Startside / Elsykler / Terreng elsykkel / Trek El-Sykkel Fuel Exe 9.9 Xx1 Axs Satin Baja Yellow

Trek El-Sykkel Fuel Exe 9.9 Xx1 Axs Satin Baja Yellow

Trek El-Sykkel Fuel Exe 9.9 Xx1 Axs Satin Baja Yellow
Beskrivelse

Karakterfull eMTB som sikrer at du ikke mister naturopplevelsen

Ønsker du en kvikk sykkel som føles akkurat som en vanlig terrengsykkel i rask, teknisk terreng, men som kan gi deg litt ekstra fart i pedalene når stien går oppover? Vil du ha topp teknologi i alt fra motor til drivverk og en demping som lar deg holde full fart på stien? Klikk da hjem flaggskipet Trek Fuel EXe 9.9 XX1 AXS, dette er en avansert stisykkel med akkurat riktig kraft for å skyte avgårde oppover før du snur og raser ned på den tekniske eller flytende stien. Denne karakterfulle sykkelen sørger for at du ikke mister naturopplevelsen som følger med stisykling, først og fremst takket være en teknologisk avansert og strømlinjeformet motor i en liten, men kraftfull pakke som stille og diskret gir deg riktig assistanse. Den har en skarp karbonramme som er lett, stiv og kvikk og gir en aktiv og leken følelse. Den er utstyrt med futuristisk teknologi som for eksempel en romgodkjent TQ-transmisjon og trådløse girkomponenter som holder cockpiten minimalistisk ren. Og for å fortsette med fordelene, topper vi med mesterlige karbonhjul og en førsteklasses demperpakke fra RockShox som hjelper deg å holde farten i terrenget selv om det skulle føles litt vanskelig å forsere. Kremtoppen? Et helt innebygd batteri på 360 Wh, TQs harmoniske stiftringstransmisjon med smart ladekontakt, integrert LED-display og en diskret fjernkontroll på styret. 

Nøkkelen til suksess!

  • Førsteklasses stisykkel i utforkjøringene med tillegget av en adaptiv og superglatt assistanse i klatringene
  • Avansert ramme i førsteklasses karbonfiber (OCLV Mountain Carbon) med et imponerende pivotlinkage i aluminium
  • Karakterfull, smidig og leken eMTB med en moderne geometri som er slak og utrolig kapabel 
  • Uventet komfortabel selv når stien blir tøffere, takket være langveisgående dempere fra RockShox som gir deg overbevisende kontroll
  • Den lille, men kraftfulle, TQ-motoren er så stille som man kan forvente, den forsterker dine egne krefter uten å påvirke en naturlig kjørefølelse
  • Med den smarte ladekontakten, det integrerte displayet og de diskrete kontrollene ser den ut og føles som en vanlig MTB
  • Batteri på 360 Wh er fullstendig skjult og praktisk plassert i diagonalrøret og tar mindre plass enn tradisjonelle elsykkelbatterier
  • Du kan legge til en Range Extender (et ekstra batteri på 160 Wh) hvis du vil ha litt ekstra kraft for lange dager på sykkelen
  • Elektronisk styrt 1x-drivverk med 12 kraftfulle gir fra SRAM (XX1 Eagle AXS) med bare én girspak å holde styr på! 
  • Mesterlig hjulsett i karbonfiber fra Bontrager (Line xxx 30) med brede hjulhøyder (Boost) og Rapid Drive 108-baknav
  • Kraftige hydrauliske skivebremser med 4-stempel-calipre fra SRAM (Code RSC) som sørger for at du alltid har pålitelig bremseeffekt
  • Overdimensjonert (34,9 mm) senkbar setepinne som gir bedre støtte og styrke for lengre senkbare setepinner

Ramme helt i karbonfiber med et imponerende pivotlinkage i Aluminium

Rammen består av en avansert ramme i førsteklasses karbonfiber (OCLV Mountain Carbon) med fantastisk vridningsstivhet samt et imponerende pivotlinkage i aluminium. Smarte Mino Link sørger for at du kan justere rammens geometri uten negativ påvirkning på dempingen. Du kan finjustere styrevinkelen med 1/2 grad og kranklagerets høyde med opptil 10 mm, og du regulerer det enkelt ved hjelp av en mutter. Fuel EXe er bygget med en stisykkelgeometri som er slak og kapabel, den har en styrevinkel på 65 grader i kombinasjon med en seterørsvinkel på 77 grader som holder deg oppreist både for raske klatringer og for lange, tunge trampeøkter opp grusveier. Takket være dens kompakte elmotor kan kjedestagene holdes tette (kun 440 mm), noe som gjør sykkelen smidig og ekstremt leken.

Rammen er fullpakket med en mengde andre finesser som gjør deg til en bedre syklist, eller hva med et konisk styrerør som gir deg presis styring og en mer solid følelse foran, mens den innvendige kabelføringen (til både bremsene og den heve/senkbare setepinnen) beskytter alle kabler og gir riktig utseende. Straight Shot diagonalrøret som gir rammen økt stivhet uten å tilføre noen vekt, og en annen smart funksjon er Knock Block styrelager som hindrer styret fra å snurre rundt hvis du krasjer, noe som igjen beskytter kablene fra å rykkes løs og kontrollene fra å treffe rammens overrør. 

Imponerende demperkonfigurasjon som gir deg overbevisende kontroll i sporene

Den imponerende demperpakken fra RockShox hjelper deg å holde farten i terrenget, selv om den noen ganger føles teknisk vanskelig å forsere. Foran sitter en skarp luftgaffel (Lyrik Ultimate AirWiz) med en slaglengde på 150 mm og bak sitter en skarp demper (Super Deluxe Ultimate AirWiz) med en slaglengde på 140 mm. Demperne kan optimaliseres etter vekt og kjørestil, og de er også utstyrt med lockout, hvilket betyr at du kan sperre demperne. Låsningen gir deg økt trampeffektivitet, hvilket er perfekt når det er på tide å spurte eller når du vil klatre effektivt. Denne versjonen har dessuten dempere som gir ordentlig støtte for effektiv tramping, men så snart underlaget blir humpete gir dempingen etter, slik at sykkelen smidig og sikkert holder kontakten med underlaget.

Takket være Treks unike Active Braking Pivot har konstruktørene lykkes med å styre hvordan dempingen skal reagere på kreftene som skapes ved akselerasjon og bremsing, dessuten helt uavhengig av hverandre. I praksis kan du bruke demperen fullt ut selv ved bremsing, og du får dermed større kontroll når du trenger det som mest. Denne versjonen har dessuten en trådløs Dropper post fra RockShox (Reverb AXS) med 100/170 mm slaglengde (avhengig av rammestørrelse) som sørger for at du kan senke setet i fart og holde det unna når du pløyer på i utforkjøringene. Den store seterør-diameteren gir bedre støtte og styrke for lange senkbare setepinner, og muliggjør robustere og mer holdbare indre komponenter som reagerer raskere.

Liten, lett, stille elmotor som gir en herlig naturlig kjørefølelse til syklingen

Grunnsteinen utgjøres av TQ-Groups HPR50 – en harmonisk stiftringsgir med et dreiemoment på 50 Nm. Den er supereffektiv med et forbløffende effekt/vekt-forhold. De fleste motorer har tannhjul og reimer som driver deg fremover. Men reimer og tannhjul slår, glir, slamrer og slites ut med tiden. Noe som garantert distraherer deg fra kjøreopplevelsen. Men TQs HPR50 har en stiftringstransmisjon som ikke bare er stillere, mindre og lettere enn tradisjonelle elsykkelmotorer – fordi den har færre bevegelige deler er den også mer slitesterk og arbeider jevnere og stillere. Den gir deg dessuten en mer harmonisk opplevelse og utrolig naturlig kjørefølelse uten noen ulemper. Med et dreiemoment på 50 Nm gir den akkurat nok kraft til å klatre opp bratte bakker uten at du kastet fremover med et rykk for hvert pedaltramp. Den finner den rette balansen mellom for mye og for lite, og gjør syklingen jevn og naturlig, uten overraskelser.

Men hva er en harmonisk stiftringsgir? En relativt enkel og samtidig briljant mekanikk for drivverk som fungerer på lignende måte som en roterende motor, men som er mer raffinert. Inni finnes tre konsentriske presisjonsdeler, en elliptisk bølgegenerator, indre fleksibel liste og en sirkulær liste som sammen driver deg fremover... mens helheten forblir liten og lett. Sammenlignet med klassiske tannhjul og reimdrift er en harmonisk stiftringsgir mer kompakt og kraftfull samtidig som den føles både jevnere og er mer slitesterk. Takket være presisjonen, slitestyrken og designen har harmoniske stiftringsgir, og spesielt harmoniske stiftringsgir fra TQ, blitt brukt til både romreiser, fly, medisinteknikk og robotisering. De fungerer fantastisk i elsykler, av akkurat samme grunn som de gjør i månelandere og roboter for avansert kirurgi. Hvor du enn befinner deg føles assistansen naturlig og får deg til å føle deg som ett med omgivelsene.

Batteriet på 360 Wh er fullstendig skjult i diagonaltoppen (men likevel enkelt å ta av for å lade komfortabelt) og leverer rikelig med kraft for ordentlige sykkelturer på rundt 2 - 5 timer. Det tar betydelig mindre plass enn tradisjonelle elsykkelbatterier og du kan enkelt fjerne det med en unbrakonøkkel. Du kan også unne deg 44 % lengre rekkevidde ved å velge et eksternt Range Extender-batteri på 160 Wh (det gir deg da ekstra kraft under hele 3 - 7,5 timer). Det passer perfekt i ditt flaskestativ og kobles enkelt til ladekontakten som sitter høyt oppe på diagonaltoppen for å holdes fri fra gjørme og gjøre det enkelt å lade. Du trenger ikke å bytte ut noen komponenter og det krever verken en komplisert kabelføring eller spesialfester.

Den letthåndterlige og tydelige LED-displayet sitter smidig innebygd i overrøret og er ikke i veien på noen måte. Kontroller assistansenivå, rekkevidden, hastigheten og mye mer med et raskt blikk. Du kan lett se den informasjonen du trenger når du vil, eller glemme den når stien er alt som teller. Med en intuitiv og diskret fjernkontroll på styret kan du sikkert bytte mellom forskjellige modus uten å måtte ta hånden fra håndtaket.

Når vi er ute på stiene og nyter naturen, vil vi ikke høre noe annet enn lyden av dekkene mot bakken, vinden i trærne og vennenes glade rop. Tidligere har elsykler berøvet oss den naturopplevelsen med den gjennomtrengende lyden fra en motor som distraherer og irriterer. Men Fuel EXe er annerledes, dens motorlyd er ikke bare lavere, den er betydelig mindre merkbar.

Å skape et system som er så nytt og annerledes krevde mange samarbeid og et stort antall prototyper. Under utviklingsprosessen samarbeidet TQ i Tyskland med Trek i USA for å sammen finjustere HPR50-girsystemet for en følelse som ikke ligner noe sykkelverdenen har opplevd før. Systemet er skapt av folk som brenner for sykling og en bedre måte å sykle på, og tilbyr nesten usynlig assistanse som føles som en hånd mot ryggen din ved bratt klatring, samtidig som den forblir smidig og naturlig når du kjører ned bratte fjellskråninger eller gjennom teknisk terreng.

Klar for konkurranse elektronisk drivverk og bremser tilpasset høye hastigheter 

Det konkurranseklare elektroniske 1x-drivverket er helt trådløst og hentet fra kvalitetssikre SRAM (XX1 Eagle AXS). Funksjonen er i prinsippet bombesikker og fordi den bare inkluderer én girspak, er den også enklere å holde styr på. Den består av et kranksett fra E*thirteen (E*spec Race) i karbon med en 34-tannet singelklinge samt en 12-delt kassett (10-52T), noe som tilsammen gir en imponerende girutveksling som sørger for at du kan holde et høyt tempo i alle typer terreng og stigninger. Nedbremsingen håndteres av et par førsteklasses hydrauliske skivebremser med 4-stempel-calipre fra SRAM (Code RSC) som sørger for at du har kraftfull bremseeffekt uansett om det er gjørmete, regnfullt eller slaskete i sporene.

Mesterlig hjulsett med kvalitetsdekk som takler alle typer terreng

Det mesterlige hjulsettet fra Bontrager (Line Pro 30) består av felger i karbon (Tubeless Ready) som er utstyrt med skarpe kvalitetsdekk fra Bontrager (SE5 Team Issue) med solid bredde som er klar for kamp og som briljerer på alt fra grusveier til løs leire. Disse dekkene har overraskende lav rullemotstand og leverer den perfekte kombinasjonen av grep, hastighet og stabilitet, hvilket i praksis betyr at du kan kjøre raskere i alle typer vanskelig terreng. 

Deres brede hjuloppheng (110 mm foran, 148 mm bak) gir deg hjul som er like stive som en mindre hjulstørrelse, men som samtidig har alle fordelene som et større hjul besitter. Med Boost148 kan du dessuten bruke bredere dekk og en større kjedekrans uten å påvirke q-faktoren eller pedaleffektiviteten. Rapid Drive baknavet har 108 inngrepspunkter, hvilket gir deg nesten umiddelbar akselerasjon snarere enn en lang forsinkelse når du tråkker på pedalene. Du får jevn gange og direkte kraft når du trenger å kaste deg ut av svingene og satse for fullt gjennom de røffe partiene. Og den ekstra pedalstøtten gir økt kontroll som kan gjøre hele forskjellen ved krevende klatringer.

Hva sier sykkelpressen i verden om Fuel EXe-serien?

  • Pinbike -"Enkelt sagt: Ingenting kommer i nærheten av Fuel EXe når det gjelder terrengsykkelopplevelsen som helhet."
  • Singletrack world"Vi vil gå så langt som å si at det vil være den mest betydningsfulle sykkelen som lanseres dette tiåret"
  • Bicycling -”Jeg vil faktisk hevde at den er en av de beste terrengsykler – med eller uten motor – som jeg har testet på en stund."
  • Vital MTB -”Vi må si det som det er: Trek Fuel Exe har akkurat løftet hele el-MTB-verdenen. 4,5 av 5 stjerner."
  • Mountainbike Action”...førsteinntrykket var enstemmig 'Wow'. Dette er en av de få gangene en sykkel overgår forventningene."
Spesifikasjoner
Informasjon om sykkelens spesifikasjoner: På grunn av den rådende verdenssituasjonen kan noen av sykkelens komponenter avvike fra det som står i spesifikasjonen og det som vises på bildene. Produsenten kan uten varsel erstatte komponentene i den vanlige spesifikasjonen med tilsvarende komponenter.
Artikkelnummer: 0094298-L445
Varemerke:TREK
Farge:Satin Baja Yellow
Størrelse:-
Produsentens artikkelnummer:-
Spesifikasjon
Personalisering:Terrengsykling
Modellserie:Trek Fuel Exe
Kjønn:Unisex, Dame, Herre
Damespesifikk: 

Damespesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Vekt (ifølge produsenten):M - 18.45 kg / 40.68 lbs (med TLR tett/ ingen slanger)
Elektrisk sykkel:Ja
Din høyde: 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm):-
Produsentens farge:Satin Baja Yellow
Maling:Gul
Rammesett
Rammestørrelse:-
Ramme:OCLV Mountain Carbon- avtagbart batteri- invändigt kablage- pivotlänkage i aluminium- 34-9 mm sadelrör- övre fäste för kedjestyrning- 55 mm kedjelinje- Mino Link- ABP- Boost148- UDH- 140 mm slaglängd
Rammemateriale: 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
Forhjulsgaffel:RockShox Lyrik Ultimate AirWiz/ DebonAir-luftfjädring/ Charger 3 RC2-dämpare/ 44 mm offset/ Boost110/ Maxle Stealth/ 150 mm slaglängd
Forhjulsgaffeltype: 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Dempet
Bakdemper:RockShox Super Deluxe Ultimate AirWiz/ RCT2 dämpare/ 205 mm x 60 mm
Bakgaffeltype: 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

Dempet
Hjulstørrelse: 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
Årsmodell:2023
Hjul
Hjul:Fram. Bontrager Line Pro 30. OCLV MTB Mountain Carbon. TLR. 6-bults. Boost110
Fordekk:Bontrager SE5 Team Issue, TLR, Core Strength-däcksida, aramidkant, 120 tpi, 29 x 2,50
Bakdekk:Bontrager SE5 Team Issue, TLR, Core Strength-däcksida, aramidkant, 120 tpi, 29 x 2,50
Dekkdimensjon:50-622
Drivverk
Girspaker:SRAM Eagle AXS, trådlös, 12-växlat
Bakgir:SRAM XX1 Eagle AXS
Kranksett:Ethirteen Espec Race kolfiber/ 34T/ 165 mm längd
Kjede:SRAM XX1 Eagle/ 12-växlat
Kassett:SRAM Eagle XG-1299 10–52/ 12-delad
Komponenter
Forbremse:Disc brake with hydraulic actuation
Bremseskive foran:200mm
Bakbremse:Disc brake with hydraulic actuation
Bremseplate bak:SRAM 6-bults/ 200 mm
Styre:Bontrager XR Trail Elite/ nylon/ Lock-on
Styrestem:Bontrager RSL styre/styrstam-integrering/ OCLV Carbon/ 27/5 mm styrrise/ 820 mm bredd/ 0 grader styrstamsrise/ 35 mm styrstamslängd
Setepinne:RockShox Reverb AXS/ 100 mm slaglängd/ trådlös/ 34/9 mm
Bremsetype: 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir: 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
Girskifterserie:SRAM Eagle AXS
Bakgirserie: 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
SRAM XX1 Eagle AXS
Motor
Motor:TQ-HPR50
Motorplassering: 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Kranksett
Motoreffekt: 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
Dreiemoment: 

Dreiemoment

Motorens dreiemoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål på en krafts evne til å vri et objekt rundt en bestemt akse. Forenklet kan man si at jo høyere dreiemoment, desto bedre.
50 Nm
Sensorer:Fart, Kadens
Elektrisk system:TQ
Batteri
Spenning:36 V
Visning
Avtagbar skjerm:Nei
Sykkelutstyr
Håndtak/Styretape:Bontrager XR Trail Elite/ nylon/ Lock-on
Sete:Bontrager Arvada/ austenitrails/ 138 mm bredd
Kundeomtaler

Også tagget i


Lignende produkter

Nyhet
Styrestem MTB Leatt Stem Gravity 6.0 Frost Bronze
På lager. 3–6 dager
Nyhet
Styrestem MTB Leatt Stem Gravity 6.0 Silver
På lager. 3–6 dager
Nyhet
Styrestem MTB Leatt Stem Gravity 6.0 Black
På lager. 3–6 dager
Meny

Din handlevogn(0 artikler )

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen