Tilbake
Startside / Elsykler / Elsykkel by / Elsykkel dame / Birk Elsykkel E-One CX Red

Birk Elsykkel E-One CX Red

Birk Elsykkel E-One CX Red
Beskrivelse

Birk E-One CX er en robust allround elsykkel som er perfekt til norske forhold. Sykkelen kan brukes i lett terreng, skogsbilveier, grus og asfalt. Sykkelen leveres med den 85 Nm kraftige Shimano EP8 motoren og integrert 504 Wh batteri som gir opptil hele 120 km rekkevidde. Robuste Maxxis Ikon 2,2 skinwall dekk, 80 mm dempegaffel, kraftige skjermer med integrert baklys i skjermen og 230 lumen lykt foran. Komfortabelt Selle Royal sete og komfort holker som er gode å holde i. Kraftig bagasjebrett som tar hele 27 kg og som er klargjort med AVS-system som tar alt av sidevesker og bagasjesystemer. Rammegeometrien er laget for å øke komfort og kontroll, samt å gi gjøre sykling i bakker opp- og ned lettere. Dette gir en leken, prisgunstig og en utrolig allsidig elsykkel!

  • Unisex aluminiumsramme med 504 Wh integrert batteri
  • Shimano EP8 motor, 85 Nm
  • Microshift Advent X 1x10 gir
  • Rock Shox Judy dempegaffel (80 mm)
  • Clarks Clout hydrauliske skivebremser
  • Maxxis IKON 29x2,2" dekk
  • Utstyrt med skjermer, lås, støtte og AVS-bagasjebrett som tåler opptil 27 kg
  • 230 lumen lykt foran, integrert lykt bak

Motor og batteri

Elsykkelen kommer med motor fra anerkjente Shimano og batteri fra den store batteriprodusenten Darfon. Det betyr god kvalitet og holdbarhet, og en rekkevidde du kan stole på. Ved bruk i Eco-modus, har sykkelen omtrent 120 km rekkevidde*, noe som gjør at du kan bruke sykkelen mye for hver gang du trenger å lade. Shimano EP8 har hele 85Nm dreiemoment. Det er en av de sterkeste og beste elmotorene på markedet. Batteriet kan lades mens det er på sykkelen, eller det kan taes av hvis man vil lade batteriet en annen plass en hvor sykkelen står. Bruk vedlagte nøkler for å låse opp batteriet.

Girsystem

Birk E-ONE CX er utstyrt med girsystem fra Taiwanske microSHIFT. microSHIFT har laget girsystemer for sykler siden 1999, og systemet Advent X, som er på denne elsykkelen har vært på markedet i et par år og høstet mye skryt. Du kan se en presentasjonsvideo over. Advent X har ti gir. Disse skifter man mellom med høyre hånd, på akuratt samme måte som med tilsvarende girsystem fra Shimano eller SRAM. Med venstre hånd har man displayet der man kan velge de tre forskjellige elsykkelmodusene etter hvor mye hjelp fra elmotoren man ønsker. Den høyeste modusen gir mest motorhjelp, men bruker også mest batteri. Den laveste, Eco, gir mindre hjelp, men til gjengjeld holder da batteriet lenge. Disse tre moduser kan enkelt velges mellom, selv i fart, ved å trykke på knappene på displayet på venstre side av styret.

Bremser

Elsykkelen har hydrauliske skivebremser fra Clarks. Uansett vær og føreforhold vil disse bremsene fungere som de skal og gi god og kontrollert bremsekraft. Forbrems er på venstre side og bakbrems er på høyre side. Det er ikke pedalbrems på elsykkelen, så man kan ikke bremse med å "tråkke bakover".

Utstyrspakke

Utover dette har denne sykkelen full utstyrspakke, med lys foran og bak som betjenes med en egen knapp på displayet. Framlyset har en styrke på 230 lumens, som er en god styrke for å både bli sett, men også for å kunne se hvor man sykler dersom det er dårlig med gatelys eller andre lyskilder. Baklyset er elegant integrert i bakskjermen og sørger for god synlighet bakfra. I tillegg er elsykkelen utstyrt med bagasjebrett, AXA rammelås (bruker samme nøkler som batteriet), skjermsett, pedaler, ringeklokke og støtte. Bagasjebrettet er AVS (Atran Velo System) kompatibelt og dermed kan alle sykkelvesker, sykkelbager eller sykkelkurver fra merket Atran Velo enkelt klikkes på bagasjebrettet slik at det sitter fast.

Garanti

5 års garanti på motor og batteri. En veldig god og lang garanti. Vi fikser alle utfordringer med Shimano systemer. Birk Sport er Shimano Servicecenter og sertifisert forhandler. Om det skulle skje at noe blir ødelagt er det viktig å vite hvor man kan fikse det. Dette er en av hovegrunnen til at mange velger å kjøpe sykkel av oss. 

Anbefalt av TEK.no

Birk E-One CX er med i årets elsykkeltest på TEK.no. Sykkelen blir anbefalt i testen og får 8,5 av 10 poeng. TEK trekker frem sykkelens sterke EP8-motor, komfortabelt sete og gode lykter, og skriver blant annet at "E-ONE CX leverer masse motor for penga" Les testen på tek.no

Testet av UTE - Godt kjøp

Birk E-One CX er anbefalt i UTEs gruppetest av elsykler til bysykling og transport. De skriver blant annet at "Birk E-One CX er en velutstyrt, prisgunstig og allsidig elsykkel som vil passe veldig godt for dem som skal sykle til og fra jobb, men også vil ha en sykkel som kan egne seg til turer langs grusveier." Les testen på utemagasinet.no

*Ulike faktorer gjør at sykkelens rekkevidde vil variere fra bruker til bruker. Blant annet vekt, vær/vind og underlag. 

Spesifikasjoner
Artikkelnummer: 0138518
Varemerke:BIRK
Farge:Röd
Produsentens artikkelnummer:-
Spesifikasjon
Personalisering:Pendling
Kjønn:Unisex
Damespesifikk: 

Damespesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Årsmodell:2022
Elektrisk sykkel:Ja
Din høyde: 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm):-
Produsentens farge:Red
Rammesett
Rammestørrelse:-
Ramme:Alloy Al-6061 T6 Custom MONO tubing, Smooth Welding, Cross Fun Geometry, Unisex 29er, SHIMANO STEPS DU hanger, 2nd Gen. Battery Integration, OLD 135x9, Disc Brake Post Mount, Fender&Kickstand Ready Dropout, Replaceable RD Hanger, Inner Cable Routing
Rammemateriale: 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
Forhjulsgaffel:Rock Shox Judy Silver TK, 80 mm
Forhjulsgaffeltype: 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Dempet
Forstilling, type fjæring:Stålfjær
Vandring foran: 

Vandring foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

80 mm
Låsbar framgaffel?: 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Med justering på forgaffelen
Bakgaffeltype: 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjulstørrelse: 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
Hjul
Forhjulsnav:SHIMANO HB-MT400B, 32H, CENTER LOCK, 15 mm Thru axle, 110 mm
Baknav:SHIMANO FH-TX505-8, 32H, CENTER LOCK, M10x135mm, QR Type
Fordekk:Maxxis Ikon 29x2.2 (57-622) Light tanwall, 3C/EXO/TR
Bakdekk:Maxxis Ikon 29x2.2 (57-622) Light tanwall, 3C/EXO/TR
Dekkdimensjon:57-622
Felger:WTB SX19, 32H
Drivverk
Girspaker:Microshift Advent X Trail Comp, 10-speed
Bakgir:Microshift Advent X, 10-speed
Kranksett:SHIMANO FC-E6000, 38T
Kjede:KMC e10S
Kassett:Microshift Advent X H-series, 10-speed, 11-48T
Komponenter
Forbremse:Clarks Clout Plus, hydraulic disc brake
Bakbremse:Clarks Clout Plus, hydraulic disc brake
Styrelager:ACROS AZA-563 R2, ZS44/28.6
ZS56/30; BlockLock 135°
Styre:ONE1 Alloy, MTB AL-325BT, 6° upsweep, 9° backsweep, 25mm rise, 720mm, 31.8mm
Styrestem:ONE1 MAS-D61808 Alloy, 31.8mm, ±15°
Setepinne:ONE1 Alloy, SP C207, 30.9 mm
Bremsetype: 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir: 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

10-delt (1 x 10)
Girskifterserie:-
Bakgirserie: 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
microSHIFT Advent X
Motor
Motor:EP800
Motorplassering: 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Kranksett
Motoreffekt: 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
Motorlydnivå:Lav
Dreiemoment: 

Dreiemoment

Motorens dreiemoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål på en krafts evne til å vri et objekt rundt en bestemt akse. Forenklet kan man si at jo høyere dreiemoment, desto bedre.
85 Nm
Sensorer:Kadens, Dreiemoment
Maksimal assistansehastighet: 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
25 km/h
Elektrisk system:Shimano
Batteri
Batteritype:Litium-ion
Batteriplassering:Innvendig
Avtagbart batteri:Ja
Batterikapasitet (Wh):504
Batterikapasitet (Ah):-
Spenning:36 V
Batteri inkludert?:Ja
Batterilader:DARFON 2A Smart Plus-lader
Kan lades på sykkelen:Ja
Visning
Visning:Shimano SC-E5003
Avtagbar skjerm:Ja
Displayplassering:Venstre
Sykkelassistanse:Ja
Sykkelutstyr
Belysning:Herrmans H-Black PRO E-Bike 6-12V, 230 lumen, SPANNINGA Pling XE
Skjermer:Alloy
Støtte:Included
Bagasjebrett:Atran Velo Commute Sport AVS, tåler 27 kg
Lås:AXA Block XXL
Håndtak/Styretape:Velo VLG-1879D2
Pedaler:Marwi SP-827
Sete:Selle Royal Freedom Strengtex
Annet:Ringklocka
Sykkellås
FG-godkjent: 

FG-godkjent

Om sykkelen din blir stjålet, krever vanligvis forsikringsselskapene at den må ha vært låst fast til et fast objekt med en FG-godkjentt lås. Tenk derfor nøye gjennom før du bestiller en altfor enkel lås som kanskje ikke er godkjent.
Ja
Størrelsesguide
StørrelseHøyde
15" (S)150-163 cm
17" (M)163-176cm
19" (L)176-189cm
21" (XL)189-202cm
Kundeomtaler

Også tagget i


Lignende produkter

-23%
Batavus Elsykkel Harlem E-GO Herre Sort
På lager. 5–8 dager
  • 53cm
  • 57cm
-17%
Batavus Elsykkel Altura E-GO Power Dame Sort
På lager. 5–8 dager
  • 51
  • 56cm
-36%
Frappe Elsykkel FSC 261 Purple
På lager
  • 46
Meny

Din handlevogn(0 artikler )

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen