Karakterfull eMTB som sikrer at du ikke mister naturopplevelsen
Ønsker du en kvikk sykkel som føles akkurat som en vanlig terrengsykkel i rask, teknisk terreng, men som kan gi deg litt ekstra fart i pedalene når stien går oppover? Vil du ha topp teknologi i alt fra motor til drivverk og en demping som lar deg holde full fart på stien? Klikk da hjem flaggskipet Trek Fuel EXe 9.9 XX1 AXS, dette er en avansert stisykkel med akkurat riktig kraft for å skyte avgårde oppover før du snur og raser ned på den tekniske eller flytende stien. Denne karakterfulle sykkelen sørger for at du ikke mister naturopplevelsen som følger med stisykling, først og fremst takket være en teknologisk avansert og strømlinjeformet motor i en liten, men kraftfull pakke som stille og diskret gir deg riktig assistanse. Den har en skarp karbonramme som er lett, stiv og kvikk og gir en aktiv og leken følelse. Den er utstyrt med futuristisk teknologi som for eksempel en romgodkjent TQ-transmisjon og trådløse girkomponenter som holder cockpiten minimalistisk ren. Og for å fortsette med fordelene, topper vi med mesterlige karbonhjul og en førsteklasses demperpakke fra RockShox som hjelper deg å holde farten i terrenget selv om det skulle føles litt vanskelig å forsere. Kremtoppen? Et helt innebygd batteri på 360 Wh, TQs harmoniske stiftringstransmisjon med smart ladekontakt, integrert LED-display og en diskret fjernkontroll på styret.
Nøkkelen til suksess!
- Førsteklasses stisykkel i utforkjøringene med tillegget av en adaptiv og superglatt assistanse i klatringene
- Avansert ramme i førsteklasses karbonfiber (OCLV Mountain Carbon) med et imponerende pivotlinkage i aluminium
- Karakterfull, smidig og leken eMTB med en moderne geometri som er slak og utrolig kapabel
- Uventet komfortabel selv når stien blir tøffere, takket være langveisgående dempere fra RockShox som gir deg overbevisende kontroll
- Den lille, men kraftfulle, TQ-motoren er så stille som man kan forvente, den forsterker dine egne krefter uten å påvirke en naturlig kjørefølelse
- Med den smarte ladekontakten, det integrerte displayet og de diskrete kontrollene ser den ut og føles som en vanlig MTB
- Batteri på 360 Wh er fullstendig skjult og praktisk plassert i diagonalrøret og tar mindre plass enn tradisjonelle elsykkelbatterier
- Du kan legge til en Range Extender (et ekstra batteri på 160 Wh) hvis du vil ha litt ekstra kraft for lange dager på sykkelen
- Elektronisk styrt 1x-drivverk med 12 kraftfulle gir fra SRAM (XX1 Eagle AXS) med bare én girspak å holde styr på!
- Mesterlig hjulsett i karbonfiber fra Bontrager (Line xxx 30) med brede hjulhøyder (Boost) og Rapid Drive 108-baknav
- Kraftige hydrauliske skivebremser med 4-stempel-calipre fra SRAM (Code RSC) som sørger for at du alltid har pålitelig bremseeffekt
- Overdimensjonert (34,9 mm) senkbar setepinne som gir bedre støtte og styrke for lengre senkbare setepinner
Ramme helt i karbonfiber med et imponerende pivotlinkage i Aluminium
Rammen består av en avansert ramme i førsteklasses karbonfiber (OCLV Mountain Carbon) med fantastisk vridningsstivhet samt et imponerende pivotlinkage i aluminium. Smarte Mino Link sørger for at du kan justere rammens geometri uten negativ påvirkning på dempingen. Du kan finjustere styrevinkelen med 1/2 grad og kranklagerets høyde med opptil 10 mm, og du regulerer det enkelt ved hjelp av en mutter. Fuel EXe er bygget med en stisykkelgeometri som er slak og kapabel, den har en styrevinkel på 65 grader i kombinasjon med en seterørsvinkel på 77 grader som holder deg oppreist både for raske klatringer og for lange, tunge trampeøkter opp grusveier. Takket være dens kompakte elmotor kan kjedestagene holdes tette (kun 440 mm), noe som gjør sykkelen smidig og ekstremt leken.
Rammen er fullpakket med en mengde andre finesser som gjør deg til en bedre syklist, eller hva med et konisk styrerør som gir deg presis styring og en mer solid følelse foran, mens den innvendige kabelføringen (til både bremsene og den heve/senkbare setepinnen) beskytter alle kabler og gir riktig utseende. Straight Shot diagonalrøret som gir rammen økt stivhet uten å tilføre noen vekt, og en annen smart funksjon er Knock Block styrelager som hindrer styret fra å snurre rundt hvis du krasjer, noe som igjen beskytter kablene fra å rykkes løs og kontrollene fra å treffe rammens overrør.
Imponerende demperkonfigurasjon som gir deg overbevisende kontroll i sporene
Den imponerende demperpakken fra RockShox hjelper deg å holde farten i terrenget, selv om den noen ganger føles teknisk vanskelig å forsere. Foran sitter en skarp luftgaffel (Lyrik Ultimate AirWiz) med en slaglengde på 150 mm og bak sitter en skarp demper (Super Deluxe Ultimate AirWiz) med en slaglengde på 140 mm. Demperne kan optimaliseres etter vekt og kjørestil, og de er også utstyrt med lockout, hvilket betyr at du kan sperre demperne. Låsningen gir deg økt trampeffektivitet, hvilket er perfekt når det er på tide å spurte eller når du vil klatre effektivt. Denne versjonen har dessuten dempere som gir ordentlig støtte for effektiv tramping, men så snart underlaget blir humpete gir dempingen etter, slik at sykkelen smidig og sikkert holder kontakten med underlaget.
Takket være Treks unike Active Braking Pivot har konstruktørene lykkes med å styre hvordan dempingen skal reagere på kreftene som skapes ved akselerasjon og bremsing, dessuten helt uavhengig av hverandre. I praksis kan du bruke demperen fullt ut selv ved bremsing, og du får dermed større kontroll når du trenger det som mest. Denne versjonen har dessuten en trådløs Dropper post fra RockShox (Reverb AXS) med 100/170 mm slaglengde (avhengig av rammestørrelse) som sørger for at du kan senke setet i fart og holde det unna når du pløyer på i utforkjøringene. Den store seterør-diameteren gir bedre støtte og styrke for lange senkbare setepinner, og muliggjør robustere og mer holdbare indre komponenter som reagerer raskere.
Liten, lett, stille elmotor som gir en herlig naturlig kjørefølelse til syklingen
Grunnsteinen utgjøres av TQ-Groups HPR50 – en harmonisk stiftringsgir med et dreiemoment på 50 Nm. Den er supereffektiv med et forbløffende effekt/vekt-forhold. De fleste motorer har tannhjul og reimer som driver deg fremover. Men reimer og tannhjul slår, glir, slamrer og slites ut med tiden. Noe som garantert distraherer deg fra kjøreopplevelsen. Men TQs HPR50 har en stiftringstransmisjon som ikke bare er stillere, mindre og lettere enn tradisjonelle elsykkelmotorer – fordi den har færre bevegelige deler er den også mer slitesterk og arbeider jevnere og stillere. Den gir deg dessuten en mer harmonisk opplevelse og utrolig naturlig kjørefølelse uten noen ulemper. Med et dreiemoment på 50 Nm gir den akkurat nok kraft til å klatre opp bratte bakker uten at du kastet fremover med et rykk for hvert pedaltramp. Den finner den rette balansen mellom for mye og for lite, og gjør syklingen jevn og naturlig, uten overraskelser.
Men hva er en harmonisk stiftringsgir? En relativt enkel og samtidig briljant mekanikk for drivverk som fungerer på lignende måte som en roterende motor, men som er mer raffinert. Inni finnes tre konsentriske presisjonsdeler, en elliptisk bølgegenerator, indre fleksibel liste og en sirkulær liste som sammen driver deg fremover... mens helheten forblir liten og lett. Sammenlignet med klassiske tannhjul og reimdrift er en harmonisk stiftringsgir mer kompakt og kraftfull samtidig som den føles både jevnere og er mer slitesterk. Takket være presisjonen, slitestyrken og designen har harmoniske stiftringsgir, og spesielt harmoniske stiftringsgir fra TQ, blitt brukt til både romreiser, fly, medisinteknikk og robotisering. De fungerer fantastisk i elsykler, av akkurat samme grunn som de gjør i månelandere og roboter for avansert kirurgi. Hvor du enn befinner deg føles assistansen naturlig og får deg til å føle deg som ett med omgivelsene.
Batteriet på 360 Wh er fullstendig skjult i diagonaltoppen (men likevel enkelt å ta av for å lade komfortabelt) og leverer rikelig med kraft for ordentlige sykkelturer på rundt 2 - 5 timer. Det tar betydelig mindre plass enn tradisjonelle elsykkelbatterier og du kan enkelt fjerne det med en unbrakonøkkel. Du kan også unne deg 44 % lengre rekkevidde ved å velge et eksternt Range Extender-batteri på 160 Wh (det gir deg da ekstra kraft under hele 3 - 7,5 timer). Det passer perfekt i ditt flaskestativ og kobles enkelt til ladekontakten som sitter høyt oppe på diagonaltoppen for å holdes fri fra gjørme og gjøre det enkelt å lade. Du trenger ikke å bytte ut noen komponenter og det krever verken en komplisert kabelføring eller spesialfester.
Den letthåndterlige og tydelige LED-displayet sitter smidig innebygd i overrøret og er ikke i veien på noen måte. Kontroller assistansenivå, rekkevidden, hastigheten og mye mer med et raskt blikk. Du kan lett se den informasjonen du trenger når du vil, eller glemme den når stien er alt som teller. Med en intuitiv og diskret fjernkontroll på styret kan du sikkert bytte mellom forskjellige modus uten å måtte ta hånden fra håndtaket.
Når vi er ute på stiene og nyter naturen, vil vi ikke høre noe annet enn lyden av dekkene mot bakken, vinden i trærne og vennenes glade rop. Tidligere har elsykler berøvet oss den naturopplevelsen med den gjennomtrengende lyden fra en motor som distraherer og irriterer. Men Fuel EXe er annerledes, dens motorlyd er ikke bare lavere, den er betydelig mindre merkbar.
Å skape et system som er så nytt og annerledes krevde mange samarbeid og et stort antall prototyper. Under utviklingsprosessen samarbeidet TQ i Tyskland med Trek i USA for å sammen finjustere HPR50-girsystemet for en følelse som ikke ligner noe sykkelverdenen har opplevd før. Systemet er skapt av folk som brenner for sykling og en bedre måte å sykle på, og tilbyr nesten usynlig assistanse som føles som en hånd mot ryggen din ved bratt klatring, samtidig som den forblir smidig og naturlig når du kjører ned bratte fjellskråninger eller gjennom teknisk terreng.
Klar for konkurranse elektronisk drivverk og bremser tilpasset høye hastigheter
Det konkurranseklare elektroniske 1x-drivverket er helt trådløst og hentet fra kvalitetssikre SRAM (XX1 Eagle AXS). Funksjonen er i prinsippet bombesikker og fordi den bare inkluderer én girspak, er den også enklere å holde styr på. Den består av et kranksett fra E*thirteen (E*spec Race) i karbon med en 34-tannet singelklinge samt en 12-delt kassett (10-52T), noe som tilsammen gir en imponerende girutveksling som sørger for at du kan holde et høyt tempo i alle typer terreng og stigninger. Nedbremsingen håndteres av et par førsteklasses hydrauliske skivebremser med 4-stempel-calipre fra SRAM (Code RSC) som sørger for at du har kraftfull bremseeffekt uansett om det er gjørmete, regnfullt eller slaskete i sporene.
Mesterlig hjulsett med kvalitetsdekk som takler alle typer terreng
Det mesterlige hjulsettet fra Bontrager (Line Pro 30) består av felger i karbon (Tubeless Ready) som er utstyrt med skarpe kvalitetsdekk fra Bontrager (SE5 Team Issue) med solid bredde som er klar for kamp og som briljerer på alt fra grusveier til løs leire. Disse dekkene har overraskende lav rullemotstand og leverer den perfekte kombinasjonen av grep, hastighet og stabilitet, hvilket i praksis betyr at du kan kjøre raskere i alle typer vanskelig terreng.
Deres brede hjuloppheng (110 mm foran, 148 mm bak) gir deg hjul som er like stive som en mindre hjulstørrelse, men som samtidig har alle fordelene som et større hjul besitter. Med Boost148 kan du dessuten bruke bredere dekk og en større kjedekrans uten å påvirke q-faktoren eller pedaleffektiviteten. Rapid Drive baknavet har 108 inngrepspunkter, hvilket gir deg nesten umiddelbar akselerasjon snarere enn en lang forsinkelse når du tråkker på pedalene. Du får jevn gange og direkte kraft når du trenger å kaste deg ut av svingene og satse for fullt gjennom de røffe partiene. Og den ekstra pedalstøtten gir økt kontroll som kan gjøre hele forskjellen ved krevende klatringer.
Hva sier sykkelpressen i verden om Fuel EXe-serien?
- Pinbike -"Enkelt sagt: Ingenting kommer i nærheten av Fuel EXe når det gjelder terrengsykkelopplevelsen som helhet."
- Singletrack world - "Vi vil gå så langt som å si at det vil være den mest betydningsfulle sykkelen som lanseres dette tiåret"
- Bicycling -”Jeg vil faktisk hevde at den er en av de beste terrengsykler – med eller uten motor – som jeg har testet på en stund."
- Vital MTB -”Vi må si det som det er: Trek Fuel Exe har akkurat løftet hele el-MTB-verdenen. 4,5 av 5 stjerner."
- Mountainbike Action - ”...førsteinntrykket var enstemmig 'Wow'. Dette er en av de få gangene en sykkel overgår forventningene."