
  • Slitesterke 28-tommers hjul med lav rotasjonsmasse og dekk med bredde på 38 mm (takler dekkbredde opp til 45 mm)
  • Stilrene WIRE PORT-kabelstyringer for en mer ryddig cockpit - og færre kabler for styrevesken å hekte seg i
  • Rikelig med festepunkter og plass for både bagasje og annet praktisk tilbehør
  • Gang på gang prisbelønt - Enestående kjøreopplevelse (Cycling Plus) og den beste sykkelen i sin klasse (Offroad CC)

Aluminiumsramme med kraftoverføring i toppklassen og framgaffel i karbonfiber

Mellom de solide hjulene sitter en hydroformet ramme i trippelredusert aluminium som byr på enestående kraftoverføring og praktisk intern kabelstyring. Denne versjonen har en grussykkelgeometri med enda større off-road-kapasitet, takket være en mer avslappet styrevinkel, og et klassisk dropstyre som sørger for at den er responsiv og gir avlastning, slik at du kan krysse kontinenter uten å få vondt i nakken. Legger man da til en responsiv framgaffel i karbon, har du nøkkelen til de stabiliserende egenskapene, effektiv vibrasjonsdemping og en imponerende styrkefølelse.

Robust 2x-drivlinje med et bredt register og hydrauliske skivebremser

Med en robust 2x-drivlinje med 20 pålitelige gir spesielt tilpasset for grus, oppnår du raskt den rette farten. Selvfølgelig kommer denne girserien også med fartspotensiale av høy klasse. Når det blir tid for å bremse ned, gjør du det med effektive hydrauliske skivebremser som sikrer at du har solid bremsekraft, uavhengig av underlag, vær, eller årstid.

Slitesterke 28-tommers hjul som tar seg frem på alle typer underlag

Slitesterke 28-tommere med lav rotasjonsmasse tilbyr god fart og utmerket grep, først og fremst takket være et par kvalitetsdekk med en bredde på 38 mm. Du kan uten problemer benytte dekkbredder opptil 45 mm (eller 42 mm med skjermer), noe som gir godt spillerom for litt gjørme og smuss, slik at du kan velge selv om du vil minimere rullemotstanden eller kanskje heller prioritere komfort.

Testvinner med rikelig plass for både bagasje og tilbehør

Sammensett dette med flere festepunkter for flaskeholdere, en romslig fremre triangel (perfekt for dine rammeposer) og praktiske skjermfester samt fester for bagasjebærer, så har du både funksjonalitet og opprettholder samtidig den slanke racingfølelsen. Sykkelpressen fortsetter å overøse Silex med lovord: Road CC kårer den til Gravel and Adventure Bike of the Year og Cyclingweekly.com gir den 9 av 10 poeng.... vi sier BINGO!

Spesifikasjoner
Artikkelnummer: 0113959-C428
Varemerke:MERIDA
Farge:Green/Silver
Produsentens artikkelnummer:-
Spesifikasjon
Personalisering:Grus
Modellserie:Merida Silex
Kjønn:Unisex, Dame, Herre
Damespesifikk: 

Damespesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens nettsted:www.merida-bikes.com/sv-se/bike/4169-5722/silex-400
Elektrisk sykkel:Nei
Din høyde: 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm):-
Produsentens farge:Fall Green/Grey/Black
Rammesett
Rammestørrelse:-
Ramme:SILEX LITE II
Rammemateriale: 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
Forhjulsgaffel:MERIDA SILEX II CF2
Forhjulsgaffeltype: 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Steel
Framgaffelmateriale:Karbonfiber
Bakgaffeltype: 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjulstørrelse: 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
Årsmodell:2024
Hjul
Forhjulsnav:JY D981SB, 100x12 mm, 32H, centerlock
Baknav:JY D872SB, 142x12 mm, 32H, centerlock
Fordekk:Maxxis Rambler, 700x45C
Bakdekk:Maxxis Rambler, 700x45C
Dekkdimensjon:47-622
Felger:MERIDA EXPERT SL II, 23 IWR, 25 HRI,aluminium, Tubeless ready (tubeless
Drivverk
Girspaker:Shimano GRX400
Framgir:Shimano GRX400
Bakgir:Shimano GRX400
Kranklager:Attached
Kranksett:Shimano GRX600, 46-30T
Kjede:KMC X10
Kassett:Shimano CS-HG50, 11-36T, 10-speed
Komponenter
Forbremse:MERIDA SILEX II CF2, carbon
Bremseskive foran:Shimano RT10, 180mm
Bakbremse:Shimano GRX400
Bremseplate bak:Shimano RT10, 160mm
Styrelager:MERIDA-8158 Semi integrated HS
Styre:MERIDA EXPERT GRII,aluminium, 400mm (XS-S), 420mm (M), 440mm (L/XL)
Styrestem:MERIDA TEAM CC III, aluminium, 31.8 mm, -6°
Setepinne:MERIDA COMP CC,aluminium, 27.2 mm, 5 mm setback
Bremsetype: 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir: 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

20-giret (2 x 10)
Girskifterserie:Sram GRX
Framgirserie: 

Framgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvsagt fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreves mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner forskjellige merker eller landeveissykkel vs. terrengsykkel, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveissykkelSRAM terrengsykkelSRAM landeveissykkelShimano navgir
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Shimano GRX
Bakgirserie: 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Sram GRX
Sykkelutstyr
Håndtak/Styretape:MERIDA ROAD Expert
Pedaler:No
Sete:MERIDA COMP SL, V-mount
Geometri
RAMMESTØRRELSEXSSMLXL
DEKKSTØRRELSE28"28"28"28"28"
ST - SEAT TUBES (MM)440470500530560
TT - TOP TUBE (MM)550565580600620
CS - CHAIN STAYS (MM)430430430430430
HTA - HEAD TUBE ANGLES (°)69.569.569.569.569.5
STA - SEAT TUBE ANGLE (°)74.574.574.574.574.5
BD - BOTTOM BRACKET DROPS (MM)7575757575
HT - HEAD TUBE LENGTH (MM)130150170190210
FL - FORK LENGTH (MM)415415415415415
R - REACH (MM)392402412426441
S - STACK (MM)570588607626645
WB - WHEEL BASE (MM)10481065108211041126
SH - STAND OVER HEIGHT (MM)744771798825852
Kundeomtaler

Også tagget i


Lignende produkter

-14%
Lapierre Gravelbike Crosshill 6.0 Rust/Glossy
På lager. 6–9 dager
-9%
Lapierre Gravelbike Crosshill 3.0 Deep Green/Glossy
På lager. 6–9 dager
-9%
Ghost Gravelbike Asket CF Pro Green/Black
På lager. 6–9 dager
-14%
Lapierre Gravelbike Crosshill 5.0 Light Grey/Glossy
På lager. 6–9 dager
Meny

Din handlevogn(0 artikler )

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen