Tilbake
Startside / Elsykler / Terreng elsykkel / Superior Exf 8089 Matt Svart/Kromsølv

Superior Exf 8089 Matt Svart/Kromsølv

Superior Exf 8089 Matt Svart/Kromsølv
Beskrivelse

Fullfjæret eMTB med kraftig 1x drivlinje og helt utrolig fremkommelighet

Leter du etter en kraftig eMTB med dynamisk drivlinje som leverer riktig hastighet uansett hvor mange watt du har igjen i kroppen, er Superior eXF 8089 et smart valg. Dette er en spretten stisykkel med generøs fjæringsvei og kraftig trøkk i pedalene som problemfritt flyr over både steiner og røtter. Joda, den trives absolutt best ute i naturen, men den fungerer faktisk overalt, helt perfekt for oss som vil ha en kvikk og utholdende sykkel med imponerende fremkommelighet på alle typer underlag. En klatreglad lekemaskin med stort potensial som kan ta syklingen din til nye nivåer.

Nøkkelen til suksess!

  • Fullfjæret ramme i aluminium (Alu X6 Ultralite MTB Trail SUE03-EP8) med imponerende linkage
  • Luftgaffel fra RockShox (Recon Silver RL) med 140 mm fjæringsvei og lockout
  • Bakdemper fra RockShox (Deluxe Select R) med 130 mm fjæringsvei og lockout
  • Shimano's kraftigste elmotor (STePS EP8) med 85 Nm og imponerende dynamikk
  • Elegant integrert batteri (504Wh) fra DARFON som gir imponerende rekkevidde
  • Kraftig 1x drivlinje med 11 gir og pålitelig funksjon fra Shimano (Deore)
  • Kraftige hydrauliske skivebremser fra Shimano (BR-MT420) som matcher hastigheten
  • Alt ruller på robuste 29-tommere med 2,6" brede dekk fra Schwalbe (Smart Sam)
  • Block Lock headset som effektivt hindrer rammeskader ved velt

Skulpturalt aluminiumchassis med full kapasitet for å takle intense runder

Det skulpturale chassiset består av en nyutviklet ramme i høykvalitets aluminium (Alu X6 Ultralite) med rene linjer og et pent integrert batteri som vekker en uimotståelig følelse av begjær. En imponerende lett og vridningsstiv konstruksjon med avansert linkagesystem som leverer følsom demping kombinert med en skarp trailgeometri som fokuserer på eventyrlig stisykling. Dens tydelig utformede ramme er ikke bare elegant, men har en robust konstruksjon med høy lateral stivhet som skaper et trygt fundament. Takket være det moderne linkagesystemet som tillater 130 mm fjæringsvei, har du tilstrekkelig fleksibilitet til å garantere raske turer selv på virkelig røffe underlag. Den har selvsagt pent integrert kabelføring, og den er tilpasset for gjennomgående aksler (BOOST), det vil si en ekstra bred for- og bakaksel som tillater større avstand mellom ekerfester ved navet, noe som gir et stivere hjul med bedre kontroll.

Velbalansert demperkonfigurasjon som gir fantastisk markkontakt ute i sporene

Dempingen håndteres av RockShox, så du er i gode hender. Foran sitter en Recon Silver RL og bak en Deluxe Select R, og takket være generøs fjæringsvei (140/130 mm) svelger sykkelen effektivt alle ujevnheter og sørger for at du alltid kan sykle med full kontroll uansett terreng. Begge demperne er dessuten låsbare, noe som øker bruksområdet og gjør at du kan sykle raskt på alt fra slett asfalt til mer utfordrende skogsterreng.

Kraftfull elektrisk drift med enormt dreiemoment og en behagelig dynamisk kjøreopplevelse

Hjertet består av markedets kanskje beste drivsystem, Shimano STePS (EP8), som består av en potent elmotor (85 Nm) kombinert med et kraftig og fullt integrert batteri som kort og godt leverer 504 Wh av miljøvennlig kraft, noe som totalt gir deg en rekkevidde på opptil 120 km med masser av ekstra kraft i både ben og lunger. Den imponerende dynamiske elmotoren samarbeider med 11 pålitelige gir fra Shimano (Deore), og alt skjer effektivt, stille og med direkte drift på veivakselen (det eneste alternativet om du spør oss). Og takket være at hele drivpakken er plassert i rammens nedre del, oppnås et forbilledlig lavt tyngdepunkt, noe som gir deg feilfri manøvreringsevne selv i svært tøft terreng. Legg til 4 forskjellige driftsmoduser (Off, Eco, Trail og Boost) og en tydelig display som gir deg full kontroll og viser i prinsippet alt du trenger å vite.

Robuste 29-tommere med grepvennlige dekk samt skarpe skivebremser

Hele konstruksjonen ruller på robuste 29-tommere utstyrt med 2,6" brede gummi fra Schwalbe (Smart Sam) som leverer imponerende komfort og bra grep i svingene, noe som er perfekt for deg som prioriterer riktig hastighet, pålitelig grep og høy fremkommelighet. Og siden den liker fart, har den effektive hydrauliske skivebremser som gir kraftfull og konsistent ytelse året rundt - uansett om det regner, snør eller er støvete ute i løypene.

Spesifikasjoner
Artikkelnummer: 0069030-D256
Varemerke:SUPERIOR
Farge:Matte Black/Chrome Silver
Produsentens artikkelnummer:-
Spesifikasjon
Personalisering:Terrengsykling
Produktserie:Superior EXF 8089
Modellserie:Superior eXF serie
Kjønn:Unisex, Herre
Damespesifikk: 

Damespesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Årsmodell:2022
Produsentens nettsted:superiorbikes.com/se
Elektrisk sykkel:Ja
Din høyde: 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm):-
Produsentens farge:MATTE BLACK/CHROME SILVER
Rammesett
Rammestørrelse:-
Ramme:Alu X6 Ultralite MTB Trail SUE03-EP8, Advanced e-MTB Geometry, Travel 130 mm, SHIMANO STEPS ready, Prepared to 630Wh integrated battery, 3D alloy one piece link, Alloy swingarm, SR dropout, Boost 12x148 mm, Inner cable routing, Dropped seat post ready
Rammemateriale: 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
Forhjulsgaffel:RockShox Recon Silver RL, Tapered, SoloAir, 15x110mm axle, 140mm travel
Vandring foran: 

Vandring foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

140 mm
Låsbar framgaffel?: 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Med styrejusteringer
Bakdemper:RockShox Deluxe Select R, remote Lockout, external rebound, 2 position compression (Open/Lock), size 210x50mm ### Bushing body for RockShox
Bakgaffeltype: 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

Dempet
Låsbar bakdemper?: 

Låsbar bakdemper?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (alternativt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive), mens andre har valgt for eksempel å bremse opp kompresjonsdempingen.

Med styrekontroller
Hjulstørrelse: 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
Hjul
Forhjulsnav:SHIMANO HB-MT410-B, 32H, CENTER LOCK, 15x110mm THRU Type AXLE
Baknav:SHIMANO FH-MT400-B, 32H, CENTER LOCK, 12x148mm THRU Type AXLE
Fordekk:Schwalbe Smart Sam KevlarGuard, 29x2.60"
Bakdekk:Schwalbe Smart Sam KevlarGuard, 29x2.60"
Dekkdimensjon:67-622
Felger:Stars J30D, 32H
Drivverk
Girspaker:SHIMANO DEORE SL-M5100-IR RapidFire Plus, 11-speed
Bakgir:SHIMANO DEORE RD-M5100 Shadow Plus
Kassett:SHIMANO CS-M5100-11, 11-51T
Komponenter
Forbremse:SHIMANO BL-M4100/BR-MT420, hydraulic disc brake
Bakbremse:SHIMANO BL-M4100/BR-MT420, hydraulic disc brake
Styrelager:ACROS AZX-1051, ICR, ZS56/28.6
ZS56/40, BlockLock 120°
Styre:ONE1 Alloy, MTB AL-320BT, 3° upsweep, 9° backsweep, 20mm rise, 760mm, 31.8mm
Styrestem:ONE1 TDS-661 Alloy, 31.8mm, 0°
Setepinne:ONE1 Race Alloy, SP 218, 30.9mm
Bremsetype: 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir: 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

11-delt (1 x 11)
Girskifterserie:Shimano Deore
Bakgirserie: 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Deore
Motor
Motor:Shimano STePS DU-EP8
Motorplassering: 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Kranksett
Sensorer:Fart, Kadens, Dreiemoment
Maksimal assistansehastighet: 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
25 km/h
Elektrisk system:Shimano
Batteri
Batteri:DARFON, 36V, 504 Wh, integrated
Batteritype:Litium-ion
Batteriplassering:Overrøret
Batterikapasitet (Wh):504
Spenning:36 V
Batteri inkludert?:Ja
Batterilader:DARFON 2A Smartlader
Kan lades på sykkelen:Ja
Visning
Visning:Shimano SC-E5000
Sykkelassistanse:Ja
Sykkelutstyr
Håndtak/Styretape:ONE1 VLG-1661D2N, Lock-On
Kundeomtaler

Også tagget i


Lignende produkter

Giant Elsykkel 24 Stance E+ 1 29 Pro
På lager
  • L
  • M
  • S
  • XL
0138078
På lager. 5–8 dager
  • L
  • M
  • S
-4%
Ghost E-Riot Trail Advanced
På lager. 5–8 dager
  • 41,7
  • 44,1
  • 46,5
  • 48,9

Andre produkter fra Superior EXF 8089

-35%
Superior Exf 8089 Matt Olivenmetallisk/Kromsølv
På lager. 10–14 dager
  • L
  • M
  • XL
Meny

Din handlevogn(0 artikler )

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen