Velkommen til deg som har kjøpt elsykkel hos oss. 

Denne sykkelguide er for dere som har kjøpt elsykkel hos oss. På denne siden får dere generell informasjon om vedlikehold, økonomi, motor og lading av el - sykkel 

Generelle

Vi Birk Sport står klare for å ta service på din sykkel! Vi tilbyr både pakkeløsninger og enkelttjenester.

  • Standard Service, enkel servicepakke som dekker grunnleggende behov.
  • Gold Service, avansert servicepakke for større jobber.
  • Platinum service, avansert servicepakke for ekstra krevende jobber 

Book sykkelservice online hos Birk.


Det følger med gratis førstegangsservice på alle sykler kjøpt hos Birk Sport som må gjøres innen 3 mnd fra kjøpsdato. Denne servicen har som hensikt å justere gir, bremser og etterstramme eventuelle bolter, eiker og andre elementer fra sykkelen er ny og etter den er brukt. I enkelte tilfeller kan det være behov for førstegangservice etter bare noen få uker. Servicen er gratis, og bookes her ved å huke av "førstegangservice". Servicen må gjøres i en av Birk Sport butikker,og gjelder både sykler kjøpt på nett og i butikk. Vis frem kopi av kvittering ved innlevering av førstegangservice.

Ja, det er det absolutt. En elsykkel er ikke moped. Du må trå for å få hjelpen du ønsker deg. Ofte er du over 25km/t og klarer deg kun med din egen kraft. Du velger nivå for motorassistanse for å bestemme om du vil ha mye hjelp eller gjøre mesteparten av jobben selv. Hjertepumpa slår ikke like heftig i oppoverbakkene, men den slår jevnt og godt i lengre tid. Glem heller ikke fordelen av å utløse endorfiner på en elsykkel framfor at adrenalinet koker i en bil.

Inaktivitet er en av de største farene vi utsettes for i dagens samfunn. Ofte er trening og mosjon salderingsposten i en hektisk hverdag. Det å bytte ut bilturen til jobben, stillesittende i saktegående kø vil altså være en god ide. Mange strekninger kommer en faktisk raskere frem med elsykkel. For mange vil det å sykle til jobben bli for krevende. Det tar for lang tid, en blir trøtt og sliten og klarer ikke dette over tid. Forsøker en seg med elsykkel derimot, blir sykkelturen kjekk og lystbetont. Som nevnt ovenfor viser statistikk at de som skaffer seg elsykkel, sykler mye mer enn med den gamle ubrukte vanlige sykkelen.

Nyere forskning viser også at daglig moderat aktivitet er svært helsefremmende og gir trening. Helsemyndighetene anbefaler for eksempel 30-45 min daglig moderat aktivitet. Det får du på en behagelig og kjekk måte om du har mer enn 7-10 km til og fra jobben. Helsen og treningen kommer nærmest uten at du er klar over at du trener, i samme tiden som du ellers ville kastet bort med å sitte stille i en bil. Elsykkelen brukes så mye mer enn den vanlige sykkelen, at vi vil påstå at den faktisk gir mer trening, for folk flest. En snarvei til bedre helse og trening, uten at du merker det. En elsykkel er ikke bare et effektivt transportmiddel, men en investering i din engen helse.

Batteri og lading

Et standard batteri på 500 Wh har under norske forhold mulig til å hjelpe deg 80- 150km. Det er selvsagt avhengig av hvordan du bruker elsykkelen. Det er stor forskjell på strømforbruket med en svak eller sterk motorassistanse. Jo tyngre lasten er, jo mer blir energien brukt. Det samme gjelder når det er kaldt, batteri kapasiteten reduseres, snø og is øker rullemotstanden, akkurat som grus og vått veidekke.

Det er vedlikeholdsfri litiumteknologi med overvåkningssystem som tar vare på battericellene. Du kan lade når det passer deg, og ikke minst når du vil. Når du kjøper elsykkel hos BIRK får du med lader som ligner på den du har til bærbare PC-en. Det er bare å plugge inn i vanlig husholdnings kontakt. Batteriet kan lades på to forskjellige måter; Den kan lades mens de sitter fast på elsykkelen, eller du kan løsne det og ta med den inn for ladning.

Det er åpenbart at om vinteren er det fordel å ta med batteriet inn for ladningen om du parkerer elsykkelen utendørs. Blir batteriet for kaldt, kan det være vanskelig å lade det. Uansett liker batteriet ha en fin temperatur når du bruker den igjen, ytelsen vil være bedre og sjansen for uheldige slitasje reduseres.

  • Når man parkerer sykkelen om vinteren, er det lurt å ha batteriet 50 - 80% fulladet før vinteren for best mulig levetid.


Ladetiden varierer fra størrelsen på batteriet. En full ladning fra 0 - 100% for et standardbatteri (500Wh) tar 4 - 5 timer. Mange ganger blir jobben unnagjort på to timer, siden du sjeldent er helt tom. Derfor går det helt fint å lade den i løpet av arbeidsdag eller natta.

Batteriets levetid er avhengig av bruken og hvordan du tar vare på det. 500 fulle ladesykluser tilsvarer omtrent 30.000km for et standard 500Wh batteri. Innenfor denne perioden garanterer vi en minste restkapasitet på 70% av hva som var ved levering. Utover dette, basert på våre erfaringer, er batteriene ved normal elsykkelbruk holder tilstrekkelig i 4-5år.

Prisen på et elsykkelbatteri er 6.000-9.000kr, varierende med størrelsen og produsenten, og ofte noe som gjenspeiles i kvalitet og levetid. Som for alle andre batterier, forventer vi at prisen vil være fallende og ikke økende fremover. Du vil tidligst kunne bekymre deg for prisen noen år etter kjøpet, for garantien dekker det den første perioden. Men ta godt vare på batteriet, for det elsykkelens dyreste komponent.

Motoren

Displayet sitter på styret. Der du kan lese av informasjon fra elsykkelen slik som batterinivå, fart og kilometerstand. På displayet eller dets kontrollenhet velger du assistansenivået du ønsker. Flere og flere display gir deg også GPS-funksjon, turhistorikk, forhåndsinfo om ruter m.m., også gjennom direkte apper til syklene

Motoren styres av en kontrollenhet som du via displayet gir beskjed til, og som i tillegg styres av impulser fra ulike sensorer på sykkelen. For eksempel en momentsensor som bidrar til at motoren gir deg stor effekt fra første tråkk.

Generelt er elektriske, børsteløse motorer svært sterke og har en lang levetid. Det gjelder også i elsykler om elektronikken rundt er god, slik den er på kvalitetselsykler som vi har. Derfor forventes det at el-motoren skal holde ut elsykkelens levetid 6 - 8 år, så sånt du ikke på en eller annen måte er en ekstrembruker eller uheldig.

Når motoren er avslått fungerer elsykkelen helt som en alminnelig sykkel og pedalene fungerer tradisjonelt. Det vil si at en elsykkel kan brukes både som en normal sykkel og når motoren er på fungere som en elsykkel med ekstra hjelpekraft. Så fort den elektriske delen aktiveres, vil sensoren som sitter i nærheten av sentralaksen aktiveres og motoren slås på automatisk ved at men tråkker rundt på pedalene.

Økonomi

I drift er elsykkelen usedvanlig rimelig. Full ladning av batteriet koster deg knapt en femtiøring, og du har hjelp i 80 - 150km. Til en slik tur trenger du ikke ha med deg strøm enn hva en gammeldags lyspære bruker i løpet av 8 - 10 timer. Elsykler du 5.000 km i året, koster drivstoffet ikke mer enn en femtilapp.

Det kan være skummelt å kjøpe en elsykkel, og det kan virke at det dyrt om du sammenligner med prisen med gjennomsnittlig tråsykkel. Men husk at elsykkelen utfører oppgaver et sted mellom vanlig sykkel og bil. Du kjøper ikke en hobby, men en transportløsning.

Elsykling er lettere motorisert transport uten bompenger, p - avgift og årsavgift. En service og utskifting av slitedeler kan koste deg rundt en 1000 - 2000 i året. Dyrest er batteriet, det bør holde 3 - 5 år avhengig av bruken.

Glem ikke at tid er penger. Det er intet kjøretøy som kommer raskere fram i byen enn elsykkelen.

Det er en faktor som spiller inn rollen her, og det er hva er batteriets størrelse. For et normalbatteri på 500 Wh som gir deg 80 - 150 km rekkevidde, så kostnaden for strøm blir rundt 10 øre per mil. Batteriet har en levetid på opptil 30 000km og koster ca. 3 000,- i innkjøp. Dette gir da en pris per mil ca. 1 krone. Til sammenligning blir tilsvarende tall for en bil, som bruker 0,7 liter/mil med en bensinkostnad på 15kr/liter, 10 kr per mill.

Først og fremst må du skaffe deg en solid lås - og alltid låse elsykkelens ramme (og gjerne bakhjulet) til en fast installasjon. Ta alltid av displayet når du parkerer, da kan ikke motoren brukes (noen av displayene kan ikke tas av.) Hvis du er usikker på hvor trygt elsykkelen står, så kan du låse opp batteriet og ta den med deg. Alle disse komponentene gjør det mindre attraktivt for tyver. Dette er gode råd, men noen garanti mot tyveri kan ikke vi gi.

Husk å sjekke forsikringen og meld elsykkelen inn i et sykkelregister, med rammenummeret som vi skriver på kvitteringen din eller som er skrevet på rammen til elsykkelen fra før av.

Vi har et bredt spekter av sykkellåser for fast montering - her er noe for ethvert behov Kjøp av sykkellås

Om du skaffer deg en kostbar elsykkel, som du skal ha mye glede av, er det viktig at du forsikrer deg om at vilkårene hos ditt selskap er gode nok.

Sørger du for at forsikringen gir god dekning, vil du bli litt mindre bekymret, men selvsagt fortsatt gjøre ditt beste for å forhindre tyveri og hærverk. For ethvert tap av en elsykkel er en trist opplevelse.

Her kan du finne elsykkelforsikring:

Sjekk ut først ditt eget forsikringsselskap. Er de dyre, lite hjelpsomme. Ta en titt på NAF mov sykkelforsikring som er et godt alternativ for sykler opp til 85 000kr. NAF MOV Sykkelforsikringer helt uten egenandel og gjelder for alle typer sykler over hele verden. Forsikringen leveres i samarbeid med Gjensidige. Det er ingen krav til registrering i sykkelregister

Eller forsikring hos Bikemember

BikeMember er FG-godkjent som et sykkelregister. Men hva betyr dette for deg? Det betyr at de fleste forsikringsselskaper gir deg rabatt på din forsikring, eller halverer din egenandel

Kjøpsinformasjon

Ved salg til forbrukere følger vi forbrukskjøpsloven som gir inntil fem års reklamasjonsrett for fabrikasjonsfeil.

De ulike syklene har litt forskjeller på garantier. For ramma har vi garanti fra produsentene. Enkelte gir fem år, noen som ansen som «livsgaranti». Denne informasjonen finner vi på nettsidene til leverandøren, enten i tekst eller i manualer;

MerkeRammegarantiGaranti elektrisk/motor
Superior5 årBosch2 år/ 500 ladesykluser
Rock Machine5 årYamaha2 år/ 700 ladesykluser
Frappé5 årSchimano2 år/ 1000 ladesykluser
Merida"livsgaranti"
Giant3 år
    • Vi gjør oppmerksom på at en elsykkel består av en rekke slitedeler som bremser, gir, kjede m.m. som kan ha så kort forventet levetid at disse ikke omfattes som reklamasjonsretten.
    • Alle reklamasjons- og garantiforpliktelser vi yter, forutsetter vi normal bruk av elsykkelen, og at sørges for et fornuftig vedlikehold og ikke utføres uautorisert arbeid på kritisk komponenter.

    Varer kjøpt gjennom vår nettbutikk gir deg en angrefrist på 14 dager. Om du benytter deg av angreretten må retur/angrerettsskjema være utfylt.

    Dette skjemaet ligger vedlagt i din ordrebekreftelse slik at du enkelt kan fylle den, og legge den ved i pakken du sender tilbake. I tilbakemelding til oss må det framkomme tydelig at dere ønsker å benytte angreretten. Angrefristen løper fra den dagen dere mottar varen eller en vesentlig del av den. Hvis avtalen gjelder en vare som er laget på bestilling eller en vare som har blitt gitt personlig preg, begynner angrefristen å løpe den dagen dere har mottatt informasjon. Angreretten kan brukes når varen er ubrukt og leveres i original emballasje med kvittering.

    Sykler må enten leveres ubrukt i en av våre butikker, eller sendes til kundeservice i originalemballasje med nødvendig polstring.

    Vedlikehold

    Vi på Birk sykkel bruker mye tid på å finne kvalitetssykler som egner seg for norsk forhold. Disse skal ha lang levetid og ikke kreve mye reparasjoner. Det er vanlig sykkeldeler som trenger ettersyn og vedlikehold, for eksempel bremser, gir, eiker og kjede. En elsykkel trenger oftere bytte av bremseklosser enn en lettere og tregere sykkel. Hvis du hører metalliske ulyder ved bremsing, bør du oppsøke et sykkelverksted omgående. I tillegg har du elektriske komponenter som bør kontrolleres.

    Forebyggende vedlikehold er økonomisk fornuftig. Derfor anbefaler vi årlig service eller ca. hver 2000km. Da må du gjerne besøke et av våre verksteder for å få god og trygg hjelp. Annen vedlikehold kan du gjøre selv, for eksempel generelt godt renhold av sykkelen og smøring av kjedet. Sykkelen vaskes etter behov. På grunn av saltet bør elsykkelen skylles av så ofte som mulig om vinteren. Bruk en såpe egnet til formålet, en vanlig hageslange fungerer fint. Ikke bruk høytrykkspyler da slike kan presse vann i elektronikk, kulelager og motor. I tillegg blåser de gjerne smøremidlene av kjede og drev.

    • Rens og smør kjedet jevnlig, og så fort som mulig om det begynner å se rustfarget ut. Bruk helst sesongtilpassende smøremidler. Vintertid med salt og slaps krever annen smøring enn tørr og fin sommer. Hold smøremidlene unna bremsene!!
    • Kontaktpunktene til displayet kan smøres med batterifett av og til. Smør samtidig kontaktpunktene på batteriene.
    • Stell pent med elsykkelen, den har stor verdi for deg, og du blir avhengig av den - på en sunn måte.

    Jevnlig vedlikehold av sykkel gjør at den varer lenger. Her finner du alt du trenger for rens og olje til sykkel. 

    Det er fordelaktig å investere i den beste kvaliteten på verktøyene for å oppnå den beste finishen, for deg som ønsker å gjøre endringer på din sykkel.Vi tilbyr bredt utvalg av verktøy


    Elsyklene våre kan du stole på om vinteren. De er lagd for regn og sol, varme og kulde. Det er selvsagt åpenbart en fordel å ta med batteriet inn for lading om vinteren. Batteriet yter mindre i minusgrader. Ved - 10 °C kan ytelsen være minst 30% redusert. Blir batteriet altfor kaldt, kan dessuten være vanskelig å få det ladet. Et batteri som har fått være med inn en tur, vil ha en fin temperatur når du bruker det igjen, ytelsen vil være bedre og sjansen for uheldig slitasje reduseres.

    Elsyklene har den samme kampen å overleve saltinga som er om vinteren. Dette berører ikke batteriet, motor og det som gir elektrisk framdrift. Men de vanlige sykkelkomponentene som kjeder og drev. Derfor er det viktig å skille jevnlig av saltlaken og bruke smurning som er tilpasset årstiden.

    Utover dette, vintersykling er som all annen transport om vinteren. Det går litt saktere, det er litt skumlere, men elsykler med piggdekk er den mest effektive måten å komme frem på.

    Tips 1: Start turen med et romtemperert batteri

    Oppbevar batteriet innendørs når du ikke sykler, og lad det inne. Det tar faktisk tid for batteriet å kjøles seg ned. Et romtemperert batteri "holder seg varmt" en lang stund, og det beholder mye av den gode rekkevidden om du har batteriet innomhus når det ikke er i bruk.

    Når det er sagt, er det verdt å merke seg at det ikke er skadelig for batteriet å bruke det selv om det er kaldt. Når det blir mildere i været, vil batteriet få tilbake sin normale kapasitet.

    Derimot bør du ikke oppbevare batteriet ved temperaturer over 30 grader. Det vil gi en permanent reduksjon av batterikapasiteten.

    Tips 2: Lad batteriet mens det er romtemperert

    Det er lurt å vente til batteriet har fått opp temperaturen litt før du begynner å lade det. Men det er altså viktig å unngå for høye temperaturer i batteriet. Det er for eksempel en dårlig ide å sjokkvarme det inntil varmeovnen hvis du har det travelt.

    Tips 3: Unngå saltvann i kontakt med det elektriske

    De fleste batteripakninger er godt beskyttet mot vær og vind. Flere beskyttende lag, der et plastdeksel ofte er det ytterste, forhindrer fuktighet fra å ødelegge batteriet.

    Likevel er vinteren en hard årstid. Våte og salte veier kan slite både på sykkel og batteripakning. Det er viktig å forhindre at saltvann finner veien inn til batteriet, for eksempel langs elektriske ledninger. Dette kan føre til korrosjon av de indre lagene som beskytter selve batteriet, med fatale følger.

    Fuktskader fra vann og salt kan forhindres ved å oppbevare batteriet tørt og temperert. Tørk også gjerne av batteriet, spesielt på ladekontakten, men la være å spyle/vaske sykkelen med batteriet montert.

    Tips 4: Langtidslagre batteriet i halvladet tilstand og litt under romtemperatur

    Hvis du er en av dem som ønsker å sette sykkelen inn for vinteren, er det lurt å ha ladet batteriet halvveis opp. Det bør nemlig verken langtidslagres i fullt oppladet eller utladet tilstand.

    Riktig luftrykk minsker rullemotstanden og faren for punktering. Korrekt luftrykk varierer, informasjon er på siden av dekket.

    Lavt luftrykk i hjulene, kan redusere rekkevidden med 60% og gjøre elsykeling treigere og øker sjansen for punktering.

    Trenger du sykkelpumpe? Vi har stort utvalg av sykkelpumper; https://birk.no/utstyr/pumper