El-sykler er skikkelig i vinden om dagen, og det er i mine øyne ikke noe annet enn positivt! Likevel kan det også noen ganger være en smule irriterende, spesielt hvis man blir frakjørt. Dette opplevde jeg bare for en kort tid tilbake da jeg var på vei hjem fra langtur og var på vei oppover den siste bakken før jeg var hjemme. Selv om jeg tråkket det jeg var god for var dette til ingen nytte og jeg ble fort tatt igjen av en dame på elsykkel. Frakjøringen var et faktum.

Fordeler med å bruke elsykkel som bil nr. 2

De beste el-syklene er i dag kjent for å ha relativt lang batteritid, samtidig som at de produserer nok watt til å lettere sykle opp motbakker. I tillegg er det ingen tvil om at det også er gøy. Du kjører av gårde i et tempo som til enhver tid er litt raskere enn det du hadde fått til med en vanlig sykkel. Som en konkurransesyklist til daglig kan jeg enkelt forestille meg hvordan en elsykkel kan gi noe av den sammen følelsen som dop i sykkelbransjen. For det går virkelig mye fortere, uten at du nødvendigvis er i noe bedre form.

Her i huset har vi en elsykkel på deling. Den gjør jobben som en bil nummer to, og tar oss til og fra skole og jobb, gitt at vi ikke skal til samme sted samtidig. Dersom dette er tilfelle tar en av oss bilen eller den ordinære tråsykkelen. Hvordan dette skal organiseres kan være greit å ha avklart på forhånd for å best mulig beholde husfreden.

En av fordelene med å bruke el-sykkelen som en blir nummer to er at den bidrar å redusere kostnadene. Dette er har naturligvis sammenheng med at behovet for like mye drivstoff er mindre. Dette kommer spesielt godt med for oss studenter som ønsker å spare penger og trene gratis. Her er det viktig å presisere at du faktisk må tråkke selv for å komme deg fremover og at motoren i hovedsak er der for å bidra i partier hvor du trenger mest hjelp, som for eksempel i motbakker. I nedoverbakker er det lite hjelp å få. Det siste fine, og kanskje også det beste med å sykle framfor å bruke bilen er at du slipper kø, og gåturer til og fra parkeringsplasser. Særlig sistnevnte er et fantastisk gode i studentenes hverdag, da studentparkeringen er tettpakket og flere hundre meter unna høgskolen. Misforstå meg rett, jeg har ikke noe imot å gå den strekningen på bena, men dersom man er en anelse sent ute og det begynner å haste for å rekke en forelesning, hadde det vært behagelig og hatt en kortere distanse å måtte tilbakelegge. Kø-biten av dette aspektet er ikke like aktuell i min hverdag som for de som bor i litt større byer, noe jeg egentlig er ganske glad for. Jeg blir utålmodig av å stå stille i et kryss i 30 sekunder uten noe bevegelse, og er like forundret hver gang jeg blir stående i kø i Oslo en mandag morgen. Tenk på hvor mange som faktisk gjør dette hver eneste dag til og fra jobb. Småby til tross, det går raskere å komme seg fra ytterdøra hjemme og til skolen om jeg tar el-sykkelen, enn om jeg tar bilen. Det er deilig, og det gir en god følelse å vite at jeg kan komme meg fram raskere (og like lite svett) som de som velger å ta bilen.

Elsykkel som bil nr. 2 - Derfor bør du vurdere dette   Elsykkel som bil nr. 2 - Derfor bør du vurdere dette