Startside / Sykler / Terrengsykkel / MTB trail / Gt Sensor Sport XL June Gloom

Gt Sensor Sport XL June Gloom

Gt Sensor Sport XL June Gloom
Beskrivelse

Bygger motet i utforløypene og øker kraften i klatringene

Underholdende og allsidige GT Sensor Sport er en skarp sykkel med progressiv trail-geometri og solide komponenter. Fundamentet består av en ramme i aluminium, en solid spesifikasjon samt en veltilpasset demping med progressiv kinematikk. Den sørger for at du kan finne motet i utforløypene og kan mobilisere all din kraft i klatringene, på alt fra episke langturer til eventyrlige kveldsturer med bestevennen. Dette er en energisk, kvikk og utholdende sykkel med finstemt balanse som uproblematisk tar seg fram på alle typer av røft underlag og i nesten alle typer av hellinger. En stisykkel med vandring som er tilstrekkelig for å kunne angripe utfordrende oppgaver og som aldri vil holde deg tilbake.

Nøkkelen til suksess!

  • Energisk, kvikk og utholdende underholdningsmaskin med riktig balanse i oppoverbakker og solid følelse i nedoverbakker
  • Fullt dempet ramme med progressiv trail-geometri som har høyklassede ledd
  • Fremragende forgaffel fra RockShox (Recon Silver) med 140 mm vandring
  • Bakdemper fra X-Fusion (02 Pro RL) med 130 mm vandring
  • Kraftig 1x-drivverk med 10 gir fra MicroSHIFT (Advent X M6205) med bred girutveksling
  • Kraftige hydrauliske skivebremser fra Tektro (M275) som matcher fartsressursene
  • Robust hjulsett med aluminiumsfelger fra WTB (STX i25 TCS)
  • Grepsterke kvalitetsdekk fra WTB (Trail Boss) med 2,3" bredde
  • Sete fra WTB (Silverado) samt en heve-/senkbar setepinne fra TranzX

Skulpturelt chassis med full kapasitet for intens skogssykling

Det skulpturelle chassiset består av en ramme i aluminium (Sensor Alloy) med en progressiv trail-geometri som vekker glupske følelser av rent habegjær. En imponerende konstruksjon med en oppheng som leverer ettergivende demping og som setter fullt fokus på all type eventyrlig skogssykling. Takket være dens moderne lenkeverk besitter du tilstrekkelig med fleksibilitet for å kunne garantere raske turer også på virkelig røft underlag. Sluttresultatet blir markkontakt med ettergivende følelse kombinert med effektiv kraftoverføring, sykkelen responderer raskt når du vil øke tempoet og sørger samtidig for at du kan håndtere vanskelige sporvalg på en overbevisende måte.

Kraftig demperkonfigurasjon samt et ytterst kompetent 1x-drivverk

Foran sitter en Recon Silver fra RockShox og bak en 02 Pro RL fra X-Fusion, og takket være kombinasjonen av mange justeringsmuligheter og generøse vandringer (140/130mm) svelger sykkelen effektivt alle ujevnheter og sørger for at du kan sykle med full kontroll nesten uansett terreng. Når det blir røft i sporene er en heve-/senkbar setepinne nærmest obligatorisk, så selvfølgelig er den allerede fra start utstyrt med en heve-/senkbar setepinne.

Under panseret finner du et 1x-drivverk fra MicroSHIFT (Advent X M6205), kort sagt et 10-girs drivverk som leverer pålitelige egenskaper og smidig girfunksjon. Hjertet består av et eneste drev som kombineres med en 10-delt kassett, noe som samlet gir en girutveksling med fokus på pålitelig effektivitet og høy hastighet.

Hjulsett med grepsterke dekk samt hydrauliske skivebremser

Hele byggverket ruller på et par robuste 29-tommere med aluminiumsfelger fra WTB (STX i25 TCS) som har 2,3" brede kvalitetsdekk fra WTB (Trail Boss) som leverer veldig godt grep i svingene, noe som er perfekt for deg som prioriterer riktig hastighet, godt grep og høy fremkommelighet. Og ettersom sykkelen elsker høy fart i sporene har den effektive hydrauliske skivebremser fra Tektro (M275) som gir kraftfull og konsistent ytelse året rundt – uansett om det regner, snør eller er støvete i sporene.

Spesifikasjoner
Informasjon om sykkelens spesifikasjoner: På grunn av den rådende verdenssituasjonen kan noen av sykkelens komponenter avvike fra det som står i spesifikasjonen og det som vises på bildene. Produsenten kan uten varsel erstatte komponentene i den vanlige spesifikasjonen med tilsvarende komponenter.
Artikkelnummer: 0111725-O991
Leverandørens artikkelnummer:-
Varemerke:GT
Farge:June Gloom
Størrelse:-
Produsentens artikkelnummer:-
Alder:Adult
Spesifikasjon
Kjønn:Unisex, Dame, Herre
Damespesifikk: 

Damespesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens nettsted:gtbicycles.com/
Elektrisk sykkel:Nei
Din høyde: 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm):-
Personalisering:Terrengsykling
Sykkeltype:Terrengsykkel
Maling:Blå
Produsentens farge:June Gloom
Rammesett
Rammestørrelse:-
Ramme:Sensor Alloy 29” Frame, 130mm Travel, 12x148mm Thru-Axle, UDH
Rammemateriale: 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
Forhjulsgaffel:RockShox Recon Silver, 140mm, 15x110mm, 42mm Offset
Forhjulsgaffeltype: 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Dempet
Forstilling, type fjæring:Luftfjær
Vandring foran: 

Vandring foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

-
Låsbar framgaffel?: 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Med justering på forgaffelen
Bakdemper:X-Fusion 02 Pro RL, 185x50mm Trunnion
Bakgaffeltype: 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

Dempet
Vandring bak: 

Vandring bak

Det her med vandring på en mountainbike kan føles som en ekte jungel. En enkel måte å forklare det på er at jo lengre vandring sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm vandring er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk krevende terreng.

En sykkel med 120 mm vandring kan kanskje være det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant røtter og steiner. Disse syklene passer for alle motionister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm vandring eller mer er perfekt for deg som liker å ta deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i bikeparken og sykle nedover bakkene så fort du bare kan.

130mm
Hjulstørrelse: 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
Årsmodell:2023
Hjul
Forhjulsnav:Formula, 15x110mm
Baknav:Formula, 12x148mm, HG Freehub Body
Fordekk:WTB Trail Boss, DNA Compound, 29x2.3"
Bakdekk:WTB Trail Boss, DNA Compound, 29x2.3"
Dekkdimensjon:58-622
Felger:WTB STX i25 TCS, 32h, Tubeless Ready
Drivverk
Girspaker:MicroSHIFT Advent X, 10-Speed
Bakgir:MicroSHIFT Advent X M6205
Kranklager:Shimano BSA, 73mm
Kranksett:Prowheel MPX, 32T
Kjede:KMC X10, 10-Speed
Kassett:MicroSHIFT Advent X M6205
Komponenter
Forbremse:Tektro M275
Bremseskive foran:180mm Rotors
Bakbremse:Tektro M275
Bremseplate bak:180mm Rotors
Styrelager:FSA No.42
Styre:GT Alloy Riser Bar, 30mm Rise, 780mm, 5° Up, 8° Back
Styrestem:GT Alloy, 45mm
Setepinne:-
Bremsetype: 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Mekanisk skivebremse
Antall gir: 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

10-delt (1 x 10)
Sykkelutstyr
Håndtak/Styretape:GT Mushroom
Sete:WTB Silverado
Kundeomtaler

Også tagget i

  • 2023
  • 29"

Lignende produkter

Gt Sensor Sport XL June Gloom
På lager. 8–11 dager
Gt Trail Mtb Force Crb Elite Tan
På lager. 8–11 dager
Meny

Din handlevogn(0 artikler )

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen