Startside / Elsykler / Elsykkel hybrid / ROCK MACHINE CROSSRIDE INT E400 B TOURIN

ROCK MACHINE CROSSRIDE INT E400 B TOURIN

ROCK MACHINE CROSSRIDE INT E400 B TOURIN
Beskrivelse

Praktisk allsidig touring-sykkel med herlig trykk i pedalene

Er du på utkikk etter en elsykkel der både helheten og de minste detaljene gir den der trygge følelsen av kvalitet, er Rock Machine Crossride INT e400 B Touring et smart valg. En praktisk allsidig sykkel med urban følelse og en pålitelig drivlinje som leverer rikelig med kraft sammen med ekte kjøreglede, uansett hvor mye kraft du fortsatt har igjen i bena. Den perfekte sykkelen for deg som ønsker en underholdende elsykkel med imponerende fremkommelighet, som effektivt tar deg dit du vil, uten at du må bekymre deg for å ankomme svett eller andpusten!

Nøkkelen til suksess!

  • Skulpturell aluminiumsramme med ekstremt lavt innsteg og elegant integrerte komponenter 
  • Dempegaffel fra RST (Blaze) med 80 mm vandring og lockout
  • Høykvalitets elmotor fra Bosch (Active Line Plus) med et dreiemoment på 50 Nm
  • Kraftig batteri på 500Wh som er elegant integrert i rammen, gir opptil 100 km rekkevidde
  • Pålitelig 9-girs drivlinje fra Shimano (Altus) med 327% utveksling
  • Hydrauliske skivebremser fra Alhonga (HJ-OD07) som matcher sykkelens hastighetspotensial 
  • Robuste 29-tommers hjul med 1,75" brede kvalitetsdekk fra WTB (Riddler Comp)
  • Dempet setepinne fra ONE1 (SPS 405) som øker komforten
  • Utstyrt med både skjermer, bagasjebærer, lås, støtte og lys fra start

Skulpturelt rammechassis i kvalitetsaluminium med ideelt lavt innsteg

Det skulpturelle rammechassiset består av en robust aluminiumsramme (AL-6061 T6 Custom MONO Tubing) med rene linjer, elegant integrert batteri og praktisk intern kabeltrekking. Den velbalanserte geometrien sørger for at du finner en komfortabel posisjon, samtidig som du har full oversikt over trafikken rundt deg. Den tydelig utformede rammefasongen, med ideelt lavt innsteg, er praktisk funksjonell og vekker en umettelig lengsel. 

Pålitelig 9-girs drivlinje og dynamisk elektrisk drift med rett rekkevidde

Hjertet i sykkelen er en av markedets fremste drivlinjer, bestående av en elmotor med kraftig dreiemoment kombinert med et batteri som enkelt og greit leverer rikelig med miljøvennlig kraft. Batteriet driver ikke bare motoren, men også den integrerte belysningen som sikrer at du blir sett også etter at det blir mørkt. Dette utgjør en dynamisk kraftoverføring som samlet gir deg en rekkevidde på opptil 100km, med ekstra kraftoverskudd i både ben og lunger.

Den smidige motoren samarbeider med en 9-girs drivlinje, noe som i realiteten betyr pålitelig funksjonalitet og et girregister som fungerer like godt i bratte bakker som på lange rettstrekker. Takket være plasseringen av drivpakken nederst i rammen oppnås et svært lavt tyngdepunkt, som gir deg utmerket manøvrerbarhet også i krevende terreng. Legg til en tydelig skjerm med flere driftsmoduser, som gir deg full kontroll og viser alt du trenger å vite. 

Komfortabel demping og kraftige hydrauliske skivebremser

Kombinasjonen av en dempegaffel, dempet setepinne og bredprofildekk (44mm) gjør sykkelturer på dårlig underlag overraskende komfortable. Og siden sykkelen er bygd for fart, er den utstyrt med effektive hydrauliske skivebremser, som minimerer vedlikeholdsbehovet og sikrer kraftig bremseevne gjennom hele året, uansett værforhold.

Sykkelen som vil endre din måte å se på sykling for alltid

En pålitelig elektrisk assistert touring-sykkel som trives i de fleste miljøer, sørger for at du effektivt og raskt kan navigere gjennom byjungelen og avslappet suse fram langs bølgende skogsstier. At sykkelen også er utstyrt med alt du måtte trenge fra starten av, regner vi som en ekstra bonus. Hva sier du til skjermer, støtte, bagasjebærer, kjedebeskytter og belysning både foran og bak... et komplett drømmesett for kresne pendlere!

Spesifikasjoner
Artikkelnummer: 0069113
Varemerke:ROCK MACHINE
Farge:Glossblack/White/Red
Produsentens artikkelnummer:-
Spesifikasjon
Personalisering:Pendling, Trekking
Kjønn:Unisex, Dame, Herre
Damespesifikk: 

Damespesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Elektrisk sykkel:Ja
Din høyde: 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm):-
Produsentens farge:Gloss Black/White/Red
Rammesett
Rammestørrelse:-
Ramme:Alloy Al-6061 T6 Custom MONO tubing, Smooth Welding, Cross Fun Geometry, Unisex 29er, BOSCH GEN3 DU hanger, 1st Gen. Battery Integration, OLD 135x9, Disc Brake Post Mount, Fender&Kickstand Ready Dropout, Replaceable RD Hanger, Inner Cable Routing
Rammemateriale: 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
Bakgaffeltype: 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjulstørrelse: 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
Årsmodell:2022
Hjul
Forhjulsnav:SHIMANO HB-TX505, 32H, CENTER LOCK, QR Type
Baknav:SHIMANO FH-TX505-8, 32H, CENTER LOCK, M10x135mm, QR Type
Fordekk:WTB Riddler Comp, 29x1.75\", Reflective Stripe"
Bakdekk:WTB Riddler Comp, 29x1.75\", Reflective Stripe"
Dekkdimensjon:47-622
Felger:WTB SX19, 32H
Drivverk
Girspaker:SHIMANO ALTUS SL-M2010-9R RapidFire Plus
Bakgir:SHIMANO ALTUS RD-M2000 Shadow
Kassett:SHIMANO CS-HG200-9, 11-36T
Komponenter
Forbremse:Alhonga HJ-OD07, Hydraulic disc brake
Bakbremse:Alhonga HJ-OD07, Hydraulic disc brake
Styrelager:VP LAZ01AM Semi-Cartrige, 1-1/8”
Styre:ONE1 Alloy, MTB AL-325BT, 6° upsweep, 9° backsweep, 25mm rise, 720mm, 31.8mm
Styrestem:ONE1 MAS-D61808 Alloy, 31.8mm, ±15°
Setepinne:ONE1 Alloy, SP S405, 30.9mm
Bremsetype: 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir: 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

9-delt (1 x 9)
Girskifterserie:Shimano Altus
Framgirserie: 

Framgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvsagt fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreves mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner forskjellige merker eller landeveissykkel vs. terrengsykkel, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveissykkelSRAM terrengsykkelSRAM landeveissykkelShimano navgir
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Ingen forskifter
Bakgirserie: 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Altus
Motor
Motor:Bosch Active Line Plus
Motorplassering: 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Kranksett
Motoreffekt: 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
Motorlydnivå:Lav
Dreiemoment: 

Dreiemoment

Motorens dreiemoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål på en krafts evne til å vri et objekt rundt en bestemt akse. Forenklet kan man si at jo høyere dreiemoment, desto bedre.
50 Nm
Sensorer:Fart, Kadens, Dreiemoment
Maksimal assistansehastighet: 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
25 km/h
Maksimal rekkevidde: 

Maksimal rekkevidde

Angir hvor langt man kan komme under ideelle forhold (varmt vær, få bakker, få start og stopp samt flatt underlag) før batteriet blir helt utladet. Opplysningene er hovedsakelig hentet fra produsenten av elmotoren, og det er tatt hensyn til hvilken type sykkel det er (MTB, standardsykkel osv.)

120 km
Elektrisk system:Bosch
Batteri
Batteritype:Litium-ion
Batteriplassering:Innvendig
Batterikapasitet (Wh):500
Spenning:36 V
Batteri inkludert?:Ja
Batterilader:BOSCH 2A Kompaktlader
Visning
Visning:BOSCH Purion Anthracite
Sykkelutstyr
Belysning:AXA Compactline 20 / SPANNINGA Pling XE
Skjermer:ALLOY FULL COVER FENDERS
Støtte:ATRAN VELO, REX
Lås:AXA Block XXL
Håndtak/Styretape:Velo Ergo Lock on
Pedaler:Ball bearing, with sand non slip inlay and reflector
Annet:Widek Paperclip e-bike
Geometri
FRAME SIZE15.0" (S)17.0" (M)19.0" (L)21.0" (XL)
RIDER SIZE (CM)145 – 170160 – 185175 – 195185 – 200
WHEELS SIZE29"29"29"29"
CHAINSTAY LENGTH (MM)495495495495
EFFECTIVE TOP TUBE LENGTH (MM)590615645670
REACH (MM)426445467489
STACK HEIGHT (MM)593612612630
BB DROP (MM)35353535
WHEELBASE (MM)1193122112451272
HEAD TUBE ANGLE DEGREE68686868
SEAT TUBE ANGLE DEGREE7574.574.574.5
HEAD TUBE LENGTH (MM)140160160180
SEAT TUBE LENGTH (MM)381432473533
SEAT POST LENGTH / TRAVEL (MM)350350350350
HANDLEBAR WIDTH (MM)680 - R25680 - R25680 - R25680 - R25
STEM LENGTH (MM)65656565
CRANK LENGTH (MM)170170170170
Kundeomtaler

Også tagget i


Lignende produkter

Meny

Din handlevogn(0 artikler )

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen