Startside / Sykler / Terrengsykkel / Fulldempet MTB / Fulldempet MTB Trek Top Fuel 9.8 XT Gen 3 Matte Raw Carbon

Fulldempet MTB Trek Top Fuel 9.8 XT Gen 3 Matte Raw Carbon

Fulldempet MTB Trek Top Fuel 9.8 XT Gen 3 Matte Raw Carbon
Beskrivelse

Reaksjonskjapp terrengsykkel med glupsk terrengslukende appetitt og dristig holdning

Høyklassige Trek Top Fuel 9.8 XT Gen 3 er en kvikk og reaksjonskjapp sykkel med ramme i karbonfiber. En imponerende lett terrengsykkel som klarer alt, som er effektiv og rask men likevel i stand til å ta fatt på skikkelig heftige ting. Kort fortalt kan den beskrives som en Cross country for ren og skjær hastighet, men som også er kombinert med en stisykkels terrengslukende appetitt og dristige holdning. Du kommer til å fly oppover bakkene, du kan satse steinhardt på banens flate partier og du kan samtidig lade på for fullt nedover banens mer tekniske avsnitt. En nesten latterlig underholdende down-country sykkel med komponenter som gir deg merkbare fordeler ute på stiene.

Nøkkelen til suksess

  • Ultralett ramme i karbonfiber (OCLV Mountain Carbon) med en geometri for oss som elsker å tøye grensene
  • Bygget med en lengre og lavere geometri med både demping og spesifikasjon som en stisykkel
  • Kortslagig sykkel med imponerende demperkonfigurasjon som er både effektiv og alltid klar til å rocke løs
  • Slagkraftig 1x-drivlinje fra Shimano (XT) med bare ett girskifte å holde styr på
  • Hydrauliske skivebremser fra Shimano (XT) som sørger for at du alltid har kraftfull bremseeffekt
  • Active Braking Pivot - Tilpass dempingen slik at du kan få større kontroll når du trenger det som mest
  • Takket være Mino Link går det raskt og lett å gjøre små justeringer av geometrien (også under pågående sykling)
  • Straight Shot diagonalrør gir en ekstra stivhet og responsiv manøvreringsevne uten å legge til vekt
  • Dropper setepinne fra Bontrager som sørger for at du kan senke setet i farten og holde det unna når du pløyer utfor
  • Avtakbar Knock Block 2.0 med større styrevinkel for at vaiere skal kunne holdes beskyttet uten at svingradien ofres

Karbonfiberramme som vil gjøre deg raskere rundt banen

Stammen utgjøres av ultralett ramme med en mektig vridningsstivhet og et imponerende pivotlenkesystem i magnesium. Smarte Mino Link sørger for at du kan regulere rammens geometri uten negativ innvirkning på dempingen. En slaglengde på 120 mm i kombinasjon med progressiv stigeometri skaper en rask og skikkelig responsiv sykkel som gir tillit når stiene blir urolige. Takket være økt reach per størrelse sammenlignet med tidligere Top Fuel gir den økt tillit og med 66-graders vinkel på styrehodet så gir den økt stabilitet i høye hastigheter og utforbakkene. Og modellens brattere seterør betyr at du beholder vekten på forhjulet når du legger full kraft på pedalene.

Demperkonfigurasjon som skaper økt kontroll i sporene 

Foran sitter en luftgaffel fra RockShox (Pike Select+) med en slaglengde på 130mm og også bak finner du en skarp demper fra RockShox (Deluxe Ultimate RCT) med en slaglengde på 120mm. Demperne kan optimaliseres etter din vekt og kjørestil og er utstyrt med lockout, som betyr at du kan sperre demperne. Det gir deg økt tråeffektivitet, noe som er perfekt når det er tid for å spurte eller klatre effektivt.

Slagkraftig 1x-drivlinje og skivebremser tilpasset høye hastigheter 

Den slagkraftige 1x-drivlinjen består av et ekstremt driftssikkert enkeltdrev samt en 12-delt Kassett, som samlet gir et girområde som sørger for at du kan holde et høyt tempo i alle typer terreng og helninger. Innbremsingen håndteres av et par høyklassiske hydrauliske skivebremser som sørger for at du har kraftfull bremseeffekt uansett om det er gjørmete, regnfullt eller sørpete i sporene.

Hjulsett i karbonfiber med dekk som elsker vanskelig terreng

Det mesterlige hjulsettet består av lette felger i karbonfiber og et par kvalitetsdekk med 2,4" bredde som er klare for kamp og som briljerer på alt fra grusveier til løs gjørmesuppe. Disse raske 29-tommerne har en imponerende lav rullemotstand, god punkteringsbeskyttelse og leverer den perfekte kombinasjonen av grep, hastighet og stabilitet, som i praksis betyr at du kan kjøre raskere i vanskelig terreng. 

Spesifikasjoner
Informasjon om sykkelens spesifikasjoner: På grunn av den rådende verdenssituasjonen kan noen av sykkelens komponenter avvike fra det som står i spesifikasjonen og det som vises på bildene. Produsenten kan uten varsel erstatte komponentene i den vanlige spesifikasjonen med tilsvarende komponenter.
Artikkelnummer: 0153628-G263
Leverandørens artikkelnummer:-
Varemerke:TREK
Farge:Matte Raw Carbon
Størrelse:-
Produsentens artikkelnummer:-
Modellserie:Trek Top Fuel
:-
Spesifikasjon
Kjønn:Unisex, Dame, Herre
Damespesifikk: 

Damespesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Fungerer for barn:Nei
Produsentens nettsted:www.trekbikes.com/se/sv_SE/cyklar/mountainbikes/mountainbike-stig/top-fuel/top-fuel-9-8-xt-gen-3/p/41647/
Elektrisk sykkel:Nei
Din høyde: 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm):-
Personalisering:Terrengsykling
Sykkeltype:Terrengsykkel
Maling:Svart
Produsentens farge:Matte Raw Carbon
Rammesett
Rammestørrelse:-
Ramme:OCLV Mountain Carbon, inbyggd förvaring, koniskt styrhuvud, Knock Block 2.0, kanalstyrt invändigt kablage, diagonalrörsskydd, pivotlänkage i magnesium, Mino Link, ABP, Boost148, 120 mm slaglängd
Rammemateriale: 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
Forhjulsgaffel:RockShox Pike Select+, DebonAir-luftfjädring, Charger 3 RC2-dämpare, koniskt styrrör, 44 mm offset, Boost110, 15 mm Maxle Stealth, 130 mm slaglängd
Forhjulsgaffeltype: 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Dempet
Forstilling, type fjæring:Luftfjær
Vandring foran: 

Vandring foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

-
Bakdemper:RockShox Deluxe Ultimate RCT, 185 x 50 mm
Bakgaffeltype: 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

Dempet
Hjulstørrelse: 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
Årsmodell:2024
Hjul
Hjul:Bontrager Line Elite 30
Forhjulsnav:Bontrager aluminium, kapslat lager, aluminiumaxel, 6-bults, Boost110, 15 mm genomgående axel
Fordekk:Bontrager XR4 Team Issue, TLR, Inner Strength-däcksida, aramidkant, 120 tpi, 29 x 2.40"
Bakdekk:Bontrager XR4 Team Issue, TLR, Inner Strength-däcksida, aramidkant, 120 tpi, 29 x 2.40"
Felger:Bontrager Line Elite 30, Tubeless Ready
Drivverk
Girspaker:Shimano XT M8100, 12-vxl
Bakgir:Shimano XT M8100, lång arm
Kranklager:Shimano BB-MT501 BSA
Kranksett:Shimano XT M8120, 30T, 55 mm kedjelinje, 170 mm längd
Kjede:Shimano Ultegra/XT M8100, 12-vxl
Kassett:Shimano XT M8100, 10-51, 12-delad
Komponenter
Forbremse:Shimano XT M8120 hydraulisk skivbroms med 4 kolvar
Bakbremse:Shimano XT M8120 hydraulisk skivbroms med 4 kolvar
Styrelager:Knock Block 2.0 integrerad, 72-gradersvinkel (bricka för obegränsad vinkel ingår), kapslat lager, 1 1/8" övre, 1.5" nedre
Styre:-
Setepinne:-
Bremsetype: 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir: 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
Girskifterserie:Shimano XT
Framgirserie: 

Framgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvsagt fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreves mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner forskjellige merker eller landeveissykkel vs. terrengsykkel, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveissykkelSRAM terrengsykkelSRAM landeveissykkelShimano navgir
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Ingen forskifter
Bakgirserie: 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano XT
Sykkelutstyr
Håndtak/Styretape:Bontrager XR Trail Elite, nylon, Lock-on
Sete:Bontrager Arvada, austenitrails, 138 mm bredd
Kundeomtaler

Også tagget i


Lignende produkter

Meny

Din handlevogn(0 artikler )

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen