Hvordan justere framgir på sykkelen

Slik justerer du framgiret ditt

Det er tre hovedmåter å justere et mekanisk framgir på sykkel: den fysiske plasseringen av framgiret, justering av innstillingskruene, og innstilling av indekseringen gjennom kabelspenningen.

Nedenfor gir vi en grunnleggende gjennomgang av hvordan du gjør hver av disse. Noen justeringer krever mer teknisk dyktighet enn andre. Husk, når du er i tvil, er det beste å ta sykkelen din til din lokale sykkelbutikk.

Trinn 1: Sjekk Justering

Sjekk Justering Først, sjekk posisjoneringen av framgirburgen i forhold til det største tannhjulet. Buret skal linje opp parallelt med tannhjulene og bør sitte omtrent to millimeter over tennene på det største tannhjulet. Hvis det ikke er tilfelle, løsne bolten der framgiret festes til rammen – det kan være en klemme- eller boltefestestil – og juster etter behov.

Det er også viktig å sjekke om buret er bøyd, siden det også kan føre til at kjedet gnir. Hvis det er tilfellet, trenger du en ny.

Trinn 2: Sjekk Begrensningskruene

Likt et bakgir, har et framgir to justerbare begrensningskruer som kontrollerer hvor langt til venstre (mot) og høyre (bort fra) framgirburet kan bevege seg i forhold til tannhjulene. Hvis buret er for begrenset i bevegelsen sin, kan det hende det ikke skifter kjedet; likeledes, hvis buret får bevege seg for langt i begge retninger, kan kjedet falle av.

Juster L-Begrensningskruen (Lav)

L (lav) begrensningskruen begrenser hvor langt innover giret kan komme mot sykkelen. For å justere, skift kjedet til det minste tannhjulet og det største bakre drevet. Hvis girskiftkabelen er stram, slak den med noen klokkevise vendinger eller ved å løsne klemmebolten.

Buret bør være plassert veldig nært (1mm til 2mm) til kjedet på den indre (sykkel) siden, uten å forårsake gnissing. Hvis det gnir, løsne L-skruen i veldig små økninger (kvart vendinger eller mindre) ved å vri den mot klokken til kjedet ikke lenger gnir mens du tråkker. Hvis gapet er for stort, stram L-skruen ved å vri den med klokken i små økninger.

Test ut giring og sjekk for kjedegnissing i alle gir. Deretter, test hvor godt framgiret nedgir fra det store eller mellomste tannhjulet tilbake på det lille tannhjulet. Hvis det er tregt til å nedgire, løsne L-begrensningskruen med en mot klokken, kvart vending, og gjenta nedgiringstesten. Løsne skruen en kvart vending eller to til om nødvendig.

Trinn 3: Juster H-Begrensningskruen (Høy)

H (høy) begrensningskruen begrenser hvor langt utover giret kan bevege seg bort fra sykkelen din. For å forberede justeringen, skift kjedet til det største tannhjulet og det minste bakre drevet, og øk girskiftkabelspenningen ved å trekke i den over der den kobles til framgiret (for å sikre at buret er i sin ytterste posisjon).

Den ytre kanten av buret bør sitte veldig nær utsiden av kjedet uten å gnisse. Hvis det er kjedegnissing, juster H-skruen mot klokken i små økninger til det er nok av et gap – husk å trekke i girskiftkabelen for nøyaktighet. Hvis gapet ser for stort ut, stram H-skruen med klokken i små økninger.

Trinn 4: Test av kjede

Når det er gjort, test for kjedegnissing i alle gir. Deretter, test hvor godt giret oppgir til det største tannhjulet, og juster H-skruen etter behov.

Trinn 5: Sjekk Indekseringen

Når begrensningskruene er justert, bør du deretter sjekke indekseringen hvis det er en funksjon på framgiret ditt – se etter en tønnejustering på girskiftkabelen. Kabler strekker seg over tid, og noen ganger er løsningen så enkel som å øke kabelspenningen.

Hvis kjedet gnir mot ytterkanten av giret, prøv å øke kabelspenningen ved å bruke tønnejusteringen ved å vri den mot klokken en kvart til en halv vending av gangen – å øke spenningen vil trekke buret ut og lenger bort fra sykkelen.

Alternativt, hvis kjedet gnir mot den indre kanten av buret når det er på det mindre eller mellomste tannhjulet og de større bakre drevene, vri tønnejusteringen med klokken i små økninger til kjedet ikke lenger gnir.

Hvis du kommer til et punkt der tønnejusteringen har blitt skrudd helt ut (mot klokken), må du justere kabelspenningen nede ved klemmebolten, som ligger i den andre enden av girskiftkabelen der den kobles til framgiret:

  • Skift til det minste tannhjulet; skru tønnejusteringen nesten helt inn (med klokken) bortsett fra noen få hele vendinger.
  • Løsne klemmebolten akkurat nok til å flytte kabelen.
  • Trekk manuelt i kabelen for å stramme den, og stram så klemmebolten for å sikre den.
  • Nå kan du bruke tønnejusteringen for å finjustere spenningen ytterligere.
  • Etter finjustering med tønnejusteringen, skift gjennom alle girene dine for å dobbeltsjekke for kjedegnissing eller andre problemer.
    Del
    Hvordan bytte sykkelkjede
    Previous article

    Hvordan bytte sykkelkjede

    Next article

    Sykkelvettregler for stisyklister

    Sykkelvettregler for stisyklister