FAQ

FAQ - OFTE STILTE SPØRSMÅL

Ofte stilte spørsmål fra våre kunder. Vi på BIRK Sport bryr oss om våre kunder. På denne siden får dere generell informasjon og råd om vedlikehold, økonomi, motor og lading av el-sykkel. 


Bestilling

Nei, det er ikke mulig. Her må du legge inn en ny bestilling på ønskede produkter. Dersom vi ser 2 ordrer komme inn med kort mellomrom vil vi forsøke å sende i samme pakke om mulig. 

Ja, du vil få valgmuligheter;

  • Hente i butikk Oslo Sagene eller Rud
  • Sendes med post, vi har alternativer både til postkontor og hjemlevering
  • Vi leverer også sykler 100% ferdig montert hjem i stor Oslo

Din ordre vil vanligvis bli behandlet samme dag eller påfølgende virkedag, som gir total leveringstid på 2-5 dager. Hvis det er stor pågang, kan dette ta noen dager ekstra. Du vil motta sporingsnummer så fort ordren er sendt. Dersom du har bestilt med henting i butikk vil du motta SMS eller e-post så fort der er behandlet og klar. 

Reklamsjon

Kontakt [email protected] med følgende informasjon; feil ved produktet, bilder og gyldig kvittering

Ta kontakt med butikken produktet er kjøpt i, eller kontakt vår kundeservice [email protected] 

Retur

Kontakt [email protected] for returseddel. Sen pakken retur med tilsendt med ferdig utfylt og angreskjema.

Dersom du vil returnere varen for å få tilbake penger må du returnere til vårt kundesenter ved å sende en epost til [email protected] Dersom du vil bytte en størrelse eller vare kan du også bruke våre butikker.

Kontakt [email protected] for returseddel, send pakken med returseddel med utfylt retur og angrerettskjema. Du kan også bytte størrelser og varer i butikkene våre.

Sykkelservice

Book sykkelservice online på https://www.birk.no/sykkelbutikk

TidServiceKostnad
Innen 3 mnd. Gratis 1. gangservice 0,-
1 - 2 ganger per år Standard Service 1500  2000,- pr. år ved normal bruk.

Du vil motta SMS fra butikken når sykkelen er ferdig og klar for henting. Sykkelen vil være forventet på din servicedato eller påfølgende virkedag. Dersom vi mangler deler og andre ressurser, kommer det til å ta lengre tid.

Frakt

Se fraktpriser i tabellen under;

Fraktpriser Hent i ButikkHjemmelevering ferdigmontert sykkelHjemmelevering av sykkelPakke i postkasse/dørPostkontor/post i butikk
Bestilling over 499,-0,---0,-0,-
Bestilling under 499,-0,---69,-99,-
Sykkelbestilling over 8999,-0,-0,-0,---
Sykkelbestilling under 8999,-0,-499,-499,---

Kontakt oss på [email protected] / TLF 23 22 81 80

Ja, men dette må gjøres hos postnord.no eller posten.no. Gebyr kan påløpe.

Generelle

En el-sykkel er kort og godt en helt vanlig sykkel tilført motorkraft fra en liten hjelpemotor som monteres på sykkelen. Motoren tilfører kun fart og kraft når du selv gjør det gjennom å tråkke på pedalene. Det gjør at du kan komme opp i høyere hastigheter enn du ellers ville ha gjort og eksempelvis få god drahjelp opp bakker. Samtidig som el-sykkelen kan være til stor glede og nytte for mange fremfor en vanlig sykkel. En liten elmotor med maks 250W hjelper deg opp til 25km/t når du tråkker pedalene rundt.

Det er spesielt tre ting som skiller seg ut når det gjelder å bruke el-sykkel fremfor en vanlig type: bremsing, tyngde på sykkelen og akselerasjon. Med el-sykkel kan du få en toppfart på 25 km/t på den elektriske motoren, og med en vekt på omlag 20 kilo er også en normal el-sykkel omtrent dobbelt så tung som en vanlig type

Utvilsomt hjelpen du får fra motoren opp de lange, tunge bakkene. Disse bakkene som tidligere har vært grunnen til at du har brukt bil eller kollektivtrafikk til jobb, framfor en helsebringende sykkeltur. Nå kan du få oppkvikkende mosjon uten å komme svett på jobb. Mestringsfølelsen og opplevelsen av den gode brisen på en sykkeltur er godt for humøret.

Personlig veiledning av kyndig butikkpersonale hos oss på BIRK er utvilsomt det beste. De møter du i butikkene våre, BIRK sport Oslo eller Rud. Du kan også chatte med oss på nett eller kontakte vår kundeservice [email protected] for rådføring. Vi skal sørge for å håndplukke elsykkelen du trives godt med at du når som helst ønsker å sykle.

En liten sjekkliste å ha i mente:

  • Hvordan skal du bruke den?
  • Hvor langt sykler du, og dermed hvor stor batterikapasitet bør du ha?
  • Vil du sitte oppreist eller framoverlent?
  • Vil du lavt innsteg, altså intet rammerør du må slenge beinet over?
  • Ønsker du smale dekk for høy fart, eller brede og kraftige dekk for humper, kanter og grusvei?
  • Vil du ha motor med mye trøkk, eller søker du det harmoniske og mer rolige?
  • Har du lyst til å prøve spennende teknologi som beltedrift og trinnløst navgir?
  • Skal du bruke sykkelen året rundt?

Vi på BIRK kan også tilby videorådgiving, testsykling og har du spørsmål så er det bare å trykke på den grønne bobla nederst på høyreside på vår hjemmeside.

Kundeservice: https://birk.no/contact

Book personlig videorådgivning her; https://birk.no/book-videoradgivning

Bokk utendørs testsykling her; https://birk.no/book-testsykling

Vi ønsker å gi deg ekstraordinære opplevelser gjennom å tilby elsykler med svært gode bruksegenskaper, pålitelige teknologi og lang levetid. Elsykkelen skal ikke kun erstatte tråsykkelen, den skal gjøre mye av hverdagsjobben til bilen. Med elsykkel vil du sykle oftere og lengre. For du kommer til å bruke den mye mer enn du kan forestille deg. Da er det viktig å ha pålitelig og morsom følgesvenn.

At det blir flere elsykler er imidlertid ikke bare bra for bunnlinja til sykkelforhandlerne.

Det er en lang rekke andre fordeler ved å ta sykkelen:

  • Bedre klima: Elsykkelen vil i høy grad være bra for klimaet, hvis den får flere til å ta sykkelen.
  • Mindre eksos: Det vil være mindre eksos i atmosfæren hvis flere tar (el)sykkelen fremfor bilen.
  • Mer mosjon: Samfunnet vil potensielt kunne spare milliarder på færre sykehusinnleggelser, hvis flere tar (el)sykkelen til og fra jobb og dermed får mer mosjon.
  • Bedre humør: Sykling på en (el)sykkel kan forbedre din mentale helse.

Gode argumenter i seg selv, men er det ikke nok til å få deg opp på sykkelsetet, gjentar vi den aller beste grunnen til å sykle hver dag. Nemlig at du kan se fram til et lengre liv - med eller uten motorhjelp.

Ja, det er det absolutt. En elsykkel er ikke moped. Du må trå for å få hjelpen du ønsker deg. Ofte er du over 25km/t og klarer deg kun med din egen kraft. Du velger nivå for motorassistanse for å bestemme om du vil ha mye hjelp eller gjøre mesteparten av jobben selv. Hjertepumpa slår ikke like heftig i oppoverbakkene, men den slår jevnt og godt i lengre tid. Glem heller ikke fordelen av å utløse endorfiner på en elsykkel framfor at adrenalinet koker i en bil.

Inaktivitet er en av de største farene vi utsettes for i dagens samfunn. Ofte er trening og mosjon salderingsposten i en hektisk hverdag. Det å bytte ut bilturen til jobben, stillesittende i saktegående kø vil altså være en god ide. Mange strekninger kommer en faktisk raskere frem med elsykkel. For mange vil det å sykle til jobben bli for krevende. Det tar for lang tid, en blir trøtt og sliten og klarer ikke dette over tid. Forsøker en seg med elsykkel derimot, blir sykkelturen kjekk og lystbetont. Som nevnt ovenfor viser statistikk at de som skaffer seg elsykkel, sykler mye mer enn med den gamle ubrukte vanlige sykkelen.

Nyere forskning viser også at daglig moderat aktivitet er svært helsefremmende og gir trening. Helsemyndighetene anbefaler for eksempel 30-45 min daglig moderat aktivitet. Det får du på en behagelig og kjekk måte om du har mer enn 7-10 km til og fra jobben. Helsen og treningen kommer nærmest uten at du er klar over at du trener, i samme tiden som du ellers ville kastet bort med å sitte stille i en bil. Elsykkelen brukes så mye mer enn den vanlige sykkelen, at vi vil påstå at den faktisk gir mer trening, for folk flest. En snarvei til bedre helse og trening, uten at du merker det. En elsykkel er ikke bare et effektivt transportmiddel, men en investering i din engen helse.

Elsyklene våre kan du stole på om vinteren. De er lagd for regn og sol, varme og kulde. Det er selvsagt åpenbart en fordel å ta med batteriet inn for lading om vinteren. Batteriet yter mindre i minusgrader. Ved - 10 °C kan ytelsen være minst 30% redusert. Blir batteriet altfor kaldt, kan dessuten være vanskelig å få det ladet. Et batteri som har fått være med inn en tur, vil ha en fin temperatur når du bruker det igjen, ytelsen vil være bedre og sjansen for uheldig slitasje reduseres.

Elsyklene har den samme kampen å overleve saltinga som er om vinteren. Dette berører ikke batteriet, motor og det som gir elektrisk framdrift. Men de vanlige sykkelkomponentene som kjeder og drev. Derfor er det viktig å skille jevnlig av saltlaken og bruke smurning som er tilpasset årstiden.

Utover dette, vintersykling er som all annen transport om vinteren. Det går litt saktere, det er litt skumlere, men elsykler med piggdekk er den mest effektive måten å komme frem på.

Tips 1: Start turen med et romtemperert batteri

Oppbevar batteriet innendørs når du ikke sykler, og lad det inne. Det tar faktisk tid for batteriet å kjøles seg ned. Et romtemperert batteri "holder seg varmt" en lang stund, og det beholder mye av den gode rekkevidden om du har batteriet innomhus når det ikke er i bruk.

Når det er sagt, er det verdt å merke seg at det ikke er skadelig for batteriet å bruke det selv om det er kaldt. Når det blir mildere i været, vil batteriet få tilbake sin normale kapasitet.

Derimot bør du ikke oppbevare batteriet ved temperaturer over 30 grader. Det vil gi en permanent reduksjon av batterikapasiteten.

Tips 2: Lad batteriet mens det er romtemperert

Det er lurt å vente til batteriet har fått opp temperaturen litt før du begynner å lade det. Men det er altså viktig å unngå for høye temperaturer i batteriet. Det er for eksempel en dårlig ide å sjokkvarme det inntil varmeovnen hvis du har det travelt.

Tips 3: Unngå saltvann i kontakt med det elektriske

De fleste batteripakninger er godt beskyttet mot vær og vind. Flere beskyttende lag, der et plastdeksel ofte er det ytterste, forhindrer fuktighet fra å ødelegge batteriet.

Likevel er vinteren en hard årstid. Våte og salte veier kan slite både på sykkel og batteripakning. Det er viktig å forhindre at saltvann finner veien inn til batteriet, for eksempel langs elektriske ledninger. Dette kan føre til korrosjon av de indre lagene som beskytter selve batteriet, med fatale følger.

Fuktskader fra vann og salt kan forhindres ved å oppbevare batteriet tørt og temperert. Tørk også gjerne av batteriet, spesielt på ladekontakten, men la være å spyle/vaske sykkelen med batteriet montert.

Tips 4: Langtidslagre batteriet i halvladet tilstand og litt under romtemperatur

Hvis du er en av dem som ønsker å sette sykkelen inn for vinteren, er det lurt å ha ladet batteriet halvveis opp. Det bør nemlig verken langtidslagres i fullt oppladet eller utladet tilstand.

Batteri og lading

Et standard batteri på 500 Wh har under norske forhold mulig til å hjelpe deg 80- 150km. Det er selvsagt avhengig av hvordan du bruker elsykkelen. Det er stor forskjell på strømforbruket med en svak eller sterk motorassistanse. Jo tyngre lasten er, jo mer blir energien brukt. Det samme gjelder når det er kaldt, batteri kapasiteten reduseres, snø og is øker rullemotstanden, akkurat som grus og vått veidekke.

Det er vedlikeholdsfri litiumteknologi med overvåkningssystem som tar vare på battericellene. Du kan lade når det passer deg, og ikke minst når du vil. Når du kjøper elsykkel hos BIRK får du med lader som ligner på den du har til bærbare PC-en. Det er bare å plugge inn i vanlig husholdnings kontakt. Batteriet kan lades på to forskjellige måter; Den kan lades mens de sitter fast på elsykkelen, eller du kan løsne det og ta med den inn for ladning.

Det er åpenbart at om vinteren er det fordel å ta med batteriet inn for ladningen om du parkerer elsykkelen utendørs. Blir batteriet for kaldt, kan det være vanskelig å lade det. Uansett liker batteriet ha en fin temperatur når du bruker den igjen, ytelsen vil være bedre og sjansen for uheldige slitasje reduseres.

  • Når man parkerer sykkelen om vinteren, er det lurt å ha batteriet 50 - 80% fulladet før vinteren for best mulig levetid.

Ladetiden varierer fra størrelsen på batteriet. En full ladning fra 0 - 100% for et standardbatteri (500Wh) tar 4 - 5 timer. Mange ganger blir jobben unnagjort på to timer, siden du sjeldent er helt tom. Derfor går det helt fint å lade den i løpet av arbeidsdag eller natta.

I dag har vi moderne batterier. Dette er en uproblematisk og vedlikeholds teknologi. Batteriets levetid er avhengig av bruken og hvordan du tar vare på det. 500 fulle ladesykluser tilsvarer omtrent 30.000km for et standard 500Wh batteri. Innenfor denne perioden garanterer vi en minste restkapasitet på 70% av hva som var ved levering. Utover dette, basert på våre erfaringer, er batteriene ved normal elsykkelbruk holder tilstrekkelig i 4-5år.

Prisen på et elsykkelbatteri er 6.000-9.000kr, varierende med størrelsen og produsenten, og ofte noe som gjenspeiles i kvalitet og levetid. Som for alle andre batterier, forventer vi at prisen vil være fallende og ikke økende fremover. Du vil tidligst kunne bekymre deg for prisen noen år etter kjøpet, for garantien dekker det den første perioden. Men ta godt vare på batteriet, for det elsykkelens dyreste komponent. 

Motoren

Synsingen er utbredt om fordeler og ulemper ved forskjellige motorplassering. Vi på Birk har selv prøvd og solgt det meste, og gjort oss ulike erfaringer.

Forhjulsmontert motor gir forhjulstrekk og er en rimeligere løsning, men fungerer godt. Motoren sitter i navet på forhjulet, noe som betyr at man egentlig får tohjulstrekk, siden man selv gir kraft til bakhjulet. Fordelen er at det er veldig enkelt å ta av og vedlikeholde motoren. Forhjulsmontert motor gir en litt uvant sykkelfølelse, siden man er vant til bakhjulstrekk på sykkel, og gjør forhjulet litt tyngre å kjøre opp på asfaltkanter, fortau etc. med. Denne type motor gir ofte litt lavere dreiemoment enn de to andre, og egner seg derfor best i byen og i flatere områder.

Sentermontert motor går direkte på drivlinjen og gir trekk på bakhjulet. Man har kraften på kranken, der man selv overfører kraft til, og kraften er kontant og konstant. Kraften overføres til bakhjulet via kjedet. Bakhjulstrekk vil oppleves noe bedre i motbakker og gi en mer forutsigbar sykkelfølelse, siden alle tradisjonelle sykler har bakhjulstrekk. Ved sentermontert motor må man gire riktig for å få best mulig kraftutnyttelse, men dette lærer man seg raskt. Sentermontert motor oppleves ofte som kraftig.

Bakhjulsmontert motor gir selvfølgelig også bakhjulstrekk, og er en utbredt og komfortabel løsning. Vekt og plassering er som på en forhjulsmontert motor, men motoren sitter da i navet på bakhjulet. Det gir en veldig diskret plassering og enda lavere oppfattet støy, siden motoren er bak ørene.

Etter all erfaringen vi har hatt på Birk sammen med mange produsenter og erfaringer som delt med våre kunder, selger Birk nå stor sett kun elsykler med krankmotor. De beste leverandørene har satset på denne teknologien, og det er svært velrennomerte og gode produsenter av krankmotor, f.eks. Bosch, Yamaha og Shimano, har bidratt til at dette har blitt den dominerende løsningen. Også hos Birk. Syklene blir noe dyrere, men den kvaliteten, stabile drift og lengre levetid får du med på kjøpet.

Krankmotorer:

  • Føles jevnere og mer behagelig å sykle på
  • Er generelt sterkere
  • Er generelt mer driftssikre
  • Store merker som Bosch, Shimano og Yamaha produserer svært gode systemer.
  • Sentrert tyngdepunkt på sykkelen.

Displayet sitter på styret. Der du kan lese av informasjon fra elsykkelen slik som batterinivå, fart og kilometerstand. På displayet eller dets kontrollenhet velger du assistansenivået du ønsker. Flere og flere display gir deg også GPS-funksjon, turhistorikk, forhåndsinfo om ruter m.m., også gjennom direkte apper til syklene.

Motoren styres av en kontrollenhet som du via displayet gir beskjed til, og som i tillegg styres av impulser fra ulike sensorer på sykkelen. For eksempel en momentsensor som bidrar til at motoren gir deg stor effekt fra første tråkk.

Generelt er elektriske, børsteløse motorer svært sterke og har en lang levetid. Det gjelder også i elsykler om elektronikken rundt er god, slik den er på kvalitetselsykler som vi har. Derfor forventes det at el-motoren skal holde ut elsykkelens levetid, så sånt du ikke på en eller annen måte er en ekstrembruker eller uheldig.

Nei, nesten ikke. Sensorteknologien som styrer motoren, er bygd på prinsippet om at du må assistere ved å tråkke pedalene rundt. Det er også lovbestemt for elsykler som kan brukes som vanlige sykler, altså på sykkelveier ut uten krav til spesielt verneutstyr. Men nesten alle elsykler har trillefunksjon. 

Økonomi

Ved salg til forbrukere følger vi forbrukskjøpsloven som gir inntil fem års reklamasjonsrett for fabrikasjonsfeil.

De ulike syklene har litt forskjeller på garantier. For ramma har vi garanti fra produsentene. Enkelte gir fem år, noen som ansen som «livsgaranti». Denne informasjonen finner vi på nettsidene til leverandøren, enten i tekst eller i manualer;

MerkeGaranti
Superior5 år
Rock Machine5 år 

frappé

5 år
Merida"Livsgaranti"
Giant 3 år 

  • Vi gjør oppmerksom på at en elsykkel består av en rekke slitedeler som bremser, gir, kjede m.m. som kan ha så kort forventet levetid at disse ikke omfattes som reklamasjonsretten.
  • Alle reklamasjons- og garantiforpliktelser vi yter, forutsetter vi normal bruk av elsykkelen, og at sørges for et fornuftig vedlikehold og ikke utføres uautorisert arbeid på kritisk komponenter.

Prisene på elsyklene ligger normalt 25 - 40.000. Flere faktorer kan påvirke prisen på en elsykkel. BIRK har valgt å satse på et stort utvalg kvalitetselsykler til mange formål.

I drift er elsykkelen usedvanlig rimelig. Full ladning av batteriet koster deg knapt en femtiøring, og du har hjelp i 80 - 150km. Til en slik tur trenger du ikke ha med deg strøm enn hva en gammeldags lyspære bruker i løpet av 8 - 10 timer. Elsykler du 5.000 km i året, koster drivstoffet ikke mer enn en femtilapp.

Det kan være skummelt å kjøpe en elsykkel, og det kan virke at det dyrt om du sammenligner med prisen med gjennomsnittlig tråsykkel. Men husk at elsykkelen utfører oppgaver et sted mellom vanlig sykkel og bil. Du kjøper ikke en hobby, men en transportløsning.

Elsykling er lettere motorisert transport uten bompenger, p - avgift og årsavgift. En service og utskifting av slitedeler kan koste deg rundt en 1000 - 2000 i året. Dyrest er batteriet, det bør holde 3 - 5 år avhengig av bruken.

Glem ikke at tid er penger. Det er intet kjøretøy som kommer raskere fram i byen enn elsykkelen.

Det er en faktor som spiller inn rollen her, og det er hva er batteriets størrelse. For et normalbatteri på 500 Wh som gir deg 80 - 150 km rekkevidde, koster en full ladning knapt en femtiøring. Ganske utrolig, eller hva? For å få gode hjelp i hele 80 - 150km.

Først og fremst må du skaffe deg en solid lås - og alltid låse elsykkelens ramme (og gjerne bakhjulet) til en fast installasjon. Ta alltid av displayet når du parkerer, da kan ikke motoren brukes (noen av displayene kan ikke tas av.) Hvis du er usikker på hvor trygt elsykkelen står, så kan du låse opp batteriet og ta den med deg. Alle disse komponentene gjør det mindre attraktivt for tyver. Dette er gode råd, men noen garanti mot tyveri kan ikke vi gi.

Husk å sjekke forsikringen og meld elsykkelen inn i et sykkelregister, med rammenummeret som vi skriver på kvitteringen din eller som er skrevet på rammen til elsykkelen fra før av.

Mange innboforsikringer har mangelfull dekning, høy egenandel og uoversiktlige vilkår. Om du skaffer deg en kostbar elsykkel, som du skal ha mye glede av, er det viktig at du forsikrer deg om at vilkårene hos ditt selskap er gode nok.

Sørger du for at forsikringen gir god dekning, vil du bli litt mindre bekymret, men selvsagt fortsatt gjøre ditt beste for å forhindre tyveri og hærverk. For ethvert tap av en elsykkel er en trist opplevelse.

Her kan du finne elsykkelforsikring: Lage en elsykkelforsikring nettsiden

Sjekk ut først ditt eget forsikringsselskap. Er de dyre, lite hjelpsomme. Ta en titt på NAF mov sykkelforsikring som er et godt alternativ for sykler opp til 85 000kr. NAF MOV Sykkelforsikring er helt uten egenandel og gjelder for alle typer sykler over hele verden. Forsikringen leveres i samarbeid med Gjensidige. Det er ingen krav til registrering i sykkelregister

Eller forsikring hos Bikemember;

BikeMember er FG-godkjent som et sykkelregister. Men hva betyr dette for deg? Det betyr at de fleste forsikringsselskaper gir deg rabatt på din forsikring, eller halverer din egenandel.

Vedlikehold

Vi på Birk sykkel bruker mye tid på å finne kvalitetssykler som egner seg for norsk forhold. Disse skal ha lang levetid og ikke kreve mye reparasjoner. Det er vanlig sykkeldeler som trenger ettersyn og vedlikehold, for eksempel bremser, gir, eiker og kjede. En elsykkel trenger oftere bytte av bremseklosser enn en lettere og tregere sykkel. Hvis du hører metalliske ulyder ved bremsing, bør du oppsøke et sykkelverksted omgående. I tillegg har du elektriske komponenter som bør kontrolleres.

Forebyggende vedlikehold er økonomisk fornuftig. Derfor anbefaler vi årlig service eller ca. hver 2000km. Da må du gjerne besøke et av våre verksteder for å få god og trygg hjelp. Annen vedlikehold kan du gjøre selv, for eksempel generelt godt renhold av sykkelen og smøring av kjedet. Sykkelen vaskes etter behov. PÅ grunn av saltet bør elsykkelen skylles av så ofte som mulig om vinteren. Bruk en såpe egnet til formålet, en vanlig hageslange fungerer fint. Ikke bruk høytrykkspyler da slike kan presse vann i elektronikk, kulelager og motor. I tillegg blåser de gjerne smøremidlene av kjede og drev.

  • Rens og smør kjedet jevnlig, og så fort som mulig om det begynner å se rustfarget ut. Bruk helst sesongtilpassende smøremidler. Vintertid med salt og slaps krever annen smøring enn tørr og fin sommer. Hold smøremidlene unna bremsene!!
  • Kontaktpunktene til displayet kan smøres med batterifett av og til. Smør samtidig kontaktpunktene på batteriene.
  • Stell pent med elsykkelen, den har stor verdi for deg, og du blir avhengig av den - på en sunn måte.

Vi håper at du da bruker elsykkelen med piggdekk og er en av oss vintersyklister. Da har vi et enkelt og tydelig råd: Ta batteriet inn om det er kaldt. Da vil det ha bedre ytelse når du tar det i bruk igjen. Et passe lunket (annet ord) batteri vil være mindre utsatt for slitasje som forkorter levetida, enn det er nedkjølt batteri.

Men om du gir elsykkelen en vinterpause, har vi noen enkle råd til deg.

  • Må du elsykkelen stå ute, ta inn batteriet og oppbevar det i kjellerboden e.l. Idealtemperaturen ved lagring 15 til 20 °C.
  • Ved langtidslagring (måneder) av batteriet, forsøk å sørge for ladestatus ligger rundt 60% (tre streker på de fleste batterier). Kontroller dette gjerne annenhver måned.
  • Første gang du skal ut på elsykkel igjen til våren, gi batteriet en full oppladning før du tar elsykkelen i bruk.

Riktig luftrykk minsker rullemotstanden og faren for punktering. Korrekt luftrykk varierer, informasjon er på siden av dekket.

Lavt luftrykk i hjulene, kan redusere rekkevidden med 60% og gjøre elsykeling treigere og øker sjansen for punktering.