Startside / Elsykler / Terreng elsykkel / Rock Machine El MTB Blizzard Int E30-29

Rock Machine El MTB Blizzard Int E30-29

Rock Machine El MTB Blizzard Int E30-29
Beskrivelse

Fullstendig dempet sykkel med kraftfull dynamisk drivlinje og brutalt god fremkommelighet

Ønsker du å erfare den fantastiske følelsen av utrolig flyt som kun sjenerøse vandring kan tilby? Ønsker du samtidig verdens mest potente leggmuskulatur i form av en kraftig elektrisk midtmotor? Vurderer du å oppgradere til en spretten stisykkel som trives med alt fra utfordrende vertikalstier til spennende sykling på flate områder, bør du ta en titt på den fullt dempede Rock Machine Blizzard INT e30-29. Dette er en vanvittig underholdende og overraskende lettmanøvrert berg-og-dal-bane av en sykkel som kombinerer rask respons med den stabile kursen som kreves for å både holde en stram linje i terrenget og samtidig mestre de mer teknisk utfordrende partiene. Med glupsk demping og en ledende japansk drivlinje som alltid leverer dynamisk kraft i massevis samt imponerende kjøreglede, uansett hvor mange watt du har igjen i beina, har du en klar vinner.

Nøkkelen til suksess!

  • Skulpturell aluminiumsramme (AL-6061 T6 Custom Tubing) med Floating Pivot Suspension-kinematikk 
  • Dempegaffel fra RockShox (Judy Silver TK) med 130 mm vandring 
  • Bakdemper fra RockShox (Deluxe Select R) med 130 mm vandring 
  • Shimanos kraftigste elmotor (STePS EP8) med 85 Nm og bransjeledende dynamikk
  • Kraftig batteri på 630Wh som er elegant integrert i rammen og gir opptil 120 km rekkevidde
  • Slagkraftig 10-girs drivlinje fra pålitelige Shimano (Deore)
  • Hydrauliske skivebremser fra Shimano (MT420) med 4-stemplers kalipere som matcher farten 
  • Robust hjulsett med dekk av høy kvalitet fra WTB (Trail Boss Comp 29 x 2.4") 
  • Block Lock-styrelager reduserer risikoen for rammebeskadigelser ved fall
  • Dropper-post fra ONE1 med 150/170 mm vandring (avhengig av rammestørrelse)

Skulpturelt fullt dempet aluminiumschassis i toppkvalitets aluminium 

Det skulpturelle chassiset består av en robust ramme med den lave vekten som kun aluminium av høy kvalitet (AL-6061 T6 Custom Tubing) kan tilby. Designmessig kan det hende at rammenes rene linjer med et elegant integrert batteri skiller seg ut mest, men det aller beste er at den yter bransjeledende pedaleffektivitet og lynrask respons når du tråkker til. Den tydelig utmeislede rammeformen er både praktisk og funksjonell, og vekker en uimotståelig lyst. Med moderne Boost-teknologi oppnås høy torsjonsstivhet, som i praksis gjør at all kraften fra musklene dine (i samarbeid med elmotoren) overføres direkte ut til bakhjulet, slik at du enkelt kan distansere både naboer og konkurrenter. Legg til dette intern kabelrouting, imponerende kinematikk og en velbalansert stigeometri som sikrer at du kan sykle både raskt og langt med imponerende kontroll, oppover, nedover og på flate strekninger. Når det blir røft i nedoverbakker, er en dropper-post nå nesten et must og sykkelen er derfor utstyrt med en høydejusterbar setepinne fra ONE1 med 150 eller 170 mm vandring (avhengig av rammestørrelse).

Kraftfull elektrisk drift med enormt dreiemoment og en skjønn dynamisk følelse

Hjertet i systemet er kanskje markedets beste drivsystem, Shimano STePS (EP8), som består av en virkelig potent elmotor (85 Nm) kombinert med et kraftfullt og fullstendig integrert batteri som gir 504 Wh med miljøvennlig kraft. Dette gir deg en strålende rekkevidde med ekstra kraft i både bein og lunger. Den imponerende, dynamiske elmotoren samarbeider med 10 effektive gir fra Shimano (Deore), og alt foregår effektivt, stille, og med kraftoverføring direkte på krankakselen (det eneste riktige valget hvis du spør oss). Takket være plasseringen av drivpakken i den nedre delen av rammen, oppnås også et forbilledlig lavt tyngdepunkt, som gir deg feilfri manøvrerbarhet i alle typer terreng. Dertil kommer fire forskjellige driftsmoduser (Off, Eco, Trail, og Boost) og en tydelig display som gir deg full kontroll og viser nesten alt du trenger å vite.

Velbalansert demping som effektivt absorberer alle underlagets ujevnheter 

Demperne er fra kvalitetssikre RockShox; foran sitter en (Judy Silver TK) og bak en (Deluxe Select R), og de tilbyr 130 mm vandring som øker din komfort og trygghet på stien. Demperne absorberer ujevnheter med en umettelig appetitt og sikrer at du kan sykle med full kontroll selv under de mest utfordrende forholdene. Med deres vandring trenger du ikke bekymre deg for å miste grep, og med alle justeringsmulighetene tilgjengelig har du en imponerende rekkevidde; du kan dermed gi alt uansett underlag.

Robuste 29-tommere og kraftige skivebremser med effektive fir-stemplers kalipere 

Når du behøver å stoppe de robuste 29-tommerne med kvalitetsdekk fra WTB (Trail Boss Comp) med 2.4" bredde, står effektive hydrauliske skivebremser fra Shimano (MT420) med fir-stemplers kalipere og tykke skiver (180/180 mm) klare. Dette gir eksemplarisk kontroll og sikrer at du alltid har maksimal bremseeffekt, uavhengig av underlag, vær, eller årstid.

En atletisk fullstendig dempet sykkel som vil endre måten du ser på sykling

Sykkelen har en velbalansert blanding av utprøvde komponenter som ligger langt over gjennomsnittet, eller som vi på norsk kan si, deler fra de øverste hyllene hos både Shimano, RockShox, Darfon, ONE1 og WTB. Hva blir resultatet? En elsykkelsassistert sti-/endurosykkel som tilbyr eksepsjonell manøvrerbarhet kombinert med rikelige mengder vandring på en sykkel som er ivrig etter å klatre og som håndterer nedkjøringer raskere enn det meste på to hjul... og alt til en pris som er overkommelig for oss vanlige mortaler! En fullstendig dempet eMTB som vil forandre måten du oppfatter sykling på for alltid, og som tar deg dit du ønsker, raskere, mer effektivt og enklere.

Spesifikasjoner
Artikkelnummer: 0069084
Varemerke:ROCK MACHINE
Farge:-
Produsentens artikkelnummer:-
Spesifikasjon
Personalisering:Terrengsykling
Modellserie:Rock Machine E-Mountain Fully
Kjønn:Unisex, Herre
Damespesifikk: 

Damespesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens nettsted:rockmachinebikes.com/se
Elektrisk sykkel:Ja
Din høyde: 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm):-
Produsentens farge:-
Rammesett
Rammestørrelse:-
Ramme:Alloy Al-6061 T6 Custom tubing, RME01 630Wh, Floating Pivot Suspension, 130-140 mm travel, Trail Advanced Geometry, Shark Spine EVO 29er&27.5+, 2nd Gen. Battery Integration, BOOST 148x12, Disc Brake Post Mount, Inner Cable Routing, Adjust. seatpost ready
Rammemateriale: 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
Forhjulsgaffel:RockShox Judy Silver TK, Tapered, 15x110mm axle, Lockout, 130mm travel
Vandring foran: 

Vandring foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

130 mm
Bakdemper:RockShox Deluxe Select R, external rebound, size 210x50mm
Bakgaffeltype: 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

Dempet
Hjulstørrelse: 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
Årsmodell:2022
Hjul
Forhjulsnav:SHIMANO HB-MT400, 32H, CENTER LOCK, 15x110mm THRU Type AXLE
Baknav:SHIMANO FH-MT400-B, 32H, CENTER LOCK, 12x148mm THRU Type AXLE
Fordekk:WTB Trail Boss Comp, 29x2.40"
Bakdekk:WTB Trail Boss Comp, 29x2.40"
Dekkdimensjon:62-622
Felger:WTB SX23, 32H
Drivverk
Girspaker:SHIMANO DEORE SL-M4100-IR, 10-speed
Bakgir:SHIMANO DEORE RD-M5120 Shadow Plus
Kassett:SHIMANO DEORE CS-M4100-10, 11-46T
Komponenter
Forbremse:SHIMANO BL-M4100/BR-MT420, 180/180 rotor, hydraulic disc brake, Metallic pads
Styrelager:ACROS AZX-251, Zero Stack, 1-1/8“x1.5“, BlockLock
Styre:ONE1 Alloy, MTB AL-3520BT, 6° upsweep, 9° backsweep, 20mm rise, 760mm, 35mm
Styrestem:ONE1 TDS-D606 Alloy, 35xE35mm, 0°
Setepinne:ONE1 Alloy, MT171, dropper post 150&170mm travel, 30.9x440mm&480mm
Bremsetype: 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir: 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

10-delt (1 x 10)
Girskifterserie:Shimano Deore
Bakgirserie: 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Deore
Motor
Motor:Shimano STePS DU-EP800
Motorplassering: 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Kranksett
Motoreffekt: 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
Dreiemoment: 

Dreiemoment

Motorens dreiemoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål på en krafts evne til å vri et objekt rundt en bestemt akse. Forenklet kan man si at jo høyere dreiemoment, desto bedre.
85 Nm
Sensorer:Fart, Kadens, Dreiemoment
Maksimal assistansehastighet: 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
25 km/h
Gjennomsnittlig rekkevidde: 

Gjennomsnittlig rekkevidde

Angir hvor langt man kan komme under normale (eller gjennomsnittlige) forhold (middels store bakker, en del start og stopp samt varierende underlag) før batteriet blir helt utladet. Opplysningene er for det meste hentet fra produsenten av elmotoren, og det er tatt hensyn til hvilken type sykkel det er (MTB, standardsykkel o.l.)
150 km
Elektrisk system:Shimano
Batteri
Batteri:DARFON, 630 Wh, in-frame mount
Batteritype:Litium-ion
Batteriplassering:Overrøret
Ladetid:5 h 30 m
Batterikapasitet (Wh):630
Spenning:36 V
Batteri inkludert?:Ja
Batterilader:DARFON 4A Smart Plus-lader
Kan lades på sykkelen:Ja
Visning
Visning:Shimano SC-EM800
Sykkelassistanse:Ja
Sykkelutstyr
Håndtak/Styretape:Velo VL-G1777D2, Ergo Grip
Geometri
FRAME SIZE17.0" (M)19.0" (L)21.0" (XL)
WHEELS SIZE29" & 27.5"29" & 27.5"29" & 27.5"
SEAT TUBE LENGTH (MM)415460500
SEAT TUBE ANGLE DEGREE747474
EFFECTIVE TOP TUBE LENGTH (MM)605630650
REACH (MM)426451471
STACK HEIGHT (MM)623623623
HEAD TUBE LENGTH (MM)120120120
HEAD TUBE ANGLE DEGREE646464
CHAINSTAY LENGTH (MM)449449449
BB DROP (MM)000
WHEELBASE (MM)120912341254
HANDLEBAR WIDTH (MM)800 / 760 - R20800 / 760 - R20800 / 760 - R20
STEM LENGTH (MM)40 / 3540 / 3540 / 35
CRANK LENGTH (MM)165165165
SEAT POST LENGHT/TRAVEL (MM)L440 - T150L480 - T170L480 - T170
Kundeomtaler

Også tagget i


Lignende produkter

Merida Eone-Sixty 8000
På lager. 7–10 dager
Superpris
Merida Eone-Forty 500
Ikke på lager
Rock Machine MTB Blizz Int E40-29
På lager. 3–6 dager
-10%
BH El MTB Atom 29 Svart/Rød
På lager. 9–12 dager
Meny

Din handlevogn(0 artikler )

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen