Startside / Sykler / Terrengsykkel / Fulldempet MTB / Trek Remedy 8 27.5 XT Mørk Prisme

Trek Remedy 8 27.5 XT Mørk Prisme

Trek Remedy 8 27.5 XT Mørk Prisme
Beskrivelse

Robust fulldempet sykkel som er tøff nok til å håndtere det du finner på

Har du sjelden markkontakt med begge hjulene og ønsker du å bli litt vill på tøffe stier? Du nøler ikke med å ta den vanskelige stien... og det skal heller ikke sykkelen din. Ønsker du en robust aluminiumssykkel som er tøff nok til å tåle alt det du kan komme til å finne på? Høykvalitets Trek Remedy 8 er en treffsikker balanse mellom ren ytelse og en attraktiv pris. Slagkraftige komponenter og en førsteklasses demperpakke gjør den til det ideelle valget for eventyrlystne sjeler som ønsker en latterlig morsom sykkel å slenge rundt seg med på utrolig morsomme stier. Dette er den skarpeste modellen med ramme i aluminium og dens kraftige ramme, robuste 27,5-tommershjul og førsteklasses demping gjør den til en perfekt sykkel for å motstå brutal behandling. Dessuten en 12-girs 1x-drivlinje med supersmidige girskift og lave klatregir, en dropper setepinne, kraftfulle 4-stempelsbremser og skarpe hjul i TLR-utførelse, inkludert tetningsmiddel. Kort sagt - hvis du måler glede i kroner, så finner du nok ikke bedre enn Trek Remedy 8.

Nøkkelen til suksess!

  • Skarp fulldempet ramme i aluminium (Alpha Platinum) som tåler en støyt 
  • Treks rammeteknologi med Straight Shot optimaliserer forholdet mellom stivhet/vekt for å gi en mer responsiv sykkel
  • En imponerende blanding av ytelse og pris - Fulldempet aluminiumsramme med samme spesifikasjoner som langt dyrere sykler
  • Førsteklasses demperkonfigurasjon med luftfjæring og 160/150mm slaglengde som kan justeres etter flere parametere
  • Active Braking Pivot - Tilpass dempingen slik at du kan få større kontroll når du trenger det mest
  • Med Mino Link kan du raskt og enkelt justere rammegeometrien, selv under sykling
  • Knock Block med større styringsvinkel så kablene kan holdes beskyttet uten at svingradiusen ofres
  • Slagkraftige 12-girs Shimano XT gir smidige og presise girskift med kun et lett trykk på girspaken
  • Slagkraftige hydrauliske skivebremser fra Shimano som leverer problemfri funksjon under alle forhold
  • Hjulsett med grepssikre 27,5-tommere med 2,5" bredde som alltid er klare for utfordringer
  • Bredere dekk forbedrer stabiliteten - Remedy kan utstyres med 27,5 x 2,8"-dekk
  • Dropper post som gjør at du raskt kan senke setet under fart og holde det unna når du fyker nedover stier

Fulldempet ramme med solid aluminiumsramme og imponerende egenskaper

Rammen består av en avansert aluminiumsramme (Alpha Platinum Aluminium) med imponerende vridningsstivhet og et imponerende pivotlenke i magnesium. Treks rammeteknologi Straight Shot optimaliserer forholdet stivhet/vekt for å gi en mer responsiv sykkel. Du vil kunne pushe hardere og holde linjen bedre når terrenget blir mer utfordrende. Smarte Mino Link sørger for at du kan justere rammegeometrien uten å negativt påvirke dempingen. Du kan finjustere vinkelen på styrehodet med 1/2 ° og høyden på kranklageret med opp til 10 mm, enkelt justerbar med en mutter. Rammen er spekket med smarte funksjoner (for eksempel beskyttelse for diagonalrøret, gjengede kranklager, ISCG 05, ekstra bredt seterør) som forbedrer din sykling. Tenk deg et konisk styrehode som gir presis styring og en solid følelse foran, mens intern kabelføring (for gir, bremser og justerbar setepinne) beskytter alle kabler og gir sykkelen et rent utseende. To andre smarte funksjoner i rammen inkluderer innebygget oppbevaringsrom og Knock Block styrelager som forhindrer at styret roterer helt rundt ved et fall, som igjen beskytter kablene fra å bli revet løs og kontrollene fra å slå mot rammen.

Dødlig demperkonfigurasjon som gir deg klasseledende kontroll i bratte bakker

Foran finner du en luftgaffel fra RockShox (Lyrik Select+) med en slaglengde på 160 mm, og bak en demper fra RockShox (Super Deluxe Select+) med slaglengde på 150 mm. Denne behagelige luftfjæringen og Charger 2.1 RC-demperen tilbyr større innstillingsmuligheter og økt kontroll i bratte bakker. Takket være Treks unike Active Braking Pivot har designerne klart å kontrollere hvordan dempingen reagerer på kreftene som genereres ved akselerasjon og bremsing, uavhengig av hverandre. I praksis kan du utnytte demperen fullt ut også under bremsing, og dermed får du større kontroll når du trenger det som mest. Legg til en praktisk justerbar setepinne som gjør at du raskt kan senke/heve setet under fart.

Slagkraftig 1x12-drivlinje og skivebremser med solid bremsekraft

Den pålitelige 1x-drivlinjen fra Shimano (XT) består av et enkeltdrev og en 12-delers kassett, som samlet gir et bredt girutvalg som sørger for at du kan holde et høyt tempo i alle slags terreng og stigninger. Drivlinjens funksjonalitet er nesten problemfri, og siden den bare inkluderer én girsjalter, er den også enklere å håndtere. Bremsekraften håndteres av høykvalitets hydrauliske skivebremser med fire stempler fra Shimano (MT6120), som sikrer solid bremsekraft uansett om det er gjørmete, regntungt eller slapsfylt i løypene.

Høykvalitets hjulsett med kvalitetsdekk som presterer i utfordrende terreng

Alt ruller på et hjulsett med 27,5-tommere fra Bontrager, bestående av robuste aluminiumsfelger (Line Comp 30) og førsteklasses dekk fra Bontrager (XR5 Team Issue) i TLR-utførelse med 2,5" bredde, alltid klare for utfordringer og som presterer utmerket på alt fra grusveier til løs gjørme. De brede navfestene (110mm foran, 148mm bak) gir hjulene imponerende stivhet, og med Boost148 kan du i tillegg benytte bredere dekk og et større drev uten å påvirke q-faktoren eller tråkkeffektiviteten. Det bakre Rapid Drive 108 navet sørger for nesten umiddelbar akselerasjon fremfor en treg respons når du trår til på pedalene, noe som gir jevn gange og direkte kraft når du trenger å skyte fart ut av svingene, og den ekstra pedallåsen øker kontrollen som kan utgjøre hele forskjellen på vanskelige stigninger.

Spesifikasjoner
Informasjon om sykkelens spesifikasjoner: På grunn av den rådende verdenssituasjonen kan noen av sykkelens komponenter avvike fra det som står i spesifikasjonen og det som vises på bildene. Produsenten kan uten varsel erstatte komponentene i den vanlige spesifikasjonen med tilsvarende komponenter.
Artikkelnummer: 0069245-H648
Leverandørens artikkelnummer:-
Varemerke:TREK
Farge:Dark Prismatic
Størrelse:-
Produsentens artikkelnummer:-
Spesifikasjon
Kjønn:Unisex, Dame, Herre
Damespesifikk: 

Damespesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Personalisering:Terrengsykling
Maling:Grå, Lilla, Svart
Produsentens farge:Dark Prismatic
Vekt (ifølge produsenten):14/25 kg
Rammesett
Rammestørrelse:-
Ramme:Alpha Platinum Aluminum- koniskt styrhuvud- Knock Block- invändigt Control Freak-kablage- diagonalrörsskydd- ISCG 05- pivotlänkage i magnesium- Mino Link- ABP- Boost148- 150 mm slaglängd
Rammemateriale: 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
Forhjulsgaffel:RockShox Lyrik Select+/ DebonAir-luftfjädring/ Charger 2.1 RC-dämpare/ koniskt styrrör/ 46 mm offset/ Boost110/ 15 mm Maxle Stealth/ 160 mm slaglängd
Forhjulsgaffeltype: 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Dempet
Bakdemper:RockShox Super Deluxe Select+/ 230 x 57/5 mm
Bakgaffeltype: 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

Dempet
Hjulstørrelse: 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

27,5"
Årsmodell:2022
MTB-bruksområde:Enduro, Trail
Sykkeltype:Terrengsykkel
Elektrisk sykkel:Nei
Din høyde: 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm):-
Hjul
Fordekk:Bontrager XR5 Team Issue, TLR, Inner Strength Casing, aramidkant, 60 tpi, 27,5 x 2,50
Bakdekk:Bontrager XR5 Team Issue, TLR, Inner Strength Casing, aramidkant, 60 tpi, 27,5 x 2,50
Dekkdimensjon:64-584
Drivverk
Girspaker:Shimano XT M8100, 12-växlat
Bakgir:Shimano XT M8100, l†ng arm
Kranklager:Shimano MT500/ 92 mm/ presspassat
Kassett:Shimano XT M8100/ 10 - 51/ 12-delad
Komponenter
Forbremse:Shimano hydraulisk skivbroms med 4 kolvar
Bakbremse:Shimano hydraulisk skivbroms med 4 kolvar/ MT6100-handtag/ MT6120-bromsok
Styre:Bontrager Line/ aluminium/ 35 mm/ 27/5 mm rise/ 820 mm bredd
Styrestem:Bontrager Elite/ 35 mm/ 0 grader/ 45 mm längd
Setepinne:-
Bremsetype: 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir: 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
Girskifterserie:Shimano XT
Bakgirserie: 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano XT
Sykkelutstyr
Håndtak/Styretape:Bontrager XR Trail Pro/ aluminium/ Lock-on
Kundeomtaler

Også tagget i

  • 2022

Meny

Din handlevogn(0 artikler )

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen