Tilbake
Startside / Elsykler / Elsykkel hybrid / Superior Elsykkel Exr 6090 Btouring

Superior Elsykkel Exr 6090 Btouring

SALG
Superior Elsykkel Exr 6090 Btouring
Beskrivelse

Ekstremt allsidig touring-sykkel med kraftig elektrisk drift og et utpreget urbant preg 

Den kraftige Superior eXR 6090 B Touring utstråler et utpreget urbant preg, og dens atletiske drivlinje byr på ypperlig kraft og ekte kjøreglede, uansett hvor mange watt du har igjen i beina. Den ideelle sykkelen for deg som ønsker en smidig elsykkel med praktiske funksjoner og rikelig med kraft i pedalene. Modellen er langt fra begrenset til glatte sykkelstier; dens mangfoldighet er faktisk en av de fremste egenskapene. Med robuste hjul med betydelig volum og dempet forgaffel, navigerer den uten problemer over både stock og stein, og den trives like godt i byjungelen som på svingete grusveier.

Nøkkelen til suksess!

  • Aluminiumsramme (6061 T6) med en sporty kjørestilling og moderne urbane linjer
  • Dempegaffel fra RockShox (Paragon Gold RL) med 65 mm slaglengde som gir overlegen komfort
  • Kraftig Bosch-motor (Performance Line Cruise) fra Tyskland med et dreiemoment på hele 65 Nm
  • Stilig integrert batteri (625Wh) som tilbyr en imponerende rekkevidde på opptil 182 km
  • Svært pålitelig 12-girs drivlinje fra den kvalitetssikre produsenten Shimano (Deore)
  • Robuste 28-tommers hjul med 51 mm brede kvalitetsdekk fra Schwalbe (G-One Bite)
  • Block Lock styrelager som effektivt forhindrer skade på rammen
  • Kraftige skivebremser fra Shimano som håndterer alle værtyper
  • Utstyrt med skjermer, bagasjebærer, kjedeskydd, støtte og belysning både foran og bak 

Skulpturelt chassi med lavt innsteg, rene linjer og en markant sportslig geometri 

Det skulpturelle chassiet er sammensatt av en helt nyutviklet ramme i høyt kvalitetsaluminium (6061 T6) med rene linjer, et elegante integrert batteri, praktisk intern kabling, og en velbalansert geometri som gir komfort samtidig som det sikrer full oversikt over omgivelsene i trafikken. Rammen, med sin utpreget utformede form og moderne estetikk, er funksjonell og fremkaller umiddelbart en følelse av sterk begjær. Ikke bare er rammen estetisk tiltalende, den har også en robust konstruksjon med høy lateral stivhet for sikker stabilitet, men er likevel fleksibel nok til å tilby en komfortabel tur, selv på de dårligste veiene. 

Kraftfull elektrisk drift med imponerende bunndrag og en enestående rekkevidde

Kjernen i sykkelen er en av markedets beste drivlinjer, Bosch sin kraftfulle (Performance Line Cruise), som kombinerer en imponerende motor med rikelig med dreiemoment (65 Nm) og et batteri som leverer 625 Wh av miljøvennlig energi. Dette gir deg en enestående rekkevidde med ekstra kraft i både ben og lunger. Motoren jobber sammen med 12 effektive gir fra Shimano (Deore), og alt fungerer stille og effektivt, med direkte driv på krankakselen - definitivt det beste valget, om du spør oss. Batteriet driver ikke bare den kraftfulle motoren, men også den elegant integrerte belysningen som sørger for at du blir sett selv etter solnedgang. En tydelig Purion-skjerm med fem ulike driftsmodus (Off, Eco, Tour, Sport og Turbo) gir deg full kontroll og viser alt du trenger å vite. 

Dempegaffel og robuste 28-tommere gir suverent grep i svingene

Veien glir under de robuste 28-tommerne med 51 mm brede kvalitetsdekk fra Schwalbe (G-One Bite), som gir pålitelig grep i svingene og imponerende rulleegenskaper på rette strekninger. Den generøse dekkvolumen kombinert med en dempegaffel fra RockShox (Paragon Gold RL) med 65 mm slaglengde gjør også at sykkelturer på dårlig underlag oppleves som overraskende komfortable.

Kraftige skivebremser og et rikt utstyrsnivå allerede fra starten

Med tanke på sykkelens høye hastighetspotensial, er den utstyrt med effektive hydrauliske skivebremser, noe som reduserer vedlikeholdsbehovet og sikrer kraftfull bremseevne hele året, uavhengig av om det regner, er støvete eller slapseføre. At den også kommer fullt utstyrt med alt du kunne trenge, som skjermer, bagasjebærer, kjedeskydd, støtte og belysning både foran og bak, er definitivt en ekstra bonus. 

Spesifikasjoner
Artikkelnummer: 0069039
Varemerke:SUPERIOR
Farge:Matte Black/Chrome Silver
Produsentens artikkelnummer:-
Spesifikasjon
Personalisering:Terrengsykling
Modellserie:Superior eXR serie
Kjønn:Unisex, Herre
Damespesifikk: 

Damespesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Årsmodell:2022
Produsentens nettsted:superiorbikes.com/se
Elektrisk sykkel:Ja
Din høyde: 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm):-
Produsentens farge:MATTE BLACK/CHROME SILVER
Rammesett
Rammestørrelse:-
Ramme:Alu 6061 T6, Comfort Geometry, Smooth Welding, Bosch system ready, integrated battery, Inner Cable Routing
Rammemateriale: 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
Forhjulsgaffel:RockShox Paragon Gold RL, Tapered, SoloAir, 15x110mm axle, 65mm travel
Vandring foran: 

Vandring foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

65 mm
Bakgaffeltype: 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjulstørrelse: 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
Hjul
Forhjulsnav:SHIMANO HB-TX505, 32H, CENTER LOCK, QR Type
Baknav:SHIMANO FH-MT401, 32H, CENTER LOCK, M10x135mm, QR Type
Fordekk:Schwalbe G-One Bite, 28x2.00", reflective tape
Bakdekk:Schwalbe G-One Bite, 28x2.00", reflective tape
Dekkdimensjon:50-622
Felger:Stars J26S, 32H
Drivverk
Girspaker:SHIMANO DEORE SL-M6100-IR RapidFire Plus, 12-speed
Bakgir:SHIMANO DEORE RD-M6100 Shadow Plus
Kassett:SHIMANO CS-M6100-12, 10-51T
Komponenter
Forbremse:SHIMANO BL-M4100/BR-MT420, hydraulic disc brake ### SHIMANO BL-M4100/BR-MT410, hydraulic disc brake
Bakbremse:SHIMANO BL-M4100/BR-MT420, hydraulic disc brake ### SHIMANO BL-M4100/BR-MT410, hydraulic disc brake
Styrelager:ACROS AZX-1051, ICR, ZS56/28.6
ZS56/40, BlockLock 120°
Styre:ONE1 Alloy, MTB AL-320BT, 10° backsweep, 20mm rise, 720mm, 31.8mm
Styrestem:ONE1 TDS-661 Alloy, 31.8mm, 0°
Setepinne:ONE1 Sport Alloy, SP C207, 30.9mm
Bremsetype: 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir: 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
Girskifterserie:Shimano Deore
Bakgirserie: 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Deore
Motor
Motor:Bosch Performance Line Cruise
Motorplassering: 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Kranksett
Motoreffekt: 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
Dreiemoment: 

Dreiemoment

Motorens dreiemoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål på en krafts evne til å vri et objekt rundt en bestemt akse. Forenklet kan man si at jo høyere dreiemoment, desto bedre.
65 Nm
Sensorer:Fart, Kadens, Dreiemoment
Maksimal assistansehastighet: 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
25 km/h
Elektrisk system:Bosch
Batteri
Batteri:BOSCH PowerTube 36V, 625Wh, integrated
Batteritype:Litium-ion
Batteriplassering:Overrøret
Batterikapasitet (Wh):625
Spenning:36 V
Batteri inkludert?:Ja
Batterilader:BOSCH 2A Kompaktlader
Kan lades på sykkelen:Ja
Visning
Visning:Bosch Purion
Sykkelassistanse:Ja
Sykkelutstyr
Belysning:HERRMANS H-Black MR8 E/SPANNINGA Pling XE
Håndtak/Styretape:Velo VLG-1777D2
Pedaler:VP Components VP-836
Kundeomtaler

Lignende produkter

SALG
Merida Espeeder 400Eq
På lager
  • XS
  • S
  • M
  • L
  • XL
SALG
-17%
Besv Elsykkel Jtr 1.1 Bright Green
På lager
  • M
  • L
  • XL
Batavus Elsykkel Harlem E-GO Herre Sort
På lager. 5–8 dager
  • 53cm
  • 57cm
Meny

Din handlevogn(0 artikler )

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen