Startside / Sykler / Terrengsykkel / Fulldempet MTB / Trek Heldempet MTB Supercaliber SL 9.6 Gen 2 Lunar Silver/Lava Red

Trek Heldempet MTB Supercaliber SL 9.6 Gen 2 Lunar Silver/Lava Red

Trek Heldempet MTB Supercaliber SL 9.6 Gen 2 Lunar Silver/Lava Red
Beskrivelse

Skapt for å fly frem på stiene og bane veien mot mållinjen

Den imponerende lette Trek Supercaliber SL 9.6 Gen 2 er en Cross country i karbonfiber som er bygget for å fly frem på stiene og bane veien mot mållinjen. Den er bygget for oss som helst kjører cross country, med en moderne konkurransegeometri og akkurat passe mye demping for å jevne ut de verste ujevnhetene og la deg tråkke på til du krysser mållinjen. Perfekt sykkel for deg som føler deg som hjemme på konkurransebanen og trenger en Cross country-sykkel som holder mål. En gaffel med 110mm vandring og IsoStrut-demping bak med 80mm vandring som gir akkurat passe mye lindring når du farer gjennom det grove terrenget som dagens Cross country-baner kjennetegnes av. Det hele avrundes med et slagkraftig 12-girs drivverk som er klar for hardkjøring med et passende gir for hver klatring og hvert utbrudd.

Nøkkelen til suksess!

  • SL-rammen i OCLV Mountain Carbon med moderne Cross country-geometri byr på vibrasjonsdemping og stiv karbonfiberrespons
  • En slak geometri som uten problemer klarer å håndtere røtter og steiner på moderne Cross country-baner
  • Dempet gaffel RockShox (Recon Gold RL) med 110 mm vandring og DebonAir-luftfjæring samt Motion Control-demper
  • Bakre IsoStrut-demping via en RockShox SIDLuxe-demper med 80mm bevegelse for bakhjulet og to posisjoner
  • Justerbar IsoStrut gir en demping som ikke påvirker effektiviteten når du flyr oppover bakkene
  • Dens pivotløse bakstag veier mindre og flekser aktivt for å eliminere små vibrasjoner fra underlaget
  • Det 12-girs drivverket fra Shimano (Deore/SLX) har et girområde som letter de verste klatringene
  • Hjulsett i karbonfiber fra Bontrager (Kovee) med 2,4" brede dekk fra Bontrager (Sainte-Anne RSL XR)
  • Kraftige hydrauliske Skivebremser fra Shimano (MT500) som leverer pålitelig ytelse under alle omstendigheter
  • Hev-/senkbar Setepinner fra Bontrager (Line Dropper) med 100–170 mm vandring

Funksjonene som får Supercaliber SL 9.6 Gen 2 til å skille seg ut!

Sykkelen har en ramme med lett karbonfiberkonstruksjon (SL OCLV Mountain Carbon) som ikke går på kompromiss med stivheten for å senke vekten, og inne i rammen finnes styreskinner som gjør at kabelføringen går lett. Rammedesignet hopper over tradisjonelle festedetaljer for støtdempere slik at de veier mindre, krever mindre vedlikehold og har mindre lateral fleks. IsoStrut kobler hovedrammen til bakstaget uten pivot for likevel å kunne tilby 80mm bevegelse for bakhjulet. Denne designen tilbyr en unik blanding av effektivitet, trekkraft og tretthetskjempende overensstemmelse som holder syklister friske og i kontroll. Den integrerte IsoStrut-dempingen gir tilstrekkelig med vandring for at du skal beholde kontrollen. Akkurat som en vanlig bakdemper er den justerbar, men uten den ekstra vekten som heldemping innebærer.

Shimano Deore gir enda mer eventyr med et bredere utvalg av gir å velge på for både bratte bakker, raske utforkjøringer og alt det morsomme. Med stille gange, stabil kjede og knivskarpe girskift gir den all den tryggheten og selvtilliten du trenger for å fokusere på stien og kunne nyte fartvinden. Komponentene er minst sagt driftssikre, og passer like godt for intensiv Cross country som for lange maratonkonkurranser.

Supercaliber SL 9.6 Gen 2 er skapt for både trening samt konkurranse og er utviklet via en lang rekke prisvinnere. Du får Trek's heldempede Cross country-ramme i høyklassig karbonfiber, en sykkel fullpakket med komponenter av høy klasse og et 12-girs Shimano Deore/SLX-drivverk med et passende gir for hver klatring og utbrudd.

Spesifikasjoner
Informasjon om sykkelens spesifikasjoner: På grunn av den rådende verdenssituasjonen kan noen av sykkelens komponenter avvike fra det som står i spesifikasjonen og det som vises på bildene. Produsenten kan uten varsel erstatte komponentene i den vanlige spesifikasjonen med tilsvarende komponenter.
Artikkelnummer: 0147422-Z199
Leverandørens artikkelnummer:-
Varemerke:TREK
Farge:Lunar Silver/Lava Red
Størrelse:-
Produsentens artikkelnummer:-
Modellserie:Trek Supercaliber
Spesifikasjon
Kjønn:Unisex, Dame, Herre
Damespesifikk: 

Damespesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens nettsted:www.trekbikes.com/se/sv_SE/cyklar/mountainbikecyklar/mountainbike-cross-country/supercaliber/supercaliber-sl-9-6-gen-2/p/41670/
Personalisering:Terrengsykling
Maling:Rød
Produsentens farge:Lunar Silver/Lava Red
Vekt (ifølge produsenten):14 kg
Rammesett
Rammestørrelse:-
Ramme:SL OCLV Mountain Carbon, IsoStrut, UDH, 80 mm slaglängd
Rammemateriale: 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
Forhjulsgaffel:RockShox Recon Gold RL, DebonAir, Motion Control-dämpare, koniskt styrrör, 42 mm offset, Boost110, 15 mm Maxle Stealth
Forhjulsgaffeltype: 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Dempet
Forstilling, type fjæring:Luftfjær
Vandring foran: 

Vandring foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

-
Låsbar framgaffel?: 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Med justering på forgaffelen
Bakdemper:Trek IsoStrut, RockShox SIDLuxe, Remote-dämpare med två lägen
Bakgaffeltype: 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

Dempet
Vandring bak: 

Vandring bak

Det her med vandring på en mountainbike kan føles som en ekte jungel. En enkel måte å forklare det på er at jo lengre vandring sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm vandring er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk krevende terreng.

En sykkel med 120 mm vandring kan kanskje være det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant røtter og steiner. Disse syklene passer for alle motionister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm vandring eller mer er perfekt for deg som liker å ta deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i bikeparken og sykle nedover bakkene så fort du bare kan.

-
Hjulstørrelse: 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
Årsmodell:2025
MTB-bruksområde:XC
Sykkeltype:Terrengsykkel
Elektrisk sykkel:Nei
Din høyde: 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm):-
Hjul
Forhjulsnav:Shimano TC500 aluminium, centerlock, 110 x 15 mm genomgående axel
Baknav:Shimano TC500 aluminium, centerlock, 148 x 12 mm genomgående axel
Fordekk:Bontrager Sainte-Anne RSL XR, TLR, tvåkomponentsgummi, aramidkant, 220 tpi, 29 x 2,40"
Bakdekk:Bontrager Sainte-Anne RSL XR, TLR, tvåkomponentsgummi, aramidkant, 220 tpi, 29 x 2,40"
Dekkdimensjon:62-622
Felger:Bontrager Kovee, dubbel botten, TLR Tubeless Ready, 28-håls, 23 mm bredd, Presta-ventil
Drivverk
Girspaker:Shimano Deore M6100, 12-växlat
Bakgir:Shimano SLX M7100, lång arm
Kjede:Shimano Deore M6100, 12-vxl
Kassett:Shimano Deore M6100 10–51, 12-delad
Komponenter
Styrelager:FSA IS-2, 1 1/8" övre, 1,5" nedre
Styre:-
Styrestem:-
Setepinne:-
Bremsetype: 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir: 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
Girskifterserie:Shimano Deore
Bakgirserie: 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano SLX
Sykkelutstyr
Håndtak/Styretape:Bontrager XR Trail Comp, nylon, Lock-on
Sete:Verse Short Comp, stålrails, 145 mm bredd
Sykkellås
FG-godkjent: 

FG-godkjent

Om sykkelen din blir stjålet, krever vanligvis forsikringsselskapene at den må ha vært låst fast til et fast objekt med en FG-godkjentt lås. Tenk derfor nøye gjennom før du bestiller en altfor enkel lås som kanskje ikke er godkjent.
Nei
Kundeomtaler

Også tagget i


Meny

Din handlevogn(0 artikler )

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen