Karakterfull eMTB som sørger for at du ikke går glipp av naturopplevelsen
Ønsker du en sprek sykkel som oppleves akkurat som en vanlig terrengsykkel i rask, teknisk terreng, men som kan gi deg det lille ekstra dyttet i pedalene når stien snur oppover? Ønsker du spissteknologi fra alt fra motor til drivlinje og en demping som lar deg holde full fart på stien? Klikk hjem Trek Fuel EXe 9.9 XTR, dette er en avansert stisykkel med akkurat den rette kraften for å suse oppover før du snur og raser ned den tekniske eller flytende stien. Denne karakterfulle doningen sørger for at du ikke går glipp av naturopplevelsen som følger med stisykling, først og fremst takket være en teknisk avansert og strømlinjeformet motor i en liten, men kraftfull pakke, og som stille og diskret gir deg den rette assistansen. Den har en skarp karbonfiber ramme som er lett, stiv og rask og gir en aktiv og leken følelse. Den er utrustet med futuristisk teknologi som for eksempel en romgodkjent TQ-transmisjon og konkurranseklare girkomponenter som holder cockpiten minimalistisk ren. Og for å fortsette med fordelene, så topper vi med mesterlige karbonfiberhjul og et førsteklasses demperpakke fra RockShox som hjelper deg å holde farten i terrenget selv om det skulle føles litt krevende. Kirsebæret på toppen? Et helt integrert batteri på 360 Wh, TQs harmoniske stiftringtransmisjon med smart ladingsport, integrert LED-display og en diskret fjernkontroll på styret.
Nøkkelen til suksess!
- Høykvalitets stisykkel i utforkjøringer med tillegget av en adaptiv og supersmooth assistanse i klatringene
- Avansert rammestruktur i høykvalitets karbonfiber (OCLV Mountain Carbon) med et imponerende pivotledd i Aluminium
- Karakterfull, smidig og leken eMTB med en moderne geometri som er flat og utrolig kapabel
- Uforklarlig komfortabel selv når stien blir tøffere, takket være langslagige dempere fra RockShox som gir deg overbevisende kontroll
- Den lille, men kraftige, TQ-motoren er så stille som du kan ønske deg, den forsterker dine egne krefter uten å påvirke en naturlig sykkelfølelse
- Med den smarte ladingsporten, den integrerte displayen og de diskrete kontrollene ser den ut og føles som en vanlig MTB
- Batteri på 360 Wh er helt skjult og praktisk plassert i diagonalrøret og tar mindre plass enn tradisjonelle elsykkelsbatterier
- Du kan legge til en Range Extender (et ekstra batteri på 160 Wh) hvis du ønsker litt ekstra krefter for lange dager på sykkelen
- Konkurranseklar 1x-drivlinje med 12 kraftfulle gir fra Shimano (XTR) med bare ett girskifte å holde styr på!
- TyreWiz overvåker dekktrykket mens AirWiz overvåker trykket i gaffelen og demperen
- Mesterlig hjulsett i karbonfiber fra Bontrager (Line Pro 30) med brede hjulfester (Boost) og Rapid Drive 108-baknav
- Kraftfulle hydrauliske skivebremser med 4-kolvsokk fra Shimano (XTR) som sørger for at du alltid har pålitelig bremsing
- Overdimensjonert (34,9 mm) senkbar setepinne som gir bedre støtte og styrke for lengre senkbare setepinner
Rammestruktur helt i karbonfiber med et imponerende pivotledd i Aluminium
Rammestrukturen består av en avansert ramme i høykvalitets karbonfiber (OCLV Mountain Carbon) med fantastisk vridningsstivhet samt et imponerende pivotledd i Aluminium. Smarte Mino Link sørger for at du kan justere rammegeometrien uten negativ påvirkning på dempingen. Du kan finjustere styrevinkelen med 1/2 ° og kranklagerets høyde med opptil 10 mm, og du justerer det enkelt via en mutter. Fuel EXe er bygget med en stigeometri som er flat og kapabel, den en styrerørsvinkel på 65 grader i kombinason med en seterørsvinkel på 77 grader holder deg oppreist både for raske klatringer og for lange, tunge tråkkfester oppover grusveier. Takket være dens kompakte elmotor kan kjedestagene holdes stramme (kun 440 mm) som gjør sykkelen smidig og ekstremt leken.
Rammen er fullpakket med en masse andre finesser som gjør deg til en bedre syklist, eller hva sier du om et konisk styrehode som gir deg presis styring og en mer solid følelse foran, mens den interne kabelføringen (til både bremsene og den høy/senkbare setepinnen) beskytter alle kabler og gir et riktig utseende. Straight Shot diagonalrør som gir rammen økt stivhet uten å legge til noen vekt og en annen smart funksjon er Knock Block styrelager som hindrer styret fra å snurre rundt om du krasjer, noe som igjen beskytter kablene fra å rykes løs og kontrollene fra å slå i rammen overrør.
