Startside / Elsykler / Elsykkel by / Elsykkel herre / Birk Elsykkel E-One LTD Dark Blue

Birk Elsykkel E-One LTD Dark Blue

KIM ANBEFALER 👍
Birk Elsykkel E-One LTD Dark Blue
Beskrivelse

Birk E-One LTD er en kraftig og komfortabel elsykkel designet for deg som ønsker det beste av alt. Med skjermer, lykter og bagasjebrett er sykkelen forberedt for alle daglige turer, enten det er til jobb, treningsstudio, butikken eller på lange helgeturer med bagasje.

  • Kraftig Shimano EP6 motor, 85 Nm
  • Integrert 708 Wh batteri fra Darfon gir opptil 230 km rekkevidde
  • SR Suntour Mobie A32 dempegaffel med lockout
  • Shimano Cues 1x10 gir
  • Kraftige Shimano hydrauliske skivebremser
  • Robuste hjul og dekk med punkteringsbeskyttelse
  • Skjermer, bagasjebrett og lykter inkludert

Med en kraftig 85 Nm Shimano EP6 motor har du all kraften du trenger for å komme deg opp bratte og lange bakker, og et 708 Wh integrert batteri fra Darfon sørger for at du unngår rekkeviddeangst. Det innebygde batteriet gir opptil 230 km rekkevidde. Sykkelen har Shimano Cues 1x10 gir, kraftige Shimano hydrauliske skivebremser og en SR Suntour Mobie A32 dempegaffel med 75 mm vandring. Robuste hjul med Shimano-nav og 55 mm brede Schwalbe Energizer Plus Tour dekk med punkteringsbeskyttelse. Birk E-One LTD kommer med lyssterke lykter fra Lezyne og Herrmans, for god synlighet i mørket og i bytrafikken.

Shimano EP6 - lettere, kraftigere og smidigere

Shimano EP6-motoren er egentlig utviklet for terrengsykling, men passer også perfekt i den urbane jungelen. Med den nye EP6-motoren får du nøyaktig samme motorkraft og rekkevidde som toppmodellen EP8, men motoren er et par hundre gram tyngre. Med 85 Nm dreiemoment er EP6 21% kraftigere enn Shimano Steps e8000-motoren, som tidligere var toppmodellen på terrengsiden. Nyutviklet programmering med en helt ny og smartere Trail mode har nå større ratio på assistanse og er enda mer dynamisk enn tidligere. I praksis vil du få en kraftigere, lettere og smidigere elsykkel enn noen gang tidligere.

Testet av TEK.no

2022-modellen av Birk E-One LTD fikk positiv omtale og 8 av 10 poeng i fjorårets elsykkeltest på TEK.no. TEK trakk frem sykkelens store batteri, kraftige EP8-motor og gode girsystem, og skrev at E-One LTD er "testens milsluker med oppgraderte gir og heftig motor". 2024-modellen har et annet girsystem, men det meste er likt som sykkelen Tek har testet. Les testen på tek.no

Stort batteri, lang rekkevidde

Batteriet på 708 wattimer gir lengre rekkevidde og muligheten til mer støtte underveis. Ikke bare er batteriet større, men den nye motoren Shimano EP6 er langt mer effektiv enn forgjengeren, noe som bidrar til økt rekkevidde. Ved normal bruk på grus og asfalt kan du regne med en rekkevidde opp mot 230 km mellom hver lading.

Komfort

Med Birk E-One LTD får du en oppreist og komfortabel sittestilling. Justerbart stem gjør at du kan tilpasse styrets høyde og vinkel. Sykkelen er utstyrt med dempegaffel, gode gel-holker, et komfortabelt sete fra Selle Italia og kraftige dekk for å dempe vibrasjoner.

Komplett utstyrspakke

Birk E-One LTD kommer ferdig utstyrt med skjermer, bagasjebrett, støtte og lykter. Bagasjebrettet er kompatibelt med vesker, kurver og lastekasser med Racktime sitt Snapit-system eller med vanlige sidevesker. De sterke lyktene, Lezyne eBike Power E115 foran og Herrmans H-Cargo bak, er koblet rett til elsykkelens batteri og sørger for at du alltid har nok lys når du trenger det. Heldekkende aluminiumsskjermer og kjedekasse holder deg tørr og ren i vått vær.

Garanti

5 års garanti på motor og batteri. En veldig god og lang garanti. Vi fikser alle utfordringer med Shimano systemer. Birk Sport er Shimano Servicecenter og sertifisert forhandler. Om det skulle skje at noe blir ødelagt er det viktig å vite hvor man kan fikse det. Dette er en av hovegrunnen til at mange velger å kjøpe sykkel av oss.

Spesifikasjoner
Artikkelnummer: 0138531
Varemerke:BIRK
Farge:MörkBlå
Produsentens artikkelnummer:-
Spesifikasjon
Personalisering:Pendling
Kjønn:Herre
Damespesifikk: 

Damespesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Elektrisk sykkel:Ja
Din høyde: 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm):-
Produsentens farge:Dark Blue
Rammesett
Rammestørrelse:-
:-
Ramme:Birk alloy frame, Shimano Steps and internal battery compatible
Rammemateriale: 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
Forhjulsgaffel:SR Suntour Mobie A32, Lockout, Coil damping, tapered alloy steerer, travel 75mm, Thru-axle
Forhjulsgaffeltype: 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Dempet
Forstilling, type fjæring:Stålfjær
Vandring foran: 

Vandring foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

75 mm
Låsbar framgaffel?: 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Med justering på forgaffelen
Bakgaffeltype: 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjulstørrelse: 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
Årsmodell:2024
Hjul
Hjul:SHINING RIM DB-30
Fordekk:Schwalbe Energizer Plus Tour, 55x622, Addix E, Twin Skin, 67 EPI wire bead with puncture protection, reflective stripe
Bakdekk:Schwalbe Energizer Plus Tour, 55x622, Addix E, Twin Skin, 67 EPI wire bead with puncture protection, reflective stripe
Dekkdimensjon:55-622
Drivverk
Girspaker:Shimano CUES SL-U6000, 10 speed
Bakgir:Shimano CUES RD-U6020, 10 speed
Kranksett:Samox for Shimano Steps, 38T chainring
Kjede:Shimano CN-LG500, with Quick-Link
Kassett:Shimano CUES CS-LG300, 10 speed, 11-39T
Komponenter
Forbremse:Shimano MT410, 2-piston hydraulic disc, with 180mm front and rear rotors
Bremseskive foran:Hydr. Rotors 180/180
Bakbremse:Shimano MT410, 2-piston hydraulic disc, with 180mm front and rear rotors
Bremseplate bak:Hydr. Rotors 180/180
Styrelager:ACROS AZX-585
Styre:SATORI NR-AL-413BT-FOV
Setepinne:PROMAX SP-726
Bremsetype: 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir: 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

10-delt (1 x 10)
Girskifterserie:Shimano Cues
Bakgirserie: 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Cues
Motor
Motor:EP600
Motorplassering: 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Kranksett
Motoreffekt: 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
Motorlydnivå:Lav
Dreiemoment: 

Dreiemoment

Motorens dreiemoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål på en krafts evne til å vri et objekt rundt en bestemt akse. Forenklet kan man si at jo høyere dreiemoment, desto bedre.
85 Nm
Sensorer:Kadens, Dreiemoment
Maksimal assistansehastighet: 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
25 km/h
Elektrisk system:Shimano
Batteri
Batteritype:Litium-ion
Batteriplassering:Innvendig
Avtagbart batteri:Ja
Batterikapasitet (Wh):-
Batterikapasitet (Ah):-
Spenning:36 V
Batteri inkludert?:Ja
Batterilader:-
Kan lades på sykkelen:Ja
Visning
Visning:Shimano SC-E5003
Avtagbar skjerm:Ja
Displayplassering:Venstre
Sykkelassistanse:Ja
Sykkelutstyr
Belysning:LEZYNE EBIKE MINI STVZO E65, HERRMANS H-CARGO
Skjermer:Included
Støtte:Included
Bagasjebrett:SNAP-IT Platform Carrier
Håndtak/Styretape:VELO VLG-1891-2AD2
Pedaler:WELLGO Comfort with reflector
Sete:SELLE ITALIA MAX S5 SUPERFLOW
Annet:Ringklocka
Geometri
Frame SizeMLXL
Rider Height174-185cm183-195cm190-205cm
Top Tube Length600610625
Frame Reach401415428
Stack651656665
Stand over height865882903
Wheel Base116411811197
Head Tube Length155160170
Head Tube Angle68.568.568.5
Seat Tube Angle73.573.573.5
Seat Tube Length520560600
Chainstay Length487487487
BB Drop606060
Størrelsesguide
Størrelse Høyde
M 174 - 185cm
L 183- 195 cm
XL 190 - 205 cm
Kundeomtaler

Også tagget i

  • 2024

Lignende produkter

-17%
Batavus Elsykkel Harlem E-GO Herre Sort
På lager. 3–6 dager
Madison Elsykkel hybrid 28" Quest E Grå
På lager. 8–11 dager
-34%
0147619-0009
9 175 kr
13 995 kr
Ikke på lager
Meny

Din handlevogn(0 artikler )

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen