Startside / Elsykler / Terreng elsykkel / Trek El Mtb Rail 5 Deore Gen 3 Mercury

Trek El Mtb Rail 5 Deore Gen 3 Mercury

Trek El Mtb Rail 5 Deore Gen 3 Mercury
Beskrivelse

Underholdende kraftpakke som åpner døren til en helt ny verden!

Det underholdende kraftpakke Trek Rail 5 Gen 3 med elassist gir deg alt det du allerede elsker med terrengsykling, bare veldig mye mer av det gode. Høyere hastigheter, mer kraft, lengre kjøreturer og mer terreng. En elsykkel for fremtidige sti-entusiaster med god demping og førsteklasses teknologi som hjelper i de tøffeste partiene. Med Rail får du alt dette og mer til, du får en eMTB som forenkler og fordjuper forholdet ditt til terrenget. Rails pålitelige japanske 1x-drivlinje og kraftige tyske elvesystem gir imponerende lang rekkevidde, opptil 80 km eller 5 timer med uavbrutt assistanse. Denne versjonen har dessuten oppdatert demper, en senkbar setepinne samt det kraftige drivesystemet fra Bosch som føles som å ha en privat heis. 

Nøkkelen til suksess!

  • Lika livsglad som varianten uten elassist, med den forskjellen at du får hjelpekraft opp til toppen 
  • Førsteklasses demper fra RockShox (35 Gold RL/Deluxe Select+ RT) med hele 160/150 mm i vandring
  • Bosch (Performance Line CX) elmotor som passer like godt for intens pendling som intensive turer i terrenget
  • Det store batteriet (625Wh) betyr betydelig mer eventyr mellom ladingene
  • Samme robuste rammeteknologi som på Remedy (Mino Link, Straight Shot-diagonalrør og Active Braking Pivot)
  • Intelligent eMTB-modus for å automatisk tilpasse assistansens effektivitet etter terrenget
  • Treks RIB-system har en integrert design der batteriet er beskyttet av rammen og enkelt kan fjernes uten verktøy
  • Drivkraftig 1x-drivlinje med 12 gir fra Shimano (Deore) som sørger for at du kan finne riktig kadens 
  • Hydrauliske skivebremser fra Tektro (HD-M745) gir deg kraftig bremsekraft og trygg kontroll uansett forhold
  • Knock Block - Styrelager som effektivt hindrer styret fra å snurre rundt hvis du skulle krasje
  • Robuste 29-tommer hjul med grepsterke 2,6"-dekk fra Bontrager (XR4 Comp)
  • Med en senkbar setepinne kan du senke setet i fart og holde det unna når du fosser nedover 

Heldempet aluminiumsramme med robuste egenskaper og smarte detaljer

Stammen består av en avansert aluminiumsramme (Alpha Platinum Aluminium) med fantastisk vridningsstivhet og et imponerende pivotoppheng. Smarte Mino Link sørger for at du kan regulere rammens geometri uten negativ innvirkning på dempingen. Du kan finjustere styrehodets vinkel og krankhusets høyde, og du regulerer det enkelt via en mutter. Rammen er fullpakket med mange smarte funksjoner (Straight Shot-diagonalrør for ekstra stivhet og Active Braking Pivot) som gjør deg til en bedre syklist, mens den innvendige kabelføringen beskytter alle kabler og gir sykkelen riktig utseende. En annen smart funksjon er rammens Knock Block styrelager som hindrer styret fra å snurre rundt hvis du krasjer, noe som i sin tur beskytter kablene fra å bli revet løs og kontrollene fra å slå mot rammens overrør. 

Draperende demperkonfigurasjon som gir deg imponerende kontroll i sporet 

Foran sitter en luftgaffel med en slaglengde på 160 mm og bak finner du en demper med slaglengde på 150 mm. Demperne kan optimaliseres etter vekt og kjørestil og de er også utstyrt med lockout, noe som er perfekt når det er tid for å spurte eller når du vil klatre effektivt. Takket være Treks unike Active Braking Pivot (ABP) har konstruktørene klart å kontrollere hvordan dempingen skal reagere på kreftene som skapes ved akselerasjon og bremsing, dessuten helt uavhengig av hverandre. I praksis kan du utnytte demperen fullt ut selv ved bremsing, og du får dermed større kontroll når du trenger det som mest. Denne sykkelen har dessuten en dropper post med 100/130 mm vandring (avhengig av rammestørrelse) som sørger for at du kan senke setet raskt og holde det unna når du pløyer på i utforkjøringene. 

Atletisk kvalitetsmotor som leverer utrolig spenning og dynamisk følelse

Kraften kommer fra en atletisk kvalitetsmotor fra Bosch med et dreiemoment på hele 85Nm. Den potente elmotoren drives av en ekstra kraftig batteripakke på 625 Wh som har en godt beskyttet plassering i diagonalrøret og leverer masse miljøvennlig kraft, noe som gir deg imponerende mengder ekstra skyvekraft opp til hastigheter på maksimalt 25 km/t. Motoren er lettere, mindre og stillere enn tidligere versjoner, noe som i praksis gir en mer naturlig integrasjon og smidigere manøvrering. 

Treks RIB-system gir et attraktivt design og er meget brukervennlig: batteriet er helt beskyttet av rammen og enkelt å fjerne uten verktøy, og du får til og med plass til en flaskeholder. De har dessuten et innebygd håndtak som lett og enkelt kan fjernes og gjenmonteres i rammen uten bruk av verktøy. 

El-systemet leverer utrolige mengder kraft, men nesten like imponerende er elmotorens beundringsverdige smidighetsfølelse som skaper en dynamisk følelse i hvert pedaltråkk. Motoren tar deg raskt og effektivt dit du vil uten at du må gjøre hele jobben selv, men du velger selvfølgelig helt selv hvilket assistansenivå du vil ha til enhver tid. Du kan også bruke den intelligente eMTB-modusen for å automatisk tilpasse assistansen etter terrenget. Det er en modus som gir akkurat nok kraft slik at du kan nyte syklingen. Slå på modusen og trå i vei... enklere skal det ikke være.

Motoren samarbeider med 12 kraftfulle og nesten problemfrie gir fra Shimano (Deore) og alt skjer effektivt og gir deg dessuten en imponerende rekkevidde. Og siden både batteriet og elmotoren er plassert i nedre del av rammen, oppnår du et forbilledlig lavt tyngdepunkt, noe som gir deg en utmerket manøvreringsevne ute i terrenget. 

Vil du også ha en el-MTB som er mer tilkoblet enn noen gang?

Rail gjør cockpiten ekstra ryddig ved å hoppe over displayen, men med det smarte systemet er det lett å legge til en slik om du ønsker det. Boschs smarte system med LED-fjernkontroll gjør det enkelt å bytte assistansenivå, aktivere Walk Assist når du vil lede sykkelen eller tenne lys (tilvalg). De tydelige LED-lysene kan sees under alle lysforhold og det trengs kun et øyekast for å sjekke batterilading og assistansenivå. Controllern har en assistansefunksjon, Walk Assist, for å lede sykkelen. 

Med Boschs smarte system får du en el-MTB som er mer tilkoblet enn noen gang. Du kan koble LED-fjernkontrollen til Boschs app eBike Flow slik at du kan hente sykkelstatistikk, endre innstillinger og oppdatere systemet. Takket være Bluetooth-tilkoblingen er det også enkelt å legge til en display om du vil gjøre det enda enklere å kontrollere dine sykkeldata.

Den innholdsrike eBike Flow-appen gjør sykkelturen til en personlig opplevelse. Bruk den for å tilpasse motorens assistansenivåer, holde oversikt over sykkelstatistikk og integrere informasjonen din med apper som Strava og Apple Health. Det er til og med praktiske funksjoner som navigasjon og servicemeldinger.

Stabilt hjulsett som alltid er klar for kamp og kraftige skivebremser

Alt ruller på et par robuste 29-tommere som består av alufelger fra Alex (MD35) og grepsterke gummidekk med 2,6" bredde som er klare for kamp og som trives på de fleste typer underlag. De leverer den perfekte kombinasjonen av manøvrerbarhet, hastighet og stabilitet, noe som i praksis betyr at du kan sykle raskt selv i utfordrende terreng.

Brede hjulfester gir deg hjul som er like stive som et par 27,5-tommere, men med alle de andre fordelene til et større dekk. Med Boost148 kan du dessuten bruke bredere dekk og en større krans uten å påvirke q-faktoren eller tråkkefektiviteten. Når det til slutt blir tid for å bremse ned, håndteres nedbremsingen av et par effektive hydrauliske skivebremser med store 203 mm skiver som sørger for at du alltid har kraftig bremseeffekt uansett om det er gjørmete, regnfullt eller slaps i sporene. 

Hva sier så den internasjonale sykkelpressen? 

  • MBR - "Årets elsykkel, ifølge oss... Rail dominerer i nedoverbakkene og gjør klatringene enklere... den er like kraftig som Slash, men med sin egen innebygde heis."
  • The Loam Wolf - "Best i klassen! Det var en jevn match, men det var ikke mye som kunne konkurrere med Rail på alle typer underlag. Bosch-systemet hjelper deg å takle alle stier, og geometrien er så godt som perfekt for de fleste typer sykling."
  • E-Mountainbike Magazine - "Uansett om det er flytende eller teknisk så glir den bokstavelig talt forbi konkurrentene på stiene, samtidig som den byr på høy komfort under lange dager på setet."
Spesifikasjoner
Informasjon om sykkelens spesifikasjoner: På grunn av den rådende verdenssituasjonen kan noen av sykkelens komponenter avvike fra det som står i spesifikasjonen og det som vises på bildene. Produsenten kan uten varsel erstatte komponentene i den vanlige spesifikasjonen med tilsvarende komponenter.
Artikkelnummer: 0103798-F975
Leverandørens artikkelnummer:-
Varemerke:TREK
Farge:Mercury
Størrelse:-
Produsentens artikkelnummer:-
Modellserie:Trek Rail
Spesifikasjon
Kjønn:Unisex, Dame, Herre
Damespesifikk: 

Damespesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens nettsted:www.trekbikes.com/se/sv_SE/p/36990
Personalisering:Terrengsykling
Maling:Grå
Produsentens farge:MERCURY
Vekt (ifølge produsenten):M - 24,88 kg
Rammesett
Rammestørrelse:-
Ramme:-
Rammemateriale: 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
Forhjulsgaffel:RockShox 35 Gold RL, DebonAir-luftfjädring, Motion Control-dämpare, Lockout, koniskt styrrör, 44 mm offset, överdimensionerad krona för el-MTB, Boost110, 15 mm Maxle Stealth, 160 mm slaglängd
Forhjulsgaffeltype: 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Dempet
Forstilling, type fjæring:Luftfjær
Vandring foran: 

Vandring foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

-
Låsbar framgaffel?: 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Med justering på forgaffelen
Bakdemper:RockShox Deluxe Select+ RT, 230 x 57,5 mm
Bakgaffeltype: 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

Dempet
Hjulstørrelse: 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
Årsmodell:2023
MTB-bruksområde:Enduro, Trail
Sykkeltype:Terrengsykkel
Elektrisk sykkel:Ja
Din høyde: 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm):-
Hjul
Forhjulsnav:Bontrager kapslat lager, aluminiumaxel, 6-bults, Boost110, 15 mm genomgående axel
Baknav:Bontrager aluminium, kapslat lager, aluminiumaxel, 6-bults, Shimano 8/9/10-delad frikrans, Boost148, 12 mm genomgående axel
Fordekk:Bontrager XR4 Comp, kanttråd, 30 tpi, 29 x 2,60"
Bakdekk:Bontrager XR4 Comp, kanttråd, 30 tpi, 29 x 2,60"
Dekkdimensjon:66-622
Felger:Alex MD35, Tubeless Ready, 32 hål, 35 mm bredd, Presta-ventil
Drivverk
Girspaker:Shimano Deore M6100, 12-växlat
Bakgir:Shimano Deore M6100, lång arm
Kranksett:E*thirteen E*spec Plus, 165 mm längd
Kjede:Shimano Deore M6100
Kassett:SunRace CSMZ800 11-51, 12 speed
Komponenter
Forbremse:Tektro HD-M745 hydraulisk skivbroms
Bremseskive foran:Tektro, 6-bults, 203 mm
Bakbremse:Tektro HD-M745 hydraulisk skivbroms
Bremseplate bak:Tektro, 6-bults, 203 mm
Styre:Bontrager aluminium, 31,8 mm, 15 mm rise, 750 mm bredd
Styrestem:Bontrager Rhythm Comp, 31,8 mm, Knock Block, 0 grader, 50 mm längd
Setepinne:-
Bremsetype: 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir: 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
Girskifterserie:Shimano Deore
Framgirserie: 

Framgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvsagt fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreves mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner forskjellige merker eller landeveissykkel vs. terrengsykkel, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveissykkelSRAM terrengsykkelSRAM landeveissykkelShimano navgir
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Uten gir
Bakgirserie: 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Deore
Motor
Motor:Bosch Performance Line CX
Motorplassering: 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Kranksett
Motoreffekt: 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
Sensorer:Fart, Kadens, Dreiemoment
Maksimal assistansehastighet: 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
25 km/h
Elektrisk system:Bosch
Batteri
Batteriplassering:Innvendig
Avtagbart batteri:Ja
Batterikapasitet (Wh):625
Spenning:36 V
Batteri inkludert?:Ja
Kan lades på sykkelen:Ja
Batterilader:Bosch standard 2 A, 230 V, smart system
Visning
Sykkelassistanse:Ja
Sykkelutstyr
Håndtak/Styretape:Bontrager XR Trail Comp, nylon, Lock-on
Pedaler:Wellgo VPE-536
Sete:Bontrager Arvada, stålrails, 138 mm bredd
Kundeomtaler

Også tagget i


Lignende produkter

Se prisen
Terreng elsykkel Haibike Alltrack 5 29" Grey
På lager. 3–6 dager
-10%
Rock Machine Torrent e50-29 B Touring LS Blue elsykkel
På lager. 7–10 dager
-27%
Elsykkel dame Kronan Modig Black
På lager. 3–6 dager
-27%
Elsykkel dame Kronan Modig Green
På lager. 3–6 dager
Meny

Din handlevogn(0 artikler )

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen