Karakterfull eMTB som sørger for at du ikke mister naturopplevelsen
Vil du ha en sprek sykkel som oppleves akkurat som en vanlig terrengsykkel i raskt, teknisk terreng, men som kan gi deg litt ekstra dytt i pedalene når stien vender oppover? Vil du ha spisseteknologi i alt fra motor til drivverk og en demping som lar deg holde full fart på stien? Klikk da hjem Trek Fuel EXe 9.8 GX AXS, dette er en avansert stisykkel med akkurat riktig kraft til å skyte deg oppover før du snur og raser ned på den tekniske eller flytende stien. Denne karakterfulle sykkelen sørger for at du ikke mister naturopplevelsen som følger med stisykling, hovedsakelig takket være en teknisk avansert og strømlinjeformet motor i en liten, men kraftfull pakke og som stille og diskret gir deg riktig assistanse. Den har en skarp karbonramme som er lett, stiv og rask og gir en aktiv og leken følelse. Den er utstyrt med futuristisk teknologi som for eksempel en romgodkjent TQ-transmisjon og trådløse girkomponenter som holder cockpiten minimalistisk ren. Og for å fortsette fordelene topper vi det med mesterlige karbonhjul og en førsteklasses demperpakke fra RockShox som hjelper deg å holde farten i terrenget selv om det skulle føles litt vanskelig å forsere. Fløten på moset? Et fullstendig integrert batteri på 360 Wh, TQ sin harmoniske stifteringsoverføring med smart ladeport, integrert LED-display og en diskret fjernkontroll på styret.
Nøkkelen til suksess!
- Førsteklasses stisykkel i utforkjøringene med tillegg av en adaptiv og supersmidig assistanse i klatringene
- Avansert ramme i førsteklasses karbon (OCLV Mountain Carbon) med en imponerende pivotlink i aluminium
- Karakterfull, smidig og leken eMTB med en moderne geometri som er slakk og utrolig kapabel
- Uventet komfortabel selv når stien blir tøffere, takket være langslående dempere fra RockShox som gir deg overbevisende kontroll
- Den lille, men kraftfulle, TQ-motoren er så stille som man kan be om, den forsterker dine egne krefter uten å påvirke en naturlig kjørefølelse
- Med den smarte ladeporten, den integrerte skjermen og de diskrete kontrollene ser den ut og føles som en vanlig MTB
- Batteri på 360 Wh er helt skjult og praktisk plassert i diagonalrøret og tar mindre plass enn tradisjonelle elsykkelbatterier
- Du kan legge til en Range Extender (et ekstra batteri på 160 Wh) om du vil ha litt ekstra kraft til lange dager på sykkelen
- Elektronisk styrt 1x-drivverk med 12 slagkraftige gir fra SRAM (GX Eagle AXS) med bare en girspak å holde styr på!
- Mesterlig hjulsett i karbon fra Bontrager (Line Elite 30) med brede hjulnav (Boost) og Rapid Drive 108-baknav
- Kraftige hydrauliske skivebremser med 4-stemplet calipere fra SRAM (Code R) som sørger for at du alltid har pålitelig bremsekraft
- Overdimensjonert (34,9 mm) senkbar setepinne som gir bedre støtte og styrke for lengre senkbare setepinner
Ramme helt i karbon med en imponerende pivotlink i aluminium
Rammen består av en avansert ramme i førsteklasses karbon (OCLV Mountain Carbon) med stor vridningsstivhet samt en imponerende pivotlink i aluminium. Smarte Mino Link sørger for at du kan justere rammens geometri uten negativ innvirkning på dempingen. Du kan finjustere styrerørsvinkelen med 1/2 ° og krankhusets høyde med opptil 10 mm, og du regulerer det enkelt med en mutter. Fuel EXe er bygget med en stisykkelgeometri som er slakk og kapabel: en styrerørsvinkel på 65 grader i kombinasjon med en seterørsvinkel på 77 grader holder deg oppreist både for kjappe klatringer og for lange, tunge tråkkfester oppover grusveier. Takket være dens kompakte elmotor kan kjedestagene holdes tette (kun 440 mm) noe som gjør sykkelen kvikk og ekstremt leken.
Rammen er fullpakket med en mengde andre finesser som gjør deg til en bedre syklist, eller hva sier du til et konisk styrerør som gir deg presisjon med styringen og en mer solid følelse foran, mens innvendig kabelføring (til både bremsene og den heve/senkbare setepinnen) beskytter alle kabler og gir riktig utseende. Straight Shot diagonalrør som gir rammen økt stivhet uten å legge til vekt, og en annen smart funksjon er Knock Block styrelager som hindrer styret fra å snurre rundt hvis du krasjer, noe som beskytter kablene fra å bli rykket løs og kontrollene fra å slå inn i rammes overrør.
Imponerende demperkonfigurasjon som gir deg overbevisende kontroll i sporene
Den imponerende demperpakken fra RockShox hjelper deg å holde farten i terrenget, selv om det noen ganger føles teknisk vanskelig å forsere. Foran sitter en skarp luftgaffel (Lyrik Select+) med en slaglengde på 150 mm og bak sitter en skarp demper (Super Deluxe Select+) med en slaglengde på 140 mm. Demperne kan optimeres etter vekt samt kjørestil, og de er også utstyrt med lockout, noe som betyr at du kan sperre demperne. Låsing gir deg økt pedaleffektivitet, noe som er perfekt når det er på tide å spurte eller når du vil klatre effektivt. Denne versjonen har i tillegg dempere som gir ordentlig støtte for effektiv tråkking, men så snart underlaget blir humpete gir dempingen etter, slik at sykkelen smidig og sikkert holder kontakten med underlaget.
Takket være Treks unike Active Braking Pivot har konstruktørene klart å styre hvordan dempingen skal reagere på kreftene som skapes ved akselerasjon og bremsing, dessuten helt uavhengig av hverandre. I praksis kan du utnytte demperen fullt ut selv ved bremsing og du får dermed større kontroll når du trenger det som mest. Denne versjonen har i tillegg en Dropper post fra Bontrager (Line Elite Dropper) med 100/200 mm slaglengde (avhengig av ramme størrelse) som sørger for at du kan senke setet i farten og holde det ute av veien når du pløyer gjennom utforkjøringene. Den store seterørsdiameteren gir bedre støtte og styrke for lange senkbare setepinner, og muliggjør mer robuste og holdbare indre komponenter som reagerer raskere.
Liten, lett, stille elmotor som gir en herlig naturlig kjørefølelse til syklingen
Grunnsteinen utgjøres av TQ-Groups HPR50 – en harmonisk stifteringsoverføring med et dreiemoment på 50 Nm. Den er supereffektiv med et forbløffende effekt/vekt-forhold. De fleste motorer har tannhjul og reimer som driver deg fremover. Men reimer og tannhjul slår, glir, slamrer og slites ut over tid. Dette distraherer deg garantert fra kjøreopplevelsen. Men TQ sin HPR50 har en stifteringsoverføring som ikke bare er stillere, mindre og lettere enn tradisjonelle elsykkelmotorer – fordi den har færre bevegelige deler er den også slitesterkere og arbeider jevnere og stillere. Den gir deg dessuten en mer harmonisk opplevelse og utrolig naturlig kjørefølelse uten noen ulemper. Med et dreiemoment på 50 Nm gir den akkurat nok kraft til å klatre opp bratte bakker uten at du kastes fremover med et rykk for hvert pedaltråkk. Den finner riktig balanse mellom for mye og for lite, og gjør syklingen jevn og naturlig, uten overraskelser.
Men hva er en harmonisk stifteringsoverføring? En relativt enkel og samtidig briljant mekanikk for fremdrift som fungerer på lignende måte som en roterende motor, men som er mer raffinert. Inni finnes tre konsentriske presisjonsdeler, en elliptisk bølgeskaper, indre fleksibel list og en sirkelformet list som sammen driver deg fremover... mens helheten forblir liten og lett. Sammenlignet med klassiske tannhjul og remdrift er en harmonisk stifteringsoverføring mer kompakt og kraftfull samtidig som den føles mykere og er mer slitesterk. Takket være presisjonen, slitestyrken og designen har harmoniske stifteringsoverføringer, og spesielt harmoniske stifteringsoverføringer fra TQ, blitt brukt til både romreiser, fly, medisinteknikk og robotisering. De fungerer fantastisk i elsykler, av samme grunn som de gjør i månelandere og roboter for avansert kirurgi. Hvor enn du befinner deg føles assistansen naturlig og får deg til å føle deg som ett med omgivelsene.
Batteriet på 360 Wh er helt skjult i diagonalrøret (men allikevel enkelt å ta ut for å lade bekvemt) og leverer rikelig med kraft for ordentlige sykkelturer på rundt 2 - 5 timer. Det tar betydelig mindre plass enn tradisjonelle elsykkelbatterier og du kan enkelt fjerne det med en unbrakonøkkel. Du kan også unne deg 44 % lengre rekkevidde ved å velge et eksternt Range Extender-batteri på 160 Wh (det gir deg da ekstra kraft under hele 3 - 7,5 timer). Det passer perfekt i flaskestativet ditt og kobles enkelt til ladeporten som sitter høyt oppe på diagonalrøret for å holdes fri fra gjørme og gjøre det enkelt å lade. Du behøver ikke å bytte ut noen komponenter og det krever verken komplisert kabelføring eller spesialfester.
Det letthåndterlige og tydelige LED-displayet sitter smidig innebygd i overrøret og er ikke i veien på noe vis. Kontroller assistansenivået, rekkevidden, hastigheten og mye mer med et raskt blikk. Du kan lett se den informasjonen du trenger når du vil, eller glemme den når stien er alt som teller. Med en intuitiv og diskret fjernkontroll på styret kan du skifte sikkert mellom ulike modus uten å måtte ta hånden fra håndtaket.
Når vi er ute på stiene og nyter naturen vil vi ikke høre noe annet enn lyden av dekkene mot bakken, vinden i trærne og kameratenes glade rop. Tidligere har elsykler berøvet oss den naturopplevelsen med den gjennomtrengende lyden av en motor som distraherer og irriterer. Men Fuel EXe er annerledes, dens motorlyd er ikke bare lavere, den er betydelig mindre merkbar.
Å skape et system som er så nytt og annerledes krevde masse samarbeid og et stort antall prototyper. Gjennom utviklingsprosessen samarbeidet TQ i Tyskland med Trek i USA for å finjustere HPR50-overføringssystemet for en følelse som ikke ligner noe sykkelverden har opplevd tidligere. Systemet er skapt av mennesker som brenner for sykling og en bedre måte å sykle på, og leverer tilnærmet usynlig assistanse som føles som en hånd mot ryggen din ved bratt klatring, samtidig som den forblir smidig og naturlig når du tar deg nedover bratte fjellsider eller gjennom teknisk terreng.
Slagkraftig elektronisk drivverk og bremser tilpasset høye hastigheter
Det slagkraftige elektroniske 1x-drivverket er helt trådløst og hentet fra kvalitetsbevisste SRAM (GX Eagle AXS). Funksjonen er i hovedsak bombesikker og fordi det bare inkluderer ett girspak er det dessuten enklere å holde kontroll på. Det består av et krankparti fra E*thirteen (E*spec Race) i karbon med en 34-tannet singelklinge samt en 12-delt kassett (10-52T), som til sammen gir et imponerende girområde som sikrer at du kan holde høy hastighet i alle typer terreng og stigninger. Innbremsingen besørges av et par førsteklasses hydrauliske skivebremser med 4-stemplet calipere fra SRAM (Code R ) som sørger for at du har kraftfull bremsekraft uansett om det er gjørmete, regnfullt eller slaskete i sporene.
Mesterlig hjulsett med kvalitetsgummi som klarer alle typer terreng
Det mesterlige hjulsettet fra Bontrager (Line Elite 30) består av brede aluminiumsfelger (Tubeless Ready) som er utstyrt med skarpe kvalitetsdekk fra Bontrager (SE5 Team Issue ) med respektabel bredde som er klar for kamp og som briljerer på alt fra grusveier til løse gjørmebad. Disse dekkene har en overraskende lav rullemotstand og leverer den perfekte kombinasjonen av grep, hastighet og stabilitet, som i praksis betyr at du kan kjøre raskere i alle typer vanskelig terreng.
De brede hjulnavene (110mm foran, 148mm bak) gir deg hjul som er like stive som en mindre hjulstørrelse, men som samtidig besitter alle fordelene som et større hjul har. Med Boost148 kan du dessuten bruke bredere dekk og en større krans uten å påvirke q-faktoren eller pedaleffektiviteten. Rapid Drive-baknavet har 108 innkoblingspunkter, noe som gir deg nærmest umiddelbar akselerasjon i stedet for en treg forsinkelse når du tråkker til på pedalene. Du får jevn gange og direkte kraft når du må kaste deg ut av svingene og trå til for fullt gjennom de røffe partiene. Og den ekstra pedalspærrefunksjonen gir økt kontroll som kan gjøre hele forskjellen ved vanskelige klatringer.
Hva sier så verdens sykkelpress om Fuel EXe-serien?
- Pinkbike -"Enkelt uttrykt: Ingenting kommer i nærheten av Fuel EXe når det gjelder terrengsykkelopplevelsen som helhet."
- Singletrack world - "Vi ville gå så langt som å si at det vil være den mest betydningsfulle sykkelen som lanseres dette tiåret"
- Bicycling - ”Jeg vil faktisk hevde at det er en av de beste terrengsykkel - med eller uten motor - som jeg har testet på det siste.
- Vital MTB - ”Vi må si det som det er: Trek Fuel Exe har akkurat løftet hele el-MTB-verdenen. 4,5 av 5 stjerner."
- Mountainbike Action - ”...førsteinntrykket var enstemmig 'Wow'. Dette er en av de få gangene en sykkel overgår forventningene."