SUPERIOR X-ROAD ISSUE

X-ROAD, der X står for den ukjente faktoren. Dette er ikke først og fremst en landeveissykkel, selv om den ser ut som den, men en sykkel som kan takle hvilken som helst vei! Derfor valgte jeg en grusracer. Det er veldig allsidig. Jeg får den opplæringen jeg vil ha når jeg sykler en vei, da det gir litt av "følelsen" som en landeveissykkel å sykle, mens jeg kan svinge av på en grusvei hvis jeg ønsker det. Superior x-road issue veier bare 9,7 kg og er stabil å sykle og er en perfekt sykkel for deg som er nybegynner på landeveissykler og synes det er ubehagelig med de "tynne" dekkene, spesielt hvis du kjører på veier som har lavere standard enn mer trafikkerte veier og risken for att noe kan skje med sykkelen eller at man faller er stor. Komfortabel sykkel som passer for lengre sykkelturer da du kan ha sykkelvesker på sykkelen. Denne sykkelen har aluminiums ramme, men tilnærmet samme geometri som «storebror» i karbon. Du finner også de samme diskre skjermfestene her. Shimanos bunnsolide slitergruppe, 105, gir deg raskt og presis giring. Du får en fantastisk sykkel for pengene som er svært allsidig og passer til både asfalt, grus, traktorvei og enklere stier.
Jeg er 172 cm og har str 54 som passer meg perfekt.

Gravelsykkel

LITT MER OM GRAVELSYKLER

Grusracer kallas også gravelsykkel, blandeveissykkel og eventyrsykkel.
Grusracer har god klaring til dekk, slik at du får på større dekk enn du får på cyclocross og landsveisykkel. Noen grusracer kan ta samme dekk som en terrengsykkel. Gir-utvekslingen er mange ganger bredere enn på en landeveissykkel. Det er viktig med lette gir for å komme opp bratte bakker, og tunge gir for å få fart på flatene. Girutvekslingene går derfor over et mye større spenn enn landeveissykler. Det er mulighet at bruke brede piggdekk til grusracer om du skal bruke den på vinterføre.

Hva er viktig å tenke på når du skal kjøpe Grusracer og hva skiller den fra en veisykkel?

Først og fremst er det viktig å tenke på bruksområdet, - skal du sykle mer i terreng eller for eksempel asfalt og grusveier.

Dekk:
Grusracer kommer hovedsakelig i to forskjellige hjulstørrelser: 700c og 650b.
700c er det samme som 28 tommer og har samme diameter som landsveisykkel. 650b er 27,5 tommer. På en 650b kan du bruke dekk med mer volum og opp til 47 mm bredd. 650b kan man bruke terrengsykkeldekk og egner seg best til når terrenget blir grovt og 700c egner seg bedre til asfalt og grussykling da vekt og responsen blir bedre.

Styret:
Grusracer er laget med komfort i tankene. Styret er likt et styre på landsveisykkel men ofte bredere for bedre kontroll i terreng. Det er vanlig med såkalt «flare» Det vil si at nedre del av styret står lengre ut enn øvre del. Aluminium styre er vanligere på grusracer. Det er mindre utsatt for bøyning, men ger ikke samme demping som karbon.

Praktiske løsninger
Om du planlegger og bruke sykkelen til langtur og overnattingsturer er muligheter for å feste bagasjesystemer rundt omkring på sykkelen nødvendig. skruehull både foran og bak for å feste heldekkende skjermer på sykkelen, feste for to flaskeholdere i ramma, og eventuelt at man får flaskeholderfeste under underrøret også.

Skivebremser
Alle grusracer har skivebremser. De gir mye mer bremsekraft, som gir mer sikkerhet på forskjellige underlag. Hvis det regner fungerer skivebremsene mye bedre enn felgbremsene, som mange landeveissykler har.

Jeg anbefaler en grusracer til deg som vil ha en allsidig sykkel som du kan bruke året rundt. En sykkel som fungerer like bra som alternativ til landsveisykkel for en mosjonisten som bare ønsker og komma seg ut på veiene for at få god trening och ha en bekvem ritt. Som jeg nemnder tidligere i artikkelen så tåler sykkelen lit mer og risken for punktering og fall på dårlige veier er mindre med en grusracer. Det er den perfekte sykkelen for deg som ønsker og oppleve Norge på sykkel, med grusracer har du mulighet og ta avstikker på småveier, grusveier og stier.