Startside / Elsykler / Terreng elsykkel / Trek El MTB Rail+ 5 Gen 5 Viper Red

Trek El MTB Rail+ 5 Gen 5 Viper Red

Trek El MTB Rail+ 5 Gen 5 Viper Red
Beskrivelse

Underholdende fartsmaskiner med potent eldrift og terrengtilpasset ekstrakraft

Den underholdende Trek Rail+ 5 Gen 5 er en potent E-enduro som er bygd for å nå fjerne fjelltopper eller for å bare tråkke på runde etter runde. Med 160 mm vandringslengde foran og bak er den klar for høye hastigheter gjennom terrenget med assistanse fra et kraftfullt drivsystem som gjør lange klatringer og raske runder til en enkel match. Den har justerbar geometri slik at du kan tilpasse sykkelen etter hvordan og hvor du sykler, et stort batteri som assisterer deg i opptil 7 timer og et slagkraftig 1x12-drivverk som alltid girer med stor presisjon, selv under belastning. Om du leter etter en kjøreglad enduro med terrengtilpasset ekstrakraft som er konstruert for å gi jernet så har du funnet helt rett.

Nøkkelen til suksess!

  • Aluminiumsramme (Alpha Platinum) med lang reach samt både styrehode og seterør som gir høy styrke
  • Still inn geometri og demperkarakteristikk etter hvordan du sykler, legg til justerbare Styrelager med vinklede lagerbaner (selges separat)
  • Demperpakke fra RockShox (Psylo Gold RC/Deluxe Select+ RT) med hele 160/160 mm i vandringslengder
  • Med Mino Link kan du enkelt regulere rammens geometri uten negativ innvirkning på dempingen
  • Med Active Braking Pivot tilpasses hvordan dempingen skal reagere på akselerasjons- og bremsekrefter uavhengig av hverandre
  • Potent Bosch (Performance Line CX) elmotor som passer like bra for intensiv pendling som intensive turer i terrenget
  • RIB 2.0-batteriet på 800 Wh gir assistanse over mange kilometer og det er lett å ta av
  • Den har også plass til et Bosch PowerMore Range Extender-batteri
  • Bluetooth-tilkoblet kontroll, og appen eBike Flow gir deg enda større kontroll og tilpasningsmuligheter innen fingeravstand
  • Kontrollenheten er integrert i toppøret og tydeliggjør assistansenivå og batterinivå uten risiko for at du skal bli distrahert
  • Slagkraftig 1x12-drivverk fra Shimano (Deore M6100) som girer driftssikkert og pålitelig
  • Hydrauliske skivebremser fra Shimano (MT4100/MT420) som gir deg pålitelig ytelse uansett forhold
  • Du får et Fronthjul på 29 tommer for å rulle frem som en monstertruck og et mindre Bakhjul på 27,5 tommer å rydde med
  • Dropper-setepinnen sikrer at du senker setet i farten og holder det ut av veien når du fosser nedover

Funksjonene som får Trek Rail+ 5 Gen 5 til å stikke ut fra mengden

Dette er en kraftfull, langslagende eMTB med 160 mm slukende vandringslengde og hele 85 Nm i dreiemoment. Den er som skapt for bratte stier samt vill uutforsket terreng, og den er dessuten klar for virkelig store eventyr med sitt enorme langdistansebatteri som gir deg motorassistanse fra tidlig morgen til sen kveld. Dette er en robust eMTB med ramme i aluminium som elsker eventyr, med både vandringslengde og kraft så det rekker til for episke turer til fjelltopp etter fjelltopp eller for runde etter runde ute på endurobanene.

Man har økt anti-squat for å få bedre pedaleffektivitet oppover og redusert utvekslingen for å beholde den myke følelsen selv i urolig terreng. Trenger du bedre beskyttelse mot gjennomslag eller vil du bruke en fjærdemper? Ingen problemer. Det går an å snu justeringsbrikken på nedre demperfeste for å øke progressiviteten i fjæringskurven.

Elmotoren fra Bosch er enormt kraftfull, du vil knapt høre den, derimot vil du oppleve den massive assistansen. Det integrerte RIB 2.0-batteriet er enkelt å fjerne når du vil lade det eller trenger å separere det fra sykkelen for transport, f.eks. på et sykkelstativ. Det løsnes enkelt med Unbrakonøkkel og oppdateringen av Boschs 800 Wh PowerTube gir også sikrere Montering og tilstrekkelig med assistanse for at du skal våge å gi deg ut på eventyrenes eventyr. Alle Rail+ Gen 5-modeller har Boschs minifjernkontroll og controller for å bytte driftsmodus og raskt se assistansenivå og batteritid. 

Spesifikasjoner
Informasjon om sykkelens spesifikasjoner: På grunn av den rådende verdenssituasjonen kan noen av sykkelens komponenter avvike fra det som står i spesifikasjonen og det som vises på bildene. Produsenten kan uten varsel erstatte komponentene i den vanlige spesifikasjonen med tilsvarende komponenter.
Artikkelnummer: 0147402-3611
Leverandørens artikkelnummer:-
Varemerke:TREK
Farge:Viper Red
Størrelse:-
Produsentens artikkelnummer:-
Spesifikasjon
Kjønn:Unisex, Dame, Herre
Damespesifikk: 

Damespesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.

Nei
Produsentens nettsted:www.trekbikes.com/se/sv_SE/cyklar/mountainbikecyklar/el-mtb/rail/rail-5-gen-5/p/48458/
Vekt (ifølge produsenten):26 kg
Personalisering:Terrengsykling
Farge:Rød
Produsentens farge:Viper Red
Sykkeltype:Terrengsykkel
Rammesett
Rammestørrelse:-
Ramme:Alpha Platinum Aluminum, avtagbart integrerat batteri (RIB 2.0), koniskt styrhuvud, kanalstyrt invändigt kablage, invändigt Control Freak-kablage, motorskydd, Boost148, 12 mm genomgående axel, 160 mm slaglängd
Rammemateriale: 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
Forhjulsgaffel:RockShox Psylo Gold RC, DebonAir, Isolator RC-dämpare, koniskt styrrör, 44 mm offset, Boost110, 15 mm Maxle Stealth
Forhjulsgaffeltype: 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Dempet
Forstilling, type fjæring:Luftfjær
Vandring foran: 

Vandring foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

-
Bakdemper:RockShox Deluxe Select+ RT, 205 x 65 mm
Bakgaffeltype: 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

Dempet
Vandring bak: 

Vandring bak

Det her med vandring på en mountainbike kan føles som en ekte jungel. En enkel måte å forklare det på er at jo lengre vandring sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm vandring er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk krevende terreng.

En sykkel med 120 mm vandring kan kanskje være det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant røtter og steiner. Disse syklene passer for alle motionister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm vandring eller mer er perfekt for deg som liker å ta deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i bikeparken og sykle nedover bakkene så fort du bare kan.

160mm
Hjulstørrelse: 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

-
Årsmodell:2025
MTB-bruksområde:Enduro, Trail
Elektrisk sykkel:Ja
Din høyde: 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm):-
Hjul
Forhjulsnav:Bontrager kapslat lager, aluminiumaxel, 6-bults, Boost110, 15 mm genomgående axel
Baknav:Bontrager aluminium, kapslat lager, 6-bults, Shimano Micro Spline-frikrans, Boost148, 12 mm genomgående axel
Fordekk:-
Bakdekk:Bontrager Brevard Pro XR, TLR Tubeless Ready, tvåkomponentsgummi, aramidkant, 60 tpi, 27,5 x 2,50"
Dekkdimensjon:-
Drivverk
Girspaker:Shimano Deore M6100, 12-växlat
Bakgir:Shimano Deore M6100, lång arm
Kjede:Shimano Deore M6100, 12-vxl
Kassett:Shimano Deore M6100 10–51, 12-delad
Komponenter
Forbremse:Shimano hydraulisk skivbroms med 4 kolvar, MT4100-handtag, MT420-bromsok
Bremseskive foran:Shimano RT66, 6-bults, 203 mm
Bakbremse:Shimano hydraulisk skivbroms med 4 kolvar, MT4100-handtag, MT420-bromsok
Bremseplate bak:Shimano RT66, 6-bults, 203 mm
Styre:Bontrager aluminium, 31,8 mm, 15 mm rise, 750 mm bredd
Styrestem:Bontrager Comp, 31,8 mm, Blendr-teknikkompatibel, 7 grader, 50 mm längd
Setepinne:-
Bremsetype: 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir: 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
Girskifterserie:Shimano Deore
Bakgirserie: 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Deore
Motor
Motor:Bosch Performance Line CX
Motorplassering: 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Kranksett
Motoreffekt: 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
Dreiemoment: 

Dreiemoment

Motorens dreiemoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål på en krafts evne til å vri et objekt rundt en bestemt akse. Forenklet kan man si at jo høyere dreiemoment, desto bedre.
85 Nm
Sensorer:Fart, Kadens, Dreiemoment
Maksimal assistansehastighet: 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
25 km/h
Elektrisk system:Bosch
Batteri
Batteritype:Litium-ion
Batteriplassering:Innvendig
Avtagbart batteri:Ja
Batterikapasitet (Wh):800
Batterikapasitet (Ah):-
Spenning:36 V
Batteri inkludert?:Ja
Kan lades på sykkelen:Ja
Batterilader:Bosch Standard Charger 2A
Visning
Visning:Bosch BRC3100
Sykkelutstyr
Håndtak/Styretape:Bontrager XR Trail Comp, nylon, Lock-on
Pedaler:VP-536, nylonstomme
Sete:Bontrager Verse P3, stålrails
Sykkellås
FG-godkjent: 

FG-godkjent

Om sykkelen din blir stjålet, krever vanligvis forsikringsselskapene at den må ha vært låst fast til et fast objekt med en FG-godkjentt lås. Tenk derfor nøye gjennom før du bestiller en altfor enkel lås som kanskje ikke er godkjent.
Nei
Om produsenten
Kundeomtaler

Også tagget i


Lignende produkter

Elsykkel hybrid Ortler E-Speeder 400 Matt Olive
På lager. 3–6 dager
Nyhet
BMX Fiend Type B 20" gloss clear phosphate
På lager. 3–6 dager
Nyhet
Avbitertang Park Tool flush
276 kr
(Veil. pris: 379 kr)
På lager. 3–6 dager
Meny

Din handlevogn(0 artikler )

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen