Startside / Sykler / Barnesykkel / Superior MTB Team 27 Elite Matte Black/Hologram Chrome/Team Re

Superior MTB Team 27 Elite Matte Black/Hologram Chrome/Team Re

Superior MTB Team 27 Elite Matte Black/Hologram Chrome/Team Re
Beskrivelse

Temperamentsfull MTB for kresne juniorer som aldri viker fra en utfordring

Den temperamentsfulle bestselgeren Superior Team 27 Elite er perfekt for ambisiøse juniorer som ønsker å utvikle seg og som nekter å la utstyret sette grensene. En spenstig hardtail med pålitlige spesifikasjoner som sørger for at du kan skinne i alt fra røft skogsterreng til de litt mer utfordrende dobbeltstøtene i parken. En spenstig MTB med dobbelredusert aluminiumsramme, grep-sikre 27.5-tommere, driftssikre skivebremser og en dempet luftgaffel som booster fremkommeligheten. En perfekt sykkel for yngre utøvere som elsker høye hastigheter og som aldri viker fra nye utfordringer. En rask og imponerende lettkjørt skogsmaskin som leverer pålitelig ytelse, imponerende driftssikkerhet og som dessuten kan utstyres med ulike typer tilbehør hvis ønsket.

Nøkkelen til suksess!

  • Dobbelredusert aluminiumsramme (6061 T6) med masse racerfølelse og effektiv kraftoverføring
  • Luftgaffel fra RST (Ariel) med 100 mm slaglengde og remote lockout
  • Potent 1x-drivverk med 10 slagkraftige gir fra kvalitetsbevisste Shimano (Deore) med bred utveksling
  • Kraftige hydrauliske skivebremser fra Shimano (MT200) med problemfri funksjon uansett forhold
  • Robuste hjulsett med kvalitetsdekk fra Schwalbe (Racing Ray/Racing Ralph - 27.5x2.25")
  • Komponenter fra ONE1 som er fullt tilpasset for tøffe tak

Ramme med masse racerfølelse og fin dempet luftgaffel

Rammen består av en dobbelredusert aluminiumsramme med masse racerfølelse som har samme høye kvalitet (6061 T6) og lave vekt som på Superiors sykler for voksne. Dempingen håndteres av en luftgaffel fra SR Suntour (XCR) med remote lockout (kan justeres via betjening på styret) og en slaglengde på 100 mm. En kombinasjon som skaper alle forutsetninger for fine pallplasser og sørger for at du kan sykle like raskt på glatte underlag som på litt røffere stier. 

Slagkraftig 1x-drivverk med 10 gir og en imponerende bred utveksling

Svevende hastigheter oppnås med hjelp av et slagkraftig 10-trinns drivverk fra Shimano (Deore), og som prikken over i’en så kompletteres det hele av en lettbetjent spak fra samme pålitelige serie. Når klatringene blir litt tøffere, vil redningen være sykkelens lave vekt som sammen med en moderne utveksling (32Tx11-46T) sørger for at sykkelen lever opp til de høye forventningene, selv i virkelig tøffe oppoverbakker.

Kraftige hydrauliske skivebremser fra Shimano

Når det går unna i sporene, øker kravene til bremseegenskapene og derfor er Superior Team 27 Elite utstyrt med kraftige hydrauliske skivebremser fra Shimano (MT200) med lettmanøvrerte spaker, noe som sørger for at du som forelder kan være helt trygg på at maksimal bremsekraft alltid er på plass, uansett underlag, værforhold eller årstid.

Robust hjulsett med solid retningsstabilitet og riktig grep i svingene 

Kombinasjonen av en kvalitativ aluminiumsramme, pålitelige girkomponenter, dempet luftgaffel med lockout, robuste 27.5-tommere med raske kvalitetsdekk fra Schwalbe (Racing Ray) og hydrauliske skivebremser gir høy sikkerhet, god kontroll, riktig grep og en virkelig god respons. En virkelig spenstig modell med en moderne konstruksjon som passer ambisiøse juniorer som elsker når det går virkelig raskt i sporene... vi er helt sikre på at du vil måtte jobbe hardt for å finne en skarpere sykkel på dette prisnivået!

Spesifikasjoner
Artikkelnummer: 0069017-H914
Varemerke:SUPERIOR
Farge:Matte Black/Hologram Chrome/Team Re
Produsentens artikkelnummer:-
Spesifikasjon
Personalisering:Terrengsykling
Kjønn:Barn/Ungdom
Damespesifikk: 

Damespesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens nettsted:superiorbikes.com/se
Elektrisk sykkel:Nei
Din høyde: 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm):-
Produsentens farge:MATTE BLACK/HOLOGRAM CHROME/TEAM RE
Rammesett
Rammestørrelse:-
Ramme:Alloy 6061 T6 Double Butted, Advanced Race Junior Geometry, 1xOptimized, BB BSA, Inner cable routing, Disc Brake Flat mount
Rammemateriale: 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
Forhjulsgaffel:RST Aerial, 1-1/8", 100mm travel
Vandring foran: 

Vandring foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

100 mm
Bakgaffeltype: 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjulstørrelse: 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

27,5"
Årsmodell:2022
Hjul
Forhjulsnav:ONE1 KTTC7F, 28H, M9x100mm, QR Type
Baknav:ONE1 KTTC7R, 28H, M10x135, CASSETE, QR Type
Fordekk:Schwalbe Racing Ralph Performance TwinSkin TL-Ready, 27.5x2.25", ADDIX, Schwalbe Racing Ray Performance TwinSkin TL-Ready, 27.5x2.25", ADDIX
Bakdekk:Schwalbe Racing Ralph Performance TwinSkin TL-Ready, 27.5x2.25", ADDIX, Schwalbe Racing Ray Performance TwinSkin TL-Ready, 27.5x2.25", ADDIX
Dekkdimensjon:57-584
Felger:Stars J20S, 28H
Drivverk
Girspaker:SHIMANO DEORE SL-M4100-R RapidFire Plus, 10-speed
Bakgir:SHIMANO DEORE RD-M5120 Shadow Plus
Kranklager:Thun Ibex 120mm, BSA, shell 68mm
Kassett:SHIMANO CS-M4100-10, 11-46T
Komponenter
Forbremse:SHIMANO BL-MT200/BR-MT200, hydraulic disc brake
Bakbremse:SHIMANO BL-MT200/BR-MT200, hydraulic disc brake
Styrelager:CHS0926 FIT8 1-1/8", IS41/28.6
IS41/30
Styre:ONE1 Alloy, TM40, 3° upsweep, 8° backsweep, 18mm rise, 660mm
Setepinne:ONE1 Race Alloy, 27.2mm
Bremsetype: 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir: 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

10-delt (1 x 10)
Girskifterserie:Shimano Deore
Bakgirserie: 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Deore
Sykkelutstyr
Håndtak/Styretape:ONE1 VLG-1661D2N, Lock-On
Geometri
FRAME SIZE13" (XS)15.5" (S)
WHEEL SIZE27.527.5
A SEAT TUBE LENGTH (MM)330393
C SEAT TUBE ANGLE (DEGREE)7474
B EFFECTIVE TOP TUBE LENGTH (MM)545586
R REACH (MM)381422
S STACK HEIGHT (MM)569569
G HEAD TUBE LENGTH (MM)9090
D HEAD TUBE ANGLE (DEGREE)6969
E CHAINSTAY LENGTH (MM)420420
BBD BB DROP (MM)4040
F WHEELBASE (MM)10481089
HANDLEBAR WIDTH (MM)660660
STEM LENGTH (MM)4040
CRANK LENGTH (MM)160165
SEAT POST LENGTH (MM)350350
Kundeomtaler

Også tagget i


Lignende produkter

Uslåelig pris
Tunturi Barnesykkel Rocky B16 Red/White/Blue
På lager. 6–9 dager
Drag Barnesykkel Badger Lite Disc 26 Gry/Green
Ikke på lager
Meny

Din handlevogn(0 artikler )

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen