Kjøpsvilkår
Bestilling
Bestillingsprosessen
Spobik AB (norskreg. utenlandsk foretak), organisasjonsnummer 932 069 636 driver nettstedet birk.no. Disse vilkårene gjelder fra 17.09.2024.
Hvordan vi viser priser og hva som er inkludert
Prisene som er oppgitt på birk.no er inkludert merverdiavgift (moms). Prisene inkluderer i noen tilfeller gratis frakt innen Sverige, for eksempel under en kampanje, i alle andre tilfeller tilkommer frakt.
Bestillinger
Disse kjøpsvilkårene gjelder når du som forbruker foretar en bestilling på hjemmesiden. Alle bestillinger gjøres via birk.no. Ved kjøp bekreftes det at du har akseptert denne avtalen når du mottar en ordrebekreftelse per e-post til den e-postadressen du har oppgitt ved bestillingstidspunktet. Birk Sport inngår ikke avtaler med mindreårige (under 18 år) uten verge sitt samtykke. For øyeblikket kan avtaler kun inngås med kunder med leveringsadresse i Sverige. Alle bestillinger håndteres innen 24 timer (normal arbeidsuke, gjelder kun hverdager). Via din innlogging kan du selv overvåke bestillingen din. Med produktene følger en bruksanvisning i fysisk eller digital form hvis det er nødvendig for bruk av produktet, normalt skal bruksanvisningen være på svensk eller engelsk.
Avbestillinger
Birk Sport jobber alltid for å redusere leveringstidene, vanligvis behandles din ordre umiddelbart etter gjennomført kjøp. Har du bestilt en vare, må du først hente ut din ordre for deretter å returnere den til oss.
Montering av sykler
Vi monterer (både sykkel og eventuelle tilbehør), justerer og tester alle sykler før levering. For å få plass i esken må vi imidlertid vri styret og skru av pedalene før sykkelen sendes til deg. Du må derfor vri opp styret og skru på pedalene når sykkelen når deg. Sykkelkurver leveres ved siden av ettersom de ikke får plass i esken. Ved kjøp av en barnesykkel 12, 14, 16 og noen 20" størrelser, kommer sykkelen levert i fabrikkesken. I disse tilfellene er det noen flere trinn for deg å montere selv.
Betaling
Vår side er sikker, det vil si at opplysninger som for eksempel passord og kredittkortnummer er private. Vi tilbyr sikker og smidig betaling via Klarna Checkout både i butikk og online. Ingen kortopplysninger lagres hos oss, de lagres hos vår samarbeidspartner Klarna. Kortbetalinger som håndteres av Klarna er PCI-DSS-sertifiserte og lisensierte for 3-D Secure (Verified by Visa og MasterCard SecureCode). Du kan velge mellom følgende betalingsløsninger:
Kortbetaling
Betaling med kort skjer i henhold til gjeldende regler for online-betaling i Sverige og EU. Vi bruker Klarnas sertifiserte kortbetalingløsning.
Vi aksepterer følgende kort: Visa, MasterCard, American Express. Pengene reserveres på din konto ved bestillingstidspunktet og trekkes fra din konto når vi sender varene.
Klarna
Betale direkte
Du kan velge å betale direkte i kassen uten å oppgi verken kortnummer eller passord.
"Betale direkte" er akkurat så smidig som det høres ut.
Betale senere
"Få først. Betal senere." betyr at du først får hjem varene dine og kan prøve og tenke gratis i 30 dager før du betaler. Skulle noe være galt dekkes du dessuten av Klarnas kjøperbeskyttelse.
Vi tar ut en fakturaavgift på 0 kr per kjøp. Ved sen betaling sendes en påminnelse til deg der du pålegges å betale en påminnelseavgift. Har du handlet for under 60 kr tilkommer en påminnelseavgift på 29,00 kr, og har du handlet for 60 kr eller mer tilkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Også en forsinkelsesrente på 24,00 % pluss gjeldende referanserente tilkommer. Skjer ingen betaling etter dette, kan kravet bli overlevert for inkassobehandling der ytterligere inkassokostnader kan tilkomme.
Når du velger å betale med faktura, gjør Klarna en kredittvurdering. Hvis en kredittopplysning tas, vil du bli informert om dette samt få en kopi av kredittopplysningen sendt per post eller e-post.
Hvordan fungerer det?
Det vanligste er at fakturaen sendes til e-postadressen du oppgir når du gjør kjøpet ditt, i noen tilfeller sendes den via post eller i pakken. Derfor kan det ta forskjellig tid før du mottar fakturaen, siden den sendes i forbindelse med at bestillingen din sendes.
Håndtere dine fakturaer
Logg inn her eller via Klarnas app for å se og håndtere alle fakturaer. Du kan for eksempel betale med ett klikk eller forlenge betalingstiden.
Del opp
Nå kan du enkelt dele opp fakturaen din på 3, 6, 12, 24 eller 36 måneder. Når du velger å delbetale, inkluderes fakturaen i din kontofaktura som sendes til deg i midten av den kommende måneden.
Del opp fakturaen din:
1. Logg inn her eller i Klarnas app.
2. Velg hvilken faktura du vil delbetale.
3. Klikk på "Betalalternativer" og deretter på "Delbetale".
4. Velg antall måneder som du ønsker å delbetale. Ferdig!
Til Klarnas vilkår her
Levering
Leveringstid
Leveringstiden og lagerstatus vises på den enkelte produkt på hjemmesiden. Normal leveringstid (til agent) er innen 1-3 arbeidsdager hvis varen finnes på vårt sentrallager i Jönköping. Ved valg av hjemlevering kan det tilkomme 1-2 dager på grunn av speditørens rutiner.
Vi tar forbehold om forsinkelser når leveringsforsinkelsen ligger utenfor vår direkte eller indirekte kontroll. Ved forsinkelser kontakter vi deg uten forsinkelse for å informere om forsinkelsen. Du har da rett til å få en ny leveringstid alternativt heve kjøpet uten kostnad hvis leveringstiden har vært av vesentlig betydning. Ved utsolgt vil vi kontakte deg og tilby et tilsvarende produkt alternativt har du rett til å annullere din bestilling.
Leveringsalternativer & fraktkostnader
Når du bestiller fra Birk, blir pakken din levert med Postnord, DHL eller Bring. En fraktkostnad tilkommer basert på pakket sin vekt, størrelse og leveringsmåte. Vi tilbyr følgende leveringsmåter:
Logistiktjeneste
|
Kostnad |
Forklaring |
Bring
|
99 kr |
Bring utleveringssted |
Bring Hjemlevering*
|
399 kr |
Bring Hjemlevering for Sykler |
Bring Agent: Pakkene leveres til mottakerens nærmeste utleveringssted eller postkontor. Mottakeren blir forhåndsvarslet med informasjon om hvor han/hun kan hente ut pakken sin.
Hjemlevering*
Bring Hjemlevering: Levering på hverdager 08.00-17.00, som standard uten kvittering. Leveransen skjer til mottakerens dør. Krav om kvittering som tilleggstjeneste. Mottakeren varsles når pakken er på vei, ved lasting for utkjøring samt når leveransen har skjedd. I varselet gis mottakeren mulighet til å omdirigere pakken for leveranse til agent samt å komplettere med leveringsopplysninger som f.eks. portkode.
Merk at en ekstra fraktavgift kan tilkomme for leveranser til øyer eller andre områder der spesielle omstendigheter medfører økte fraktkostnader fra våre transportører. I noen tilfeller kan vi få informasjon om disse kostnadene først under pågående levering. Hvis dette skjer, vil vi kontakte deg umiddelbart for å informere om eventuelle tilleggsavgifter før leveransen fullføres.
Kvittering
Når du bestiller hjemlevering vil du også bli bedt om å velge om du ønsker Mottakerkvittering, dvs at du er hjemme og signerer en kvittering på at du har mottatt pakken. Hvis du velger bort kvittering, vil transportøren legge pakken utenfor døren din. Hvis pakken er levert til deg og du ikke har valgt kvittering, har du tatt over ansvaret for den uansett om du har mottatt den på stedet eller ikke. Det betyr også at verken vi eller transportøren er ansvarlige hvis pakken forsvinner. Vi anbefaler på det sterkeste at du velger kvittering og mottar pakken din ved hjemlevering.
Transportskader
Birk er ansvarlig for varer som skades eller kommer bort under levering til deg. Reklamasjon av synlig transportskade skal meldes umiddelbart og skjult skade innen 7 dager fra mottak av produktene. Ved mottak av forsendelsen er det derfor viktig å sjekke at godset ikke er transportskadet. Kontroller emballasjen, ikke signer hvis emballasjen ikke er hel. Agenten/transportøren må merke på både hans og din kopi av fraktbrevet at emballasjen var ødelagt ved levering. Etter dette er gjort kan du signere. Deretter kontakter du Birk kundeservice.
Terminalleie
Terminalleie er en avgift som belastes når din hjemleveranse har ligget et visst antall dager på transportørens terminal i påvente av utkjøring. Hvis du ikke kan motta din hjemleveranse innen fem (5) dager, vil du belastes for terminalleie på 249 kr per dag og forsendelse.
Uavhentede forsendelser
Pakken ligger på terminalen hos transportøren i 7 dager før den automatisk returneres. For pakker som ikke hentes ut belaster vi deg kostnadene for frakt (tur & retur), håndteringskostnad samt terminalleie (les avsnittet Terminalleie). Følgende kostnader gjelder for uavhentede forsendelser:
Agent: Frakt + Retur/håndteringskostnad 258 kr
Hjemlevering: Frakt + Retur/håndteringskostnad + terminalleie 771 kr
Sykler og store varer): Frakt + Retur/håndteringskostnad + terminalleie 3739 kr
Bytte & retur
For å benytte deg av angreretten, må du fylle ut returseddelen. Returseddelen finner du på baksiden av din ordrebekreftelse eller ved å laste den ned her. Pakk returseddelen sammen med produktet i en godt emballert pakke og klistre på returfraktseddelen. For å benytte deg av angreretten på en pakke som leveres med hjemlevering, skal du sende en e-post til hello@birk.no og gi oss følgende informasjon:
Ordrenummer
Artikkelnummer samt returårsak per artikkel (se nedenfor)
2.1. For liten i størrelsen
2.2. For stor i størrelsen
2.3. Svarer ikke til forventningene
2.4. Annen grunn (skriv i e-posten)
Deretter tar vi kontakt med deg med videre instruksjoner. Vi vil deretter uten unødvendig forsinkelse bekrefte at vi har mottatt din beslutning om å benytte angreretten.
Adresse dit returer sendes:
Birk (Spobik AB)
Mogölsvägen 14
555 94 Jönköping
Merk! Returer kan IKKE sendes mot postoppkrav eller som rekommandert brev.
Betingelser for returer
Ved retur bærer du risikoen for varen frem til den er innlevert hos agenten. Du kan holdes ansvarlig hvis varen blir skadet eller forsvinner under transporten, for eksempel gjennom utilstrekkelig emballering eller feil fraktseddel/fraktmåte. Vi anbefaler derfor at du pakker varen godt for å sikre en trygg transport.
Varen eller ordren, inkludert original emballasje, skal sendes tilbake ubrukt, i uskadet original emballasje hvis slik medfølger.
Du har rett til å undersøke varen, men ikke mer enn nødvendig for å fastslå hva den har for egenskaper og funksjon.
Du har ikke mulighet til å gjøre en byttehandel. Det du kan gjøre er å returnere den feilaktige artikkelen og legge en ny ordre på riktig artikkel på Birk.no. Ikke angi ønsker om bytte i returpakken da den ønskede varen kan være utsolgt når pakken kommer frem til oss.
Send alltid med returseddelen med ordrenummer for at vi skal kunne håndtere din retur. Du finner returseddelen på baksiden av din ordrebekreftelse eller ved å laste den ned under avsnittet for Angrerett.
Bevar ordrebekreftelse og betalingsreferanse som kvittering på ditt kjøp for at vi skal kunne muliggjøre en eventuell retur.
Returer kan IKKE sendes mot postoppkrav eller som rekommandert brev.
Ved retur bærer kunden kostnaden for returfrakt hvis vi (kunden og Birk) ikke har blitt enige om noe annet. Merk at for sykler er dette alltid 1499 NOK på grunn av ekstra håndtering.
Returnerer du bare en del av din ordre, refunderer vi ikke noen leveringskostnad.
Retur eller reklamasjon av kampanjevarer
Ved retur eller reklamasjon av en kampanjevare, rabattert vare eller ved et kjøp der du har brukt en type rabattkode eller voucher, vil det beløpet som er sluttbetalingen på din ordrebekreftelse/kvittering bli refundert.
Returkostnader
Logistiktjeneste |
Kostnad |
Forklaring |
Agent Retur
|
229 NOK
|
Returfraktseddel for innlevering hos agent. Dette er returfraktseddelen som du får med i pakken din ved kjøp hos oss. Dette gjelder kun pakker som har blitt levert med hent hos agent med Bring.
|
Hjemmepakke Retur
|
569 NOK
|
Returfraktseddel for henting hjemme hvis du ikke har mulighet til å benytte standard returfraktseddel. For pakker som er levert med Bring hjemmepakke. For å kjøpe denne tjenesten ber vi deg kontakte vår kundeservice.
|
Sykler uansett fraktmåte
|
1499 NOK
|
Returfraktseddel for henting hjemme, gjelder for alle sykler bortsett fra de minste barnesyklene. For å kjøpe denne tjenesten ber vi deg kontakte vår kundeservice.
|
Avdrag verdiforringelse på returer
Vi forbeholder oss retten til å trekke fra på returer med opptil 100% der:
- Originalkartongen ikke er intakt
- Varen er brukt eller returnert på feil måte
- Ved manglende deler eller eventuelle skader.
- Alle etiketter og eventuelle manualer skal være på plass og sendes med.
- Det er viktig at ytteremballasje brukes når du pakker returen, og at teip eller annet materiale ikke klistres på originalforpakningen.
- Dette gjelder også for varer som returneres med emballasje som kan anses som uhygienisk for vårt personale, f.eks. forpakninger som tidligere har blitt brukt til matvarer.
- Manglende nøkkel til lås/sykler, riper eller små skader debiteres avhengig av omfang/størrelse på skaden.
Reklamasjon
Hvis en vare avviker fra det som følger av avtalen mellom deg og Birk eller på annen måte ikke svarer til den beskrivelsen av varen som Birk har gitt, kan varen reklameres. Bare opprinnelige feil dekkes av reklamasjonsretten, reklamasjonsretten inkluderer for eksempel ikke feil forårsaket av normal slitasje. Du kan reklamere feil på produktet i opptil tre år fra kjøpstidspunktet. Reklamasjonsretten påvirkes ikke av eventuell garanti. Du skal reklamere innen rimelig tid fra feilen ble oppdaget. Reklamerer du innen to måneder regnes det alltid som innen rimelig tid.
For å gjøre en reklamasjon må du gjøre en reklamasjonsforespørsel til kundeservice. Hvis den ikke er godkjent før du for eksempel har besøkt et verksted, kan vi dessverre ikke betale ut noen kompensasjon. En reklamasjonsforespørsel gjør du ved å sende oss en e-post til hello@birk.no og gi oss følgende informasjon: ordrenummer, betalingsreferanse som kvittering/ordrebekreftelse, foto eller videodokumentasjon av skaden samt grunnen til din reklamasjon. Beskriv gjerne problemet mer utførlig for at vi skal kunne hjelpe deg så godt som mulig.
Ved en godkjent reklamasjon bærer vi alle kostnader inkludert all frakt.
Sender du tilbake en reklamasjon før konsultasjon med oss og den viser seg ikke å være godkjent, vil du bli belastet følgende for frakt- og administrative kostnader:
Vanlig pakke til agent - 239 NOK
Hjemleveringspakke - 599 NOK
Sykkel - 1499 NOK
Refusjon Reklamasjon
Hvis vi foretar omlevering eller utbedring av feilen ved reklamasjon, vil eventuelle fraktkostnader refunderes innen 14 dager fra den dagen selskapet har mottatt den reklamerte varen. Retur av vare samt refusjon skal skje uten unødig forsinkelse. Refusjonen skjer via Klarna, og de vil bruke samme betalingsmiddel for refusjonen som du selv har brukt ved den innledende transaksjonen.
Garanti
Alle varer på Birk har 1 års garanti. Vår garanti gjelder for feil ved produksjon. Garantien påvirker ikke de rettighetene kunden har i henhold til loven, for eksempel reklamasjonsretten. For å benytte garantien må du gjøre en garanti/reklamasjonsforespørsel til kundeservice. Hvis den ikke er godkjent før du for eksempel har besøkt et verksted, kan vi dessverre ikke utbetale noen erstatning. Fremgangsmåten er den samme som ved en reklamasjonsforespørsel. Mer informasjon om hvordan du går frem finner du her.
Unntak fra garantien
Garantien gjelder ikke alltid. Ved de følgende punktene kan kunden ikke kreve at garantien skal gjelde:
- Skader som er forårsaket av verktøy i forbindelse med montering erstattes ikke. For at sykkelen skal anses som korrekt montert, skal monteringsanvisningene og vedlikeholdsrådene følges, og de verktøyene som anbefales i anvisningene er det som skal brukes ved montering av sykkelen.
- En ulykkeshendelse etter at kunden har mottatt varen.
- Ved mislighold.
- Uvanlig bruk.
- Kunden har ikke fulgt vedlikeholds- og serviceanvisningene.
Sender du tilbake en garanti før konsultasjon med oss og den viser seg å ikke være godkjent, vil du bli belastet følgende for frakt- og administrasjonskostnader:
Vanlig pakke til agent - 239 NOK
Hjemleveringspakke - 599 NOK
Sykkel - 1499 NOK
Refusjon
Hvis du trekker deg fra kjøpsavtalen, vil vi refundere hele kjøpesummen for bestillingen, inkludert leveringskostnader. Merk at ekstra leveringskostnader som følge av at du har valgt en annen leveringsmåte enn den billigste standardleveransen vi tilbyr, ikke refunderes. Kunden står alltid for returkostnaden hvis vi ("Kunden og Birk.no") ikke blir enige om noe annet.
Refusjonen vil skje uten unødvendig forsinkelse og i alle tilfeller senest 14 dager fra den dagen vi ble informert om din beslutning om å trekke deg fra avtalen. Vi kan imidlertid vente til varen har blitt returnert eller til kunden har levert et bevis på at varen har blitt sendt tilbake, avhengig av hva som skjer først. Refusjonen skjer via den betalingsmetoden du brukte ved den opprinnelige transaksjonen.
Problemer?
Uansett hvilken tid på døgnet du får problemer, er Klarna tilgjengelige på chatten og hjelper deg med å finne løsningen. Døgnet rundt. Tjuefire syv. Begynn med å logge inn i Klarnas app eller klikk her.
3D–Secure
Nettstedet birk.no bruker 3D-Secure.
3D Secure er navnet på en tjeneste som er laget for å gjøre Internett-handel tryggere, både for kunder og selgende selskaper. Den er skapt av MasterCard og VISA og er i dag en global standard. Den heter MasterCard SecureCode for MasterCard-kort og Verified By Visa for Visa-kort. Tjenesten er gratis for kortinnehavere og bygger på at kunder skal identifisere seg hver gang et kjøp gjøres på nettet. Det finnes forskjellige varianter av tjenesten på markedet, men den vanligste er at kunder må taste inn et passord ved hvert kjøp for å godkjenne kjøpet. Identifiseringen fjerner risikoen for at uautoriserte personer, som muligens har fått tak i kortopplysninger, kan handle på andres kort.
Les mer om 3D-Secure her.
Kortkjøp og Direktebetaling:
Hvis du betalte med kort- eller direktebetaling, betaler Klarna tilbake pengene til din bankkonto automatisk. Dette gjelder også hvis du har en tilknyttet konto hos Klarna.
Faktura og Delbetaling:
Hvis du returnerer en vare etter betaling via faktura eller delbetaling, bruk dette tilbakebetalingskjemaet så betaler Klarna ut pengene.