Superior XF 939 TR, der TR står for TRAIL, er en stisykkel i mellomsjiktet hva angår lengde på dempervandring og geometri. Det gjør den til en solid "Jack of all Trades"; en stisykkel som kan brukes til alt. Med 140 mm demping foran og 130 mm bak er den lett og kjapp nok å manøvrere i klatringer og gjennom trange svinger, samtidig gir sykkelens aksellengde, styrevinkel og dempere følelsen av uovervinnelighet i hårete, bratte utforkjøringer som gjør det lettere å kjøre bra, selv der det ser rufsete ut.
"Transportetapper" på grus og asfalt går også mye lettere med en slik stisykkel i mellomsjiktet, enn en grovere stisykkel, endurosykkel eller freeridesykkel.
Girgruppa er sammensatt av Shimano XT og SLX. Det gir presise, raske girskift. Samme gode funksjonalitet som dyrere girsystemer, de er bare litt høyere i vekt.
Shimano M6100 er en-fingers hydrauliske bremser med to-stemplet calipper, for maks bremsekraft og modelering, under alle tenkelige forhold.
DT Swiss M 1900 Spine er stive og solide aluhjul som tåler mye juling. De er har selvfølgelig boostbredde foran og bak. Dette er hjul du også finner på stisykler nær dobbel pris av hva XF 939 TR koster.
Komponentgruppe ellers er fra ONE1, som leverer høykvalitetsdeler. Sykkelen har bredt, godt styre med litt rise, på hele 760 mm. Det gir stålkontrol i de mest krevende tekniske partiene. Den leveres med hev/senk setepinne ferdig innstallert, noe som gjør alle bratte utforkjøringer mye enklere å kontrollere.
Alt i alt en super stisykkel med en veldig god aluramme, med en knallfin utstyrsgruppe. Dette er rett og slett et rimeligere alternativ til de dyrere carbonmodeller, men som gir minst like mye sykkelglede!
Superior er kanskje Europas raskest voksende sykkelmerke og produserer gode sykler i alle kategorier, og spesielt innenfor terrengsykling. Med mottoet #ALWAYSRACE viser de at de at de alltid vil være med, og alltid vil levere. Superior har markert seg kraftig i verdenscupen i terrengsykkel og vårt eget sykkellag Birk Sport Racing bruker også sykler fra Superior.