Imponerende demperkonfigurasjon som gir deg overbevisende kontroll på sporene
Det imponerende demperpakket fra RockShox hjelper deg å holde farten i terrenget, selv om det av og til føles teknisk krevende. Foran har du en skarp luftgaffel (Lyrik Ultimate AirWiz) med en slaglengde på 150 mm og bak har du en skarp demper (Super Deluxe Ultimate AirWiz) med slaglengde på 140 mm. Demperne kan optimeres etter vekt samt kjørestil og de er også utstyret med lockout, noe som betyr at du kan sperre demperne. Løsningen gir deg økt pedaltrykk, noe som er perfekt når det er på tide å spurte eller når du vil klatre effektivt. Denne versjonen har dessuten dempere som gir ordentlig støtte for effektiv tråkking, men så snart underlaget blir humpete gir dempingen etter, slik at sykkelen smidig og sikkert beholder kontakten med underlaget.
Takket være Treks unike Active Braking Pivot har konstruktørene klart å styre hvordan dempingen skal reagere på kreftene som skapes ved akselerasjon og bremsing, dessuten helt uavhengig av hverandre. I praksis kan du utnytte demperen fullt ut også ved bremsing og du får dermed større kontroll når du trenger det mest. Denne versjonen har dessuten en Dropper post fra Bontrager (Line Elite Dropper) med 100/200 mm slaglengde (avhengig av rammestørrelse) som sørger for at du kan senke setet i fart og holde det ute av veien når du pløyer på i utforkjøringer. Den store setepinnediameteren gir bedre støtte og styrke for lange senkbare setepinner, og muliggjør robustere og mer holdbare interne komponenter som reagerer raskere.
Liten, lett, stille elmotor som gir en herlig naturlig kjørefølelse til syklingen
Hjørnesteinen består av TQ-Groups HPR50 – en harmonisk stiftringsgir med et dreiemoment på 50 Nm. Den er super effektiv med et forbløffende effekt/vekt-forhold. De fleste motorer har tannhjul og drivremmer som driver deg fremover. Men drivremmer og tannhjul slår, sklir, bråker og slites ut over tid. Noe som garantert distraherer deg fra kjøreopplevelsen. Men TQs HPR50 har en stiftringstransmisjon som ikke bare er stillere, mindre og lettere enn tradisjonelle elsykkelmotorer – siden den har færre bevegelige deler er den også slitesterk og jobber jevnere og stillere. Den gir deg dessuten en mer harmonisk opplevelse og utrolig naturlig kjørefølelse uten noen ulemper. Med et dreiemoment på 50 Nm gir den akkurat passe mye kraft for å klatre opp bratte bakker uten at du kastes fremover med et rykk for hvert pedaltråkk. Den finner den rette balansen mellom for mye og for lite, og gjør syklingen jevn og naturlig, uten overraskelser.
Men hva er en harmonisk stiftringsgir? En relativt enkel og samtidig genial mekanikk for fremdrift som fungerer på lignende måte som en roterende motor, men som er mer forfinet. Inni finnes tre konsentriske presisjonsdeler, en elliptisk bølgegenerator, intern fleksibel liste og en sirkulær liste som sammen driver deg fremover... mens helheten forblir liten og lett. Sammenlignet med klassiske tannhjul og remdrift er en harmonisk stiftringsgir mer kompakt og kraftfull samtidig som den føles både mykere og er mer slitesterk. Takket være presisjonen, slitestyrken og designen har harmoniske stiftringsgirer, og spesielt harmoniske stiftringsgirer fra TQ, blitt brukt både til romferder, luftfart, medisinteknologi og robotisering. De fungerer fantastisk i elsykler, av nøyaktig samme grunn som de gjør i månelandere og roboter for avansert kirurgi. Hvor enn du befinner deg føles assistansen naturlig og får deg til å føle deg som ett med omgivelsene.
Batteriet på 360 Wh er helt skjult i diagonalrøret (men likevel enkelt å ta ut for å lade bekvemt) og leverer solid med kraft for ordentlige sykkelturer på rundt 2 - 5 timer. Det tar betydelig mindre plass enn tradisjonelle elsykkelsbatterier og du kan enkelt ta det ut med en umbrakonøkkel. Du kan også unne deg 44 % lengre rekkevidde ved å velge en ekstern Range Extender-batteri på 160 Wh (det gir deg da ekstra kraft i hele 3 - 7,5 timer). Det passer perfekt i ditt flaskestativ og kobles enkelt til ladingsporten som sitter høyt oppe på diagonalrøret for å holde seg fri for gjørme og gjøre det enkelt å lade. Du trenger ikke å bytte ut noen komponenter og det krever verken komplisert kabeltrekking eller spesialfester.
Den letthåndterlige og tydelige LED-displayen sitter smidig integrert i overrøret og er ikke i veien på noen måte. Kontroller assistansenivået, rekkevidden, hastigheten og mye mer med et raskt blikk. Du kan enkelt se den informasjonen du trenger når du vil, eller glemme alt om den når stien er alt som teller. Med en intuitiv og diskret fjernkontroll på styret kan du sikkert veksle mellom ulike moduser uten å måtte ta hånden fra håndtaket.
Når vi er ute på stiene og nyter naturen, vil vi ikke høre noe annet enn lyden av dekkene mot bakken, vinden som suser i trærne og vennenes glade tilrop. Tidligere har elsykler fratatt oss den naturopplevelsen med den gjennomtrengende lyden fra en motor som distraherer og irriterer. Men Fuel EXe er annerledes, lyden fra motoren er ikke bare lavere, den er langt mindre merkbar.
Å skape et system som er så nytt og annerledes krevde masse samarbeid og et stort antall prototyper. Under utviklingsprosessen samarbeidet TQ i Tyskland med Trek i USA for å sammen finjustere HPR50-girsyste