Startside / Sykler / Terrengsykkel / Fulldempet MTB / Fulldempet MTB Superior XF 9.9 Team Red Carbon/Matte Carbon

Fulldempet MTB Superior XF 9.9 Team Red Carbon/Matte Carbon

Fulldempet MTB Superior XF 9.9 Team Red Carbon/Matte Carbon
Beskrivelse

Sykkelen som den olympiske mesteren Jaroslav Kulhavy velger

De mytiske Superior XF 9.9 TEAM er en ytterst potent heldemper racer for deg som vil kunne kjøre galt fort og samtidig ha full kontroll ute i sporene. Dette er en konkurranseklar Cross country med nesten grenseløs kapasitet som er skapt for at du skal kunne kutte dyrebare sekunder. En smart investering som alltid svarer når du vil øke farten og som vil gi deg maksimal avkastning i form av høye hastigheter, uansett om det er konkurranse eller trening som står på programmet for dagen. En lynrask heldemper sykkel med mektige fartressurser som er utstyrt med aggressiv racefølelse over hele registeret.

Nøkkelen til suksess!

  • Kompromissløs heldemper ramme i karbonfiber som kjøres i verdenscupen av den olympiske mesteren Jaroslav Kulhavy
  • Gafler fra DT Swiss (F232 ONE) med 120 mm slaglengde og lockout
  • Bakre demper fra DT Swiss (R232 ONE) med 110 mm slaglengde og lockout
  • Trådløst styrt 1x-drivlinje med 12 konkurranseklare gir fra Shimano (XTR Di2) med rå ytelse 
  • Kraftige hydrauliske Skivebremser fra Shimano (XTR M9200) som virkelig matcher fartressursene
  • Høyklassig Hjulsett i karbonfiber som består av et par 29-tommere fra DT Swiss (XRC 1200 SPLINE)
  • Grepsikre kvalitetsdekk fra Schwalbe (Rick Evo) med 2.4" bredde med virkelig god rull
  • Integrert styre/Styrestem i karbonfiber fra ONE (Carbon Integrated Cockpit ICR) med minimalistisk design
  • Block Lock headset beskytter rammen og sørger for at du slipper skader fra styret
  • Hev-/senkbar Setepinner fra SRAM (Reverb AXS) som styres via et lettilgjengelig kontrollpanel

Konkurranseklar stamme i karbonfiber med kapasitet til å vinne store konkurranser

Stamme i ultralett karbonfiber som til tross for sin lave vekt leverer brutal kraftoverføring og effektiv vibrasjonsdempning av høyeste klasse. Dette er et lettvektsbygge med skyhøy kapasitet som er skapt for deg som fokuserer på å kutte dyrebare sekunder og sikter på å få kjøre med ledertrøyen. Den har en progressiv racegeometri som sammen med et velbalansert linkage gir deg et fundament med skyhøy kapasitet og som virkelig svarer når du legger fullt trykk på pedalene. Den har fullt integrert kabeltrekking og er tilpasset for gjennomgående hjulaksler (BOOST) dvs. en ekstra bred fram og bakaksel som gir større avstand mellom eikeinnfestingene ved navet, som igjen gir et stivere hjul med bedre kontroll.

Dempere som trives på alt fra jevne grusveier til støyete skogssykling

Dempingen håndteres av DT Swiss, fremme sitter en F232 ONE og bak sitter en R232 ONE. Begge demperne er låsbare og har slaglengder på 120/110 mm og retter seg først og fremst mot deg som vil kunne kjøre nesten uvirkelig fort på den moderne typen av flytende skogsstier. Demperne skaper imponerende bakkekontakt og sørger for at du har muligheten til å kjøre fra hvem som helst, på alt fra jevne grusveier til betydelig mer urolige underlag.

Konkurranseklar 1x-drivlinje med trådløs styring og skyhøy presisjon

Svimlende farter oppnås ved hjelp av en trådløst styrt 1x-drivlinje med 12 konkurranseklare gir med imponerende høy presisjon og ekstremt driftssikker funksjon. Når utfordringene byr på litt tøffere motstand vil redningen være den moderne utvekslingen som sammen med sykkelens lave vekt sørger for at sykkelen lever opp til de høyt stilte forventningene. 

Hjulsett med solid kursstabilitet samt kraftige hydrauliske Skivebremser

Alt ruller på et par mesterlige 29-tommere med felger i karbonfiber som er utstyrt med konkurranseklare dekk som har 2,4" i bredde og som leverer rå kursstabilitet, riktig grep i svingene og selvfølgelig virkelig god rull. Jo raskere det går, jo høyere krav stilles det til bremsene og derfor er modellen utstyrt med hydrauliske Skivebremser som matcher fartressursene og leverer kraftfull ytelse året rundt - uansett om det regner, snør eller er støvete ute i sporene.

Spesifikasjoner
Informasjon om sykkelens spesifikasjoner: På grunn av den rådende verdenssituasjonen kan noen av sykkelens komponenter avvike fra det som står i spesifikasjonen og det som vises på bildene. Produsenten kan uten varsel erstatte komponentene i den vanlige spesifikasjonen med tilsvarende komponenter.
Artikkelnummer: 0151456-AC54
Leverandørens artikkelnummer:-
Varemerke:SUPERIOR
Farge:Red Carbon/Matte Carbon
Størrelse:-
Produsentens artikkelnummer:-
Modellserie:Superior XF serie
Spesifikasjon
Kjønn:Unisex, Dame, Herre
Damespesifikk: 

Damespesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens nettsted:superiorbikes.com/se-sv
Personalisering:Terrengsykling
Maling:Grå, Rød
Produsentens farge:Red Carbon/Matte Carbon
Vekt (ifølge produsenten):10.90 kg
Rammesett
Rammestørrelse:-
Ramme:SU-01.2, Carbon MTB Race Pro, Advanced Race Geometry, Integrated Cable routing, 3D alloy one pice link, Carbon swingarm, SR dropout
Rammemateriale: 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
Forhjulsgaffel:DT Swiss F232 ONE, Tapered, 15x110mm axle, 120mm travel
Forhjulsgaffeltype: 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Dempet
Vandring foran: 

Vandring foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

-
Bakdemper:DT Swiss R232 ONE, size 190x45mm, ODL
Bakgaffeltype: 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

Dempet
Vandring bak: 

Vandring bak

Det her med vandring på en mountainbike kan føles som en ekte jungel. En enkel måte å forklare det på er at jo lengre vandring sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm vandring er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk krevende terreng.

En sykkel med 120 mm vandring kan kanskje være det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant røtter og steiner. Disse syklene passer for alle motionister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm vandring eller mer er perfekt for deg som liker å ta deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i bikeparken og sykle nedover bakkene så fort du bare kan.

-
Hjulstørrelse: 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
Årsmodell:2025
MTB-bruksområde:XC
Sykkeltype:Terrengsykkel
Elektrisk sykkel:Nei
Din høyde: 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm):-
Hjul
Hjul:Front: DT Swiss XRC 1200 SPLINE®, Carbon, CL, 15x110mm, Tubeless Ready / Rear: DT Swiss XRC 1200 SPLINE®, Carbon, CL, 12x148mm, SH12, Tubeless Ready
Fordekk:Schwalbe Rick Evo, TL-Ready, XC Pro, 29x2.40, ADDIX Speed
Bakdekk:Schwalbe Rick Evo, TL-Ready, XC Pro, 29x2.40, ADDIX Speed
Dekkdimensjon:62-622
Drivverk
Girspaker:Shimano XTR SW-M9250-IR, Di2, 12-speed
Bakgir:Shimano XTR RD-M9250, Shadow Plus Design
Kranklager:Shimano BB-71-41A, PressFit, shell 41x92mm
Kranksett:Shimano XTR FC-M9200, 36T
Kjede:SHIMANO XTR CN-M9100
Kassett:SHIMANO XTR CS-M9200, 12-speed, 10-51T
Komponenter
Forbremse:Shimano XTR M9200, hydraulic disc brake
Bremseskive foran:Shimano RT-CL900, 180mm
Bakbremse:Shimano XTR M9200, hydraulic disc brake
Bremseplate bak:Shimano RT-CL900, 160mm
Styrelager:ACROS AZX-1305R1S, ICR, ZS56/28.6 - ZS56/40, BlockLock 150°, Stainless Bearings
Styre:ONE Carbon Integrated Cockpit ICR
Setepinne:SRAM Reverb AXS dropper post, 30.9mm / SRAM AXS POD, Dropper Post Lever
Bremsetype: 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir: 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
Girskifterserie:Shimano XT Di2
Framgirserie: 

Framgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvsagt fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreves mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner forskjellige merker eller landeveissykkel vs. terrengsykkel, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveissykkelSRAM terrengsykkelSRAM landeveissykkelShimano navgir
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Ingen forskifter
Bakgirserie: 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano XTR
Sykkelutstyr
Håndtak/Styretape:ONE Race, Lock-On
Sete:Fizi:k Ridon X1, Carbon
Kundeomtaler

Også tagget i


Meny

Din handlevogn(0 artikler )

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen