Startside / Sykler / Terrengsykkel / Cross country-sykkel / Rock Machine Blizz Int E60-29

Rock Machine Blizz Int E60-29

SE PRISEN
Rock Machine Blizz Int E60-29
Beskrivelse

Kraftfull eMTB med førsteklasses drivlinje og fremragende fremkommelighet

Vurderer du å oppgradere til en livlig hardtail som trives med alt fra utfordrende vertikale spor til rask horisontal stisykling? Ønsker du i tillegg verdens mest kraftfulle lårmuskler takket være en potent elektrisk midtmotor? Da skal du definitivt ta en nærmere titt på den utrolig underholdende skogscruiseren Rock Machine Blizz INT e60-29. Dette er en imponerende lettstyrt eMTB som blander rask respons med all den solide kursstabiliteten som trengs for at du kan holde en stram linje på stiene og samtidig takle de mer teknisk utfordrende partiene hele dagen. Legg til dette en utmerket dempegaffel og en ledende japansk drivlinje som konsekvent leverer masse dynamisk kraft og kjøreglede, uavhengig av hvor mange watt du har igjen i bena, og du har en ubestridelig vinner.

Nøkkelen til suksess!

  • Skulpturell aluminiumsramme (AL-6061 T6 Custom Tubing) med elegant integrert drivlinje
  • Dempegaffel fra RST (Vibe TNL-F) med 130 mm slaglengde og lockout
  • Shimanos kraftigste elmotor (STePS EP8) med 85Nm og overtalende dynamikk
  • Kraftig batteri på 504Wh som er stilig integrert i rammen og gir opptil 120 km rekkevidde
  • Effektiv 10-girs drivlinje fra pålitelige Shimano (Deore) med bred utveksling
  • Grepvennlige 29-tommere med 60 mm brede kvalitetsdekk fra WTB (Trail Boss Comp)
  • Hydrauliske skivebremser fra Shimano (MT420) med 180mm bremsekiver
  • Block Lock headset som forhindrer skader på rammen ved uhell
  • Dropper Post fra ONE1 (MT171) med 150/170 mm slaglengde (avhengig av rammestørrelse)

Skulpturelt chassis i høykvalitets aluminium med elegant integrert batteri

Det skulpturelle chassiset er laget av en slitesterk ramme med den lave vekten som bare høykvalitets aluminium (AL-6061 T6 Custom Tubing) kan tilby. Designmessig utmerker kanskje rammen seg mest med sine rene linjer og elegant integrerte batteri, men aller best er den ledende effektiviteten og lynraske responsen du får når du gir alt på pedalene. Den klart definerte rammeformen er både praktisk og funksjonell og vekker en uimotståelig følelse av intens lyst. Med moderne Boost-teknologi oppnår man høy torsjonsstivhet, noe som i praksis sikrer at all kraften fra musklene dine (sammen med elmotoren) overføres direkte til bakhjulet, noe som lar deg enkelt distansere både naboer og yngre konkurrenter. Legg til intern kabelføring og en velbalansert trailgeometri med flate vinkler som sikrer at du kan sykle både raskt og lenge med imponerende kontroll, også på nedoverbakker, oppoverbakker og flate partier.

Kraftfull eldrift med enormt dreiemoment og fantastisk dynamisk følelse

Hjertet i systemet er markedets kanskje beste drivsystem, Shimano STePS (EP8), som består av en ekstremt kraftig elmotor (85Nm) i kombinasjon med et kraftfullt og fullstendig integrert batteri som leverer 504 Wh med miljøvennlig energi. Dette gir deg en imponerende rekkevidde med ekstra kraft i både ben og lunger.

Den dynamiske elmotoren samarbeider med 10 effektive gir fra Shimano (Deore), og alt fungerer effektivt, stille og med direkte drivkraft til veivakselen (det eneste fornuftige alternativet, om du spør oss). Og siden hele drivpakken er strategisk plassert i rammenens nedre del, oppnår man et optimalt lavt tyngdepunkt, som gir suveren manøvrerbarhet i alle typer terreng. Legg til flere driftsmoduser og en klar display som gir deg full oversikt og viser alt du trenger å vite.

Dempegaffel, raske 29-tommere og hydrauliske skivebremser

I fronten finner du en utmerket dempegaffel fra RST (Vibe TNL-F) som gir en slaglengde på 130 mm, noe som både tilbyr høy komfort og ekstra sikkerhet på stien. Dempingen har også en lockout-funksjon (du kan låse gaffelen via en lett tilgjengelig bryter), slik at du kan konsentrere deg om å sykle raskt uansett underlag. Og når du trenger å bremse de raske 29-tommerne fra WTB (Trail Boss Comp) med godt grep og 2.4" bredde, har du tilgang til kraftige hydrauliske skivebremser fra Shimano (MT420) med 180mm bremsekiver, som gir en potent bremsekraft og kort bremselengde, uavhengig av underlag, værforhold og årstid.

Atletisk hardtail som vil endre din sykkelopplevelse for alltid

Sykkelen byr på en velbalansert miks av beviste komponenter som langt overgår det vanlige, eller på godt norsk, noe fra de øverste hyllene hos både Shimano, RST, Darfon, ONE1 og WTB. Hva blir så konklusjonen i praksis? En rask elsykkelassistert hardtail med fantastisk manøvrerbarhet og sjenerøs slaglengde, som er ivrig etter å klatre og som trives utmerket i bratte bakker, og som kommer til en pris som vi vanlige syklister kan håndtere. En morsom mountainbike som vil endre hvordan du tenker på sykling og ta deg dit du ønsker raskere, mer effektivt og enklere.

Spesifikasjoner
Artikkelnummer: 0069076
Varemerke:ROCK MACHINE
Farge:Mattekhaki/Neonorange/Black
Produsentens artikkelnummer:-
Spesifikasjon
Personalisering:Terrengsykling
Modellserie:Rock Machine E-Mountain Hardtail
Kjønn:Unisex, Dame, Herre
Damespesifikk: 

Damespesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Elektrisk sykkel:Ja
Din høyde: 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm):-
Produsentens farge:Matte Khaki/Neon Orange/Black
Rammesett
Rammestørrelse:-
Ramme:Alloy Al-6061 T6 Custom tubing, Smooth Welding, Trail Ultimate Geometry, Shark Spine EVO 29er&27.5+, SHIMANO STEPS DU hanger, 2nd Gen. Battery Integration, BOOST 148x12, Disc Brake Post Mount, Replaceable RD Hanger, Inner Cable Routing, Adjust. seatpost r
Rammemateriale: 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
Forhjulsgaffel:RST Vibe TNL-F, Tapered, Coil, 15x110mm, Lockout, 130mm travel
Vandring foran: 

Vandring foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

130 mm
Bakgaffeltype: 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjulstørrelse: 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
Årsmodell:2022
Hjul
Forhjulsnav:SHIMANO HB-MT400, 32H, CENTER LOCK, 15x110mm THRU Type AXLE
Baknav:SHIMANO FH-MT400-B, 32H, CENTER LOCK, 12x148mm THRU Type AXLE
Fordekk:WTB Trail Boss Comp, 29x2.40"
Bakdekk:WTB Trail Boss Comp, 29x2.40"
Dekkdimensjon:62-622
Felger:WTB SX23, 32H
Drivverk
Girspaker:SHIMANO DEORE SL-M4100-IR, 10-speed
Bakgir:SHIMANO DEORE RD-M5120 Shadow Plus
Kassett:SHIMANO DEORE CS-M4100-10, 11-46T
Komponenter
Forbremse:SHIMANO BL-M4100/BR-MT420, 180/180 rotor, hydraulic disc brake, Metallic pads
Bakbremse:SHIMANO BL-M4100/BR-MT420, 180/180 rotor, hydraulic disc brake, Metallic pads
Styrelager:ACROS AZX-251, Zero Stack, 1-1/8“x1.5“, BlockLock
Styre:ONE1 Alloy, MTB AL-3520BT, 6° upsweep, 9° backsweep, 20mm rise, 760mm, 35mm
Styrestem:ONE1 TDS-D606 Alloy, 35xE35mm, 0°
Setepinne:ONE1 Alloy, MT171, dropper post 150&170mm travel, 30.9x440mm&480mm
Bremsetype: 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir: 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

10-delt (1 x 10)
Girskifterserie:Shimano Deore
Bakgirserie: 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Deore
Motor
Motor:SHIMANO STEPS EP800, 36V, 250W, 85Nm
Motoreffekt: 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
Motorlydnivå:Lav
Dreiemoment: 

Dreiemoment

Motorens dreiemoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål på en krafts evne til å vri et objekt rundt en bestemt akse. Forenklet kan man si at jo høyere dreiemoment, desto bedre.
85 Nm
Maksimal assistansehastighet: 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
25 km/h
Maksimal rekkevidde: 

Maksimal rekkevidde

Angir hvor langt man kan komme under ideelle forhold (varmt vær, få bakker, få start og stopp samt flatt underlag) før batteriet blir helt utladet. Opplysningene er hovedsakelig hentet fra produsenten av elmotoren, og det er tatt hensyn til hvilken type sykkel det er (MTB, standardsykkel osv.)

120 km (ECO mode) w/EP8 range 20% up km
Elektrisk system:Shimano
Batteri
Batteri:DARFON, 504 Wh, in-frame mount
Batteritype:Litium-ion
Batteriplassering:Innvendig
Batterikapasitet (Wh):504
Spenning:36 V
Batteri inkludert?:Ja
Batterilader:DARFON 4A Smart Plus-lader
Visning
Visning:Shimano SC-EM800;Clamp band
Sykkelutstyr
Håndtak/Styretape:Velo VL-G1777D2, Ergo Grip
Pedaler:Pedals not included
Geometri
FRAME SIZEMLXL
BBD BB DROP (mm)353535
A SEAT TUBE LENGTH (mm)343381431
B EFFECTIVE TOP TUBE LENGTH (mm)615635660
S STACK HEIGHT (mm)594603612
R REACH (mm)456474496
C SEAT TUBE ANGLE757575
D HEAD TUBE ANGLE656565
RC REAR CENTER (mm)444444444
G HEAD TUBE LENGTH (mm)100110120
F WHEELBASE (mm)121612381265
STEM (mm)353535
HANDLEBAR (mm)760/R20760/R20760/R20
CRANKSET (mm)170170170
Seatpost (mm)L440/T150L480/T170L480/T170
Kundeomtaler

Lignende produkter

Gt Sensor Sport XL June Gloom
På lager. 8–12 dager
Gt Trail Mtb Force Crb Elite Tan
På lager. 8–12 dager
Gt Force Sport XL Svart
På lager. 8–12 dager
Meny

Din handlevogn(0 artikler )

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen