Tilbake
Startside / Elsykler / Elsykkel by / Elsykkel dame / Birk Elsykkel E-One City LS Dark Grey

Birk Elsykkel E-One City LS Dark Grey

Birk Elsykkel E-One City LS Dark Grey
Beskrivelse

Birk E-One City LS er en pålitelig og komfortabel elsykkel som er designet for en bekymringsfri og nesten vedlikeholdsfri sykkelhverdag. Sykkelen er utstyrt med skjermer, lykter og bagasjebrett, og den er klar for alt fra daglig transport til lange helgeturer.

  • Kraftig Shimano EP6 motor, 85 Nm
  • Integrert 708 Wh batteri fra Darfon gir opptil 225 km rekkevidde
  • SR Suntour Mobie A32 dempegaffel med lockout
  • Enviolo trinnløst gir
  • Gates beltedrift
  • Kraftige Shimano hydrauliske skivebremser
  • Robuste hjul og dekk med punkteringsbeskyttelse
  • Skjermer, Racktime bagasjebrett, lykter, støtte og lås inkludert

Med en kraftig 85 Nm Shimano EP6 motor har du all kraften du trenger for å takle bratte og lange bakker, og et 708 Wh integrert batteri fra Darfon gir opptil 225 km rekkevidde. Sykkelen er utstyrt med Enviolo trinnløst navgir, kraftige Shimano hydrauliske skivebremser og en SR Suntour Mobie A32 dempegaffel med 75 mm vandring. Robuste hjul med 50 mm brede Schwalbe Energizer Plus dekk med punkteringsbeskyttelse sørger for god håndtering både på vei og terreng. Birk E-One City kommer også med lyssterke lykter fra Lezyne og Herrmans for optimal synlighet i mørket og i bytrafikken.

Anbefalt av tek.no!

Birk E-One City fikk hele 9,5 av 10 poeng og ble anbefalt av TEK.no i deres test av elsykler under 40 000 kr i 2024. Sykkelen fikk skryt for en ekstremt behagelig oppreist sykkelstilling, vedlikeholdsfritt girsystem og kraftig motor. "Stort mer behagelig og vedlikeholdsfri pendling får du ikke." NB: E-One City kommer med enten 630 eller 708 Wh batteri. Tek.no har testet modellen med det minste batteriet. Versjonen med større batteri koster 2000 kr mer og har opptil 225 km rekkevidde.Les testen på Tek.no

Shimano EP6 - lettere, kraftigere og smidigere

Shimano EP6-motoren er opprinnelig utviklet for terrengsykling, men den fungerer også utmerket i den urbane jungelen. Den nye EP6-motoren gir nøyaktig samme motorkraft og rekkevidde som toppmodellen EP8, men den veier noen hundre gram mer. Med 85 Nm dreiemoment er EP6 21% kraftigere enn Shimano Steps e8000-motoren, som tidligere var den beste på markedet innen terrengsykling. Nyutviklet programvare med en helt ny og smartere Trail-modus gir større assistanseratio og er enda mer dynamisk enn før. I praksis betyr dette at du får en kraftigere, lettere og mer smidig elsykkel enn noen gang tidligere.

Enviolo trinnløst gir og beltedrift

Enviolo trinnløst navgir gir et bredt spekter på hele 380% mellom tyngste og letteste gir. Giringen kontrolleres enkelt med en vrider på styret. Det innvendige navgiret beskytter mekanismen mot elementene, noe som gir et driftssikkert og nesten vedlikeholdsfritt drivverk. Gates beltedriftsystemet gir en stille, ren og vedlikeholdsfri kjøreopplevelse. Belteanlegget unngår også oljesøl og skitt på klærne dine, men for ekstra sikkerhet er sykkelen utstyrt med en kjedekasse.

Stort batteri, lang rekkevidde

Batteriet på 708 wattimer gir lengre rekkevidde og muligheten for mer støtte underveis. Ikke bare er batteriet stort, men den nye Shimano EP6-motoren er betydelig mer effektiv enn forgjengeren, noe som bidrar til økt rekkevidde. Ved normal bruk på grus og asfalt kan du forvente en rekkevidde på opptil 225 km mellom hver lading.

Komfort

Birk E-One City gir deg en oppreist og komfortabel sittestilling. Justerbar stem gjør det mulig å tilpasse styrets høyde og vinkel. Sykkelen er utstyrt med dempegaffel, komfortable gel-holker, setepinne med demping og et behagelig sete fra Selle Italia. Kraftige Energizer Plus-dekk fra Schwalbe bidrar også til å dempe vibrasjoner fra underlaget, og gir en jevnere kjøreopplevelse.

Komplett utstyrspakke

Birk E-One City leveres komplett utstyrt med skjermer, lås, bagasjebrett, støtte og lykter. Bagasjebrettet er kompatibelt med vesker, kurver og lastekasser med Racktime sitt Snapit-system eller vanlige sidevesker.

De sterke lyktene, Lezyne eBike Power E115 foran og Herrmans H-Cargo bak, er koblet rett til elsykkelens batteri og sørger for at du alltid har tilstrekkelig lys når du trenger det. Heldekkende aluminiumsskjermer og kjedekasse holder deg tørr og ren i vått vær.

Garanti

5 års garanti på motor og batteri. En veldig god og lang garanti. Vi fikser alle utfordringer med Shimano systemer. Birk Sport er Shimano Servicecenter og sertifisert forhandler. Om det skulle skje at noe blir ødelagt er det viktig å vite hvor man kan fikse det. Dette er en av hovegrunnen til at mange velger å kjøpe sykkel av oss.

Spesifikasjoner
Artikkelnummer: 0138532
Varemerke:BIRK
Farge:Grå
Produsentens artikkelnummer:-
Spesifikasjon
Personalisering:Pendling
Kjønn:Dame
Damespesifikk: 

Damespesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Årsmodell:2024
Elektrisk sykkel:Ja
Din høyde: 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm):-
Produsentens farge:Dark Grey
Rammesett
Rammestørrelse:-
Ramme:Birk alloy frame, Shimano Steps and internal battery compatible
Rammemateriale: 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
Forhjulsgaffel:SR Suntour Mobie A32, Lockout, Coil damping, tapered alloy steerer, travel 75mm, Thru-axle
Forhjulsgaffeltype: 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Dempet
Forstilling, type fjæring:Stålfjær
Vandring foran: 

Vandring foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

75 mm
Låsbar framgaffel?: 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Med justering på forgaffelen
Bakgaffeltype: 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjulstørrelse: 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
Hjul
Hjul:Shimano HB-TC500-15 front hub, Enviolo Trekking 380% gear ratio rear hub, 700c multichamber alloy rims 36H
Fordekk:Schwalbe Energizer Plus, 50x622, Addix E, Twin Skin, 67 EPI wire bead with puncture protection, reflective stripe
Bakdekk:Schwalbe Energizer Plus, 50x622, Addix E, Twin Skin, 67 EPI wire bead with puncture protection, reflective stripe
Dekkdimensjon:50-622
Drivverk
Girspaker:ENVIOLO Trekking
Bakgir:Enviolo Trekking, 380% gear ratio
Kranksett:Chainring: Gates CDX Spider 46T / Crank arm: Samox for Shimano Steps
Kjede:Gates CDX belt / 122T
Kassett:Gates CDX rear sprocket / 22T / Enviolo 44T spline
Komponenter
Forbremse:Shimano MT410, 2-piston hydraulic disc, with 180mm front and rear rotors
Bremseskive foran:Hydr. Rotors 180/180
Bakbremse:Shimano MT410, 2-piston hydraulic disc, with 180mm front and rear rotors
Bremseplate bak:Hydr. Rotors 180/180
Styrelager:ACROS AZX-585
Styre:SATORI NR-AL-413BT-FOV
Setepinne:SATORI HARMONY SA
Bremsetype: 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir: 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

Trinnløs justering (navgir)
Girskifterserie:Enviolo Manual
Bakgirserie: 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
-
Motor
Motor:EP600
Motorplassering: 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Kranksett
Motoreffekt: 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
Motorlydnivå:Lav
Dreiemoment: 

Dreiemoment

Motorens dreiemoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål på en krafts evne til å vri et objekt rundt en bestemt akse. Forenklet kan man si at jo høyere dreiemoment, desto bedre.
85 Nm
Sensorer:Kadens, Dreiemoment
Maksimal assistansehastighet: 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
25 km/h
Elektrisk system:Shimano
Batteri
Batteritype:Litium-ion
Batteriplassering:Innvendig
Avtagbart batteri:Ja
Batterikapasitet (Wh):-
Batterikapasitet (Ah):-
Spenning:36 V
Batteri inkludert?:Ja
Batterilader:-
Kan lades på sykkelen:Ja
Visning
Visning:Shimano SC-E5003
Avtagbar skjerm:Ja
Displayplassering:Venstre
Sykkelassistanse:Ja
Sykkelutstyr
Belysning:LEZYNE EBIKE POWER STVZO E115, HERRMANS H-CARGO
Skjermer:Included
Støtte:Included
Bagasjebrett:SNAP-IT Platform Carrier
Håndtak/Styretape:VELO VLG-1891-2AD2
Pedaler:WELLGO Comfort with reflector
Sete:SELLE ITALIA MAX S5 SUPERFLOW
Annet:Ringklocka
Størrelsesguide
StørrelseHøyde
XS150 - 165 cm
S164 - 175 cm
M175 - 188 cm
L187 - 198 cm
Kundeomtaler

Også tagget i


Lignende produkter

-23%
Batavus Elsykkel Harlem E-GO Herre Sort
På lager. 5–8 dager
  • 53cm
  • 57cm
-17%
Batavus Elsykkel Altura E-GO Power Dame Sort
På lager. 5–8 dager
  • 51
  • 56cm
-36%
Frappe Elsykkel FSC 261 Purple
På lager
  • 46
Meny

Din handlevogn(0 artikler )

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen