Hva er en elsykkel?

En elsykkel fungerer så og si likt som en ordinær sykkel, men med unntak av den elektriske hjelpemotoren. Elmotoren gir deg god hjelp når du tråkker, slik at du lett og effektivt kommer deg fremover. Den store fordelen er at du ikke nødvendigvis trenger å bli svett og sliten, men at du samtidig får trening av syklingen. Du velger selv hvor hardt du ønsker å tråkke på. Dette gjør elsykkelen til det perfekte fremgangsmiddelet til f.eks. jobb, da du slipper å dusje når du kommer frem, i motsetning til vanlig sykling.

Elsykler går som en vanlig sykkel i trafikkbildet og alminnelige sykkelregler gjelder derfor for syklisten. Bruk av elsykkel krever ikke førerkort og sykkelen kan derfor brukes av hvem som helst, store som små.

Hvordan lade en elsykkel?

Elsykler leveres med en lader som kan sammenliknes med en mobiltelefonlader eller liknende. Den plugges rett inn i vanlig stikkontakt og batteriet lades direkte mens det er festet til sykkelen, men kan også tas og lades uavhengig av sykkelen.

Aldersrestriksjoner & sikkerhet

Elsykler har ingen aldersgrense eller anbefalt aldersgrense for bruk og kan derfor brukes av alle. Det anbefales likevel at barn under tolv år ikke benytter elsykler da barn kan være både uoppmerksomme og ukritiske, noe som kan øke risikoen for ulykker ved økt hastighet. Det er ikke til å legge skjul på at den elektriske motoren kan bidra til høyere hastigheter på syklingen og det er derfor opp til foreldrene å idømme hvorvidt barnet er modent for en elsykkel eller ikke. Sykkelhjelm anbefales alltid for både barn og voksene, og kan være en avgjørende trygghetsfaktor ved uhell. Trykk her for å se et bredt utvalg av ulike sykkelhjelmer.

Bruk

Dersom du nettopp har gått til innkjøp av ny elsykkel anbefaler vi at du kort tid etter at sykkelen er tatt i bruk etterstrammer skruer og muttere til utstyr som skjermer, reflekser, lys, bagasjebrett og liknende for å konstatere at dette er festet tilstrekkelig.

Bremsene på en elsykkel bør alltid testes før sykkelen tas i bruk. Husk at elsykler som oftest er tyngre enn vanlige sykler krever mer av bremsene. Det er også lurt å sjekke at elektronikken fungerer slik den skal. Bryteren på batteriboken brukes for å slå på sykkelens elsystem. Lås alltid fast batteriet når sykkelen er i bruk. Vær nøye med å slå av strømmen etter bruk.

Åpne aldri selv motoren, batterikassen eller controlleren da dette kan være både farlig og kan ha innvirkning på sykkelens reklamasjonsrett. Om du erfarer problemer med de elektriske komponentene, bør du kontakte fagfolk eller henvende deg der du kjøpte sykkelen.

Du kan lese mer om bruk, vedlikehold og vasking av elsykkel her.

Elsykkel - Ofte stilte spørsmål til elsykkel   Elsykkel - Ofte stilte spørsmål til elsykkel

Batteriets levetid

Dagens elsykler har moderne litiumbatterier som er svært holdbare og effektive. Dette er en uproblematisk og vedlikeholdsfri teknologi. Batteriets levetid avhenger av bruk og ivaretagelse av batteriet. Et normalt batteri varer ca. 4-5 år basert på vanlig bruk

Hvordan fungerer motoren og hvordan styres den?

Når motoren er avslått fungerer elsykkelen helt som en alminnelig sykkel og pedalene fungerer tradisjonelt. Det vil si at en elsykkel kan brukes både som en normal sykkel og når motoren er på fungere som en elsykkel med ekstra hjelpekraft. Så fort den elektriske delen aktiveres, vil sensoren som sitter i nærheten av sentralaksen aktiveres og motoren slås på automatisk ved at men tråkker rundt på pedalene.

Man velger selv hvor mye ekstra ”drivkraft” man ønsker å bruke. Ved treningsformål er det naturlig å skru ned drivkraften eller deaktivere motoren fullstendig, mens ved bysykling eller andre dagligdagse formål hvor trening ikke er involvert kan man øke motorens intensitet.

Her er en liten oversikt over motorens drivkraft og hvilken effekt den vil ha på syklingen:

  1. Motor aktiv fram til 5 km/h. (fortsatt god trening)
  2. Motor aktiv fram til 10 km/h. (litt ekstra hjelp)
  3. Motor aktiv fram til 15 km/h. (optimal kjøring, kun litt egeninnsats)
  4. Motor aktiv fram til 20 km/h. (motoren gjør mesteparten av jobben)
  5. Motor aktiv fram til 25 km/h. (motoren gjør all jobben)

Kan elsykler brukes om vinteren?

Elsykler kan brukes om vinteren i likhet med en normal sykkel. Av kuldemessige årsaker kan batteriet gi en redusert effekt om vinteren (ca. 15%-20% reduksjon).

Vedlikehold

Moderne sykler har blitt svært driftssikre de siste årene, men krever fortsatt både stell og vedlikehold for å fungere ideelt. Vedlikehold av en elsykkel skiller seg lite ut fra en alminnelig sykkel sett bort ifra de elektriske komponentene. Vask, smøring og polering inngår i vanlige vedlikeholdsrutiner av en elsykkel. I tillegg til de 3 førstnevnte vedlikeholdsområdene kommer batteriet, som også trenger jevnlig og korrekt behandling. Jo bedre du ivaretar batteriet, desto lengre levetid vil det ha. Les mer om vedlikehold av elsykkel her.

Kan elsykler brukes under våte forhold?

Elsykler kan trygt brukes normalt i regnvær og andre våte forhold da de elektriske komponentene er vanntette.

Hvor langt kan man sykle med et fulladet batteri?

Ca. 60 - 140km avhengig av batteriets tilstand og egeninnsats.

Hva bør man sjekke før man drar ut på elsykkeltur?

  • Sjekk at dekkene har riktig lufttrykk
  • Sjekk at hjulmuttere sitter ordentlig
  • Sjekk at bremser fungerer og er riktig justerte
  • Sjekk at styre og styrefremspring sitter fast og er riktig justert

Elsykkel - Ofte stilte spørsmål til elsykkel   Elsykkel - Ofte stilte spørsmål til elsykkel

Hva bør man tenke på under en elsykkeltur?

  • Det kan være lurt å spare batteriet ved å bruke muskelkraft i akselerasjoner (igangsetting fra stillestående tilstand krever mye energi)
  • Dersom batteriet ikke er ladet skikkelig vil du se en feilkode i displayet. Batteriet bør da lades umiddelbart
  • I henhold til forskriftene vil du oppleve følgende:
    - Motoren vil automatisk kuttes ved 25km/t
    - Motoren vil automatisk slås av dersom du slutter å trå
    Dersom motoren ikke aktiveres ved bruk av pedalene, oppsøk service.

Når og hvor ofte bør batteriet lades?

  • Batteriet bør alltid lades når indikatoren viser 1 eller 2 lysdioder mot slutten av sykkelturen. Batteriet kan trygt lades selv om det er halvtomt (hyppig lading vil forlenge batteriets levetid)
  • De 3 første ladinger bør helst være på minst 12 timer eller mer (batteriet vil nå full kapasitet etter ca. 10 fulle ladinger)
  • Det anbefales å lade batteriet umiddelbart etter en tur (det anbefales ikke å vente med lading, da dette kan medføre redusert kapasitet og levetid)
  • Batteriet bør alltid lagres fulladet (dersom elsykkelen skal lagres bør batteriet vedlikeholdlades minimum ca. hver 2. måned)
  • Optimale ladeforhold er tørt og i romtemperatur (hold batteriet unna høye temperaturer, som f.eks. direkte sollys i bilkupé)

Les mer om lading av elsykkelbatteri her.

Hvordan oppbevare/parkere en elsykkel?

  • Skru alltid av det elektriske systemet
  • Parker om mulig sykkelen under tak eller innendørs under tørre forhold
  • Husk også å låse elsykkelen for å unngå tyveri. Kjøp sykkellås her
  • Det anbefales å sjekk gjevnlig at dekkene har korrekt lufttrykk

Service av elsykkel

  • Det anbefales å gjennomføre en årlig service på elsykkelen. Les om servicetilbud og avtaler her

Ved ulyder fra motoren, oppsøk service umiddelbart.
Ved feilmeldinger på displayet oppsøk service.

Hvor mye koster en elsykkel?

Priser på elskykler varier fra ca. 10.000 kr – 40.000 kr avhengig av merke, kvalitet på rammen og de øvrige komponentene. Du kan se et utvalg av gode elsykler her.

Hvor får man kjøpt elsykler?

Elsykler har forhandlere over hele landet. Man kan få den hjelpen og veiledningen man trenger til å velge rett elsykkel her.

Hvorfor er smilet på de fleste elsyklister så bredt?

Fornøyelsen og mestringsfølelsen av en sykkeltur med elsykkel er ubeskrivelig og er noe alle selv bør prøve. Med elektrisitet og ekstra drivhjelp blir turen ekstra behagelig og moro.

Det er også verdt å nevne hvilket enormt helsetiltak elsykler bidrar til i tillegg til at det er et svært effektivt tiltak for miljøet og redusering av utslipp i byene.