Segmentet elsykkel har vært i stor utvikling de siste årene. Fra å starte som et hjelpemiddel til de som ikke har mulighet til å tråkke selv finnes nå elsykkel innenfor alle segmenter inkludert cargosykler via landevei, sti og enduro. En ting som fortsatt henger igjen er stigmatiseringen av den latsekken som ikke orker å tråkke sykkelen sin selv. Hva slags elsykkel du har kan være avgjørende for hvor lat du blir sett på som. Bysykler og cargosykler blir for eksempel sett på som trendy og miljøvennlig. Hvilken elsykkel du bør velge kan du lese mer om her. I denne artikkelen tenker jeg å gå litt nærmere inn på elektrisk terrengsykkel med elmotor. På terrengsykkel er det trening/rekresjon som står i fokus, så hvorfor skal du da ikke orke å tråkke sykkelen selv?

Stadigvekk dukker det opp bilder i min Instragramfeed av både rundbane- og enduroproffer som er ute herjer med elektrisk terrengsykkel. Er dette fordi de er late og ikke orker å trene i dag? Tvilsomt. Kan det være noe å hente prestasjonsmessig med en elsykkel? Antakelig er dette et godt treningsalternativ.

Som nevnt tidligere vil jeg i denne artikkelen bare fokusere på fulldempet elsykkel, da denne stort sett kan gjøre det samme som en elektrisk bysykkel, men ikke motsatt. Hva er det da som er så bra med en elektrisk terrengsykkel som er fulldempet og hvorfor trenger du en? Legenden Greg LeMond sa en gang «it never gets easier you just get faster» litt slik er det med elsykkel også. Det er godt mulig å bli sliten på en tur med elsykkel også. Forskjellen er bare at du har kommet enda lengre på samme tiden.

Uavhengig av både ambisjonsnivå, interesseområde og form vil jeg påstå at en elsykkel vil gi deg både glede og utbytte. Her kommer noen ulike områder hvor elsykkel kan gi en ekstra boost:

  • Endurosyklisten, nesten uavhengig av from: Hvis det feteste du vet er å dundre nedover godstien runde på runde, kan en liten motor gi deg en del flere runs i løpet av den samme tiden. Dermed kan du bruke mer av tiden på å sykle nedover, som tross alt er det kuleste.
  • TSR- og Ultrabirk entusiasten: Mange av de som sykler TSR og Ultrabirken har både kapasitet og kjørestyrke i orden, men mangler noen tekniske ferdigheter. For å bli bedre til å sykle sti i rittfart er det nødvendig å sykle mye i rittfart. Rolig stitur på fjellet er vel og bra, men du blir ikke bedre til å kjøre fort på sti av det. Her kan en motor bidra til å få vesentlig flere timer i rittfart, uten at du kjører deg selv helt i senk rent fysisk.
  • Mosjonisten: Om du sykler en tur eller to i uka for å holde deg i form eller bare komme deg litt ut, tenker du kanskje at elsykkel virker mot sin hensikt. Det er et argument det kan være vanskelig å si noe mot, men man må tråkke en elsykkel også, hvis ikke får du ikke noe hjelp. Det er ikke noe problem å bli sliten på en elsykkel, forskjellen er bare at du har mulighet til å komme mye lengre og se/ oppdage nye områder, som tidligere kanskje var for langt unna hjemme.

Om ikke dette er argumentasjon nok for at du trenger en elsykkel, stikk på en demo og prøv en selv. Jeg gir smilegaranti fra første tråkk.

Derfor trenger du en elektrisk terrengsykkel   Derfor trenger du en elektrisk terrengsykkel

Foto: Fujibikes og Mikkel Gerhard. Elsykkelen fra Superior finner du her.